Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVleesvervangers

Vleesvervangers

49 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
P
Psychedelic-experienceLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Stailoz Juist! en ze hebben nog meer heerlijke producten zoals braadworsten, ´kip´shoarma, rookworsten etc. zowel vegetarisch als vegan.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
6EA9AF07-05EB-4F76-AC72-C6CBC1FFEF68.jpeg
Deze was wel lekker vorige week.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Zwijgrecht
In principe kun je elke groente die mensen van oudsher koken voor in de Hollandse pot ook bakken en dan met ander soort kruiden, zoals Mediterraanse, Oosterse of Arabische, op smaak brengen. Vaak in combinatie met een uitje, of nog een paprika erbij ofzo. Met spitskool, witte kool of groene kool bijvoorbeeld, van zichzelf vrij mild en neutraal van smaak, kun je echt alle kanten op. Met kerrie. Met knoflook, gember, komijn. Wanneer je daar nog wat andere groenten bij doet, bij voorkeur ook een tomaatje, en 't nat een beetje bindt met maizena, dan krijg je soort van tjap tjoy.

Zwijgrecht zei:
Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen :)
Klik om te vergroten...
In ieder geval zijn we gewoon mensen! :smiley: Dat beseft nog lang niet elke vleesverslindende Nederlander geloof ik...:sweatsmile:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet echt een vlees vervanger, maar heb je wel is gehoord van Polenta? Een soort mais-meel met welke je alle kanten op kan. Als ik je ergens mee kan helpen op het gebied van eten, recepten o.i.d, my pleasure:)
Verder kan je met bonen alle kanten op.


Om nog wel anwoordt te geven op je vraag , ervaring met die vleesvervangers waar jij het over had heb ik niet (en ga ik ook niet krijgen :nomouth:), maar als je echt een component wil wat vlees "vervangt" zou ik bijvoorbeeld denken aan een burgertje van bloemkool, kerrie en sjalotten, Polenta kan je uitstekend als een soort spekjes gebruiken, Savooiekool is ook heel Umami (hartig) en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Probeer eens het bloemkool dingetje, dat is easy en kost geen tijd. Bloemkool halen , in rozen snijden, in de keukenmachine, fijndraaien. Op 1 normale-kleine bloemkool (die dus nu fijngedraaid in een bak zit, soort couscous structuur) heb je nog 2 eieren nodig, paneermeel, (liefst Panko! Dat is wat grover en fucking lekker), sjalotten. Tabasco als je houdt van pit. Olijfolie veel in een bakpan, 1 dikke EL kerrie erbij, even laten bruisen en goed blijven roeren, bloemkool erbij en zachtjes garen. niet kleuren, of nouja moet niet zwart worden al :sweatsmile:. eenmaal gaar op smaak maken met wat jij lekker vindt (alles kan! kruiden, specerijen, maar ook vulling, bijvoorbeeld nootjes er door, etc)
en af laten koelen. Dan 2 eieren erdoor mengen (dan wordt het weer net te zacht/vloeibaar om burgers van te maken). Dan panko toevoegen steeds een beetje net zolang tot de structuur als een soort gehakt is, burgers maken, beetje liefde erbij, mooi ruitje grillen in de grillpan.
Beloofd dat de meeste mensen over hun stoel zitten te glijden:grinning::tonguewink:

Kunst is om een beetje te experimenteren met structuur en mondgevoel, en het oog wil ook wat. Iets ronds gegrilld op een broodje lijkt op een burger, Iets cilindervormings in bijv. hele dunne courgette een worst, etc. Denk je al voor de helft dat je een bratwurst naar binnen aan het werken bent.
Klinkt als veel werk maar is echt hooguit 5 min werk als je het een x geprobeerd hebtg
@Psilocyloner @acht.zes
Eens, persoonlijk vindt ik het ook echt onzin om kip te kopen wat geen kip is,...etcetera. Maar de gemiddelde Nederlander is culinair niet heel breed onderlegd en staart zich nog blind op het Aardappels Groenten Vlees principe, en als je het vlees weghaalt ontbreekt het voor de meeste mensen belangrijkste component. Zal er ook wel een beetje mee te maken dat vlees van oudsher en nog steeds wel een beetje een luxeproduct is.

De tips van psilocloner zijn wel top! Ik leer ook graag nieuwe dingen:handok:
Gelukkig zijn vega's en veganisten vaak best dankbare mensen :)

Het dingetje is wel een beetje dat al die kant en klare producten echt achterlijk duur zijn. Leuk als je het kan betalen maar iemand die een beetje veel eet of mensen die voor kinderen moeten zorgen moeten organen gaan verkopen om dit te bekostigen..
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Psilocyloner Alle koolsoorten zijn master. Palmkool, cavollo nero, ook heel lekker in stoofpotten enzo. Ik ben niet zo'n maizena fan maar misschien gewoon nooit genoeg mee gewerkt. Maar wel is een stoofschotel vega, rtouille, een bepaald soort deeg erover (Het wordt anders allemaal wel heel googlebaar, beetje ongemakkelijk als de blije vega van tafel 13 met 2 klikken eindigt op Drugsforum...) en dat laten souffleren in de oven, ziet er erg fancy uit en zo hebben ze vega's dat en de vleeseters hun stoofpootje :wink:
2 jaar in een bijna vega restaurant gewerkt met een eigen groenten, kruiden en fruit tuin van zo'n 5 voetbalvelden groot. Voel je je best een mannetje als je s'ochtends vroeg met je kratje en een mes door de tuin heen hobbelt. Prachtig, zou iedereen is moeten doen om de basiskennis een heeeeel klein beetje bij te schaven.

Ai Ts hoop dat je er wat aan hebt:handok:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Zwijgrecht
Ik snap sowieso niet dat als je geen vlees meer wil eten dat er uberhaupt iets op je bord MOET liggen wat geen vlees is maar daar wel naar moet uitzien en/of een beetje naar moet smaken terwijl er totaal andere voedingsstoffen in zitten dan in je stukje vlees van weleer.

edit;
Dit heb ik hier al een tijdje geleden gezegd zie ik lol! :tongueout:

Veganisten/vegetariers dankbare mensen? Ik viind ze vooral dezelfde mentaliteit hebben als het leger des heils en andere zwaar religieuzen met hun zendelingendrang/ongelooflijke behoefte om anderen te bekeren, maar ook dat zal ik ongetwijfeld al een keer gezegd hebben.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
@Zwijgrecht
Ik snap sowieso niet dat als je geen vlees meer wil eten dat er uberhaupt iets op je bord MOET liggen wat geen vlees is maar daar wel naar moet uitzien en/of een beetje naar moet smaken terwijl er totaal andere voedingsstoffen in zitten dan in je stukje vlees van weleer.

edit;
Dit heb ik hier al een tijdje geleden gezegd zie ik lol! :tongueout:
Klik om te vergroten...
Daarom tagde ik je, of dacht je dat ik spontaan aan je moest denken bij een vega topic :P
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Zwijgrecht
Mijn bericht was alweer van meer dan een half jaar geleden, was deze discussie alweer een beetje vergeten. :tongueout:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Zwijgrecht


Veganisten/vegetariers dankbare mensen? Ik viind ze vooral dezelfde mentaliteit hebben als het leger des heils en andere zwaar religieuzen met hun zendelingendrang/ongelooflijke behoefte om anderen te bekeren, maar ook dat zal ik ongetwijfeld al een keer gezegd hebben.
Klik om te vergroten...

Beetje kort door de bocht, maar soi:tearsofjoy:

Pesco (alleen vis) en vegetariers kom ik nooit mee in aanraking op een negatieve manier, en dat is inmiddels ook zo doodnormaal dat dat ook zou moeten. Toch is het heel vaak nog een ondergeschoven kindje waar een beetje lacherig over wordt gedaan, en er makkelijk vanaf gemaakt wordt. Ik zou echt de keuken instampen als vega zijnde en een paar vegetarische hoeken uitdelen als je weer de eeuwige salade geitenkaas voor je neus krijgt. Met dankbaar bedoel ik dat ze vaak al met lage verwachtingen binnenkomen, en als ze dan wat lekkers krijgen heel verrast doen en regelmatig terugkomen en het doorvertellen aan andere "vega religieuzen":wink:" goed voor baas, goed voor de vega, goed voor de fooi en uiteindelijk goed voor mij.

Por er is eentje met een stok als je er een ziet, ze zijn best aardig en proberen je niet meer altijd te bekeren! Je kunt ze herkennen aan......dat ze 2 handen hebben, 2 benen en een hoofd.:upsidedown:

Veganisten daarintegen dat zijn net Taliban strijders(jaja, uitzondering daargelaten. Zat op zo'n facebook pagina, Vegan nederland, puur werktechnisch en de shit die je daar af en toe voorbij ziet komen....mensen zijn bang voor ISIS en het Kalifaat ,maar dat is kinderspel vergeleken met vegan jihadi's
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zwijgrecht zei:
Het wordt anders allemaal wel heel googlebaar, beetje ongemakkelijk als de blije vega van tafel 13 met 2 klikken eindigt op Drugsforum...
Klik om te vergroten...
LOL!

acht.zes zei:
Veganisten/vegetariers dankbare mensen? Ik viind ze vooral dezelfde mentaliteit hebben als het leger des heils en andere zwaar religieuzen met hun zendelingendrang/ongelooflijke behoefte om anderen te bekeren, maar ook dat zal ik ongetwijfeld al een keer gezegd hebben.
Klik om te vergroten...
Altijd jammer als mensen zich zo moreel superieur gaan voelen en hun eigen opvattingen zien als absolute waarheden die iedereen over dient te nemen om maar niet als minderwaardig persoon afgeserveerd te worden.
P
Psychedelic-experienceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zwijgrecht zei:
Beetje kort door de bocht, maar soi:tearsofjoy:

Pesco (alleen vis) en vegetariers kom ik nooit mee in aanraking op een negatieve manier, en dat is inmiddels ook zo doodnormaal dat dat ook zou moeten. Toch is het heel vaak nog een ondergeschoven kindje waar een beetje lacherig over wordt gedaan, en er makkelijk vanaf gemaakt wordt. Ik zou echt de keuken instampen als vega zijnde en een paar vegetarische hoeken uitdelen als je weer de eeuwige salade geitenkaas voor je neus krijgt. Met dankbaar bedoel ik dat ze vaak al met lage verwachtingen binnenkomen, en als ze dan wat lekkers krijgen heel verrast doen en regelmatig terugkomen en het doorvertellen aan andere "vega religieuzen":wink:" goed voor baas, goed voor de vega, goed voor de fooi en uiteindelijk goed voor mij.

Por er is eentje met een stok als je er een ziet, ze zijn best aardig en proberen je niet meer altijd te bekeren! Je kunt ze herkennen aan......dat ze 2 handen hebben, 2 benen en een hoofd.:upsidedown:

Veganisten daarentegen dat zijn net Taliban strijders(jaja, uitzondering daargelaten. Zat op zo'n Facebook pagina, Vegan Nederland, puur werktechnisch en de shit die je daar af en toe voorbij ziet komen....mensen zijn bang voor ISIS en het Kalifaat ,maar dat is kinderspel vergeleken met vegan jihadi's
Klik om te vergroten...
Juist. Helemaal mee eens. Ook in mijn omgeving heb ik een aantal vegans, die mij elke keer weer subtiel proberen over te halen om me toch nog een tandje verder te laten gaan. met opmerkingen zoals: ¨vis is net zo erg als vlees eten. Dat weet je toch wel?¨ ¨Denk je serieus dat eieren gezond zijn voor je?¨ Bitch please... leave me alone. Ik heb mijzelf al zo ver weten te krijgen dat ik het uit kan houden om geen vlees meer te eten. Dat wil niet zeggen dat ik meteen overga tot een die-hard vegan.

Het werkt inderdaad wel op de zelfde manier als het geloof opdringen op ongelovigen denk ik. Zodra je een ongelovig persoon het geloof probeert op te dringen, zal de desbetreffende persoon juist in opstand te komen. Terwijl als je juist de positieve aspecten op een subtiel aan het licht stelt, ik vermoed dat deze persoon juist sympathie toont en bereid is zich er meer in te verdiepen. Ik denk juist dat vleesvervangers een heel goed alternatief kunnen bieden om de hedendaagse bio-industrie een stukje te reduceren. Een tweetal jaar geleden had ik me niet eens voor kunnen stellen dat het voor mij mogelijk zou zijn om vlees compleet te kunnen laten staan. Vleesvervangers hebben hier (zeker in het begin) een positieve bijdrage aan geleverd. Op den duur leer je inderdaad om steeds meer te koken zonder replica-vleesproducten te hoeven gebruiken.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Bekijk bijlage 3737
Deze was wel lekker vorige week.
Klik om te vergroten...
Waar zijn deze dingen meestal van gemaakt, soja enzo toch
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zwijgrecht zei:
Waar zijn deze dingen meestal van gemaakt, soja enzo toch
Klik om te vergroten...
Dat zal best wel ja. Ik eet ze heel weinig maar sommige zijn best lekker en goed ipv vlees qua smaak.
Afwisseling is ook goed. Ik eet zeker vlees maar al stukken en stukken minder dan vroeger.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oh zeker, maar mijn voornaamste reden zou het millieu zijn. En het is idioot duur, was net in de AH toevallig en dacht eraan na je topic
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zwijgrecht zei:
Oh zeker, maar mijn voornaamste reden zou het millieu zijn. En het is idioot duur, was net in de AH toevallig en dacht eraan na je topic
Klik om te vergroten...
Idioot duur is het zeker.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gefermenteerde soja is gezonder dan ongefermenteerde ivm fytinezuur. Verhitten maakt dat zuur inactief.
https://www.sojaeiwit.nl/soja-eiwit/verschil-tussen-gefermenteerde-en-ongefermenteerde-soja/

Fytinezuur heeft toch nog positieve eigenschappen afhankelijk van wat zaken.
https://www.sojaeiwit.nl/sojabonen/fytinezuur-in-soja-ongezond/

Ik kocht vroeger wel eens een bakje Tempeh bij de toko om de hoek. Was een pittige smaakmaker.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
@Zwijgrecht
Ik snap sowieso niet dat als je geen vlees meer wil eten dat er uberhaupt iets op je bord MOET liggen wat geen vlees is maar daar wel naar moet uitzien en/of een beetje naar moet smaken terwijl er totaal andere voedingsstoffen in zitten dan in je stukje vlees van weleer.

edit;
Dit heb ik hier al een tijdje geleden gezegd zie ik lol! :tongueout:

Veganisten/vegetariers dankbare mensen? Ik viind ze vooral dezelfde mentaliteit hebben als het leger des heils en andere zwaar religieuzen met hun zendelingendrang/ongelooflijke behoefte om anderen te bekeren, maar ook dat zal ik ongetwijfeld al een keer gezegd hebben.
Klik om te vergroten...

Het MOET niet? Maar het kan handig zijn als je lui bent of geen tijd/zin hebt om uitgebreid te koken. Wat is daar nou mis mee. Het is toch ook helemaal niet gezegd dat vegetariërs elke dag zo’n vleesvervanger eten? Ik vind weinig vleesvervangers lekker maar er zijn er bij die (bijvoorbeeld in stukjes door een saus) amper van vlees te onderscheiden zijn en ik zie zelf niet zo in waarom ik dat dan niet zou eten in plaats van geslacht beest. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Ik ben niet gestopt met vlees eten omdat ik vlees niet lekker vond, maar omdat ik niet achter de manier waarop dieren behandeld worden sta. Dus als iemand iets kan produceren wat zo goed mogelijk naar vlees smaakt be my guest a.u.b.

+ In wat voor omgeving leven jullie? Lol. Ik ken zelf echt amper tot geen veganisten en al helemaal geen vegetariërs die zich als ‘zwaar religieuzen’ gedragen. En indien wel dan loop ik gewoon weg. Ken de commune op internet wel maar dat lees ik niet. Problem solved.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#18
[QUOTE="Roze olifant, post: 1288609, member: 132215"

+ In wat voor omgeving leven jullie? Lol. Ik ken zelf echt amper tot geen veganisten en al helemaal geen vegetariërs die zich als ‘zwaar religieuzen’ gedragen. En indien wel dan loop ik gewoon weg. Ken de commune op internet wel maar dat lees ik niet. Problem solved.[/QUOTE]

Goede reden om vegetariër te worden,

En in de horeca. Denk dat het lastig weglopen is als er weer zo'n Taliban strijder aanschuift daarbij vind ik veganistisch koken leuk, een soort challenge onder tijdsdruk om wat lekkers en leuks te maken met de dingen die je hebt. Maar het zelf naar tafel brengen ben ik na 3x wel afgeleerd:grimacing::grin: ( niet altijd, eerlijk is eerlijk. Maar vaak zijn het wel een bepaald soort mensen met een bepaalde......attitude)
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het dichtste bij vlees komt de biefstuk van Vivera (spel je als biekstukc). Vegan jus bij je aardappels en groente en het is net alsof je vlees zit te eten.

Verder.sluit ik me aan bij het eerder genoemde
P
Psychedelic-experienceLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze olifant zei:
Het MOET niet? Maar het kan handig zijn als je lui bent of geen tijd/zin hebt om uitgebreid te koken. Wat is daar nou mis mee. Het is toch ook helemaal niet gezegd dat vegetariërs elke dag zo’n vleesvervanger eten? Ik vind weinig vleesvervangers lekker maar er zijn er bij die (bijvoorbeeld in stukjes door een saus) amper van vlees te onderscheiden zijn en ik zie zelf niet zo in waarom ik dat dan niet zou eten in plaats van geslacht beest. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Ik ben niet gestopt met vlees eten omdat ik vlees niet lekker vond, maar omdat ik niet achter de manier waarop dieren behandeld worden sta. Dus als iemand iets kan produceren wat zo goed mogelijk naar vlees smaakt be my guest a.u.b.

+ In wat voor omgeving leven jullie? Lol. Ik ken zelf echt amper tot geen veganisten en al helemaal geen vegetariërs die zich als ‘zwaar religieuzen’ gedragen. En indien wel dan loop ik gewoon weg. Ken de commune op internet wel maar dat lees ik niet. Problem solved.
Klik om te vergroten...
Dit dus

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."