Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke RC is aan te raden

Welke RC is aan te raden

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geneesmiddel zei:
Wanneer classificeren we iets dan eigenlijk als research chemical en traditioneel?
Klik om te vergroten...
Ja daar zijn verschillende opvattingen over.

Eigenlijk is 'research chemical' een marketingterm die gebruikt wordt door clearnet vendors die nieuwe en legale stoffen verkopen met de aanduiding 'research chemical' en 'not for human consumption' om zo de Warenwet en Geneesmiddelenwet te ontwijken door net te doen alsof de drug niet bestemd is voor menselijk gebruik maar voor analytische doeleinden in het lab.

In wetenschappelijke kring wordt vaak de term 'Nieuwe Psychoactieve Stof (NPS)' gebruikt. Daar ben ik zelf meer voorstander van, hoewel ik die term op dit forum vaak als synoniem gebruik met 'rc'. Dat deed ik hierboven ook, en terecht sla je daar nu op aan wat het is natuurlijk verwarrend allemaal. Wat mij betreft is een stof nog een NPS zolang er geen of heel weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de farmologische effecten van de drug. Pas als we (redelijk) wat weten over hoe de stof gemetaboliseerd wordt in het menselijk lichaam, wat de farmacokinetiek en de farmacodynamiek is, dan beschouw ik een drug niet meer als NPS.

Sommige kennisinstituten beschouwen een NPS als een drug met een relatief korte gebruiksgeschiedenis. Ik vind dat een beetje een problematische definitie, want soms wordt ketamine in die zin ook als NPS beschouwd, terwijl dat middel al heel lang wordt gebruikt in ziekenhuizen als pijnstiller.

Maar er is dus niet een eenduidige opvatting over wat NPS zijn en verschillende wetenschappers en kennisinstituten gebruiken verschillende definities, wat het soms ook lastig maakt om onderzoek met elkaar te vergelijken.
Geneesmiddel zei:
In principe is iedere 'traditionele' drug begonnen als een drug waar weinig over bekend was en langzamerhand 'traditioneel' geworden. Echter zijn stoffen als 3- en 4-MMC nu toch al redelijk gesettled en alom gebruikt. Deze stoffen worden ook niet gebruikt ter vervanging van een andere stof, wat in mijn ogen wel een argument kan zijn om iets als research chemical te classificeren.
Klik om te vergroten...
Hoe ik mijn definitie gebruik zijn 3-MMC en 4-MMC nog steeds NPS, ondanks dat ze verboden zijn. Over de farmacokinetiek en farmacodynamiek is (nagenoeg) niks bekend. Bovendien vind ik een jaar of 10 gebruik (in het geval van 4-MMC) eigenlijk helemaal niet zoveel. Dan kun je nog steeds (haast) niks zeggen over de lange termijneffecten. Enerzijds omdat er maar heel weinig mensen zijn die de middelen op lange termijn hebben gebruikt, maar vooral omdat die mensen zelden bestudeerd zijn, en als ze al zijn onderzocht dan zijn het bijna altijd poly-druggebruikers waardoor je niet weet of de lange termijneffecten worden veroorzaakt door 3-MMC / 4-MMC of door andere drugs zoals bijvoorbeeld MDMA, cocaïne, speed, alcohol of cannabis. Ook 2C-B beschouw ik nog als NPS, ondanks dat het al sinds de jaren '90 verkrijgbaar is. Maar nog altijd is er geen onderzoek naar het menselijke metabolisme, waardoor er enorme gaten zitten in onze kennis over de werking van dat middel.
Geneesmiddel zei:
Naar mijn idee is het een proces en begint iedere drug als RC en wordt daarna het kaf van het koren gescheiden waarna er tradionele drugs overblijven.
Klik om te vergroten...
En dit is zeker waar. Hoewel er natuurlijk de afgelopen 20 jaar wel een enorme versnelling is geweest in het aantal nieuw aangeboden middelen wat ineens verkrijgbaar was. In de jaren '60 had je LSD, DOM (toen nog STP genoemd), als je heel goed zocht DMT, aMT, PCP, en dan hield het wel zo'n beetje op.

Nu doe je één zoekopdracht en voor je het weet kan je 200+ nieuwe drugs kopen. Dus dat is wel héél veel koren voor maar een heel klein beetje kaf.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Apotheker zei:
2f-dck
o-pce
MXiPr
3-fa (rectaal)
o-dsmt
n-ethylpentedrone
a-d2pv
5-mapb
6-apb
4f- methylfenidaat

dat is het los van de tripmiddelen wel z'n beetje de rest is voor mij of niet een aanrader of wens ik niemand toe.
Klik om te vergroten...
Een lijstje zonder tripmiddelen kan natuurlijk niet :tilttearlaugh: . Maar die vul ik wel aan want bovenstaande klopt al wel een "beetje" :tonguewink:.

4-HO-MET
1P-LSD
Methallylescaline
5-MeO-DMT (kosmisch maar wees extra voorzichtig!)
DPT
5-MeO-MiPT (maar van horen zeggen)

De rest is niet of nauwelijk via de "normale" reguliere weg te vinden.
Anders zou ik nog zeggen 4-AcO-DMT en vele Nbome's etc 2ci bijvoorbeeld.

Enuh 4-HO-MET! of zei ik die al?
J
Jhonlv2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Waar ben je van plan het te doen?
Klik om te vergroten...
Bed
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jhonlv2 zei:
Hoe meer visueel en diepging hoe beter
Klik om te vergroten...
Waar ben je van plan het te doen?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jhonlv2 zei:
Bed
Klik om te vergroten...
Zonder ouders en dat soort volk?
J
Jhonlv2Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Zonder ouders en dat soort volk?
Klik om te vergroten...
Jawel maar die merken niets
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
MAL is subtiel, je gaat er niet vet hard van trippen, maar ik vond het samen met AL-LAD geweldig mooi.

AL-LAD vind ik fun en lijkt minder heftig dan P-LSD qua diepgang, maar dat is juist goed.

MiPLA was ook subtiel. LSZ was fun.

2-CB-FLY was ook goed, en hoeveel er aardig wat visuals waren, zit je erg aan de oppervlakte,
Klik om te vergroten...
Interessant 👍 Ik zou nog wel graag een lysergamide willen proberen die een beetje zoals 4-HO-MET is onder de tryptamines. Oppervlakkig maar wel een melige space met visuals zonder al teveel side effects (bodyload etc). Bestaat er toevallig zoiets?
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
2f-dck
o-pce
MXiPr
3-fa (rectaal)
o-dsmt
n-ethylpentedrone
a-d2pv
5-mapb
6-apb
4f- methylfenidaat

dat is het los van de tripmiddelen wel z'n beetje de rest is voor mij of niet een aanrader of wens ik niemand toe.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Een lijstje zonder tripmiddelen kan natuurlijk niet :tilttearlaugh: . Maar die vul ik wel aan want bovenstaande klopt al wel een "beetje" :tonguewink:.

4-HO-MET
1P-LSD
Methallylescaline
5-MeO-DMT (kosmisch maar wees extra voorzichtig!)
DPT
5-MeO-MiPT (maar van horen zeggen)

De rest is niet of nauwelijk via de "normale" reguliere weg te vinden.
Anders zou ik nog zeggen 4-AcO-DMT en vele Nbome's etc 2ci bijvoorbeeld.

Enuh 4-HO-MET! of zei ik die al?
Klik om te vergroten...
Scheelt mij typewerk :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Apotheker zei:
Scheelt mij type werk :wink:
Klik om te vergroten...
Voel me misbruikt! @Mevrouw Pløp hellup!!

Edit: Nu weer ontopic! :tilttearlaugh:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Voel me misbruikt! @Mevrouw Pløp hellup!!
Klik om te vergroten...
Doe maar aangifte bij de politie. Forumpolitie mag ook, maar pas op met de modpuppy, die bijt nog wel eens door.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat mod dat hier allemaal?
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mevrouw Pløp zei:
Doe maar aangifte bij de politie. Forumpolitie mag ook, maar pas op met de modpuppy, die bijt nog wel eens door.
Klik om te vergroten...
Kan ik ook een een offerte aanvragen voor een puppybanner?
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooie zonnige dag, tuin. Bakjes met vruchten en sapjes en kussens. Stereo met the Doors. Glaasje perensap met 120-150 mg 5mapb HCL versie, Bedank me later!
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kwatzakottel zei:
Mooie zonnige dag, tuin. Bakjes met vruchten en sapjes en kussens. Stereo met the Doors. Glaasje perensap met 120-150 mg 5mapb HCL versie, Bedank me later!
Klik om te vergroten...
Verkeerde topic lieve mede DFer dit hoort in:
https://drugsforum.nl/threads/wat-gaat-er-nu-door-je-hoofd.39600/page-2283#post-1715864
J
Jhonlv2Lid
01-01-2024, 00:00
#16
4-ho-met en p1-lsd heb ik algehad daarom
J
Jhonlv2Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De Apotheker zei:
ik vond de ps4-slim-lsd net beter
Klik om te vergroten...
Hahaha
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jhonlv2 zei:
4-ho-met en p1-lsd heb ik algehad daarom
Klik om te vergroten...
ik vond de ps4-slim-lsd net beter
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Apotheker zei:
ik vond de ps4-slim-lsd net beter
Klik om te vergroten...
Er zat bijna tandpasta op de spiegel
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geneesmiddel zei:
Er zat bijna tandpasta op de spiegel
Klik om te vergroten...
1071996.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."