Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMelatonine?

Melatonine?

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi,

Ik ben vaak bezig met het lezen over voedingsmiddelen (vitamines, mineralen & aminozuren) en ook over hormonen etc.
Voor ik begin met m'n verhaal zal ik even kort uitleggen wat melatonine inhoudt!
Melatonine is een hormoon in je hersenen die aangemaakt word uit je serotonine opslag. Dit is verantwoordelijk voor je dag & nacht (licht/donker) klok. Melatonine is een "krachtig" slaaphormoon.

Maar nu kreeg ik net dus ineens een gedachte die ik wel even moet delen. En dat ging over mensen die afkicken van een bepaalde drugs en daardoor problemen krijgen met slapen, bijv. wiet en GHB. Maar wat nou als je voor het afkicken nou melatonine gaat slikken want hier heb je supplementen voor. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het afkicken gewoon je slaap krijgt op een veilige manier. En genoeg slaap lijkt mij erg belangrijk voor als je wilt afkicken.

Meningen?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is vaak geprobeerd en werkt niet. De werking en de afkick van drugs blijkt vele malen krachtiger te zijn dan melatonine.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Helaas is melatonine niet sterk genoeg inderdaad om afkick verschijnselen of sterke stimulanten tegen te gaan.

Melatonine kan zeker helpen met eerder naar bed gaan of makkelijker in slaap vallen, maar het is geen wondermiddel helaas.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
Dat is vaak geprobeerd en werkt niet. De werking en de afkick van drugs blijkt vele malen krachtiger te zijn dan melatonine.
Klik om te vergroten...

Hm, dat is erg jammer! Word er ook verder onderzoek gedaan naar slaap in verband met afkicken? Er zal toch wel ergens een soort tekort van zijn of iets dergelijks wat voor die slaapproblemen zorgt?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mudita zei:
Hm, dat is erg jammer! Word er ook verder onderzoek gedaan naar slaap in verband met afkicken? Er zal toch wel ergens een soort tekort van zijn of iets dergelijks wat voor die slaapproblemen zorgt?
Klik om te vergroten...

Slaapproblemen hoeven niet altijd een lichamelijke oorzaak te hebben hoor. Als je mentaal niet goed in je vel zit of je rot voelt (wat meestal zo is met afkicken) dan slaap je ook beroerd of helemaal niet. Niet alles is met een tabletje op te lossen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mudita zei:
Fool zei:
Dat is vaak geprobeerd en werkt niet. De werking en de afkick van drugs blijkt vele malen krachtiger te zijn dan melatonine.
Klik om te vergroten...

Hm, dat is erg jammer! Word er ook verder onderzoek gedaan naar slaap in verband met afkicken? Er zal toch wel ergens een soort tekort van zijn of iets dergelijks wat voor die slaapproblemen zorgt?
Klik om te vergroten...
De meeste slaapproblemen zijn vrij logisch hoor, als je bijvoorbeeld altijd met benzo's slaapt wennen je hersenen aan extra GABA-activiteit en passen ze zich hierop aan. Als je vervolgens met benzo's kapt ervaren je hersenen dit als een tekort aan GABA-activiteit, waardoor je slecht in slaap kunt vallen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het helpt inderdaad wel bij inslapen maar het doet niets tegen de overstimulatie van de receptoren in je hersenen. Direct stoppen met GHB is dus met melatonine net zo gevaarlijk en kan ook een insult opleveren, net als zonder melatonine...
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Melatonine is troep en raad ik niemand aan.

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Die shit heeft me echt nog vervelender gemaakt.

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
oortjes zei:
Melatonine is troep en raad ik niemand aan.

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Die shit heeft me echt nog vervelender gemaakt.

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.
Klik om te vergroten...

Dan denk ik dat er iets mis is met je slaap zelf en niet met de melatonine. Dat kan namelijk niet echt dit effect hebben, aangezien het enige waar melatonine zich mee bemoeit het inslapen is. Ik kan zelfs nog wakker blijven als ik melatonine heb gepakt, je wordt gewoon wat slaperiger. Misschien is het juist dat je door die melatonine wel inslaapt maar niet goed door slaapt en dus niet uitrust.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bee zei:
oortjes zei:
Melatonine is troep en raad ik niemand aan.

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Die shit heeft me echt nog vervelender gemaakt.

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.
Klik om te vergroten...

Dan denk ik dat er iets mis is met je slaap zelf en niet met de melatonine. Dat kan namelijk niet echt dit effect hebben, aangezien het enige waar melatonine zich mee bemoeit het inslapen is. Ik kan zelfs nog wakker blijven als ik melatonine heb gepakt, je wordt gewoon wat slaperiger. Misschien is het juist dat je door die melatonine wel inslaapt maar niet goed door slaapt en dus niet uitrust.
Klik om te vergroten...

De mensen die het gebruiken die ik ken en mijzelf worden er tenminste niet beter op.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
oortjes zei:
De mensen die het gebruiken die ik ken en mijzelf worden er tenminste niet beter op.
Klik om te vergroten...

Hoe heb je het gebruikt? Gewoon netjes alleen voor het slapengaan en alleen 's avonds? En hoeveel?
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#12
30 min voor het slapen gaan ingenomen, 1 pilletje wat staat aan 1mg. dat 4 dagen achter elkaar. En ook gewoon oraal ingenomen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als dat 's avonds is geweest dan zou dat niet zo veel effect op je dagelijks leven moeten hebben, behalve dat je wat dieper slaapt. Kan misschien dat je wat versufter bent omdat je wat dieper geslapen hebt maar dat zou geen heel sterk effect moeten zijn
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er al aan gedacht dat 1mg best een hoge dosering is, als je het vergelijkt met de gebruikelijke 0.1mg die bedoeld is om je ritme te herstellen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een half jaar elke avond 2mg voor het slapen geslikt en nog nooit problemen van ondervonden. Inmiddels slik ik het nog zelden, maar dat het je de dag erna nog zo in zijn greep heeft heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord. Eerlijk gezegd heb ik ook direct na het slikken nooit echt gemerkt dat ik er super suf of vaag van wordt, gewoon wat meer behoefte om te slapen.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#16
het is inderdaad avonds, ik kan totaal niet overdag slapen.

Ik was ook ontzettend versuft en vergat daardoor dat ik gewoon gasten/klanten had.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mening?

Melatonine help best goed als je problemen met slapen hebt door je ritme. Voor mensen die gewend zijn te blowen voordat ze naar bed gaan kan het wel helpen. Ook kan het na de lichamelijke detox misschien helpen bij sommige verslavingen.

Voor de acute verschijnselen die bij ghb, alcohol, benzodiapinen etc. onthouding komen kijken heb je er best weinig aan.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat heb je met melatonine gedaan dan? Midden overdag een belachelijke dosering slikken?
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
oortjes zei:
Bee zei:
oortjes zei:
Melatonine is troep en raad ik niemand aan.

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Die shit heeft me echt nog vervelender gemaakt.

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.
Klik om te vergroten...

Dan denk ik dat er iets mis is met je slaap zelf en niet met de melatonine. Dat kan namelijk niet echt dit effect hebben, aangezien het enige waar melatonine zich mee bemoeit het inslapen is. Ik kan zelfs nog wakker blijven als ik melatonine heb gepakt, je wordt gewoon wat slaperiger. Misschien is het juist dat je door die melatonine wel inslaapt maar niet goed door slaapt en dus niet uitrust.
Klik om te vergroten...

De mensen die het gebruiken die ik ken en mijzelf worden er tenminste niet beter op.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp wat je bedoelt! Wat ik bedoel is dat melatonine alleen zorgt voor inslapen, verder niet. Als je slaapcyclus niet naar behoren werkt, kun je nog 12 uur slapen per nacht en niet uitgerust wakker worden. Er is namelijk maar een bepaald moment waarin je lichaam zich herstelt (en dus uitrust) en bij veel mensen met zulke problemen is er iets mis met dat stukje slaap.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Fool zei:
Er al aan gedacht dat 1mg best een hoge dosering is, als je het vergelijkt met de gebruikelijke 0.1mg die bedoeld is om je ritme te herstellen?
Klik om te vergroten...

op mijn verpakking staat dat 0.5mg de minimale dosis is om er wat van te merken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."