Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven

Leven

32 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
d
dacideLid
01-01-2024, 00:00
#1
Practuna zei:
Hallo mensen,
.....
Klik om te vergroten...

Beste Practuna,
allereerst, wat vreselijk om te horen hoe jij je voelt, en hoe je in het leven staat. En daarmee ook de keuze die je voor jezelf gemaakt hebt.

Ik kan niet oordelen over jouw gevoelens. Ik heb zelf (gelukkig) niet te maken met dit soort problemen. Wel heb ik al jaren een partner die met depressies, zware angst- paniekstoornissen en soms suicidaliteit worstelt. Dus ik kan me redelijk in dit onderwerp verplaatsen.

Om een heel lang verhaal kort te maken. Ik ben zelf voor de volle 100% voorstander dat mensen volledige soevereiniteit over lichaam en geest mogen hebben, en daarmee dus ook bepalen of ze willen leven of niet.

Echter, wil ik je wel wijzen op het feit dat, ondanks je al enorm veel geprobeerd hebt om je klachten te verminderen, nog meer tools bestaan op deze wereld.

In diverse landen is men momenteel bezig met uitgebreide onderzoeken rondom de inzet van psychedelische middelen ter 'genezing' van depressies, angststoornissen, suicidaliteit, verslavingen etc. De uitkomsten hiervan schijnen _vooralsnog_ erg positief te zijn.

Mogelijk dat een ayahuasca ceremonie, met de juiste mensen en begeleiding, voor jou dé oplossing kan zijn. Het is in ieder geval zeker de moeite waard om hier meer over te lezen, alvorens je tot een onomkeerbare beslissing komt rondom levensbeëindiging.

Toevallig afgelopen week nog op Ned 2 een interessante docu hierover gezien:
https://www.npo.nl/de-kennis-van-nu/16- ... ON_1266699

Meer weten over Ayahuasca, kijk dan eens (bijvoorbeeld) op de site van http://www.om-mij.nl

Let op, ik wil niet zeggen dat dit pasklare oplossingen zijn. Ik zeg wel dat er heel veel mensen zijn wereldwijd, die hiermee weer de zin en het plezier van het leven hebben geleerd.

Bovenstaande geldt ook voor verwante middelen als psilocybine, mescaline, lsd en iboga.

Experimenteer nooit op eigen houtje met dit soort middelen. Daarnaast zijn ze soms verboden, deels verboden of gedoogd. Daarnaast wil ik het gebruik van zulke middelen niet propageren of aanbevelen. Ik wil je enkel wijzen op het bestaan ervan, en het feit dat deze middelen therapeutisch ingezet _kunnen_ worden.

Ik wens je alle kracht toe. En hoop met heel mijn hart dat er een ommekeer in je leven komt.
Ik duim voor je!
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Misschien is het nu de beurt aan practuna
Om even te reageren
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#3
SkittlesAndMe zei:
autysd zei:
de 1e reden dat ik het red is omdat ik niet meer moet werken
-de 2e reden is, dat ik erin slaag, met hulpmiddelen om 16-18 uur lekker te slapen, weg van die vreselijke wereld
de 3e reden is dat ik een, bij toeval, wonderbaarlijk goede ssri als antidepressivum heb
de 4e reden is, dat ik farmaceuticals krijg, voldoende om me zelfs een paar verdoofde euforie-momenten per week te geven
Klik om te vergroten...

Advies is 1 stoppen met werken, 2 jezelf in een kunstmatige coma houden en zo min mogelijk van de wereld mee krijgen, 3 en 4 jezelf nóg meer verdoven dus...

hoe wil je een suicidaal iemand van al z'n hoop ontnemen.

Man man man
Klik om te vergroten...
ik gaf aan hoe ik mezelf red, in vergelijkbare condities
geen reden voor jou om daar ook maar enige kritiek op te hebben
vergeet je rancune, blijf fair naar de OP
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#4
aan Practuna

jouw quote:
'Ik wil zeker blijven leven maar ben de hoop om van mijn angst stoornis(sen) en/of informatie snoornis (een vorm van autisme.. zucht)'

ik ben zwaar autist
-ik heb gelijkaardige klachten, maar ben (nog) niet suicidaal

-moet jij werken ?
-moet je vaak de deur uit ?

de 1e reden dat ik het red is omdat ik niet meer moet werken
-de 2e reden is, dat ik erin slaag, met hulpmiddelen om 16-18 uur lekker te slapen, weg van die vreselijke wereld
de 3e reden is dat ik een, bij toeval, wonderbaarlijk goede ssri als antidepressivum heb
de 4e reden is, dat ik farmaceuticals krijg, voldoende om me zelfs een paar verdoofde euforie-momenten per week te geven

in de hoop, dat je hier ook maar iets aan zou kunnen hebben, heb ik dit gepost :)
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
autysd zei:
de 1e reden dat ik het red is omdat ik niet meer moet werken
-de 2e reden is, dat ik erin slaag, met hulpmiddelen om 16-18 uur lekker te slapen, weg van die vreselijke wereld
de 3e reden is dat ik een, bij toeval, wonderbaarlijk goede ssri als antidepressivum heb
de 4e reden is, dat ik farmaceuticals krijg, voldoende om me zelfs een paar verdoofde euforie-momenten per week te geven
Klik om te vergroten...

Advies is 1 stoppen met werken, 2 jezelf in een kunstmatige coma houden en zo min mogelijk van de wereld mee krijgen, 3 en 4 jezelf nóg meer verdoven dus...

hoe wil je een suicidaal iemand van al z'n hoop ontnemen.

Man man man
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Genoeg reden om daar kritiek op te hebben. Als je je al ellendig voelt is dat niet echt de oplossing die je wilt horen. Dat is een oplossing om het leven door te komen en er zo min mogelijk van mee te krijgen, niet een oplossing om ook daadwerkelijk vooruitgang te boeken.

Overleven is wat anders dan verbeteren. Als je fair naar de TS wilt blijven houd je hem geen duisternis voor. Geen rancune, puur inhoudelijk. Nogmaals je adviezen zijn ongetwijfeld goedbedoeld maar niet de juiste
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
SkittlesAndMe zei:
Genoeg reden om daar kritiek op te hebben. Als je je al ellendig voelt is dat niet echt de oplossing die je wilt horen. Dat is een oplossing om het leven door te komen en er zo min mogelijk van mee te krijgen, niet een oplossing om ook daadwerkelijk vooruitgang te boeken.

Overleven is wat anders dan verbeteren. Als je fair naar de TS wilt blijven houd je hem geen duisternis voor. Geen rancune, puur inhoudelijk. Nogmaals je adviezen zijn ongetwijfeld goedbedoeld maar niet de juiste
Klik om te vergroten...
in dit geval zeker, is jouw mening niet prevalent;
ik gaf enkel een reeks feiten, die de OP kunnen inspireren

als jj er je bedenkingen op hebt, kun je mij beter PB'en, dan de OP opties ontnemen
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Liefhebbertje zei:
Misschien is het nu de beurt aan practuna
Om even te reageren
Klik om te vergroten...
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat met Practuna. Hopelijk gaat het al iets beter maar dat gaat meestal niet zo snel helaas.. :rolleyes:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Inspiratie kun je dat toch niet noemen autysd? Iemand is niet suïcidaal omdat hij/zij niet weet hoe te overleven, maar hoe (in vrede met zichzelf en de wereld) te leven. Tips om jezelf te verdoven zijn geen echte oplossing en je kunt jezelf maar zo lang voor de gek houden dat het dat wel is. Ook zal verdoving het probleem uiteindelijk waarschijnlijk alleen maar moeilijker maken.

En om daaraan toe te voegen: Er zijn echte oplossingen. Mensen komen uit depressies. Er ís hoop. Het is niet nodig om je heil te zoeken in verdoving.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#10
sorry Practuna
iedere post hier zou rechtstreeks aan jou gericht moeten zijn

zwaar leed en wanhoop is te benaderen door jezelf af te zonderen en in rust aan zelreflexie te doen

een andere optie is om professionele hulp te zoeken die gericht is op je persoonlijke problemen
blijf geloven in een toekomst, je leeft maar een keer
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Inspiratie kun je dat toch niet noemen autysd? Iemand is niet suïcidaal omdat hij/zij niet weet hoe te overleven, maar hoe (in vrede met zichzelf en de wereld) te leven. Tips om jezelf te verdoven zijn geen echte oplossing en je kunt jezelf maar zo lang voor de gek houden dat het dat wel is. Ook zal verdoving het probleem uiteindelijk waarschijnlijk alleen maar moeilijker maken.

En om daaraan toe te voegen: Er zijn echte oplossingen. Mensen komen uit depressies. Er ís hoop. Het is niet nodig om je heil te zoeken in verdoving.
Klik om te vergroten...
het zijn inspiraties, in die betekenis, dat het:
-geen dictaten zijn
-het mijn concrete oplossing is (die mss later verandert-verbetert)
-het daarom een mensenleven kan redden

blijf bescheiden, zet jullie ego's opzij of de neiging om te debateren, denk alleen aan de OP
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zullen we hier even mee ophouden? Niet echt een topic om te gaan discussiëren. Bedankt.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik negeer zoveel mogelijk het onderdeel levensmoeheid en reduceer het tot een zwaar depressieve moment-periode van wanhoop; dit is niet om de poster te beledigen, maar om zijn kansen te verhogen op leven, zeker als hij fysiek nog ok is
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alsjeblieft, ik zoek geen aandacht, niet hier.. dat zou ik doen bij mensen die ik ken. Ik wil gewoon weten hoe het beste op deze manier deze optie voor mij mogelijk is. Ben bewust van de gevolgen voor geliefden dus scheld me uit, zeg wat jij vind. Maar daar kom ik niet voor, dus alsjeblieft.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#15
Practuna zei:
Ik ben ziek

Ik voel me ziekelijk van alle onnodige stress, stomme automatische invullingen die maar niet weg gaan, niet met medicatie niet met wat dan ook. Die ups en downs maken mij langzaam kapot, ik wil geen langzame pijnlijke dood, want dat staat mij te wachten.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij enig zins begrijpen, doe gewoon een keer iets wat fout is, we zijn allemaal toch maar mensen :(
Klik om te vergroten...
hi Practuna
ik reageer omdat ik ook bekend ben met chronisch mentaal leed
ik wens je sterkte en zelfs de factor geluk om jou leed te verlichten

mijn ongevraagd advies (van een leek, maar ik pas hem toe op mezelf...) is:
neem geen ingrijpende besluiten of daden, terwijl je onder invloed bent van middelen
-dan zou je jezelf tekort doen, dag Practuna :)
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Erwin,

Ik heb zelf ook een vorm van autisme en ondanks onze verschillen (ik kan helaas niet zingen) herken ik veel in je verhaal. Ik vind het onderwerp voor dit topic dan ook goed gekozen, want het leven is het probleem.

Ik ga je dan ook niet kwellen met tenenkrommende clichés zoals het komt goed en je hebt nog zoveel om voor te leven!

Er is echter wel een (wellicht kleine) kans dat het beter kan gaan in de toekomst. Vooral een verslaving is in theorie te behandelen. Het zou misschien kunnen dat je anders tegen het leven aankijkt als je af bent van je verslaving en de bijbehorende ontwenningsverschijnselen. Al besef ik ook dat dit niet makkelijk gaat zijn.

Practuna zei:
Ik wil de zekerheid hebben om een zo min mogelijk pijnlijk en als het kan zo euforisch mogelijke zelfdoding te kunnen krijgen wanneer ik die keuze wil maken. De vraag is dus, heeft iemand enig idee of ik zo'n middel kan bestellen, wat voor middel? Bestaat het inmmiddels uberhaupt, Wat kan ik doen?. Ik wil mijn eigen leven in handen hebben.
Klik om te vergroten...

Ik heb even getwijfeld of ik hier inhoudelijk op moest reageren, maar in principe is al deze informatie gewoon vrij toegankelijk op het internet. Er zijn combinaties van medicijnen bekend die dit mogelijk maken, maar deze middelen zijn alleen niet vrij verkrijgbaar in Nederland. Het NVVE heeft meer informatie op de site staan voor haar leden.

Zelf flirt ik ook regelmatig met het idee om euthanasie aan te vragen aangezien dit best veel 'voordelen' heeft. Het zorgt voor een aantal drempels waardoor je niet impulsief een (irrationeel) besluit kan nemen, je kan waardig afscheid nemen, je hoeft het niet alleen te doen, je kunt je organen doneren, je bezorgt een machinist geen trauma, etc.

Bovendien kan het feit dat je weet dat je een uitweg hebt al veel geruststelling en zelfs levenslust bieden:

"A prison becomes a home if you have the key".

Practuna zei:
Ben bewust van de gevolgen voor geliefden dus scheld me uit, zeg wat jij vind.
Klik om te vergroten...

Ik weet dat het makkelijker is gezegd dan gedaan, maar ik hoop dat je je niet teveel aantrekt van zulke opmerkingen. Je hebt er niet zelf voor gekozen om geboren te worden en hier te zijn. Het is, naar mijn mening, dan wel zo redelijk om zelf te mogen beslissen of je ermee doorgaat of niet.

Als jij mij een cadeau geeft waar ik eigenlijk niet echt op zit te wachten, dan zou het toch best onredelijk zijn als jij verwacht (en zelfs bijna eist) dat ik er blij mee ben en het nooit weg zou gooien?

Veel sterkte in ieder geval en stuur gerust een PM als je, naast je leven, iets kwijt wilt.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sorry hooor wat doet dit onderwerp op dit forum?
In mijn ogen moeten wij hem een contail geven zodat die zelfmoord kan plegen
Graag slotje
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Liefhebbertje zei:
Sorry hooor wat doet dit onderwerp op dit forum?
In mijn ogen moeten wij hem een contail geven zodat die zelfmoord kan plegen
Graag slotje
Klik om te vergroten...
Wat is dit nou weer voor raar antwoord... Alles mag op dit forum besproken worden, maar dan wel graag steunende reacties op een topic als dit.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Egrijp ik het dan misschien helemaal verkeerd?

Mijn gedachten:

Een persoon die zo tegen het harde leven oo ziet
Dat die zich dat wil besparen
En vragen stelt over hoe het beste te handelen voor zelfmoord?

Als ik het mis heb wil iemand me dan uitleggen wat er anders is dankijn gedachten

De uitgesproken wens zelfdoding maakt zo eel in me los dat ik vind dat wij hem hierbij niet zouden moeten helpen
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#20
Liefhebbertje zei:
Egrijp ik het dan misschien helemaal verkeerd?

Mijn gedachten:

Een persoon die zo tegen het harde leven oo ziet
Dat die zich dat wil besparen
En vragen stelt over hoe het beste te handelen voor zelfmoord?

Als ik het mis heb wil iemand me dan uitleggen wat er anders is dankijn gedachten

De uitgesproken wens zelfdoding maakt zo eel in me los dat ik vind dat wij hem hierbij niet zouden moeten helpen
Klik om te vergroten...

Volgens mij lezen we hetzelfde, maar trekken we totaal verschillende conclusies.

Ik kan me de vraag wat een topic over zelfdoding op dit forum te zoeken heeft wel enigszins voorstellen, maar waar kun je met een vraag over zelfdoding wél terecht?

Het onderwerp is taboe en mensen praten er liever niet over omdat het, zoals je zelf ook aangeeft, soms teveel in ze los maakt.

De meeste mensen willen voorkomen dat mensen een einde aan hun leven maken, maar ondertussen kiezen ze er vaak wel voor om deze mensen tegelijkertijd dood te zwijgen (misschien misplaatst, maar pun intended).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."