Jij hebt ook extreme trauma's opgelopen
@De Zandman.
Krijg vaak het idee dat velen hulpverleners ook niet weten hoe te handelen bij veel trauma's.
In 2016 werd bij mij ptss vastgesteld.
Kreeg toen via het" leger des heils"emdr.
Maar na 8 x kreeg ik te horen dat ze helemaal gingen stoppen met het geven van theraphie.
Ik werd ingeschreven bij nieuwe psychologenpraktijk, waar ik een jaar op wachtlijst kwam te staan.
Toen ik eindelijk aan de beurt was hield die man mij constant aan het lijntje.
Ja hij ging met zijn collega overleggen welke behandeling voor mij beste was.
Maar na dik 2 maanden had ie zijn collega nog steeds niet gesproken.
Toen sloeg ie een x hard met zijn vuist op tafel en zei : jij moet eerst leren je emoties te uiten anders kan ik jou niet helpen.
Ik legde hen uit dat ik me niet extra groot zat te houden maar ik mezelf van kleinsaf aan dit heb aangeleerd.
Ja ik moest maar terug komen als ik ze kon uiten.
(ik heb jeugdtrauma's vanwege geestelijke en lichamelijke mishandeling door mijn ouders en trauma's door huiselijk geweld door mijn ex)
Deze psycholoog gaf ook eerlijk toe dat ik zoveel trauma's had dat hij niet wist waar te beginnen rn hoe dit het beste aan te pakken.
Ben naar mijn huisarts gegaan en dit verhaal verteld.
Hij vroeg over heftige gebeurtenissen in mijn leven.
Daarna zei hij :je verteld met een stalen gezicht hele heftige dingen.
Je toont inderdaad geen enkele emoties, alsof je over een ander verteld.
Maar dit was een overlevingsmethode wat ik mezelf al jong had aangeleerd.
Hij stuurde me door naar een andere nieuwe psychologenpraktijk.
Hier kreeg ik in 1 jaar tijd 3 verschillende psychologen.
Steeds als ik me net op mijn gemak voelde kwam er weer een ander.
Heb nu daar gesprek gehad met een traumaspecialist/psychiater.
Van haar ga ik vanaf 11 okt wekelijks theraphie krijgen.
Alleen deze x niet specefiek gericht op de trauma's maar op de punten die veroorzaakt worden door complexe ptss.
We gaan werken met een werkboek "vroeger en verder".
Heb het boek inmiddels thuis en dit is totaal nieuw voor mij.
En wat een verademing om dingen te kunnen herkennen en straks leren beter mee om te gaan.
Ook ga ik 12 okt voor het eerst naar een bijeenkomst van de depressievereniging toe.
Deze groep komt 1 x per maand een avond samen.
Als het me bevalt kan ik over een tijdje deelnemen aan hun whatsapp groep.
Soms vraag ik mezelf wel eens af of ik er uberhaubt ooit van af zal komen van mijn ptss.
Maar belangrijkste is dat ik er mee kan leren leven.
En ik denk dat het werkboek waar we nu mee aan de slag gaan mij hier enorm bij kan gaan helpen. βΊοΈ
Uiteindelijk zul je het toch alleen moeten doen.
Dus naast de hulp ook hard aan jezelf blijven werken.
Voor mij is sport op dit moment mijn drijfveer.
Ik voel me er sterker door, merk dat mijn lichaamshouding ook verbeterd is en het geeft een super goed gevoel.
Amen ππ