Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEtizolam en autorijden

Etizolam en autorijden

93 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil dus voorkomen dat ik wettelijk gezien onder invloed rijd. Helaas doen velen hier dat dus (onbewust/onwetend?) toch. Mijn rijbewijs is mijn inkomen en mega belangrijk voor me. Ook wil ik het niet op mijn geweten hebben als het wel een x fout afloopt..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Proxima zei:
De halfwaardetijd van etizolam is gemiddeld 3.4 uur. Echter de halfwaardetijd van de hoofd metaboliet van etizolam (alpha-hydroxyetizolam) is 8.2 uur, en naar het schijnt is deze metaboliet even sterk als etizolam zelf.

De volgende dag zal je dus nog zeker een concentratie hiervan in het bloed hebben, mocht er dus iets fout gaan waardoor je een bloedtest af moet nemen dan ben je denk ik wel de sjaak.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Single and multiple dose pharmacokinetics of etizolam in healthy subjects - PubMed

The pharmacokinetics of etizolam, a new thienodiazepine derivative, has been examined after single and multiple (0.5 mg tablet) (0.5 mg b.d for 1 week) oral therapeutic doses in healthy volunteers. The single-dose kinetic profile of etizolam suggested that absorption after oral dosage was...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Klik om te vergroten...
Kun jij mij ook vertellen hoe lang Etizolam werkt vergeleken Temazepam? Temazepam werkt erg kort, te kort om door te slapen. Os dat met Etizolam beter?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Proxima zei:
De halfwaardetijd van etizolam is gemiddeld 3.4 uur. Echter de halfwaardetijd van de hoofd metaboliet van etizolam (alpha-hydroxyetizolam) is 8.2 uur, en naar het schijnt is deze metaboliet even sterk als etizolam zelf.

De volgende dag zal je dus nog zeker een concentratie hiervan in het bloed hebben, mocht er dus iets fout gaan waardoor je een bloedtest af moet nemen dan ben je denk ik wel de sjaak.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Single and multiple dose pharmacokinetics of etizolam in healthy subjects - PubMed

The pharmacokinetics of etizolam, a new thienodiazepine derivative, has been examined after single and multiple (0.5 mg tablet) (0.5 mg b.d for 1 week) oral therapeutic doses in healthy volunteers. The single-dose kinetic profile of etizolam suggested that absorption after oral dosage was...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Klik om te vergroten...
Zo een antwoord zocht ik. Dank! Ik dacht het al dat je dus officieel niet mag rijden dag er na. Dat geldt voor bijna alle zo niet alle benzo’s.
Valse nuchterheid is echt een ding dus.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Kun jij mij ook vertellen hoe lang Etizolam werkt vergeleken Temazepam? Temazepam werkt erg kort, te kort om door te slapen. Os dat met Etizolam beter?
Klik om te vergroten...
Temazepam heeft een halfwaardetijd van rond de 5 tot 11 uur. Als je dichter tegen de 5 uur zit dan zal het dus minder werken lang werken dan etizolam en de metaboliet daarvan (alpha-hydroxyetizolam).

Voor mij gaf 2mg etizolam in het begin een fijne ononderbroken slaap. Na een aantal weken werd dit echter al snel zo'n 4 uur. De dosis verhogen naar 5mg etizolam loste dat dan weer op maar dan zit je natuurlijk al snel aan een mooie tolerantie te werken.

Momenteel ben ik helemaal gestopt met benzo's. Voor lange termijn werkt het voor mij veel beter als ik in bed gewoon een boek ga lezen totdat ik de lettertjes niet meer kan zien, als ik de eReader dan wegleg val ik direct in slaap.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Proxima zei:
Temazepam heeft een halfwaardetijd van rond de 5 tot 11 uur. Als je dichter tegen de 5 uur zit dan zal het dus minder werken lang werken dan etizolam en de metaboliet daarvan (alpha-hydroxyetizolam).

Voor mij gaf 2mg etizolam in het begin een fijne ononderbroken slaap. Na een aantal weken werd dit echter al snel zo'n 4 uur. De dosis verhogen naar 5mg etizolam loste dat dan weer op maar dan zit je natuurlijk al snel aan een mooie tolerantie te werken.

Momenteel ben ik helemaal gestopt met benzo's. Voor lange termijn werkt het voor mij veel beter als ik in bed gewoon een boek ga lezen totdat ik de lettertjes niet meer kan zien, als ik de eReader dan wegleg val ik direct in slaap.
Klik om te vergroten...
Sowieso werkt nuchter slapen beter, bij mij ook. Echt zelden dat ik slecht slaap, dat zijn altijd korte periodes. Ik gebruik heel sporadisch een benzo. 1 a 2 x per maand of minder. Ik krijg Temazepam van de huisarts. Het was bedoeld om eens lang te kunnen slapen en een goede nacht te maken. Temazepam blijkt voor mij daar niet geschikt voor.
Daarom eens iets anders proberen.
Weet jij ook hor lang precies je niet mag rijden na Etizolam?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er is een groot verschil tussen werkingsduur en meetbaarheid. Voor veel mensen is 12 uur wel weer voldoende om relatief nuchter te kunnen rijden. Dat betekent niet dat er geen concentratie meer in je bloed zit inderdaad. Je test gewoon positief voor benzo's dan, ondanks dat je het effect misschien al uren niet meer merkt. Het gaat dus inderdaad meer om het risico wat je loopt. Wat doe je als je een ongeluk krijgt en een bloedtest moet doen? Kun je je nog zo nuchter voelen maar je bent wel de sjaak.

Effect is bij de meesten na 12 tot 16 uur echt wel volledig weg. Een test kan nog wel een aantal dagen positief zijn.

Datzelfde geldt overigens voor Temazepam. Tussen Temazepam en Etizolam wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cruelti. zei:
ik rij altijd gwn de volgende ochtend weer als ik de avond ervoor benzo heb gebruik. gaat prima
Klik om te vergroten...
Tot dat je een ongeluk maakt en ze bloedaftapping hanteren vanuit vermoedens van onder invloed.
moment dat ze dat vinden, trekt je verzekering handen er vanaf.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
SkittlesAndMe zei:
Datzelfde geldt overigens voor Temazepam. Tussen Temazepam en Etizolam wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt
Klik om te vergroten...
Klopt! Pas van @Neo-Shulginist geleerd. Mijn huisarts en internet zeiden dat ik na Temazepam na 8 uren weer MAG rijden. Dat blijkt dus kul en gebruik het vanaf toen niet meer als ik moet werken de volgende dag.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Cruelti. En @Doffert wat is jullie standpunt na de post van @Proxima ? Het bewijs ligt nu keihard op tafel.
Ik bedoel het niet als aanval hoor, echt niet! Het valt me alleen op dat er hier toch erg licht over dit onderwerp wordt gedacht. Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
@Cruelti. En @Doffert wat is jullie standpunt na de post van @Proxima ? Het bewijs ligt nu keihard op tafel.
Ik bedoel het niet als aanval hoor, echt niet! Het valt me alleen op dat er hier toch erg licht over dit onderwerp wordt gedacht. Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat half Nederland die benzo’s gebruikt gewoon in de auto stapt de volgende dag...
W
Wausie33Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Het gevaar is meer dat je niet doorhebt dat je onder invloed bent, dus je denkt het kan wel.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Spyro zei:
Ik denk dat half Nederland die benzo’s gebruikt gewoon in de auto stapt de volgende dag...
Klik om te vergroten...
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Zulke ongelukken zijn gewoon te voorkomen... Onnodig risico als je het mij vraagt.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens hoor. Ik sta er ook absoluut niet achter. Mijn punt was inderdaad ook meer dat hier meer aandacht naar toe moet. Want half benzo gebruikend Nederland weet dit denk ik gewoon niet eens.

Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
Spyro zei:
Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!
Klik om te vergroten...
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
5-ReMI-DMT zei:
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?
Klik om te vergroten...
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!
Klik om te vergroten...
Oh wauw... Dat is inderdaad slecht. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen zelf op zoek gaat naar de veiligheidsvoorschriften van een medicijn... Ik zou het zelf uit interesse wel doen maar meeste mensen hebben deze interesse niet en zullen de gevaren dus idd nooit helemaal weten... Echt slecht!
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor medicijnen (dus niet RC's) kan je hier zien of je er mee mag rijden of niet:

Rij Veilig Met Medicijnen - Medicijn gebruik in het verkeer

Rij Veilig Met Medicijnen, medicijn.
www.rijveiligmetmedicijnen.nl www.rijveiligmetmedicijnen.nl
P
PowerPlantLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.
Klik om te vergroten...
Tot nu toe kom ik er altijd met een smoesje mee weg, om me vervolgens te laten rijden! U bent vast trots!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lekkie zei:
Tot nu toe kom ik er altijd met een smoesje mee weg, om me vervolgens te laten rijden! U bent vast trots!
Klik om te vergroten...
Het gaat niet om wat ik vind maar wat verstandig is. Maar goed van je hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."