Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAls je een overleden dierbare nog een ding zou willen zeggen

Als je een overleden dierbare nog een ding zou willen zeggen

76 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is allemaal perceptie

On topic? Ik zou graag eens samen met mijn beide opa's aan de keukentafel willen zitten.
De een heeft weinig verteld over zijn verleden als tewerkgestelde voor de duitsers
De ander heeft niets verteld over zijn verleden als lid van de politionele acties.

Maak ze wakker en laat ze me leren over de zin van het leven @Dirkjan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
T***** als je zo graag weg wou had mij dan in vetrouwen genomen. Je weet mijn ervaring ermee , hoewel misschien had je me zo om gepraat en mij meegenomen.. Maar had je dan in ieder geval kunnen vertellen dat minstens 5 mensen jarenlang nog in de rouw zitten en je kamer precies hetzelfde laten. Alsof je ouders denken dat je terugkomt... en nog steeds slecht slapen of juist dromen over je wat een soort marteling is voor de één en dromen voor de ander. Gelukkig is mijn REM slaap erg kort en heb ik er geen last van als ik slaap. Vandaar heb ik mijn letterlijke winterslaap ingelast sinds je er niet meer bent.


Voor mij was het teken dat lampen / elektriciteit ineens ging flippen (lampen flikkeren / internet viel uit , schermen deden raar) na we (ik als eerst) je hadden gevonden. Je zou eens weten hoe het voelt alsof ik je had kunnen redden maar ja het gaat de laatste dagen of maanden/ jaren soms ineens zo goed zonder reden omdat je er vrede mee hebt dat je de uitweg neemt.

Ik kan wel lang doorgaan maar komt erop neer ; RIP our dear beloved 😢
We will miss you

Ps neem je het niet kwalijk na ik meer wist hoe het eraan toeging bij jou thuis...
Baal er van dat er geen AED was.. maar neem aan dat je het net als mij te moeilijk vond los van het licht te komen. In mijn NDE ervaring(en) dan..

Ja nu gaat het wel goed genoeg net dan.
, maar anders wordt het N of SN of etc. Om weg te gaan.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nihilist88 zei:
Mja, bij mij ging het ook steeds om uitersten, liefde en haat waren zelfs zo vermengd, dat ik liefde nooit als iets fijn heb ervaren, ook al heeft mn ma en andere mensen zo vaak liefdevol en goed gedaan vr mij...ik handel al jaren puur in eigenbelang.
Ik heb ook al wel vaker de opmerking gehad dat ik niet meelevend ben, manipulatief, narcistisch kantje heb en niet de normen en waarden heb die de maatschappij oplegt als standaard. Ik doe mijn ding, zie dat mijn lusten, verlangens voldaan zijn zonder nr de gevolgen vr anderen te kijken. Ik besef dat ik afhankelijk vd situatie, mij aanpas, zodat ik er het grootste voordeel uithaal.
Ik voel me tegelijkertijd sterk minderwaardig, maar nr de buitenwereld eis ik dat anderen mij belangrijk vinden en eis ik heel veel aandacht op en dat wanneer m'n mij vb narcist noemt, ik dit zelfs geen scheldwoord of erg iets vind, omdat het mij doet overleven.

Dus denk dat het bij mij niet zozeer afschermen vd liefde is, maar ik gewoon verknipte persoonlijkheid heb, met heel veel gedaantes.
Klik om te vergroten...
Dat is een de mooiste dingen in het leven, andere mensen. Het feit dat wij empathisch kunnen zijn is magisch. Dat je je kan inleven in een ander en niet uit eigenbelang of om je slag te kunnen slaan je daadwerkelijk de kwetsbare en nare emoties van een persoon kunt voelen, dat is een gift.

En natuurlijk zit ik kon wel eens op een ander level. Als je tien seconden even op de stoep fiets en er komt de oude taart met een rollator langs die zegt: “je mag niet op de stoep fietsen godverdomme!” Dan is er weinig empathie te bekennen. Dan ga in alleen maar fantaseren. Zou zo’n ding ook klem kunnen op een treinrails?(s)

Jammer dat je je zo afgestompt voelt ik kan je verzekeren dat er weinig dingen beter zijn dan de emoties van een ander op een oprechte manier voelen. Niet weten, maar voelen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Helaas is er in de maatschappij de situatie ontstaan dat het voor psychopaten makkelijker is om hoge functies te bekleden.

Realiseer je wat dat betekent? Het hebben van een moreel kompas is dus een nadeel geworden.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me niet. Een moreel kompas kán een nadeel worden, als het misbruikt wordt ja. Maar volgens mij is het voor een psychopaat nog altijd moeilijk om hoge functies te bekleden, omdat hij te veel moeite heeft met sociale aanpassing en daardoor niet manipulatief genoeg kan zijn om groepen mensen met zich mee te krijgen. Het zijn geen leiders of alfa's. De rest van de mensen is ook niet achterlijk natuurlijk (Criminele circuit niet meegerekend.)

Hier in Nederland zijn we vrijgevochten en zal onderdrukking altijd beantwoord worden met opstand, dus ik zie geen dreiging in elk geval. De meeste mensen deugen voldoende voor dat morele kompas.

Edit: ben wel benieuwd waarom je dat denkt en deelt.

Edit: ik lees zojuist dat je ook psychopaten hebt die hun impulsen weten te beheersen. Okey, ja dan wel. Dat is dan wel minder erg in elk geval.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Helaas is er in de maatschappij de situatie ontstaan dat het voor psychopaten makkelijker is om hoge functies te bekleden.

Realiseer je wat dat betekent? Het hebben van een moreel kompas is dus een nadeel geworden.
Klik om te vergroten...
Dit i.t.t. Caligula of Saladin of Torquemada?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spijt me vader dat ik ondanks je weerstand ertegen toch niet even van het wonderlijke psychedelische wereld heb kunnen laten genieten/inzien.
Dan had je echt alles van mij begrepen zoals maar weinig doen. Verder ontzettend bedankt dat jij me vader mocht zijn!!

Hou van je vader!!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Dat is een de mooiste dingen in het leven, andere mensen. Het feit dat wij empathisch kunnen zijn is magisch. Dat je je kan inleven in een ander en niet uit eigenbelang of om je slag te kunnen slaan je daadwerkelijk de kwetsbare en nare emoties van een persoon kunt voelen, dat is een gift.

Jammer dat je je zo afgestompt voelt ik kan je verzekeren dat er weinig dingen beter zijn dan de emoties van een ander op een oprechte manier voelen. Niet weten, maar voelen.
Klik om te vergroten...
Ja kan ik duidelijk niet van meespreken, omdat ik telkens een toneelstuk lijk op te voeren, altijd beredeneerd bezig ben. Ik creëer een soort van 'ik' tov anderen, afhankelijk vh moment en steeds met een doel...maar anderzijds kan ik de meest extreme emoties ervaren, totaal buiten proporties. Door de jaren heen vonden mensen me vaak n vr lange tijd gevoelig, empathisch, grappig, charmant, altijd graag gezien...maar ik weet dat ik mensen hun energie letterlijk leeg zoog en ik dit gewoon als mijn normale ik ervaarde.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nihilist88 zei:
Ja kan ik duidelijk niet van meespreken, omdat ik telkens een toneelstuk lijk op te voeren, altijd beredeneerd bezig ben. Ik creëer een soort van 'ik' tov anderen, afhankelijk vh moment en steeds met een doel...maar anderzijds kan ik de meest extreme emoties ervaren, totaal buiten proporties. Door de jaren heen vonden mensen me vaak n vr lange tijd gevoelig, empathisch, grappig, charmant, altijd graag gezien...maar ik weet dat ik mensen hun energie letterlijk leeg zoog en ik dit gewoon als mijn normale ik ervaarde.
Klik om te vergroten...
Het is een normale reactie van mensen om zich leeggezogen te voelen als ze in contact zijn met iemand die zichzelf kwijt is geraakt. Wat trouwens niet wil zeggen dat ze je dan maar opgeven, zeker niet! Hopelijk voor jou kom je langzaam maar zeker weer terug bij wie je bent.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gemberthee zei:
Het is een normale reactie van mensen om zich leeggezogen te voelen als ze in contact zijn met iemand die zichzelf kwijt is geraakt. Wat trouwens niet wil zeggen dat ze je dan maar opgeven, zeker niet! Hopelijk voor jou kom je langzaam maar zeker weer terug bij wie je bent.
Klik om te vergroten...
En gewoon hierom vind ik je leuk. Vanuit deze gedachte is er nog zo veel meer mogelijk.
Dat weet jij
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Helaas is er in de maatschappij de situatie ontstaan dat het voor psychopaten makkelijker is om hoge functies te bekleden.

Realiseer je wat dat betekent? Het hebben van een moreel kompas is dus een nadeel geworden.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nihilist88 zei:
Ik ben hier best apart in en redelijk apathisch in. Vb, mijn grootouders langs mn ma haar kant en waar ik zowel met m'n ma als haar ouders goede band had, ik vroeger rond mn 19-20j zelfs enkele maanden bij mn grootouders verbleef, toen de thuissituatie te verhit was, vooral tussen mij en mn pa (heel destructief, vijandigheid, haat), zij echt zot goed waren vr mij en al de kleinkinderen, zowel voor iedereen klaarstaan als op financieel vlak. En toen ze beide nog jaaaren gezond waren, ik er echt met veel moeite en op aandringen van mn ma hun opzocht en dan vaak nog vr het geld. Ze dan zo blij waren me eindelijk nog is te zien, ze je graag vaker willen zien, maar ik daar totaal geen gehoor aan gaf en wanneer ik terug nr huis vertrok, dacht in mezelf, allé daar zenk weer van af.
Dan toen mn grootvader achteruit ging door eerst kleiner herseninfarct en dan nog en snel achteruit ging en uiteindelijk overleed. Wist ik ni goe hoe te reageren, ben ik zelfs ook ni naar de begrafenis geweest, ook daarna niet omzien nr mn grootmoeder, die nog enige tijd (denk 2 jaar) in hun huis woonde, maar ze meer last kreeg van dementie en dan ook in de dementie afdeling van het rusthuis werd geplaatst...mijn desinteresse en nul inlevingsvermogen tegenover haar n mn ma bleef op laag pitje.
Vorig jaar is mn grootmoeder dan ook gestorven. Als m'n ma dat dan laat weten aan mij, ben ik zo koeltjes en moet ik zo hard nadenken om de 'juiste' empathische woorden van medeleven te uiten. En hier ben ik eveneens niet nr de begrafenis geweest, zonder enig schuldgevoel. Ik heb wel vaker doorheen mn leven, dat ik op kleinere dingen juist buiten proportioneel heftig emotioneel reageer en bij zaken waar anderen dan normaal wel emotioneel op reageren, ik deze reactie juist totaal mis.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dat opmerkt bij jezelf. Lijkt net of je jezelf vervreemd van de liefde. Dat je als het ware doet alsof de liefde er niet bij hoort. Klinkt als een beschermingsmechanisme. Je zou je er eens in kunnen verdiepen. Juist liefde maakt het leven mooi en het waard.

Ikzelf neigde er eerder naar de andere kant op te schieten. Een deel van mijn jeugd was ik intens bang om mijn ouders en opa en oma te verliezen. Zo bang dat ik er wel eens om kon huilen. Terwijl er dus niets kwa gezondheid aan de hand was. Vond ik ook altijd erg apart. Heb me daarom ook verdiept in sterven, zingeving en liefde. Sindsdien heb ik die angst niet meer. Nu ben ik nog soms in vlagen bang dat ik zelf dood ga ivm mijn kleine kinderen. Ook geen reëele angst
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je een overleden dierbare nog één ding zou willen zeggen (los van ik houd van je en ik mis je) wat zou je zeggen?

Wat ik tegen mijn overleden vader zou zeggen is niks, want die heb ik praktisch niet gekend.

Mijn moeder heeft een zwaar leven gehad. Is gepest, is verstoten thuis, weggelopen op haar zestiende, meerdere keren bedrogen door mannen die haar verlieten, vernederd door schoonfamilie, slechte gezondheid, twee kinderen grootgebracht met een man die een alcohol en charlatan met losse handjes bleek te zijn, terwijl ze altijd en overal positief in was en altijd liefde en empathie toonde tegen iedereen. Tuurlijk had mijn moeder slechte kanten, ze is een mens. Maar ze heeft ons alles gegeven wat we nodig hadden, en meer. Ik heb een geweldige jeugd gehad.

Maar wat ik tegen mijn moeder zou zou vragen zou zijn: "hoe heb je het kunnen pikken dat je zoveel shit over je heen krijgt en toch twee zonen hebt grootgebracht, in je eentje, zonder in elkaar te storten? Hoe kan je pikken dat je zoveel ellende krijgt, die je absoluut niet verdient, maar toch hebt volgehouden? Hoe kan het dat je, net als mij, als emotioneel en kwetsbaar persoon toch boven die berg bent uitgekomen? HOW?
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mijn ouders waren al uit elkaar voordat herinneringen kon aanmaken en heb 16 jaar Heen weer gegaan
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Maar wat ik tegen mijn moeder zou zou vragen zou zijn: "hoe heb je het kunnen pikken dat je zoveel shit over je heen krijgt en toch twee zonen hebt grootgebracht, in je eentje, zonder in elkaar te storten? Hoe kan je pikken dat je zoveel ellende krijgt, die je absoluut niet verdient, maar toch hebt volgehouden? Hoe kan het dat je, net als mij, als emotioneel en kwetsbaar persoon toch boven die berg bent uitgekomen? HOW?
Klik om te vergroten...

Dit had zomaar een vraag van mij kunnen zijn, wauw! Haar leven was/is zwaar onder andere omstandigheden wel maar ook voor ons (twee zoons) nog steeds een grote mysterie waarom en hoe ze alles gepikt, jarenlang doorstaan en overleefd heeft. Alleen leeft mijn moeder nog en ook gescheiden eindelijk maar wel 20 jaar te laat helaas. In het hele proces zichzelf compleet weggecijferd voor haar zoons. In geen 1000 duizend jaar kan ik haar terugbetalen voor de emotionele en fysieke schade die zij daaraan heeft ondervonden.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Chr0nic zei:
Dit had zomaar een vraag van mij kunnen zijn, wauw! Ook voor ons (twee zoons) nog steeds een grote mysterie waarom en hoe ze alles gepikt, jarenlang doorstaan en overleefd heeft. Alleen leeft mijn moeder nog en ook gescheiden eindelijk maar wel 20 jaar te laat helaas. In het hele proces zichzelf compleet weggecijferd voor haar zoons. In geen 1000 duizend jaar kan ik haar terugbetalen voor de emotionele en fysieke schade die zij daaraan heeft ondervonden.
Klik om te vergroten...
Ik weet nog in het ziekenhuis toen ze de diagnose kreeg dat het niet meer goed kwam. 3-4 maanden met geluk. We hebben toen op een bankje buiten en ziekenhuis gezeten en ze heeft alles eruit gehuild. Alle pijn alle ellende alle verdriet. Alles kwam naar boven. En ze zei: beloof me dit, laat niemand je vernederen of wijsmaken dat je iets niet kan. Laat niemand je ooit wijsmaken dat je het niet waard bent om te leven. Leef je leven, omarm het, en zorg alsjeblieft dat wanneer het moment komt dat je “kunt” settelen met een vrouw, ga ervoor, maar ga niet voor de eerste de beste die je tegenkom
p
pippilangkousLid
01-01-2024, 00:00
#16
Brakka Mang zei:
Ik haat mijn moeder ook maar mis haar ook, zo gek is dat niet denk ik. Mijn moeder leeft nog maar ik heb geen contact meer met haar, ik herken me heel erg in jouw verhaal maar heb afstand van haar genomen voor mijn vooral mijn eigen stabiliteit . Als het weer slecht met haar ging probeerde ik haar uit alles te helpen en heb haar meerdere keren onder RM laten opnemen waardoor zij mij weer haatte. Heb haar bijna dood gevonden in haar huis na een OD, ook heb ik anderen dingen meegemaakt die voor de meeste mensen heel traumatiserend kunnen zijn. Gelukkig is dat bij mij niet gebeurt. Mede daardoor een soort haat naar instabiele en zieke vrouwen ontwikkeld. Ik projecteer de haat naar mijn moeder en al wat zij is naar anderen toe wanneer ik daar hetzelfde gedrag zie, ondanks dat ik weet dat dat niet terecht is. Mijn moeder is heel manipulatief, verslaafd en schizofreen, daarnaast ook een erg lastige jeugd gehad. Ik was altijd haar zondebok en ik vermoed dat zij heeft nooit een band met mij ontwikkeld, ook niet met mijn zus maar wel met mijn broers, denk bewust niet, ondanks dat ik wel geloof dat ze van mij houd of hield. Ik begrijp haar ziektebeeld maar dat rechtvaardigt haar gedrag en levenskeuzes niet op geen enkele manier. Mijn oma was nog zieker en haar jeugd was nog erger maar dat was een hele liefdevolle vrouw toen ze de juiste medicatie kreeg en die slikte. Mijn moeder stopt gewoon met haar medicatie en haar drugsgebruik leid naar psychoses maar dat boeit haar gewoon niet met alle gevolgen van dien. Weigert zich te laten behandelen voor verslavingen etc. Dat zijn keuzes die zij met haar ‘gezonde’ verstand maakt. Mijn vraag aan mijn moeder zou dezelfde zijn als die van jou denk ik maar ook waarom zij mij altijd op de laatste plek heeft gezet en mij gewoon de deur wees toen ik 11 was en niet bij mijn vader wou zijn omdat ik niet meer naar huis durfde en me bewust buiten liet slapen.
Klik om te vergroten...
Wat een verhaal.. lijkt me zeer pijnlijk om hier mee om te moeten gaan. Hoe ben jij hier nu zelf verder onder? Hoe is jouw gebruik? Heb therapieën gevolgd voor de deze gebeurtenissen?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
pippilangkous zei:
Wat een verhaal.. lijkt me zeer pijnlijk om hier mee om te moeten gaan. Hoe ben jij hier nu zelf verder onder? Hoe is jouw gebruik? Heb therapieën gevolgd voor de deze gebeurtenissen?
Klik om te vergroten...
Nee valt wel mee, dat is wel een tijdje lastig geweest maar ik kanhet goed relativeren. Heb er niet echt last van ik sta in het hier en nu. Mijn gebruik is minimaal. Ik heb heel veel meegemaakt en ben dankbaar dat ik er zelf ben uitgekomen met mezelf. Heb een tijd bij NA gelopen maar daar kreeg ik vooral storing omdat daar heel veel zieke mensen rondlopen. En daar kan ik niet tegen en ik heb voor mijn eigen stabiliteit daar ook afstand van genomen en sindsdien ben ik vooral vooruitgegaan. Ben andere behandelingen gestart ptss gerelateerd .
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Goh ten eerste ben ik totaal asociaal op zuke momenten. Ik kan wel vol medeleven n mezelf zo volledig geven aan personen, met alles wat in mn mogelijkheden ligt, die persoon is dan vaak een lie, ex, goeie vriendin, dus bijna berekend zou je kunnen stellen..

Bvb tov overleden familieleden, ging ik bij de dood van mn grootouders, langs m'n ma haar kant, nier nr begrafenis of afscheid nemen. Ondanks dat mn ma n familie langs haar kant, echt wel goeie mensen waren en me regelmatig hielpen...toch mijd ik al meer dan 10j elk contact, ging op geen enkele uitnodiging in, voor huwelijken, bdays, geboortes v nichten en neven, trouw v mn broer, boeide me geen moer en zelfs toen mn zus zwanger was, niks reactie v mij, zelfs ni bij de geboorte. En schoot de ene leugen na de andere. 1 ik voelde geen greintje voeling met de familie, 2 voel mij totaal niet oo mn gemak in zo'n menigte, waarbij ik weet dat ik de vreemde eend in de bijt ben.
F
Flamingo FlaterbroekLid
01-01-2024, 00:00
#19
je had de erwten nog op staan schoft, zal ik wel die zwarte vlek op het plafond ` mogen vergoeden van mijn huurwaarborg !!! :rage::rage::rage:

altijd hetzelfde met de doden, je zou denken ze voelen het aan dat ze een hartaanval krijgen en ze grijpen nog vlug naar de schakelaar om het vuur te dimmen,
neen hoor
gewoon doodvallen, ik schrok meer van die rookdetectoren en de zwarte rookpluimen dan dat hij der lag, meestal lag ie toch laveloos dronken op de grond op dat uur.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Flamingo Flaterbroek zei:
je had de erwten nog op staan schoft, zal ik wel die zwarte vlek op het plafond ` mogen vergoeden van mijn huurwaarborg !!! :rage::rage::rage:

altijd hetzelfde met de doden, je zou denken ze voelen ze krijgen een hartaanval en ze grijpen nog vlug naar de schakelaar om het vuur te dimmen,
neen hoor
doodvallen, ik schrok meer van die rookdetectoren en de zwarte rookpluimen dan dat hij der lag, meestal lag ie toch laveloos op de grond op dat uur.
Klik om te vergroten...
Deze man kunnen we ook beter even alleen laten... 👏🏻 Hij bijt en blaft
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."