Jij hebt ook extreme trauma's opgelopen
@De Zandman.
Krijg vaak het idee dat velen hulpverleners ook niet weten hoe te handelen bij veel trauma's.
In 2016 werd bij mij ptss vastgesteld.
Kreeg toen via het" leger des heils"emdr.
Maar na 8 x kreeg ik te horen dat ze helemaal gingen stoppen met het geven van theraphie.
Ik werd ingeschreven bij nieuwe psychologenpraktijk, waar ik een jaar op wachtlijst kwam te staan.
Opm
De wachtlijst is heeeeel erg lang bij deze hulpverleners...
Toen sloeg ie een x hard met zijn vuist op tafel en zei : jij moet eerst leren je emoties te uiten anders kan ik jou niet helpen.
Opm
deze knaap moet eerst maar eens zelf in therapie....wat een stumper is dit.
Ik legde hen u.......
Deze psycholoog gaf ook eerlijk toe dat ik zoveel trauma's had dat hij niet wist waar te beginnen rn hoe dit het beste aan te pakken.
Opm
Niet te geloven, een " oog" die zijn eigen onkunde toegeeft.
Ben naar mijn huisarts gegaan en dit verhaal verteld.
Hij vroeg over heftige gebeurtenissen in mijn leven.
Daarna zei hij :je verteld met een stalen gezicht hele heftige dingen.
Je toont inderdaad geen enkele emoties, alsof je over een ander verteld.
Maar dit was een overlevingsmethode wat ik mezelf al jong had aangeleerd.
Hij stuurde me door naar een andere nieuwe psychologenpraktijk.
Hier kreeg ik in 1 jaar tijd 3 verschillende psychologen.
Steeds als ik me net op mijn gemak voelde kwam er weer een ander.
Opm
kenmerkend bij dit soort hulpverleners.
Heb nu daar gesprek gehad met een traumaspecialist/psychiater.
Van haar ga ik vanaf 11 okt wekelijks theraphie krijgen.
Alleen deze x niet specefiek gericht op de trauma's maar op de punten die veroorzaakt worden door complexe ptss.
We gaan werken met een werkboek "vroeger en verder".
Heb het boek inmiddels thuis en dit is totaal nieuw voor mij.
En wat een verademing om dingen te kunnen herkennen en straks leren beter mee om te gaan.
Bekijk bijlage 30008
Bekijk bijlage 30010
Ook ga ik 12 okt voor het eerst naar een bijeenkomst van de depressievereniging toe.
Deze groep komt 1 x per maand een avond samen.
Als het me bevalt kan ik over een tijdje deelnemen aan hun whatsapp groep.
Opm.
Ik vraag me af, of je hier iets aan hebt, die groep 1 x per maand plus whatsapp contact.
Ik zal je zeggen waarom.
als je in zo'n groep terecht komt, ga je ook een heleboel shit en ellende aanhoren van de anderen, en je moet in dit soort gebeurtenissen heeeel goed opletten, dat de shit van die anderen, niet jouw shit gaat worden! Want je gaat " meeleven" met wat de anderen daar aan misère op tafel leggen. Heel vaak zie je dan ook dat er grotere, en kleinere toestanden van die anderen tot jouw erfenis daar gaat worden!
whatsapp contact, wat verwacht je daarvan?
iets in de richting van: Wat voel ik me (weer) kut vandaag, dat wil ik even met iedereen delen....word je hier nou beter van?
En wat ook heel belangrijk is dat deze gesprekken en apps je ontzettend veel energie ( geestelijk) zal gaan kosten! Omdat je automatisch zult gaan meedenken en meebeleven met datgene wat er van een ander ter sprake komt...helpt dit jouzelf?
En als je zelf een zwarte dag hebt, en je deelt dat met die anderen, wat kunnen die dan voor je doen?
antwoord: niets.
Hooguit zeggen ze: wat vervelend, dat je je zo slecht voelt. Ga lekker in de tuin werken! Of maak een wandeling in het bos!
En dan dit nog:
in een groepsgesprek laat n i e m a n d het achterste van zijn tong zien.
Als de echte oorzaak al bekend mocht zijn, veel zaken zul je voor jezelf houden omdat je die domweg niet publiekelijk bekend gaat maken.
Dit, omdat dit vaak heeeel erg diep zit.
Dat red je niet in 5 of 10 minuten om dit uit te kunnen leggen. En daarom zeg ik:
Bezint, eer gij.....juist ja.
I.i.g. ben ik benieuwd hoe je dit contact allemaal gaat ervaren. Helpt het je?
Dan is het prima. Maar....let verdomd goed op jezelf!
Soms vraag ik mezelf wel eens af of ik er uberhaubt ooit van af zal komen van mijn ptss.
Maar belangrijkste is dat ik er mee kan leren leven.
Exact, hier gaat het om.
En ik denk dat het werkboek waar we nu mee aan de slag gaan mij hier enorm bij kan gaan helpen. ☺
Ik hoop het voor je!
Uiteindelijk zul je het toch alleen moeten doen.
Opm. Precies.
Voor mij is sport op dit moment mijn drijfveer.
Ik voel me er sterker door, merk dat mijn lichaamshouding ook verbeterd is en het geeft een super goed gevoel.
Amen 😇😄