Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat weegt allemaal mee bij een rc benzo verslaving?

Wat weegt allemaal mee bij een rc benzo verslaving?

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
ILoveRCs zei:
Het effect is echter wel erg verschillend.
Klik om te vergroten...

Komt mogelijk omdat een rc niet getest is? Ik merkte het laatst bij 2.5 mg bromonordiazepam tabletjes. Die deden echt nul.

ILoveRCs zei:
Als je het dagelijks neemt om angst te onderdrukken is elke benzo verslavend.
Klik om te vergroten...

Geloof ik graag.
Dan is het middel ansich misschien nog niet eens zo verslavend, maar het effect.
Wat wellicht nog erger is.

ILoveRCs zei:
Halfwaardetijd speelt ook zeker een rol. norflurazepam met >100 uur op 10mg is extreem
Klik om te vergroten...

Wow is norflurazepam > 100 uur.
Denk dat dat de rc is met langste halfwaarde tijd?

Maar lange halfwaardetijd wilt niet zeggen dat het zolang werkt toch? (Qua effecten)

ILoveRCs zei:
Meeste mensen zijn best verslavingsgevoelig voor benzo's in algemeen dus kijk uit..
Klik om te vergroten...

Absoluut. Denk zelf, kijkend naar mijn gebruik verleden, dat ik niet heel erg verslavingsgevoelig ben.

Maar juist daarom ook deze vraag; waar ligt nu de grens / waar zijn de gevaarscriteria.

Nu gebruik ik af en toe een rc benzo om mijn ptss gedachten te remmen zodat ik een sociale activiteit mee kan doen ... of om heel even de nare gedachten te remmen.
Huisarts wilt hier geen benzo voor geven.

Raver zei:
Benzos nooit langer dan 7 dagen gebruiken. 10 dagen is echt het maximale.
Klik om te vergroten...

Goeie tip. Verschilt het dan nog of je steeds dezelfde neemt of een ander?
En hier speelt mogelijk wel de rol van langere halfwaarde mee; dan gebruik je (althans ik) sowieso niet vaak.

Dank mannen.
Leerzaam dit. Mede daarom zit ik op df. Ben nieuwsgierig aangelegd hoe eea nu werkt :)
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Komt mogelijk omdat een rc niet getest is? Ik merkte het laatst bij 2.5 mg bromonordiazepam tabletjes. Die deden echt nul.
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn ze wel getest maar nooit goedgekeurd voor gebruik door bijwerkingen bij regulier gebruik zoals geheugenverlies of onvoldoende werking, ze zijn immers allemaal gemaakt door de grote farmaceuten die ook alle normale benzo's hebben gemaakt die verkocht worden door de huisarts.

Kordie zei:
Wow is norflurazepam > 100 uur.
Denk dat dat de rc is met langste halfwaarde tijd?

Maar lange halfwaardetijd wilt niet zeggen dat het zolang werkt toch? (Qua effecten)
Klik om te vergroten...
photo_2024-10-10_13-46-43.jpg
100 uur is een gemiddelde, hij kan nog veel langer in je bloed blijven. Maar idd hij werkt maximaal 12 uur ofzo, de rest van de tijd zit het alleen in je bloed en zal het het effect van elke downer versterken.

Kordie zei:
Absoluut. Denk zelf, kijkend naar mijn gebruik verleden, dat ik niet heel erg verslavingsgevoelig ben.
Klik om te vergroten...
Mooi zo, hier het zelfde

Kordie zei:
Maar juist daarom ook deze vraag; waar ligt nu de grens / waar zijn de gevaarscriteria.

Nu gebruik ik af en toe een rc benzo om mijn ptss gedachten te remmen zodat ik een sociale activiteit mee kan doen ... of om heel even de nare gedachten te remmen.
Huisarts wilt hier geen benzo voor geven.
Klik om te vergroten...
Ja wat is af en toe. Als dat 1 of 2x per week is, is het prima te doen naar mijn mening. Er zijn ook andere middelen zoals Pregabalin (Lyrica), mss wil de huisarts dat wel voorschrijven. T is niet zo effectief als een benzo maar werkt ongeveer t zelfde.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Goeie tip. Verschilt het dan nog of je steeds dezelfde neemt of een ander?
En hier speelt mogelijk wel de rol van langere halfwaarde mee; dan gebruik je (althans ik) sowieso niet vaak.
Klik om te vergroten...

Zeker. Kortwerkende potente benzo's zijn sneller verslavend dan langwerkende benzos. Maar je moet ook weer in acht nemen dat benzo's met een lange halfwaardetijd langer in je lichaam zitten. Die zou ik dus maar max 7 dagen gebruiken.

Benzo's zijn super effectief; maar er is 1 vuistregel. Zorg dat je niet verslaafd raakt.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Voor mij is een goede graadmeter de vraag: lukt het nog zonder? Of heb ik het idee dat slapen/presteren/leven niet meer lukt zonder ondersteuning van bepaalde drugs.

Is het antwoord nee, dan ben je verslaafd. En ja, dat gebeurt verdomd snel als je (zéker benzo's, rc of geen rc) dagelijks neemt.

Ook de vraag durf ik de deur uit te gaan zonder het op zak te hebben beantwoorden is vaak een goede indicatie. 😅
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Dat het niet gezond is om aan RC benzo's te beginnen is gewoon een feit. Ook is het algemeen bekend dat het verslavend kan werken (mijn inziens net als iedere drugs).
Toch zitten we ook deels op dit forum om te experimenteren, te leren van elkaar of hoe een drugs nu precies werkt.
Dus even open minded onderstaande vraag. En niet om elkaar af te vallen of te stimuleren.

Wat is nu afhankelijk hoe snel je verslaafd raakt aan een rc benzo?
Moet je die een bepaalde periode dagelijks hetzelfde middel slikken?
Zijn het juist combi's die het verslavingsgevoeliger maken?
Speelt een korte of lange halfwaarde tijd nog een rol?

PS; ik slik af en toe een benzo, maar zeker niet dagelijks of gecombineerd.
Klik om te vergroten...
Het is meer iets wat erin sluipt. Als jij een benzo gebruikt om te slapen na stims is er niks aan de hand, tenzij je elke dag stims gebruikt. Op die manier ben ik eigenlijk verslaafd geraakt.

Gebruik je het bijv. 2 weken achter elkaar elke dag, dan begin je al lichte ontwenningsverschijnselen te krijgen als je stopt. Dan is het makkelijk om daartegen weer een benzo te poppen. En voor je het weet ben je een jaar verder en zwaar verslaafd. GHB werkt een beetje op dezelfde manier, alleen gaat het daarmee allemaal wat sneller. Je weet dat het verslavend is maar toch trap je in de valkuil

Als je het bij incidenteel gebruik weet te houden dan hoef je je geen zorgen te maken. Het is alleen een kleine stap naar elke dag gebruiken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeebats zei:
Als je het bij incidenteel gebruik weet te houden dan hoef je je geen zorgen te maken. Het is alleen een kleine stap naar elke dag gebruiken.
Klik om te vergroten...
Yep. Dát precies. Om de week wordt zó wekelijks en wekelijks kan zomaar plots dagelijks zijn. Slinkse sluipmoordenaars zijn het, die groene jongens. 👽
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
ILoveRCs zei:
Volgens mij zijn ze wel getest maar nooit goedgekeurd voor gebruik door bijwerkingen bij regulier gebruik zoals geheugenverlies of onvoldoende werking, ze zijn immers allemaal gemaakt door de grote farmaceuten die ook alle normale benzo's hebben gemaakt die verkocht worden door de huisarts.
Klik om te vergroten...

Die kleine pellets ook?
Die zie je zo nl toch niet in de apotheek

ILoveRCs zei:
100 uur is een gemiddelde, hij kan nog veel langer in je bloed blijven. Maar idd hij werkt maximaal 12 uur ofzo, de rest van de tijd zit het alleen in je bloed en zal het het effect van elke downer versterken.
Klik om te vergroten...

Werkt echt lang dan, jeetje.
Idem voor flurobromazepam met 106 uur.

Denk dat hier wel het grote gevaar schuilt. De stof zit nog in je systeem. Maar de uitwerking voel je niet meer na bv 12 uur.

Pak je dan bij denk ik dat je die halfwaarde tijd vergroot?
En andere downers zwaarder werken omdat de oude dosis nog in je bloed zit.

Raver zei:
Kortwerkende potente benzo's zijn sneller verslavend dan langwerkende benzo
Klik om te vergroten...

Hoe komt dat @Raver ?
Een halfwaardetijd voel je toch niet in je systeem, omdat de werkingsduur klaar is?


Zeebats zei:
dan begin je al lichte ontwenningsverschijnselen te krijgen als je stopt.
Klik om te vergroten...

Hoe zien die eigenlijk uit @Zeebats ?
Alsof je een goeie alcohol kater heb?
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Hoe zien die eigenlijk uit @Zeebats ?
Alsof je een goeie alcohol kater heb?
Klik om te vergroten...
Nee totaal niet. Vooral onrustig, trillen, zweten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Dat het niet gezond is om aan RC benzo's te beginnen is gewoon een feit. Ook is het algemeen bekend dat het verslavend kan werken (mijn inziens net als iedere drugs).
Toch zitten we ook deels op dit forum om te experimenteren, te leren van elkaar of hoe een drugs nu precies werkt.
Dus even open minded onderstaande vraag. En niet om elkaar af te vallen of te stimuleren.

Wat is nu afhankelijk hoe snel je verslaafd raakt aan een rc benzo?
Moet je die een bepaalde periode dagelijks hetzelfde middel slikken?
Zijn het juist combi's die het verslavingsgevoeliger maken?
Speelt een korte of lange halfwaarde tijd nog een rol?

PS; ik slik af en toe een benzo, maar zeker niet dagelijks of gecombineerd.
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je op zoek bent naar waar de grens precies ligt. Ik hoop niet zodat je er zo dicht mogelijk op kan gaan zitten..? :wink:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Klinkt alsof je op zoek bent naar waar de grens precies ligt. Ik hoop niet zodat je er zo dicht mogelijk op kan gaan zitten
Klik om te vergroten...

Kan me de gedachte voorstellen.
Geen zorgen.

Maar is vooral voorwerk wat ik doe.
Is nu die 1 of 2 benzo's slecht per week bv.
Juist omdat je overal wisselende dingen leest.
Hier op df zitten m.i. de betrouwbaarste leden cq antwoorden
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Kan me de gedachte voorstellen.
Geen zorgen.

Maar is vooral voorwerk wat ik doe.
Is nu die 1 of 2 benzo's slecht per week bv.
Juist omdat je overal wisselende dingen leest.
Hier op df zitten m.i. de betrouwbaarste leden cq antwoorden
Klik om te vergroten...
Als je bijvoorbeeld een jaar lang elke week twee keer een benzo slikt dan kun je langzaam wel een tolerantie ontwikkelen ja. En die tolerantie betekent dus ook afhankelijkheid.

De halfwaardetijd speelt daarin ook een rol. Als je twee keer per week middelen slikt met een heel lange halfwaardetijd, dan kan je zomaar permanent onder invloed zijn.
Tegelijkertijd zorgen middelen met een korte halfwaardetijd eerder voor ontwenningsverschijnselen juist omdat het middel snel uit je bloed is, maar je receptoren daar nog niet aan gewend zijn.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Hoe komt dat @Raver ?
Een halfwaardetijd voel je toch niet in je systeem, omdat de werkingsduur klaar is?
Klik om te vergroten...

Even een nuance.

Kortwerkende benzo's zijn heftiger verslavend. Dus je zult sneller en pittiger ontwennen van kortwerkende benzo's. Of ze ook sneller verslavend zijn als je kijkt naar tijd lijkt me niet eigenlijk.

Buiten dat vind ik het experimenteren met benzo's een buitengewoon risicovolle bezigheid. Als het niet écht nodig is.. Geen risico nemen denk ik.

Wat @Neo-Shulginist ook aangeeft. Als je 2 maal per week een benzo neemt met een halfwaardetijd zoals die van Diazepam zul je de gehele week de stof in je lichaam hebben. Permanent dus. Ik voel de ontwenningsverschijnselen pas écht na 4(!) dagen.

Hoe hoger de dosis ook hoe langer het duurt voordat het uit het lichaam is.
Diazepam verlaat het lichaam toch vrij snel als de dosis maar 5mg of lager is. Maar snel is alsnog 2 a 3 dagen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Kortwerkende benzo's zijn heftiger verslavend. Dus je zult sneller en pittiger ontwennen van kortwerkende benzo's. Of ze ook sneller verslavend zijn als je kijkt naar tijd lijkt me niet eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Volgens mij werkt het zo: Benzos met een korte halfwaardetijd zijn verslavender omdat de pieken en dalen groter zijn in vergelijking met benzos met een lange halfwaardetijd. De stof is namelijk sneller in en uit je bloed. Dat geeft een hogere high en een lagere dip, waardoor het weer aantrekkelijker wordt om bij te pakken. Benzos met een korte halfwaardetijd zijn dus wel degelijk ook verslavender in die zin dat je er sneller verslaafd aan raakt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Kan me de gedachte voorstellen. Geen zorgen. Maar is vooral voorwerk wat ik doe. Is nu die 1 of 2 benzo's slecht per week bv. Juist omdat je overal wisselende dingen leest. Hier op df zitten m.i. de betrouwbaarste leden cq antwoorden
Klik om te vergroten...
Pas op. Ik nam ook maar 1 of 2 keer in de week een Benzo maar dat wel een paar jaar. Toen ik stopte sliep ik niet meer en na een week werd ik psychotisch. Jij bent nu wel beter op de hoogte dan ik toen dus dat is wel je voorsprong. Maar het blijft heel naar spul om van af te komen.
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een hele tijd lang (ook tegen jullie adviezen in) benzo's gebruikt. Ik voelde me er even een tijdje lekker door. Sliep goed, overdag scherp. Maar eigenlijk ben je overdag nog steeds hartstikke onder invloed en heb je 's avonds die zooi weer nodig.

Afijn, ik heb een aantal maanden geslikt tot ik ineens bloed begon op te hoesten. Het had een zeer slechte invloed op mijn maag. Ook ben ik in een supermarkt neergevallen met een epileptische aanval en krijg ik psychoten (ook door de 3MMC).

De herstel hiervan was de hel.

Bijkomen van epilepsie is al niet makkelijk en zwaar, maar herstellen van een benzo verslaving is de hel. Je voelt je de hele dag .. anders. Ik kon niet meer normaal communiceren met mensen. Ik zweette, ik kon me niet concentreren en het voelde alsof mijn lichaam in een shock zat. Moet je maar eens opzoeken, wat het betekent als je lichaam in shock zit. Zo voelde ik me dus. Ik had bijna de ambulance gebeld.

Dit duurde zo'n 2 weken, tot ik me weer beter begon te voelen. En ook wist: dan maar slecht slapen, géén benzo's meer voor mij.

Blijf er vanaf. Je maakt je lichaam kapot.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Monstera123 zei:
Blijf er vanaf. Je maakt je lichaam kapot.
Klik om te vergroten...

Feit.
Dit zijn de harde waarschuwingen.

Was je wel eerlijk tegen de arts dat en wat je gebruikte?
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Feit.
Dit zijn de harde waarschuwingen.

Was je wel eerlijk tegen de arts dat en wat je gebruikte?
Klik om te vergroten...
ik nee? ik heb 1x temazepam gekregen en de rest online besteld.
P
ParadiseLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar je kan ook stellen dat de voor jou meest verslavende benzo, diegene is die jij echt lekker vindt.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Paradise zei:
Maar je kan ook stellen dat de voor jou meest verslavende benzo, diegene is die jij echt lekker vindt.

Hoe benzo verslavings gevoelig je bent. Is heel persoonlijk.
Gewenning en verslaving zijn ook niet precies hetzelfde.

Kortwerkende benzo's, sommige kunnen wat impulsiever werken bij sommige mensen.
Vooral de gene die hard afsnijden als de withdrawals beginnen.
Er zijn ook kortwerkende die er toch lang overdoen voor ze werken en langzaam uitwerken.

Als je krachtige kortwerkende benzo's kiest voor je verslaving.
De verslavingservaring zal waarschijnlijk een stuk turbulenter zijn,
je moet voortdurend pillen scoren. Bij hebben. En ben je nog kiplekker wanneer je de bus opstapt.
Vin je je potje niet ofzo, hartaanval en het duurt dan helemaal niet lang voor de fun start.
Beven, zweten, al de anxiaties, irritaties, hartkloppingen ... en slechte slaap :wink:
Ben je pro seizures, delirium, psychoses, hallucinaties, catatonie, zelfdoding en gewone dood ook.

Maar het is keisimpel om er niet aan verslaafd te geraken. Als de halfwaardetijd ook kort is.
En alles is uit je lichaam en je voelt je super normaal. Dan heb je geen ontwenningsverschijnselen.

Bij etizolam kon je best wel wat uitsteken ... die was erg vergevingsgezind.

Langwerkende kun je misschien eerder niet echt doorhebben dat je gewenning krijgt.
Normaal kan je ze makkelijker afbouwen en als je je potje niet vindt. Heb je nog wat tijd.
Maar iemand kan gek zijn op Diazepam spuiten en al de rest maar niks vinden.
Ze kunnen net zo verslavend zijn als jouw favourite benzo voor verslaving en misbruik lang werkt.
Met een lange half life erbij kan het dagen tot weken duren voor je last krijgt van withdrawal.
Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker, toch met RC's. Je eet de hele zomer lang Norflurazepam als smarty's.
Stopt en er lijkt niks aan de hand en dan ben je terug in Engeland. En kan je plots net zo heftige ontwwenning krijgen
als ik het goed begrijp.

Clonazolam heeft 3.6 uur half life. Is die zo snel of moet dat 36 zijn? Of wordt die keisnel weggepoetst.
Flubromazepam verbaasde mij nog het meest. Maar is de enige bron die 106u van wiki?
Is 4mg flubromazepam even moeilijk weg te spoelen als 8mg.
Ik dacht dat Diclazepam met 40u de taper RC benzo was.
Bij Flubromazepam had ik niet echt zo een lange half life verwacht,
eerder ook iets zoals Diazepam. 1 a 2 daagjes het leek altijd zo ...
Nifoxipam 10 - 75 uur werking wauw. Dat is ook wel onvoorspelbaar.
De goede waren wel heel leuk, zonnig euforisch. Een andere batch deed precies niks.

Verder zou ik Pharma niet hetzelfde klasseren als Rc benzo's.
Sommige RC benzo's zijn door pharma ontwikkeld.
Andere niet en er hebben al wat rare tussen gezeten.
Flualprazolam kreeg ik van 1 gewoon een blackout.
Clonazolam daar reageerden sommige mensen toch raar op.
Flubromazolam had ook een vrij snelle gewenning, mogelijk wat doden?
Flunitrazolam ben ik eens gestopt met ademen in mijn slaap
Phenazepam nooit gedaan, enkel de verhalen gelezen

En of dat productieprocess daar in China zo proper is als bij Roche
Of die benzo's niet mogelijk wel schade aanrichten, toxischer zijn, andere dingen doen

De psychotropische bijwerkingen van sommige benzo's gaan echt heel snel weg.
Diazepam vind ik erg waps, gek met funky buzz ook heerlijk spierontspannend.
( Ik heb die zelden, 5mg is niets speciaal en als je die regelmatig krijgt is het meeste dat er fun aan is vast snel weg )
Bromazepam heeft ook toffe randjes.

De blackouts vindek het engste. Mijn eerste was mmmmmeh

Ik had op Lormetazepam en het plan was gewoon gaan slapen,
een fuif gegeven alsof mijn ouders op vakantie waren maar die lagen gewoon boven te slapen.
En die zijn niet wakker geworden terwijl er een halve verdieping is afgebroken met mensen die allemaal halfblood, zwalkten, dansten, vooral tegen elkaar en op de grond knalden. Had ik het nie willen filmen had ik het niet eens geweten. Toch niet direct.
Ok die videa was wel keigrappig. Mensen hadden headphones die nie aangesloten waren om niemand wakker te maken.
Maar de muziek stond vollen bak ...
Klik om te vergroten...
Heb je ook een korte versie hiervan?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat het niet gezond is om aan RC benzo's te beginnen is gewoon een feit. Ook is het algemeen bekend dat het verslavend kan werken (mijn inziens net als iedere drugs).
Toch zitten we ook deels op dit forum om te experimenteren, te leren van elkaar of hoe een drugs nu precies werkt.
Dus even open minded onderstaande vraag. En niet om elkaar af te vallen of te stimuleren.

Wat is nu afhankelijk hoe snel je verslaafd raakt aan een rc benzo?
Moet je die een bepaalde periode dagelijks hetzelfde middel slikken?
Zijn het juist combi's die het verslavingsgevoeliger maken?
Speelt een korte of lange halfwaarde tijd nog een rol?

PS; ik slik af en toe een benzo, maar zeker niet dagelijks of gecombineerd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."