#1
Koolhydraten in je maaltijd -> verhoogde bloedsuiker -> aanmaak van insuline wat bloedsuiker weer verlaagd.Als je begonnen met je studie bent, ben ik ook wel nieuwsgierig naar KETO. Mij kan je namelijk niet wijs maken dat een gebakken ei met kaas spek en mayonaise gezonder is dan een banaan of appel. Mijn moeder deed dat een paar jaar geleden en was wel 7kg afgevallen binnen 1,5 week dus ik weet niet wat ik moet geloven😂
Insuline is een hormoon dat (onder andere) je cellen het signaal geeft om suiker uit het bloed op te nemen waar het in de cel verbrand wordt om energie te creëren.
Maar als er meer suiker in je bloed rondzwerft dan je cellen verbranden wordt de suiker compacter gemaakt door vele suiker/glucose moleculen aan elkaar te plakken tot glycogeen. Glycogeen kan als nodig weer uit elkaar getrokken worden tot losse glucose moleculen en is dus een handige reserveopslag die je kan aanbreken als je bloedsuiker eens te laag is, dit gebeurd vooral vanuit je lever. Ook wordt glycogeen opgeslagen op plekken waar in korte tijd veel suiker verbrand moet kunnen worden: je spieren en brein bijvoorbeeld.
Super handig ja, maar wat als je lever en andere organen compleet verzadigd zijn met glycogeen omdat de inname van koolhydraten structureel te hoog is en/of verbranding structureel te laag? Dan moet je lichaam een andere manier hebben om om in iéder geval dat overtollige suiker uit je bloed te halen (anders zou je diabetes klachten krijgen, tot de dood aan toe).
Mocht het zo ver komen (heel gebruikelijk aangezien we hier een gemiddeld dieet hebben wat voornamelijk uit koolhydraten en veel snelle koolhydraten bestaan) dan zorgt insuline ervoor dat suiker uit het bloed de cellen in gaat waar het dit keer wordt omgezet tot… Vetzuren! Oftewel, onderaan de streep, lichaamsvet.
Dit vet is ook gewoon een brandstof die verbrand kan worden om energie te maken, maar er is wat zuurs aan dit verhaal in verband met afvallen. Je lichaam schakelt continu tussen het gebruik van koolhydraten óf vetten als brandstof om energie te produceren. Een hormoon die dit reguleert: ja ja, insuline. Insuline beperkt de verbranding van vet tot een minimum terwijl het de verbranding van koolhydraten faciliteert. Logisch, je lichaam wilt van die suikers in je bloed af.
Wanneer je dieet bestaat uit heel de dag door iets van koolhydraten, maakt je lichaam heel de dag door insuline aan om suiker Ipv vet te verbranden en overtollige suikers op te slaan als vet. Zo word je dikker en blijf je dik.
Vetten die je binnen krijgt hebben geen gespecialiseerd hormoon nodig om de boel te reguleren en verbranding mogelijk te maken. Vetten kunnen op eigen houtje je cellen binnen komen en verbrand worden. Overtollige vetten in je dieet ga je natuurlijk ook opslaan, maar zonder de grote hoeveelheden koolhydraten (en dus vetverbandings-beperkende insuline) in je dieet wordt dat vet ook gewoon weer verbrand bij elke inspanning.
Erg lang verhaal geworden maar ik hoop dat ik je dit wijs heb kunnen maken 😜