Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEtizolam en autorijden

Etizolam en autorijden

93 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Tja dat hangt af van de omstandigheden maar reken er maar op dat als je het niet voorgeschreven krijgt van een dokter dat rechters dan weinig sympathie hebben voor betogen zoals 'ja maar ik heb het nodig om te slapen'. Zeker als er slachtoffers zijn gevallen bij het ongeval en jouw handelen als bestuurder daar een aanzienlijke rol in heeft gespeeld.
Klik om te vergroten...
Dat dacht ik al en is ook logisch. Thanks!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ahhh kijk, super bedankt voor je uitleg!
Neo-Shulginist zei:
Maar als je de grafiek erbij pakt dan kun je afleiden dat het verminderde vermogen om in een circuit te manoevreren minder ernstig is dan bij een alcoholpromillage van 0.05, wat overeenkomt met twee glazen alcohol, wat is toegestaan voor een gevorderd bestuurder. Maar dat zijn dus normen die ik eigenlijk al te vind want dan kan de kans op een ongeval al verdubbelen. In dit voorbeeld met 20 mg temazepam en rijden de volgende ochtend zal het risico overeenkomen met ongeveer een half tot één glas alcohol, wat zo ongeveer de grens is voor een beginnend bestuurder.
Klik om te vergroten...
Ik heb helemaal geen alcohol tolerantie en ik zou voel echt noppes van een half/vol glas alcohol. Maar ik moet mijn mond houden, ik mag nog niet eens rijden 🤣


Neo-Shulginist zei:
Maar dat zijn dus normen die ik eigenlijk al te hoog vind want dan kan de kans op een ongeval al verdubbelen.
Klik om te vergroten...
Hoe significant is die verandering in kans dan? 0,01% x 2 is alsnog niet heel veel natuurlijk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus lieve df’rs die zonder recept aan de benzo’s zitten en toch rijden: PAS OP!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Dus lieve df’rs die zonder recept aan de benzo’s zitten en toch rijden: PAS OP!
Klik om te vergroten...
We kunnen je niks verbieden, maar besef je hoe je het leven van jezelf en anderen op het spel zet, voor niks... 🙁
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
5-ReMI-DMT zei:
Hoe significant is die verandering in kans dan? 0,01% x 2 is alsnog niet heel veel natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Ik zou het even voor je willen dubbelchecken, maar daarvoor heb ik het bovenstaande DRUID Project van het EMCDDA nodig en de website is nu 'under maintainance', dus ik kan het rapport even niet openen. Maar uit mijn hoofd ging het om een risicocategorie van 100% - 300% (dus 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval). Andere middelen die in dezelfde risicocategorie vallen worden wel zwaar bestraft (denk aan cannabis).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik zou het even voor je willen dubbelchecken, maar daarvoor heb ik het bovenstaande DRUID Project van het EMCDDA nodig en de website is nu 'under maintainance', dus ik kan het rapport even niet openen. Maar uit mijn hoofd ging het om een risicocategorie van 100% - 300% (dus 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval). Andere middelen die in dezelfde risicocategorie vallen worden wel zwaar bestraft (denk aan cannabis).
Klik om te vergroten...
Oh wacht je vraag was hoe significant die 3 keer zoveel is. Daarbij hebben ze de reguliere kans op een ongeval als uitgangspunt genomen. Ik weet niet precies wat de kans op een ongeval is als je nuchter gaat rijden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wel kan je zeggen dat naar schatting 12% van alle verkeersdoden alcoholgerelateerd zijn.

Rijden onder invloed van alcohol | SWOV

Risico's, Mens, gedrag & verkeer alcolock In 2015 vielen naar schatting 12%-23% van de verkeersdoden in Nederland als gevolg van alcohol in het verkeer. Dit kwam toen neer op een aantal van 75 tot 140 verkeersdoden. Tijdens de recentste metingen, in 2019, reed 2,3% van de automobilisten tijdens...
www.swov.nl www.swov.nl
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
5-ReMI-DMT zei:
We kunnen je niks verbieden, maar besef je hoe je het leven van jezelf en anderen op het spel zet, voor niks... 🙁
Klik om te vergroten...
Idd. Ik doe het nu ik het weet echt niet meer, de volgende dag rijden.
C
Cruelti.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
als je huisarts zegt dat je na 8 uur weer mag autorijden oid als je maar onder die mg blijft, ben je sws safe als je een ongeluk hebt. Je neemt sws een advocaat. Je ha zegt het, op internet staat het onder de zoveel mg.

niks aan de hand.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cruelti. zei:
als je huisarts zegt dat je na 8 uur weer mag autorijden oid als je maar onder die mg blijft, ben je sws safe als je een ongeluk hebt. Je neemt sws een advocaat. Je ha zegt het, op internet staat het onder de zoveel mg.

niks aan de hand.
Klik om te vergroten...
Ik hoop het en zou dat idd logisch vinden maar of een rechter dat ook zo zou uitspreken weet ik niet…
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cruelti. zei:
als je huisarts zegt dat je na 8 uur weer mag autorijden oid als je maar onder die mg blijft, ben je sws safe als je een ongeluk hebt. Je neemt sws een advocaat. Je ha zegt het, op internet staat het onder de zoveel mg.

niks aan de hand.
Klik om te vergroten...
Nadeel is ook dat stel je krijgt wel een ongeluk en rijd iemand dood dat je dan een mega schuldgevoel hebt. Wat je huisarts ook zegt. Daar valt niet mee te leven denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je onder invloed bent van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden, boven een grenswaarde, wetenschappelijk vastgesteld, dan heb je de plicht om niet achter het stuur te kruipen.
Dat weten we allemaal, toch?
Via de bijsluiter van het medicijn, weet je, wat je inneemt.
Ook, wat er aan beïnvloeden van de rijvaardigheid aan de orde is.
Je hebt een eigen verantwoordelijkheid.
Vrij eenvoudig.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Daar valt niet mee te leven denk ik.
Klik om te vergroten...
Dat zou ik niet per se zeggen, want in dit geval heb jij echt geen slecht geweten ofzo. Het was een ongeluk, en dat kan moeilijk zijn om te vergeten, ongetwijfeld! Maar een schuldgevoel is niet op z’n plaats imo. Maar het is hoe je er zelf over denkt natuurlijk. Sommige mensen trekken alles naar zich toe en hebben de slechte gewoonte zich overal schuldig over te voelen, dat gebeurd dus ook.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
5-ReMI-DMT zei:
Dat zou ik niet per se zeggen, want in dit geval heb jij echt geen slecht geweten ofzo. Het was een ongeluk, en dat kan moeilijk zijn om te vergeten, ongetwijfeld! Maar een schuldgevoel is niet op z’n plaats imo. Maar het is hoe je er zelf over denkt natuurlijk. Sommige mensen trekken alles naar zich toe en hebben de slechte gewoonte zich overal schuldig over te voelen, dat gebeurd dus ook.
Klik om te vergroten...
Naja als iemand dood zou rijden zou ik me zeker schuldig voelen. Nuchter of niet.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens hoor. Ik sta er ook absoluut niet achter. Mijn punt was inderdaad ook meer dat hier meer aandacht naar toe moet. Want half benzo gebruikend Nederland weet dit denk ik gewoon niet eens.

Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!
Klik om te vergroten...
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#17
5-ReMI-DMT zei:
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?
Klik om te vergroten...
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Spyro zei:
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!
Klik om te vergroten...
Oh wauw... Dat is inderdaad slecht. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen zelf op zoek gaat naar de veiligheidsvoorschriften van een medicijn... Ik zou het zelf uit interesse wel doen maar meeste mensen hebben deze interesse niet en zullen de gevaren dus idd nooit helemaal weten... Echt slecht!
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Voor medicijnen (dus niet RC's) kan je hier zien of je er mee mag rijden of niet:

Rij Veilig Met Medicijnen - Medicijn gebruik in het verkeer

Rij Veilig Met Medicijnen, medicijn.
www.rijveiligmetmedicijnen.nl www.rijveiligmetmedicijnen.nl
P
PowerPlantLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.
Klik om te vergroten...
Tot nu toe kom ik er altijd met een smoesje mee weg, om me vervolgens te laten rijden! U bent vast trots!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."