Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAls je een overleden dierbare nog een ding zou willen zeggen

Als je een overleden dierbare nog een ding zou willen zeggen

76 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Ik houd van grapjes.

Interessante wending die je neemt. Van overleden moeder, naar rokjes op straat. :tilttearlaugh: Niet verkeerd hoor. Integendeel. De lach op een begrafenis is vaak veel meer waard van bijvoorbeeld op een normale borrel of een uitje met werk. Omdat er emotie en verdriet gedeeld word is een lach op zo'n moment vaak betekenisvoller. Iets in de zin van "laten we een biertje drinken, ik trek wel een kistje open, oh nee, mijn moeder ligt er nog in" (even als voorbeeld hè, kan even niet een andere grap bedenken). Maar je snapt wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...
Hilarisch!!!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
p
pippilangkousLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Nee, het is niet gewoon. Maar als ik iemand de schuld moet geven, in mijn geval heb ik het dan over mijn vader en zijn alcohol verslaving, dan is het deels zijn eigen schuld, hij had andere keuzes moeten maken, maar ook deels de schuld van de maatschappelijke kijk op verslaving en dan met name alcohol. Die is in mijn ogen compleet verdraaid en immoreel. En de hulp is in mijn ogen ook compleet vanuit de verkeerde hoek, maar goed, dat is weer voor een ander topic.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is ook zo. Het heeft altijd met meerdere factoren te maken. Maar, ik denk, dat mij dat stukje “niet luisteren en doen alsof mijn mening er niet toe deed” van mijn moeder nog het meeste pijn heeft gedaan.
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou m'n grootvader willen vertellen over mijn dochter die hij nooit heeft mogen ontmoeten.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casaan zei:
Gaat ver @Chr0nic , dat gaat ver.
Mag je pa helemaal niets fout doen ?
En ik ben het (insert vloek) met je eens he!
Vraag me wel af waar je zelf iets aan hebt, of juist niet.
Klik om te vergroten...

Uiteraard mag hij fouten maken, is menselijk. Maar je gezin meer dan 20 jaar lang fysiek en mentaal mishandelen, manipuleren en tot waanzin drijven vind ik geen foutje. Als er andere mensen bij waren of we waren in public was die ineens de meest lieve echtgenoot en vader en kon die ineens wel lachen tonen. Owee als je hem dreigde te verlaten, dan lag die de volgende dag met een mislukte overdosis (slaapmedicatie) in mijn bed als ik van school thuis kwam of stond die ineens met een pistool tegen zijn hoofd in de achtertuin. Mijn moeder was pas 18 jaar he toen de ellende begon.
Als hij dan ook nog eens geen enkele keer het woord sorry heeft gebruikt of überhaupt empathie of spijt heeft getoond voor zijn daden, heb ik geen enkele reden om hem als mijn vader te zien.
Als ik hem vraag waarom die al jarenlang de verjaardagen van zijn zoons vergeet, weet hij het op zo'n ranzige manier te verdraaien, dat jij met een rot/schuld gevoel naar huis gaat.
Ik snap dat hij zelf ook slachtoffer was van een god knows wat voor jeugd. Opa was the devil himself, good riddance. Dus kan me het ergens wel voorstellen. Maar neem dan ook de verantwoordelijkheid voor je daden! Nu is het aan mij en me broertje om die chain te verbreken of stop te zetten. Ik zelf neem in ieder geval nooit kinderen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
pippilangkous zei:
Dit gevoel ken ik. Heel. Erg. Goed.
Maar………

in dit geval moeder-dochter relatie gaat boven alles! Ze heeft me beschadigd, verwoest! Toch ben ik bij haar gebleven. Tot het bittere eind. Volgens mij gaat dit over “moedernatuur”. Ik mis haar zelfs nu.. gek hè?
Klik om te vergroten...
Ik haat mijn moeder ook maar mis haar ook, zo gek is dat niet denk ik. Mijn moeder leeft nog maar ik heb geen contact meer met haar, ik herken me heel erg in jouw verhaal maar heb afstand van haar genomen voor mijn vooral mijn eigen stabiliteit . Als het weer slecht met haar ging probeerde ik haar uit alles te helpen en heb haar meerdere keren onder RM laten opnemen waardoor zij mij weer haatte. Heb haar bijna dood gevonden in haar huis na een OD, ook heb ik anderen dingen meegemaakt die voor de meeste mensen heel traumatiserend kunnen zijn. Gelukkig is dat bij mij niet gebeurt. Mede daardoor een soort haat naar instabiele en zieke vrouwen ontwikkeld. Ik projecteer de haat naar mijn moeder en al wat zij is naar anderen toe wanneer ik daar hetzelfde gedrag zie, ondanks dat ik weet dat dat niet terecht is. Mijn moeder is heel manipulatief, verslaafd en schizofreen, daarnaast ook een erg lastige jeugd gehad. Ik was altijd haar zondebok en ik vermoed dat zij heeft nooit een band met mij ontwikkeld, ook niet met mijn zus maar wel met mijn broers, denk bewust niet, ondanks dat ik wel geloof dat ze van mij houd of hield. Ik begrijp haar ziektebeeld maar dat rechtvaardigt haar gedrag en levenskeuzes niet op geen enkele manier. Mijn oma was nog zieker en haar jeugd was nog erger maar dat was een hele liefdevolle vrouw toen ze de juiste medicatie kreeg en die slikte. Mijn moeder stopt gewoon met haar medicatie en haar drugsgebruik leid naar psychoses maar dat boeit haar gewoon niet met alle gevolgen van dien. Weigert zich te laten behandelen voor verslavingen etc. Dat zijn keuzes die zij met haar ‘gezonde’ verstand maakt. Mijn vraag aan mijn moeder zou dezelfde zijn als die van jou denk ik maar ook waarom zij mij altijd op de laatste plek heeft gezet en mij gewoon de deur wees toen ik 11 was en niet bij mijn vader wou zijn omdat ik niet meer naar huis durfde en me bewust buiten liet slapen.
p
pippilangkousLid
01-01-2024, 00:00
#6
Brakka Mang zei:
Ik haat mijn moeder ook maar mis haar ook, zo gek is dat niet denk ik. Mijn moeder leeft nog maar ik heb geen contact meer met haar, ik herken me heel erg in jouw verhaal maar heb afstand van haar genomen voor mijn vooral mijn eigen stabiliteit . Als het weer slecht met haar ging probeerde ik haar uit alles te helpen en heb haar meerdere keren onder RM laten opnemen waardoor zij mij weer haatte. Heb haar bijna dood gevonden in haar huis na een OD, ook heb ik anderen dingen meegemaakt die voor de meeste mensen heel traumatiserend kunnen zijn. Gelukkig is dat bij mij niet gebeurt. Mede daardoor een soort haat naar instabiele en zieke vrouwen ontwikkeld. Ik projecteer de haat naar mijn moeder en al wat zij is naar anderen toe wanneer ik daar hetzelfde gedrag zie, ondanks dat ik weet dat dat niet terecht is. Mijn moeder is heel manipulatief, verslaafd en schizofreen, daarnaast ook een erg lastige jeugd gehad. Ik was altijd haar zondebok en ik vermoed dat zij heeft nooit een band met mij ontwikkeld, ook niet met mijn zus maar wel met mijn broers, denk bewust niet, ondanks dat ik wel geloof dat ze van mij houd of hield. Ik begrijp haar ziektebeeld maar dat rechtvaardigt haar gedrag en levenskeuzes niet op geen enkele manier. Mijn oma was nog zieker en haar jeugd was nog erger maar dat was een hele liefdevolle vrouw toen ze de juiste medicatie kreeg en die slikte. Mijn moeder stopt gewoon met haar medicatie en haar drugsgebruik leid naar psychoses maar dat boeit haar gewoon niet met alle gevolgen van dien. Weigert zich te laten behandelen voor verslavingen etc. Dat zijn keuzes die zij met haar ‘gezonde’ verstand maakt. Mijn vraag aan mijn moeder zou dezelfde zijn als die van jou denk ik maar ook waarom zij mij altijd op de laatste plek heeft gezet en mij gewoon de deur wees toen ik 11 was en niet bij mijn vader wou zijn omdat ik niet meer naar huis durfde en me bewust buiten liet slapen.
Klik om te vergroten...
Wat een verhaal.. lijkt me zeer pijnlijk om hier mee om te moeten gaan. Hoe ben jij hier nu zelf verder onder? Hoe is jouw gebruik? Heb therapieën gevolgd voor de deze gebeurtenissen?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
pippilangkous zei:
Wat een verhaal.. lijkt me zeer pijnlijk om hier mee om te moeten gaan. Hoe ben jij hier nu zelf verder onder? Hoe is jouw gebruik? Heb therapieën gevolgd voor de deze gebeurtenissen?
Klik om te vergroten...
Nee valt wel mee, dat is wel een tijdje lastig geweest maar ik kanhet goed relativeren. Heb er niet echt last van ik sta in het hier en nu. Mijn gebruik is minimaal. Ik heb heel veel meegemaakt en ben dankbaar dat ik er zelf ben uitgekomen met mezelf. Heb een tijd bij NA gelopen maar daar kreeg ik vooral storing omdat daar heel veel zieke mensen rondlopen. En daar kan ik niet tegen en ik heb voor mijn eigen stabiliteit daar ook afstand van genomen en sindsdien ben ik vooral vooruitgegaan. Ben andere behandelingen gestart ptss gerelateerd .
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Goh ten eerste ben ik totaal asociaal op zuke momenten. Ik kan wel vol medeleven n mezelf zo volledig geven aan personen, met alles wat in mn mogelijkheden ligt, die persoon is dan vaak een lie, ex, goeie vriendin, dus bijna berekend zou je kunnen stellen..

Bvb tov overleden familieleden, ging ik bij de dood van mn grootouders, langs m'n ma haar kant, nier nr begrafenis of afscheid nemen. Ondanks dat mn ma n familie langs haar kant, echt wel goeie mensen waren en me regelmatig hielpen...toch mijd ik al meer dan 10j elk contact, ging op geen enkele uitnodiging in, voor huwelijken, bdays, geboortes v nichten en neven, trouw v mn broer, boeide me geen moer en zelfs toen mn zus zwanger was, niks reactie v mij, zelfs ni bij de geboorte. En schoot de ene leugen na de andere. 1 ik voelde geen greintje voeling met de familie, 2 voel mij totaal niet oo mn gemak in zo'n menigte, waarbij ik weet dat ik de vreemde eend in de bijt ben.
F
Flamingo FlaterbroekLid
01-01-2024, 00:00
#9
je had de erwten nog op staan schoft, zal ik wel die zwarte vlek op het plafond ` mogen vergoeden van mijn huurwaarborg !!! :rage::rage::rage:

altijd hetzelfde met de doden, je zou denken ze voelen het aan dat ze een hartaanval krijgen en ze grijpen nog vlug naar de schakelaar om het vuur te dimmen,
neen hoor
gewoon doodvallen, ik schrok meer van die rookdetectoren en de zwarte rookpluimen dan dat hij der lag, meestal lag ie toch laveloos dronken op de grond op dat uur.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Flamingo Flaterbroek zei:
je had de erwten nog op staan schoft, zal ik wel die zwarte vlek op het plafond ` mogen vergoeden van mijn huurwaarborg !!! :rage::rage::rage:

altijd hetzelfde met de doden, je zou denken ze voelen ze krijgen een hartaanval en ze grijpen nog vlug naar de schakelaar om het vuur te dimmen,
neen hoor
doodvallen, ik schrok meer van die rookdetectoren en de zwarte rookpluimen dan dat hij der lag, meestal lag ie toch laveloos op de grond op dat uur.
Klik om te vergroten...
Deze man kunnen we ook beter even alleen laten... 👏🏻 Hij bijt en blaft
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn vader. Hem zou ik nog zoveel willen zeggen...hij is goed voor me geweest.
Haalde mij verschillende keren uit de stront, en hij wilde net zoals mijn moeder, het beste voor mij.
Hij stierf letterlijk in mijn armen terwijl de rest van de familie aan de koffie gezellig aan het chatten was.
Een moment wat ik dus nooit meer vergeten zal!
Hij is net zoals ik para commando geweest en ik heb zoveel mogelijk zijn voorbeelden gevolgd.
Ik hoop dat ik straks zijn entiteit weer zal ontmoeten!
F
Flamingo FlaterbroekLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dopemonster zei:
Deze man kunnen we ook beter even alleen laten... 👏🏻 Hij bijt en blaft
Klik om te vergroten...
Likken ook als het een versgewassen vrouwenkont is
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Mijn vader. Hem zou ik nog zoveel willen zeggen...hij is goed voor me geweest.
Haalde mij verschillende keren uit de stront, en hij wilde net zoals mijn moeder, het beste voor mij.
Hij stierf letterlijk in mijn armen terwijl de rest van de familie aan de koffie gezellig aan het chatten was.
Een moment wat ik dus nooit meer vergeten zal!
Hij is net zoals ik para commando geweest en ik heb zoveel mogelijk zijn voorbeelden gevolgd.
Ik hoop dat ik straks zijn entiteit weer zal ontmoeten!
Klik om te vergroten...
Het was mooier geweest als je de traditie had kunnen omzetten maarja je bent een strijder of je bent het niet!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn vader was para commando in de oorlogsjaren waarin hij gestreden heeft.
Daarna deed hij dit nog eens dunnetjes over in Nederlands-Indië.
Ik heb mij altijd met hem willen meten, maar zijn lichamelijke conditie was toch beter dan die van mij, hoe hard ik ook getraind was.
Bijvoorbeeld een mars van 80 km in 24 uur lopen met een bepakking van 30 pond, in de tropen ook nog...en van de 1000 deelnemers als derde aankomen....voorwaar een heel goede prestatie!
We hebben beide ijzer gevreten, maar hij was beter dan ik.
De zwaarste mars die ik gelopen heb is die van de kepi blanc, dat is ca.60 km in twee dagen met 30 kg bepakking en dit door niet alledaags makkelijk terrein...pas na het met succes deze mars volbrengen voor de witte kepi maakt je een echte legionair.
Dan pas behoor je tot de grote familie van het Legioen.
F
Flamingo FlaterbroekLid
01-01-2024, 00:00
#15
grootvader, zorg ervoor dat al die kerels die ervoor zorgden dat ik je begrafenis mistte met hun gaslighting, levenslang bloed pissen, dank je, ik ga je wrekengrootvader. al geef ik er mijn leven voor en ze zullen lijden
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik had laatst een spontane gedachte die extreem hard binnen kwam. Mijn moeder heeft mij nooit, maar dan ook nooit enige vorm van pijn gedaan. Never. Geen klap, geen vernedering of pesterij, geen kleinering of afstraffing, geen leugen of kwetsing, helemaal nooit.

Terwijl ik haar in mijn hele leven talloze keren heb uitgescholden, heb uitgeschreeuwd, zelfs geld gestolen om drugs van te kopen.

En dat kan ik nou niet meer terug draaien. Echt mensen, als je ouders nog leven heb ze lief.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Ik had laatst een spontane gedachte die extreem hard binnen kwam. Mijn moeder heeft mij nooit, maar dan ook nooit enige vorm van pijn gedaan. Never. Geen klap, geen vernedering of pesterij, geen kleinering of afstraffing, geen leugen of kwetsing, helemaal nooit.

Terwijl ik haar in mijn hele leven talloze keren heb uitgescholden, heb uitgeschreeuwd, zelfs geld gestolen om drugs van te kopen.

En dat kan ik nou niet meer terug draaien. Echt mensen, als je ouders nog leven heb ze lief.
Klik om te vergroten...
Was ze er wel voor je? Kwa emotionele beschikbaarheid, zeg maar.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."