Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfvallen

Afvallen

80 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MondkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Indi(ca) zei:
Als je begonnen met je studie bent, ben ik ook wel nieuwsgierig naar KETO. Mij kan je namelijk niet wijs maken dat een gebakken ei met kaas spek en mayonaise gezonder is dan een banaan of appel. Mijn moeder deed dat een paar jaar geleden en was wel 7kg afgevallen binnen 1,5 week dus ik weet niet wat ik moet geloven😂
Klik om te vergroten...
Koolhydraten in je maaltijd -> verhoogde bloedsuiker -> aanmaak van insuline wat bloedsuiker weer verlaagd.

Insuline is een hormoon dat (onder andere) je cellen het signaal geeft om suiker uit het bloed op te nemen waar het in de cel verbrand wordt om energie te creëren.
Maar als er meer suiker in je bloed rondzwerft dan je cellen verbranden wordt de suiker compacter gemaakt door vele suiker/glucose moleculen aan elkaar te plakken tot glycogeen. Glycogeen kan als nodig weer uit elkaar getrokken worden tot losse glucose moleculen en is dus een handige reserveopslag die je kan aanbreken als je bloedsuiker eens te laag is, dit gebeurd vooral vanuit je lever. Ook wordt glycogeen opgeslagen op plekken waar in korte tijd veel suiker verbrand moet kunnen worden: je spieren en brein bijvoorbeeld.
Super handig ja, maar wat als je lever en andere organen compleet verzadigd zijn met glycogeen omdat de inname van koolhydraten structureel te hoog is en/of verbranding structureel te laag? Dan moet je lichaam een andere manier hebben om om in iéder geval dat overtollige suiker uit je bloed te halen (anders zou je diabetes klachten krijgen, tot de dood aan toe).
Mocht het zo ver komen (heel gebruikelijk aangezien we hier een gemiddeld dieet hebben wat voornamelijk uit koolhydraten en veel snelle koolhydraten bestaan) dan zorgt insuline ervoor dat suiker uit het bloed de cellen in gaat waar het dit keer wordt omgezet tot… Vetzuren! Oftewel, onderaan de streep, lichaamsvet.

Dit vet is ook gewoon een brandstof die verbrand kan worden om energie te maken, maar er is wat zuurs aan dit verhaal in verband met afvallen. Je lichaam schakelt continu tussen het gebruik van koolhydraten óf vetten als brandstof om energie te produceren. Een hormoon die dit reguleert: ja ja, insuline. Insuline beperkt de verbranding van vet tot een minimum terwijl het de verbranding van koolhydraten faciliteert. Logisch, je lichaam wilt van die suikers in je bloed af.
Wanneer je dieet bestaat uit heel de dag door iets van koolhydraten, maakt je lichaam heel de dag door insuline aan om suiker Ipv vet te verbranden en overtollige suikers op te slaan als vet. Zo word je dikker en blijf je dik.

Vetten die je binnen krijgt hebben geen gespecialiseerd hormoon nodig om de boel te reguleren en verbranding mogelijk te maken. Vetten kunnen op eigen houtje je cellen binnen komen en verbrand worden. Overtollige vetten in je dieet ga je natuurlijk ook opslaan, maar zonder de grote hoeveelheden koolhydraten (en dus vetverbandings-beperkende insuline) in je dieet wordt dat vet ook gewoon weer verbrand bij elke inspanning.

Erg lang verhaal geworden maar ik hoop dat ik je dit wijs heb kunnen maken 😜
M
MondkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Voor afvallen is heel belangrijk natuurlijk hoeveel je per maaltijd eet, maar ook welke combinatie van voeding stoffen je eet!
Klik om te vergroten...
Wat ik hierboven uitlegde ondersteund ook wat jij hier zegt! Daarom is veel suiker met veel vet (gemiddeld McDonalds menu) zo’n helse combo! Je lichaam krijgt koolhydraten binnen, je lichaam stopt met het verbranden van lichaamsvet maar verbrandt nooit alle gegeten koolhydraten terwijl je op je luie reet zit te klagen over de hoeveelheid sla op je BigMac, dus worden de koolhydraten (bij heel veel mensen met een westers dieet tenminste) omgezet en opgeslagen als vet. Daarbij eet je dus ook nog vetten, die je door de insuline spike (door de koolhydraten) niet zult verbranden maar ook direct de opslag in gaan.

Edit:
Dit is ook een reden waarom intermittent fasting goed werkt om vet kwijt te raken als het juist uitgevoerd wordt. In de periode van bijvoorbeeld 18 uur waarin je helemaal niks eet of drinkt wat je bloedsuikerspiegel zou verhogen, hoeft je lichaam logischerwijs geen extra insuline aan te maken want je bloedsuikerspiegel is in balans. Je lichaam hoeft niet eerst door een berg suikers te verbranden voordat het aan vetverbranding begint.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het enige wat belangrijk is is dat je minder kcal eet dan je verbruikt. Je hoeft geen dieeten te volgen of tijden aan te houden wanneer je wel / niet mag eten. Je lichaam heeft werkelijk geen idee. Je zou af kunnen vallen met alleen ongezonde voeding, als je maar in een calorie deficit zit. Dat raad ik niet aan natuurlijk. Eet gewoon wat gezonder, ontzeg jezelf niet alle lekkere dingen (dan krijgen mensen vaak het ‘fuck it het is verpest na 1 koekje en eten ze het pak op). En beweeg net iets meer.

ik heb 10 jaar lang een eetstoornis gehad. Eerst anorexia daarna boulimia. Door de eetbuien was ik mega veel aangekomen. Ik ontzegde mezelf alles en mocht alleen maar ‘gezond’ eten. Nu ben ik op een gezond gewicht en eet ik over het algemeen gezond. Maar als ik zin heb in ijs of chocola dan eet ik dat ook gewoon. Als ik dat niet zou doen zou ik weer eetbuien krijgen. Je moet jezelf niet alles ontzeggen maar leren een balans te krijgen.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Niet eten na 20:00 is slim, maar niet eten vóór 12:00 is dom want daarmee sla je de belangrijkste maaltijd van de dag over: ontbijt.
Klik om te vergroten...
Misschien interessant om je eens te verdiepen in de term "insuline resistentie".

Ik hoor het wel als je zo ver bent 😉
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ging zelf veel meer eten toen ik ging afvallen en sporten.
Spieren kweken kost veel energie en die gebruiken ook veel energie als je sport.
Ik ging veel gezonder eten maar had wel meer nodig dan voorheen.
Veel zitten en westerse dieet ( suikers, vette hap) is heel slecht voor je lichaam.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#6
snorlax zei:
Spieren kweken kost veel energie en die gebruiken ook veel energie als je sport.
Klik om te vergroten...

Als je spieren hebt, verbruik je ook energie terwijl je niet sport.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zit momenteel nét onder de 80kg, dat is voor mijn lengte (qua BMI) uitstekend, maar mijn buikomtrek is 99cm, wat ongezond schijnt te zijn...
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
New Dawn zei:
Ik zit momenteel nét onder de 80kg, dat is voor mijn lengte (qua BMI) uitstekend, maar mijn buikomtrek is 99cm, wat ongezond schijnt te zijn...
Klik om te vergroten...
Klinkt als een buik die ik deze stop-acties weet te vermijden. 4 jaar terug toen ik stopte met blowen en Pregabaline van 600mg naar 150mg terug had gebracht, ging het niet goed met mijn buik. Die werd alleen maar breeder.. Was toen ook gestopt met tabak.
Dit keer lijkt het niet te gebeuren en denk dat het temaken heeft met oa: veel minder brood eten en minder pasta. En geen vanille softijs, zoete drankjes en minder chips ed. Ik eet nog wel veel. Vooral vlees, groete en soepjes.

Maar ik ben er nog niet en heb wel al een paar keer de buik zien zwellen deze maanden, maar was na paar dagen veel brood en chips (toen mijn vriendin naast me zat te blowen en te eten constant).
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die "wow" had ik ook... Ik vond mezelf niet echt dik, blijk ik het gewoon wel te zijn. :sweatsmile:
Ik drink nooit frisdrank, eet geen suikers, maar was te inactief en at verder constant.

Ik eet regelmatig volkoren brood maar dacht dat dat geen probleem zou zijn?
Ik eet regelmatig volkoren pasta maar dacht dat dat geen probleem zou zijn? ...

Achja, blijkbaar is het gewoon tijd geworden om spieren te bouwen en vet te dumpen...
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#10
Minder eten dan je verbruikt, dan komt het vanzelf goed. Of je dat nu doet met gefrituurde suiker of komkommers maakt in feite niks uit.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
New Dawn zei:
Ik eet regelmatig volkoren brood maar dacht dat dat geen probleem zou zijn?
Ik eet regelmatig volkoren pasta maar dacht dat dat geen probleem zou zijn? ...
Klik om te vergroten...
Ja, beweging is zeker ook aan te raden natuurlijk, maar de regelmaat van volkoren brood en pasta is denk ik ook niet een probleem, maar misschien wel de hoeveelheid :wink: ik eet nog wel bood en pasta maar zeg drie keer zoveel zou ook geen probleem zijn, maar denk wel voor dat buikje.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
HuisbaasBob zei:
Minder eten dan je verbruikt, dan komt het vanzelf goed. Of je dat nu doet met gefrituurde suiker of komkommers maakt in feite niks uit.
Klik om te vergroten...
Maar als je 3 kg vlees en verder alleen groentes eet, dan val je nog steeds af volgens mij en hoef je in principe niet te bewegen. Dus het maakt volgens mij wel uit wat je eet. Of in ieder geval, suikers, wit brood ed zorgen voor opgezwollen buik is mijn ervaring.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Maar als je 3 kg vlees en verder alleen groentes eet, dan val je nog steeds af volgens mij en hoef je in principe niet te bewegen. Dus het maakt volgens mij wel uit wat je eet. Of in ieder geval, suikers, wit brood ed zorgen voor opgezwollen buik is mijn ervaring.
Klik om te vergroten...
Als jij 2000 kcal op een dag verbruikt en je krijgt 3000 kcal aan energie binnen uit vlees en groentes dan ga je zwaarder worden. Het maakt niks uit waar die energie vandaan komt. Een opgezwollen buik is ook niet hetzelfde als aankomen

Wel is het zo dat je met veel suiker en vet makkelijker teveel eet en je moet uiteindelijk ook aan al je vitamines en mineralen komen maar afvallen kan in principe gewoon met een dieet van pasta, milkshakes, chips en monster energy
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
HuisbaasBob zei:
Minder eten dan je verbruikt, dan komt het vanzelf goed.
Klik om te vergroten...
HuisbaasBob zei:
Als jij 2000 kcal op een dag verbruikt en je krijgt 3000 kcal aan energie binnen uit vlees en groentes dan ga je zwaarder worden.
Klik om te vergroten...
Daar is geen speld tussen te krijgen 📌
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
HuisbaasBob zei:
Als jij 2000 kcal op een dag verbruikt en je krijgt 3000 kcal aan energie binnen uit vlees en groentes dan ga je zwaarder worden. Het maakt niks uit waar die energie vandaan komt. Een opgezwollen buik is ook niet hetzelfde als aankomen

Wel is het zo dat je met veel suiker en vet makkelijker teveel eet en je moet uiteindelijk ook aan al je vitamines en mineralen komen maar afvallen kan in principe gewoon met een dieet van pasta, milkshakes, chips en monster energy
Klik om te vergroten...
Je theorie klopt alleen niet als ik het goed heb. Maar klopt, jij hebt gelijk lol..

Om gewicht te verliezen moet er een calorietekort zijn, wat betekent dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan je verbrandt gedurende de dag. Het paleodieet kan bijdragen aan gewichtsverlies door het beperken van de inname van koolhydraten en het verhogen van de inname van eiwitten en gezonde vetten, maar het is nog steeds belangrijk om het totale aantal calorieën dat je binnenkrijgt te controleren.

Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, zul je niet afvallen, ongeacht welk dieet je volgt. Het is belangrijk om te onthouden dat het beperken van koolhydraten niet de enige factor is die bijdraagt aan gewichtsverlies; het totale aantal calorieën dat je binnenkrijgt en verbrandt is de belangrijkste factor.

Als je gewicht wilt verliezen met het paleodieet, moet je dus nog steeds zorgen voor een calorietekort. Dit kan worden bereikt door het beperken van portiegroottes, het kiezen van voedingsmiddelen met een lager caloriegehalte en het verhogen van lichamelijke activiteit.
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Om gewicht te verliezen moet er een calorietekort zijn, wat betekent dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan je verbrandt gedurende de dag.
Klik om te vergroten...
Dus is een snelle stofwisseling dan echt iets? Ik ben eerlijk gezegd best lui. Loop s'ochtends 3 minuten naar mijn bushalte en dan vanaf een andere bushalte ongever 5 minuten naar school. Ik heb een liftpas op school dus ik loop eigenlijk nooit de trappen op. Enigste is dat ik in de pauzes buiten de poort moet roken en dan terug naar huis het zelfde vanaf de bushaltes. En ik eet echt VEEL. Heb een keer bijgehouden voor een weekje en zit eigenlijk elke dag tussen de 2500-3500 kcal. Ik ben een dame (😂) van 167 en 52 kg. Mijn gewicht schommelt altijd tussen de 50 en 53 kg. Ik eet super veel en ik wil heel graag aankomen maar meer eten kan gewoon niet want ik eet eigenlijk al bijna elk moment van de dag.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Indi(ca) zei:
Dus is een snelle stofwisseling dan echt iets? Ik ben eerlijk gezegd best lui. Loop s'ochtends 3 minuten naar mijn bushalte en dan vanaf een andere bushalte ongever 5 minuten naar school. Ik heb een liftpas op school dus ik loop eigenlijk nooit de trappen op. Enigste is dat ik in de pauzes buiten de poort moet roken en dan terug naar huis het zelfde vanaf de bushaltes. En ik eet echt VEEL. Heb een keer bijgehouden voor een weekje en zit eigenlijk elke dag tussen de 2500-3500 kcal. Ik ben een dame (😂) van 167 en 52 kg. Mijn gewicht schommelt altijd tussen de 50 en 53 kg. Ik eet super veel en ik wil heel graag aankomen maar meer eten kan gewoon niet want ik eet eigenlijk al bijna elk moment van de dag.
Klik om te vergroten...
Ja, dat klinkt als snel verbranden. Als je niet zou roken zou je aankomen en veel stress in je lichaam lijkt ook meestal metabolisme te versnellen. En leeftijd.. vaak doen onze lichamen wel een beetje hetzelfde als die van 1 van onze ouders. Slank tot je een bepaalde leeftijd voorbij gaat misschien.
Probeer maar tevreden te zijn met je gewicht tot je stopt met peuken, dan komt er genoeg bij waarschijnlijk :).
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
Ja, dat klinkt als snel verbranden. Als je niet zou roken zou je aankomen en veel stress in je lichaam lijkt ook meestal metabolisme te versnellen. En leeftijd.. vaak doen onze lichamen wel een beetje hetzelfde als die van 1 van onze ouders. Slank tot je een bepaalde leeftijd voorbij gaat misschien.
Probeer maar tevreden te zijn met je gewicht tot je stopt met peuken, dan komt er genoeg bij waarschijnlijk :).
Klik om te vergroten...
Jaa iedereen in mijn familie is juist super vol behalve mijn nicht en ik. Jaa dan blijf ik lang tevreden want stoppen met roken zie ik voorlopig nog niet zitten hahah.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee, dat bestaat niet. Energie dat tot je lichaam ter beschikking komt moet ergens voor gebruikt worden. Is het niet voor groei, dan is het warmte. En aangezien je rond de 37 graden moet blijven zou dat betekenen dat je constant het zweet op je voorhoofd hebt staan van de oververhitting.

Het kan zijn dat je om een of andere reden heel slecht voedingsstoffen op neemt, maar aannemelijker is dat je het aantal calorieën erg overschat
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#20
HuisbaasBob zei:
Het kan zijn dat je om een of andere reden heel slecht voedingsstoffen op neemt
Klik om te vergroten...

Dit klinkt aannemelijk, lijkt me geen gezonde situatie...

Deze pagina duikt vrij diep in de oorzaken en de mogelijkheden die @Indi(ca) kan overwegen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."