Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp behandeling. Psychotherapie! Is deze methode de oplossing voor al je (verslavings)problemen?

Hulp behandeling. Psychotherapie! Is deze methode de oplossing voor al je (verslavings)problemen?

89 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Thnx @ Syl....ik heb godzijdank geen therapie meer nodig !
Al heel lang niet, al dat gepraat is in mijn geval volkomen zinloos.
Je moet het zelf doen. Of je nou wel of niet wilt Thats life !
D

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
De Zandman
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Allereerst: er ging even wat mis, nu opnieuw dit topic onder de aandacht gebracht...
‐-------------------------------------
Psychotherapie.
Één van de manieren van hulpverlening als je helemaal vastgelopen bent, door allerlei oorzaken.
Trauma's, verslaving, depressie, enz enz.
Ik ga mijn ervaring hiermee hier neerzetten.
Mss dat iemand er iets mee kan....

Er zijn zooooveeeeeel therapievormen, en deze is er dus één van.
Als je dermate vastgelopen bent, dat je er zelf niet meer uitkomt en dat de eerste hulpverlening niet geholpen heeft, dan kan het zijn, dat je hiervoor een verwijzing geadviseerd wordt, om "op zoek te gaan naar jezelf". Of : "antwoorden krijgen op de vragen die jou plagen".
Of: "handvaten door groepsleden aangereikt te krijgen".
De aller populairste uitspraak die je te pas en te onpas blijft horen, is deze: "Krijg je dan geen "handvaten" uit de groep?

Klinkt allemaal heel mooi, maar houd je vast, je gaat nog veel meer vinden dan dat...en je moet die gevonden voorwerpen n i e t naar de politie brengen!
Houd maar lekker voor jezelf!

Toen ik teruggekeerd was uit Frankrijk, liep ik ca. 2 jaar later volkomen vast. Trauma's waren de oorzaak.
Ptss was toen nog nauwelijks bekend, dus kon deze diagnose nog niet gesteld worden met een hele hoop ellende tot gevolg. Jazeker ...

Ik kreeg dus deze verwijzing.
En als je zo in de shit zit, dan neem je alles aan...dat deed ik dus ook.
Ik moest 30 km rijden om naar een psychotherapeutisch dagcentrum te kunnen gaan. op verwijzing, dus. Hier kom ik op terug.

In het algemeen kun je zeggen, dat psychotherapie zeer lang kan duren, soms enkele jaren, en dat het geestelijk zeeeer vermoeiend en zelfs uitputtend is.
Zo ook daar. 5 dagen per week je ongans zitten te lullen, te analyseren, te onderbouwen, naar de andere groepsleden luisteren.

Soms wat leuke andere activiteiten, maar deze zijn zeldzaam...maar ze waren er dus wel!
Zo gingen we naar de rollerskatebaan.
Leuk!

Even terug naar de gang van zaken.

Aldaar aangekomen alzo, kwam ik in een groep mensen die allemaal meer, of minder vastgelopen waren. logisch, anders kom je daar niet binnen.

In het psychotherapeutisch dagcentrum in casu dus, werd ik in een groep mensen geplaatst. 12 mensen. Meer vrouwen, dan mannen overigens.
Nu vertrouw ik sowieso helemaal niemand, en toen nog veeeeel minder als nu..
En zo begon het.

Allemaal gesprekken, verschillende therapieen, maar het meeste was dit in één groep, dus, allemaal vertellen en vertellen wat je ervan dacht, of vond, of ervaren had.
.????? WTF??
Wat denken deze geleerde heren klinisch psychologen nou.
Dat je bij die mensen, die je nog nooit eerder gezien hebt, naderhand dus nooit meer, je hebt geen enkele garantie dat die lui hun mond dichthouden eenmaal weer buiten in hun eigen kring, van mensenvrinden??
Laat je dan het achterste van je tong zien?? Zeg het zelf maar....ik deed en doe dat dus never, never nooit!
En ik zal dit nooit doen, ook...Dit verder terzijde.

De gesprekken, dus.
Allereerst " week, en weekeindevaluaties" bespreken. Diepgaand.

Wat haat ik deze twee woorden! Nog altijd!

Voorts gesprekken over van alles, en nog wat.
Zo was er een " thema" middag, zoals Kerstmis bijvoorbeeld, gaan winkelen, hoe je op je stoel zat, of de muren wit, of rood waren, ga zo maar door.
Echt Stichtelijke gesprekken dus. Leerzaam! ehhhh...
Maar niet heus.

De creatieve therapie was veel leuker i.i.g. Tekenen, schilderen, hobbyen, van alles.
Alleen het vaak gebruikte medium boetseerklei sucks.
Daar heb ik niet zoveel mee.
Je eigen gezicht maken, nee dank u.
Of iets dat je bezig houdt, of hield, nou...nee.
1 werkstuk maakte ik met de naam: Berg en Dal. Dat was het ook..
Een ander maakte een honkbalknuppel. (Tje) Leerzaam....toch?

Het allerergste, allerzwaarste was: Sessies van 1 1/2 uur groepstherapie. 2 x per week.
Wat een martelgang was dit voor mij!
Want over je problemen praten en tot op het gaatje qua diepgang en analyse, nee. Voor mij is dit zinloos, en het maakt voor mij alleen, dat er sommige kwesties weer opgerakeld worden, en dat werkte averechts.
Voor mij dus helemaal niks, want deze brave borsten van groepsleden, die nog nooit een geweer hebben gezien, anders dan op stripverhalen, wat weten, en voelen die, als je zoals ik ineens in een hinderlaag loopt en men begint op je te schieten?!
De kogels suizen over en langs je heen?
Daarvan heeft niemand kaas gegeten....nee.
Het terugrijden was een levensgevaarlijke reis geworden.
Als je een hele dag gaar, en sufgeluld bent geworden, dan ben je aan het eind van deze therapie volledig leeg, en kapot geanalyseerd.
En dan achter het stuur??!
Dat moest bij wet verboden worden Goddomme!
Het is veel, en veel gevaarlijker, dan dat je met wat halve liters bier zou gaan rijden, dat kan ik jullie wel zeggen.
Jazeker.
Ook fout, maar dit Is blodsinn van de bovenste plank.
Absoluut.
Helemaal vertherapeutiseerd was ik. Enorme extra schade hierdoor aangericht. Want daar ga je nog jaren lol van hebben, dit proces gaat jarenlang door.

Na 7 maanden was ik op. Er klaar mee. Basta questo miseria allora!
Dio Christi..

Ik zat nog vaster dan eerst, en ik greep naar de weed, en de fles.
Benzo's om te kunnen slapen.

Ik vraag me nog altijd af, waarom ik dit niet meteen beΓ«indigd heb.
De staf had moeten zien, dat het averechts uitpakte, maar nee, in tegendeel!
" wij, de staf, vinden dat je hier goed zit, en dat je goed bezig bent!"
Nou, ik kon deze psycholoog, de baas van dit canaille met mijn blote handen wurgen, zo kwaad was ik.

Einde van dit lied:
Enkele korte opnames in het ziekenhuis.
Zo was het.

Men zij gewaarschuwd!
Bezint, eer gij begint.
En praatjes vullen geen gaatjes!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Gaat het inderdaad allemaal wel goed?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Elders hier op DF had ik bijna een topic gekaapt van qqqw25q⁡þt1 q


Γ‡
B bx Γ€baV vb cv v vb
Klik om te vergroten...
Alles goed ?
hulp of ambulance nodig ??
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Gaat het inderdaad allemaal wel goed?
Klik om te vergroten...
Yep. De telefoon heeft weleens een eigen wil...
Thnx voor je bezorgdheid.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#6
je kropt het in ieder geval niet op.
lijkt me gezond.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn hart is geen moordkuil, nee.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wie heeft er ook ervaringen mee?
Reageer!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Geen ervaring mee, maar wat vreselijk dat dit je zo is overkomen! Weet dat jou geen blaam treft, het (psychische) zorgsysteem is zo'n zooitje geworden. Hoop dat je ooit de therapie krijgt die bij je past, waar je van vooruit gaat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank, de beste therapie, dat moet je zelf doen....en daarnaar handelen
Mijn nieuwe maatje is een enorme verandering, ten goede.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Klopt, maar met de juiste hulp kan je zelf wel een heel eind komen! Hoop dat je hond dat voor jou is inderdaad.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
dat moet je zelf doen....en daarnaar handelen
Klik om te vergroten...

Sterk!
Respect man.

Zelf doen, wil niet zeggen dat je alleen hoeft te zijn.
Krabbel de hond even achter d'r oortjes van me.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Doe ik!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tasja heeft haar eerste wapenfeit reeds volkomen volgens het boekje verricht vannacht!
Zo snel al. .dit wordt een SUPERHOND!
Nee, ze IS AL een superhond!
Zo snel al datgene perfect doen, waarvoor zij getraind is!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben echt blij voor jou, kerel.
Goed begin.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik had gisteren of eergisteren wat geschreven dat ook in deze draad past.

Iedereen met problemen, klachten en issues, wens ik toe dat ze om te beginnen mensen vinden die willen horen wat je zegt:
https://drugsforum.nl/threads/wat-gaat-er-nu-door-je-hoofd.39600/post-1594440

Voor heel veel psychische, emotionele en mentale 'stoornissen' (wat ik een vervelend woord vindt voor de mensen die het betreft, omdat het klinkt als 'verstoord' of zelfs 'gestoord') geldt dat men niet helemaal weet of de oorzaak biologisch is of dat de klachten een gevolg van levens-ervaringen zijn.

Nature versus nature.
Of een combinatie daarvan, dat kan natuurlijk ook nog.

Ik hoorde ooit eens van een eenvoudige eerstelijnspsycholoog, dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat de chemische balans in je hersenen het gevolg zou zijn, van hoe mensen zich voelen. Want ga maar na:
Als je zo depressief bent als de bijna uitgestorven Blauwe Vinvis dan doe je al snel geen fluit, kan het zijn dat je nergens zin in hebt terwijl je van leuke dingen doen en beweging allemaal geluks-stofjes aan maakt.

Vervolgens staat deze hele afdeling van problemen opgesomd in een boekwerk (De DSM: the 'Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders').
Per aandoening/stoornis/probleem vloeit daar dan een aanpak uit voort die de meeste kans zou moeten geven dat mensen beter worden, zich beter voelen of genezen.

Kritiek van een deel van de mensen die werken om mensen met deze problemen (met name psychologen in het Verenigd Koninkrijk) was alleen al een tijdje, dat de DSM helemaal geen diagnose-systeem is.
Het een classificatie-systeem; juist omdat het voorbij gaat aan de oorzaken, en (dat hoor ik hier in NL ook meer en meer) door het gebruik van de diagnose-behandel-combinaties veel minder aandacht betstaat voor goede therapeutische gesprekken over de eigen beleving van de mensen die te lijden hebben onder hun emotionele, psychische of mentale klachten.
Terwijl een goede klik met de therapeut - waardoor je goede gesprekken kunt hebben - uit allerlei onderzoeken steeds opnieuw als succesfactor naar boven blijft komen voor het werken van de hulp.

In ons land zijn hulpverleners gedwongen om te werken met de diagnose-behandelcombinaties op basis van de DSM, want anders krijgen zij hun salaris niet vergoed door de zorgverzekering.

Bij een aantal organisaties die in dit veld werkzaam zijn, heeft men vervolgens de betekenis van het woord 'herstel' veranderd van 'genezen' in: op een normale manier kunnen leven met de diagnose.
Terwijl voor een belangrijk aantal - niet allemaal en niet altijd, dat beweert niemand - aandoeningen het zo kan zijn dat die klachten echt weer kunnen verdwijnen.


Op dit forum op deze website hoor ik nog wat meer mensen hun diagnoses uit de DSM benoemen dan buiten in het gewone leven.

En dat ervaarde ik al als zoveel, dat ik bij Autisme Spectrum Stoornissen me wel eens afvraag of het nog wel stoornissen zijn als zo een groot percentage van de mensen ongeveer op die manier denkt, informatie verwerkt en voelt.
Dan lijkt het me geen afwijking, maar een normale variatie in hoe we allemaal wel mensjes zijn maar ook allemaal anders.

En op dit forum hebben we allemaal met elkaar gemeen dat we drugs gebruiken omdat we dat blijkbaar prettig vinden, en er ons - denk ik - beter van gaan voelen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
QueerMan zei:
En op dit forum hebben we allemaal met elkaar gemeen dat we drugs gebruiken omdat we dat blijkbaar prettig vinden, en er ons - denk ik - beter van gaan voelen.
Klik om te vergroten...
Ik ben de uitzondering hiero... πŸ˜„

Screenshot_20210929_121605.jpg
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Syl zei:
Ik ben de uitzondering hiero... πŸ˜„

Bekijk bijlage 30011
Klik om te vergroten...
RESPECT!
Super goed van je.

En een oepsie... niet bij nagedacht dat er hier peeps zijn juist omdat ze willen stoppen. Sorry. My bad.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
QueerMan zei:
RESPECT!
Super goed van je.

En een oepsie... niet bij nagedacht dat er hier peeps zijn juist omdat ze willen stoppen. Sorry. My bad.
Klik om te vergroten...
Nou geen sorry hoor is niet nodig !!!
Ben juist enorm geholpen door iedereen op het df. 😊
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jij hebt ook extreme trauma's opgelopen @De Zandman.
Krijg vaak het idee dat velen hulpverleners ook niet weten hoe te handelen bij veel trauma's.
In 2016 werd bij mij ptss vastgesteld.
Kreeg toen via het" leger des heils"emdr.
Maar na 8 x kreeg ik te horen dat ze helemaal gingen stoppen met het geven van theraphie.
Ik werd ingeschreven bij nieuwe psychologenpraktijk, waar ik een jaar op wachtlijst kwam te staan.
Toen ik eindelijk aan de beurt was hield die man mij constant aan het lijntje.
Ja hij ging met zijn collega overleggen welke behandeling voor mij beste was.
Maar na dik 2 maanden had ie zijn collega nog steeds niet gesproken.
Toen sloeg ie een x hard met zijn vuist op tafel en zei : jij moet eerst leren je emoties te uiten anders kan ik jou niet helpen.
Ik legde hen uit dat ik me niet extra groot zat te houden maar ik mezelf van kleinsaf aan dit heb aangeleerd.
Ja ik moest maar terug komen als ik ze kon uiten.
(ik heb jeugdtrauma's vanwege geestelijke en lichamelijke mishandeling door mijn ouders en trauma's door huiselijk geweld door mijn ex)
Deze psycholoog gaf ook eerlijk toe dat ik zoveel trauma's had dat hij niet wist waar te beginnen rn hoe dit het beste aan te pakken.

Ben naar mijn huisarts gegaan en dit verhaal verteld.
Hij vroeg over heftige gebeurtenissen in mijn leven.
Daarna zei hij :je verteld met een stalen gezicht hele heftige dingen.
Je toont inderdaad geen enkele emoties, alsof je over een ander verteld.
Maar dit was een overlevingsmethode wat ik mezelf al jong had aangeleerd.

Hij stuurde me door naar een andere nieuwe psychologenpraktijk.
Hier kreeg ik in 1 jaar tijd 3 verschillende psychologen.
Steeds als ik me net op mijn gemak voelde kwam er weer een ander.

Heb nu daar gesprek gehad met een traumaspecialist/psychiater.
Van haar ga ik vanaf 11 okt wekelijks theraphie krijgen.
Alleen deze x niet specefiek gericht op de trauma's maar op de punten die veroorzaakt worden door complexe ptss.
We gaan werken met een werkboek "vroeger en verder".
Heb het boek inmiddels thuis en dit is totaal nieuw voor mij.
En wat een verademing om dingen te kunnen herkennen en straks leren beter mee om te gaan.

Screenshot_20210929_114146.jpg


Screenshot_20210929_115345.jpg

Ook ga ik 12 okt voor het eerst naar een bijeenkomst van de depressievereniging toe.
Deze groep komt 1 x per maand een avond samen.
Als het me bevalt kan ik over een tijdje deelnemen aan hun whatsapp groep.

Soms vraag ik mezelf wel eens af of ik er uberhaubt ooit van af zal komen van mijn ptss.
Maar belangrijkste is dat ik er mee kan leren leven.
En ik denk dat het werkboek waar we nu mee aan de slag gaan mij hier enorm bij kan gaan helpen. ☺️

Uiteindelijk zul je het toch alleen moeten doen.
Dus naast de hulp ook hard aan jezelf blijven werken.
Voor mij is sport op dit moment mijn drijfveer.
Ik voel me er sterker door, merk dat mijn lichaamshouding ook verbeterd is en het geeft een super goed gevoel.

Amen πŸ˜‡πŸ˜„
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."