Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGoede vervanger 3mmc?

Goede vervanger 3mmc?

41 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zoals hierboven al beschreven is het lastig om aan 3-mmc of 4-mmc te komen van goede kwaliteit, meestal is het gemengd met rotzooi.

Ik zou zelf voor een lang festival 6-apb aanraden, eventueel 4-fma of anders speed (eventueel in combinatie met Phenibut, dat vind ik persoonlijk heel chill).
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#2
4mmc
speed
alcohol met coke
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
De pen is van je zus zei:
4mmc
Klik om te vergroten...
Op zich een goede suggestie, maar nauwelijks meer te krijgen. Als je niet aan 3mmc kan komen dan wordt 4mmc al helemaal lastig.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vond zelf 3-CMC wel héél seksueel, maar het voelde alsof neuronen in mijn hersens knapten.

Dit was zo onaangenaam dat wat na het pluggen over was linea-recta weggegooid werd na het einde van de roes.

Ben daarom aan 2-MMC niet begonnen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Vond zelf 3-CMC wel héél seksueel, maar het voelde alsof neuronen in mijn hersens knapten.
Klik om te vergroten...
Er worden met 3-CMC vaker negatieve bijwerkingen gemeld dan met 3-MMC, dus het is niet echt een aanrader, nee
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Speed vind ik echt ideaal op een festival, vooral omdat je amper bij hoeft te nemen vanwege de lange werkingsduur. Maar speed is geen RC, dus als je zoekt naar een waardige RC vervanger moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. Heb wel eens gelezen dat 4-FA redelijk in de buurt lijkt te komen van speed, maar heb zelf geen ervaring met 4-FA.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Highonlife zei:
Heb wel eens gelezen dat 4-FA redelijk in de buurt lijkt te komen van speed, maar heb zelf geen ervaring met 4-FA.
Klik om te vergroten...
4-fa ken ik dan zelf weer niet, wel 4-fma.
Dat zou ik omschrijven als speed met een mdma randje. En het werkt lang.
Wel pauzes in acht nemen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Highonlife zei:
Heb wel eens gelezen dat 4-FA redelijk in de buurt lijkt te komen van speed, maar heb zelf geen ervaring met 4-FA.
Klik om te vergroten...
4-FA had dacht ik ook een entactogeen randje maar is inmiddels verboden. Beste rc vervangers voor speed zijn 3-FA en 2-FA (met voor de meesten een lichte voorkeur voor 3-FA, vanwege de sterkere euforie).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
DjYella zei:
6-apb blijft mijn pareltje voor festivals en feesten
Niet hetzelfde als 3mmc, maar ik ben er happy mee en gebruik het 100x liever dan mdma of xtc.
Langer plafond, mildere high dus redelijk bij, relaxte come down en amper een kater (niet te veel gebruiken)

Maar dat is slechts mijn bescheiden ervaring/ mening.
Klik om te vergroten...
Hoef het misschien niet te vermelden want heb het er hier zo vaak over, maar ik ben ook vol lof over 6-apb.

Maar in welk opzicht is 3mmc dan anders dan 6-apb? Oftewel: waarom zou iemand daar voor kiezen op je zeldzame sero moment? Heb verder weinig ervaring met stims. (speed, 4f-mph en mdma als je dat een stim zou willen noemen)

Reden dat ik het vraag is dat ik waarschijnlijk nooit een cathinone ga proberen, maar toch benieuwd ben naar waarom het zo populair is. De mogelijkheid om het steeds weer te doen (achter elkaar) zal een reden zijn, maar is er meer?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar in welk opzicht is 3mmc dan anders dan 6-apb?
Klik om te vergroten...
Het entactogene effect van 3mmc is vrij minimaal. Geen diepe inzichten enzo. Voor psychedelische fijnproevers zoals jezelf is het waarschijnlijk niet zo interessant.

Edit: Misschien heb ik het entactogene effect van 3mmc onderschat…
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Maar in welk opzicht is 3mmc dan anders dan 6-apb?
Klik om te vergroten...
Altijd lastig op te schrijven.
Zelf meerdere ervaringen met beide middelen.
Voor mij is 3-mmc ideaal voor een avond/nacht met m’n vrouw. Super chill en relax gevoel, open, geen filter, mooie gesprekken, libido hoog, toch erg helder. Inderdaad doseren wij bij, omdat het niet heel lang duurt. Geen belachelijke hoeveelheden.

6-apb voor ons meer op een lang festival, vanwege lange werkingsduur. Mooie stabiele rush, ook helder. Maar gewoon meer voor een feest met muziek en licht.

Met m’n vrouw samen zou ik altijd de 3-mmc kiezen; zij ook 😊
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Het entactogene effect van 3mmc is vrij minimaal. Geen diepe inzichten enzo. Voor psychedelische fijnproevers zoals jezelf is het waarschijnlijk niet zo interessant.
Klik om te vergroten...
Apart, want dat entactogene voel ik toch zelf altijd heel sterk op 3-mmc.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Het entactogene effect van 3mmc is vrij minimaal. Geen diepe inzichten enzo. Voor psychedelische fijnproevers zoals jezelf is het waarschijnlijk niet zo interessant.
Klik om te vergroten...
Aha :)

Haha zo snobberig zag ik mezelf eerst wel wat: alleen psychedelica en de echte entactogenen. Maar ook speed bleek erg interessant qua diepe goede gesprekken, dus ik was bevooroordeeld. Maar ik blijf bij mijn beslissing geen cathinonen te proberen. Thx voor een extra bevestiging.


Zeehond zei:
Altijd lastig op te schrijven.
Zelf meerdere ervaringen met beide middelen.
Voor mij is 3-mmc ideaal voor een avond/nacht met m’n vrouw. Super chill en relax gevoel, open, geen filter, mooie gesprekken, libido hoog, toch erg helder. Inderdaad doseren wij bij. Geen belachelijke hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt erg als mijn ervaringen met speed, behalve het libido gedeelte (gek genoeg).

Zeehond zei:
6-apb voor ons meer op een lang festival, vanwege lange werkingsduur. Mooie rush, ook helder. Maar gewoon meer voor een feest met muziek en licht.
Klik om te vergroten...
Kan ik me voorstellen al vind ik het fantastisch voor thuis en ook gewoon voor naar buiten gaan de wereld verkennen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dit klinkt erg als mijn ervaringen met speed, behalve het libido gedeelte (gek genoeg).
Klik om te vergroten...
Met speed voel ik me meer energiek en zeker ook blij. Maar 3-mmc is chiller.
Met 3-mmc is sex ook veel intiemer dan op speed, althans dat is mijn ervaring.
Op speed is ook leuk, maar wel anders 😅

Dit is geen charme offensief voor 3-mmc.
Prima om het niet te doen. Respect.

Mindless zei:
Kan ik me voorstellen al vind ik het fantastisch voor thuis en ook gewoon naar buiten de wereld in.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt ook leuk, simpelweg nooit alleen gedaan en altijd met partner op een festival of techno feest.
Wie weet komt die mogelijkheid voor me nog een keer.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Het entactogene effect van 3mmc is vrij minimaal. Geen diepe inzichten enzo. Voor psychedelische fijnproevers zoals jezelf is het waarschijnlijk niet zo interessant.
Klik om te vergroten...
Bij entactogeen gaat het om menselijke verbinding in het nu. Niet om diepe inzichten, hoewel die incidenteel op basis van dat contact en de gesprekken wel kunnen ontstaan.

Litwick zei:
We zijn dus opzoek naar iets wat hier soort wat op lijkt qua effect.
Klik om te vergroten...
De zoekfunctie (rechts bovenaan) levert nog een schat aan informatie op over vervangers van 3-mmc.

Spoiler
NONE !

DjYella zei:
6-apb blijft mijn pareltje voor festivals en feesten
Klik om te vergroten...

Net als vele anderen: helemaal mee eens. Mits je er in leuk gezelschap rond loopt. Wel duidelijk iets heel anders dan 3-mmc (zoekfunctie !)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Apart, want dat entactogene voel ik toch zelf altijd heel sterk op 3-mmc.
Klik om te vergroten...
Zo sterk dat je het vergelijkbaar vindt met mdma?

Individuele ervaringen kunnen natuurlijk verschillen 🙃 en waarschijnlijk speelt de frequentie van gebruik ook een rol. 3-mmc is over het algemeen iets seksueler (edit: meer libido verhogend?) dan mdma, maar daar zullen sommige mensen het ook niet mee eens zijn…
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Zo sterk dat je het vergelijkbaar vindt met mdma?
Klik om te vergroten...
Nee, er gaat niets boven mdma op dat punt.
Maar het ging om de vergelijking tussen 6-apb en 3-mmc. In beide gevallen voor mij persoonlijk entactogeen.

Verder zeker eens dat individuele ervaringen verschillen en benadruk ook alleen dat het mijn ervaringen zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Met speed voel ik me meer energiek en zeker ook blij. Maar 3-mmc is chiller.
Met 3-mmc is sex ook veel intiemer dan op speed, althans dat is mijn ervaring.
Op speed is ook leuk, maar wel anders 😅

Dit is geen charme offensief voor 3-mmc.
Prima om het niet te doen. Respect.
Klik om te vergroten...
Komt eigenlijk omdat ik nogal ben geschrokken hoe ik mezelf kon verliezen op speed. Het speed effect zelf was fantastisch (euforie, energie en met name hoe ongelofelijk gesmeerd communiceren ging waardoor de mooiste openhartige gesprekken ontstonden), maar ik verloor op speed ook totaal het besef om voor mezelf (en mijn partner) te zorgen, dus: niet/weinig drinken/eten, weinig slapen. Wat tot verschrikkelijke situaties leidde. Dit had ik nooit ervaren en ik had van tevoren ook van mezelf (onterecht) verwacht het allemaal wel te kunnen handelen. Maar ik kreeg hier dus een ruwe les in nederigheid in, in een al moeilijke tijd (ook niet buiten mijn schuld om).

Sindsdien ben ik een beetje erg op mijn hoede voor stims, nog meer voor bijvoorbeeld cathinonen, door sommige verhalen. En waarschijnlijk is dat ook weer echt iets: voor de een is er niets aan de hand en kan diegene het verantwoord doen en de ander verliest zichzelf er heel snel door.

Zeehond zei:
Dat klinkt ook leuk, simpelweg nooit alleen gedaan en altijd met partner op een festival of techno feest.
Wie weet komt die mogelijkheid voor me nog een keer.
Klik om te vergroten...
Had het er gister met @Mezelf en ook met mezelf over: het verlangen ooit weer eens iets dergelijks met een partner te doen. Ook zo mooi/leuk/lekker! Op weer een heel andere manier dan sero's alleen doen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
zo snobberig zag ik mezelf eerst wel wat: alleen psychedelica en de echte entactogenen. Maar ook speed bleek erg interessant qua diepe goede gesprekken, dus ik was bevooroordeeld.
Klik om te vergroten...
Ik blijkbaar ook 😅 Misschien onderschat ik de therapeutische waarde van stoffen als speed en 3mmc, vooral als je ze bedachtzaam gebruikt…

Voor mij geldt overigens wel dat ik bij deze stoffen weg moet blijven vanwege het risico op verslaving.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Komt eigenlijk omdat ik nogal ben geschrokken hoe ik mezelf kon verliezen op speed. Het speed effect zelf was fantastisch (euforie, energie en met name hoe ongelofelijk gesmeerd communiceren ging waardoor de mooiste openhartige gesprekken ontstonden), maar ik verloor op speed ook totaal het besef om voor mezelf (en mijn partner) te zorgen, dus: niet/weinig drinken/eten, weinig slapen. Wat tot verschrikkelijke situaties leidde. Dit had ik nooit ervaren en ik had van tevoren ook van mezelf (onterecht) verwacht het allemaal wel te kunnen handelen. Maar ik kreeg hier dus een ruwe les in nederigheid in, in een al moeilijke tijd (ook niet buiten mijn schuld om).

Sindsdien ben ik een beetje erg op mijn hoede voor stims, nog meer voor bijvoorbeeld cathinonen, door sommige verhalen. En waarschijnlijk is dat ook weer echt iets: voor de een is er niets aan de hand en kan diegene het verantwoord doen en de ander verliest zichzelf er heel snel door.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je behoorlijk weinig mist aan 3-MMC. Ik vind het heel af en toe wel eens relaxt om te doen, maar ik vergeet dan ook weer voor lange tijd volledig dat ik het nog heb liggen, want (voor mij) is het effect gewoon vrij flauwig. Chill, maar niet bijzonder. Het heeft wel wat weg van coke (die vergelijking kun jij geloof ik niet maken, maar aan coke mis je dus ook niks), alleen is het minder scherp en iets waziger, en dat ietsiepietsie wause (vooral net na inkick merkbaar) is de serotoninerand, die geeft ook het milde maar prettige entactogene sausje.

Ik vind dat achtergrond-vaagheidje wat 3-MMC heeft wel geinig, geeft er wat warmte aan, waardoor ik het eigenlijk verkies boven coke, zeker omdat het prijsverschil zo bizar is én het ook nog eens langer duurt, maar dat is heel persoonlijk. Heb het een tijd terug eens samen gedaan met een vriendin die overall meer coke-fan is dan ik, en die vond dat wazige onderlaagje juist minder aan 3-MMC, zij verkoos het scherpere van coke.

Maar wat jij zegt, het werkt toch wel gewoon op serotonine dus je als je strikt bent verspeel je je drie-maanden-regel. Ik heb de keren dat ik ooit 3-MMC nam niet meegeteld voor die regel, omdat ik de dosering altijd (wel bewust dus ook) zo laag heb gehouden dat ik geen merkbare serotoninekater kreeg. Je kunt het objectief gezien niet 1-op-1 zo afstemmen natuurlijk, maar als dat specifieke type kater niet voelbaar aanwezig is, is dat voor mij toch wel een indicatie dat er weinig serotonine verbruikt is. Een dopamine-kater(tje) voelt namelijk in de basis echt anders aan.

Waarschijnlijk wordt 3-MMC wel nog een stuk(je) entactogener als je hoger/hoog doseert. Maar ja, als ik dan toch m’n serotonine al ga verneuken en m’n drie-maanden-moment inlever dan doe ik dat dus inderdaad net zo lief meteen met het ‘echte werk’: een full-on seroslurper, 6-APB.

3-MMC is i.m.o. een beetje alsof je honger hebt en je krijgt iets lekkers voorgeschoteld waar je dan maar een een paar hapjes van mag nemen, en dan wordt het weer weggenomen, haha. Dat is beter dan niks, maar er zit ook een hele kleine ‘ja hallo, smaakt naar meer’-frustratie onder (en smaakt naar meer = voor mij dan niet perse 3-MMC bijnemen, maar echt iets volwaardigers zoals 6-APB of XTC, of gewoon pep want dat duurt tenminste nog lang).

Ik zou zelf wel echt nog benieuwd zijn naar 4-MMC. Bee beschreef dat ooit als de leukste stimulant waar hij zelf mee geëxperimenteerd had (los van de craving) en dat is me toch een beetje bijgebleven.

Maar ik vind het eigenlijk net zo prima om het bij af en toe 6-APB of speed te houden, zonder RC-tussenvormen die ergens halverwege het spectrum bungelen. Heb al heel lang 4-FMA liggen, omdat ik benieuwd ben naar het verschil met 3-MMC, maar nog nooit echt uitgeprobeerd wegens angst m’n seroslurp-vrijbrief te verspillen. 😂

* Edit: voor de TS, @Litwick, sorry voor het lange off-topic-bericht. Goede alternatieven kan ik je niet aanraden omdat ik 3-MMC zelf dus al wat te mild vind, voor mij heeft het dan geen zin om varianten te gaan uitproberen waarvan over het algemeen wordt beweerd dat ze nog zwakker zijn. Als je toch iets vindt wat (minimaal) even sterk is, ben ik wel benieuwd om het te horen. Maar heb je 4-FMA bijvoorbeeld al geprobeerd?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."