#1
Okey en tot hier reikt mijn filosofische denk mogelijkheden
.
Goed dat je dat opmerkt bij jezelf. Lijkt net of je jezelf vervreemd van de liefde. Dat je als het ware doet alsof de liefde er niet bij hoort. Klinkt als een beschermingsmechanisme. Je zou je er eens in kunnen verdiepen. Juist liefde maakt het leven mooi en het waard.Ik ben hier best apart in en redelijk apathisch in. Vb, mijn grootouders langs mn ma haar kant en waar ik zowel met m'n ma als haar ouders goede band had, ik vroeger rond mn 19-20j zelfs enkele maanden bij mn grootouders verbleef, toen de thuissituatie te verhit was, vooral tussen mij en mn pa (heel destructief, vijandigheid, haat), zij echt zot goed waren vr mij en al de kleinkinderen, zowel voor iedereen klaarstaan als op financieel vlak. En toen ze beide nog jaaaren gezond waren, ik er echt met veel moeite en op aandringen van mn ma hun opzocht en dan vaak nog vr het geld. Ze dan zo blij waren me eindelijk nog is te zien, ze je graag vaker willen zien, maar ik daar totaal geen gehoor aan gaf en wanneer ik terug nr huis vertrok, dacht in mezelf, allé daar zenk weer van af.
Dan toen mn grootvader achteruit ging door eerst kleiner herseninfarct en dan nog en snel achteruit ging en uiteindelijk overleed. Wist ik ni goe hoe te reageren, ben ik zelfs ook ni naar de begrafenis geweest, ook daarna niet omzien nr mn grootmoeder, die nog enige tijd (denk 2 jaar) in hun huis woonde, maar ze meer last kreeg van dementie en dan ook in de dementie afdeling van het rusthuis werd geplaatst...mijn desinteresse en nul inlevingsvermogen tegenover haar n mn ma bleef op laag pitje.
Vorig jaar is mn grootmoeder dan ook gestorven. Als m'n ma dat dan laat weten aan mij, ben ik zo koeltjes en moet ik zo hard nadenken om de 'juiste' empathische woorden van medeleven te uiten. En hier ben ik eveneens niet nr de begrafenis geweest, zonder enig schuldgevoel. Ik heb wel vaker doorheen mn leven, dat ik op kleinere dingen juist buiten proportioneel heftig emotioneel reageer en bij zaken waar anderen dan normaal wel emotioneel op reageren, ik deze reactie juist totaal mis.
Maar wat ik tegen mijn moeder zou zou vragen zou zijn: "hoe heb je het kunnen pikken dat je zoveel shit over je heen krijgt en toch twee zonen hebt grootgebracht, in je eentje, zonder in elkaar te storten? Hoe kan je pikken dat je zoveel ellende krijgt, die je absoluut niet verdient, maar toch hebt volgehouden? Hoe kan het dat je, net als mij, als emotioneel en kwetsbaar persoon toch boven die berg bent uitgekomen? HOW?
Ik weet nog in het ziekenhuis toen ze de diagnose kreeg dat het niet meer goed kwam. 3-4 maanden met geluk. We hebben toen op een bankje buiten en ziekenhuis gezeten en ze heeft alles eruit gehuild. Alle pijn alle ellende alle verdriet. Alles kwam naar boven. En ze zei: beloof me dit, laat niemand je vernederen of wijsmaken dat je iets niet kan. Laat niemand je ooit wijsmaken dat je het niet waard bent om te leven. Leef je leven, omarm het, en zorg alsjeblieft dat wanneer het moment komt dat je “kunt” settelen met een vrouw, ga ervoor, maar ga niet voor de eerste de beste die je tegenkomDit had zomaar een vraag van mij kunnen zijn, wauw! Ook voor ons (twee zoons) nog steeds een grote mysterie waarom en hoe ze alles gepikt, jarenlang doorstaan en overleefd heeft. Alleen leeft mijn moeder nog en ook gescheiden eindelijk maar wel 20 jaar te laat helaas. In het hele proces zichzelf compleet weggecijferd voor haar zoons. In geen 1000 duizend jaar kan ik haar terugbetalen voor de emotionele en fysieke schade die zij daaraan heeft ondervonden.
En niet vergeten te bedanken als je haar dan toch spreekt!Maar wat ik tegen mijn moeder zou zou vragen zou zijn: "hoe heb je het kunnen pikken dat je zoveel shit over je heen krijgt en toch twee zonen hebt grootgebracht, in je eentje, zonder in elkaar te storten? Hoe kan je pikken dat je zoveel ellende krijgt, die je absoluut niet verdient, maar toch hebt volgehouden? Hoe kan het dat je, net als mij, als emotioneel en kwetsbaar persoon toch boven die berg bent uitgekomen? HOW?
Je opoe weet dat, anders was hij niet gegaanIk zou tegen m'n opa willen zeggen sorry dat ik niet meer naar je toekwam op een gegeven moment, maar dat kwam doordat je altijd negatief was op het laatst en ik kon daar als kind gewoon niet mee omgaan, omdat je m'n grote maat was.
Was net te laat bij hem toen hij stierf om hem dat te zeggen.
Dat heb ik toevallig gedaan, nog voor de diagnose. Althans, voor de diagnose officieel kanker bleek te zijn (we hadden al een voorgevoel). Ik zei letterlijk: "ik wil dat je weet hoe belangrijk je voor me bent geweest, en hoe dankbaar ik ben voor hoe je me hebt opgevoed". No joke. Het feit dat ik dat heb kunnen zeggen is een zegen. Maar wat ik aan het begin van het topic vroeg, hoe ik het me niet kan voorstellen hoe al die ellende die ze heeft meegemaakt haar liefde voor mij en mijn broer nooit in de weg heeft gestaan. En dat ze alles "gepikt" heeft. Dat begrijp ik nog steeds niet.En niet vergeten te bedanken als je haar dan toch spreekt!
Wauw. Heel erg mooi. Dit raakt me.Je opoe weet dat, anders was hij niet gegaan
Uit liefde voor jouEn dat ze alles "gepikt" heeft. Dat begrijp ik nog steeds niet.
Hahahaaaa!! Ohhh ik kom niet meer bij! Zo grappig! Ik had deze spelfout niet gezien.Heerlijke spelfout, voor mijn kleine zus ben ik al jaren haar grote boer, sinds precies diezelfde spelfout.
Ja doe het dan!Camus weet wel hoe
Ik denk dat je nog niet met je emoties om kan gaanOfwel ik kan nog niet met mijn emoties omgaan, ofwel mijn ouders zijn ziende blind.
Ook sluit ik niet uit dat beide van toepassing kan zijn. Ik ga het testen op ouder 2.
Ja! Kijken! Je gaat meer leren over hoe je moeder het vol kon houden. Misschien is het metaforisch, ik snap absoluut wat @Gemberthee hiermee wil zeggen.
Ik had ooit een grap over camus, hierCamus weet wel hoe
En toen zei ik:Ik vind de gedachte intrigerend en wil wel een potje knikkeren met die Camus
Is dat triest, oud materiaal gebruiken? Wat maakt het uit.Chillen met Camus is echt kut, want bij alles wat je doet zegt ie: “maar wat heeft het voor zin?”
Sta je gewoon een tosti te bakken.
Ja?Ik had ooit een grap over camus, hier
Jij zei:
En toen zei ik:
Is dat triest, oud materiaal gebruiken? Wat maakt het uit.
Uiteraard.
Jeetje wat een mooie post! Ik heb er ff geen woorden voor.... ik ben oprecht blij voor je dat je dit kan posten over je vader. Liefdevol. Dat is mooi.Wanneer ik mensen zie die kwaad doen denk ik aan wat een boedhist ooit zei, iets in de trant van:
"We know that you are suffering a lot. It it not out intention to make you suffer more. On the contrary. Please tell us of your suffering, so we can ease your pain. Just by compasionate listing you can help another person to suffer less. Because someone who hurt people is in pain and needs help".
Waarmee ik niet alles wil goedpraten. Maar niemand wilt opzettelijk kwaad doen. Die mensen zijn verdwaald. Psychisch zijn ze de weg kwijt geraakt. En dat is triest. En datzelfde geld voor mijn vader. Hij is ooit met mijn moeder getrouwd en was ooit een hele lieve aardige man. Maar hij heeft fouten gemaakt, is zichzelf kwijtgeraakt en is ontspoord.
Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik dit las. Ik denk heel vaak na over de dood.... ik probeer het me bv ook voor te stellen hoe het afscheid zal zijn als mijn ouders dood zouden gaan. Ik weet zeker dat het niet eens in de buurt komt van wat jij nu schrijft. Ligt het aan mij? Ik ben er best wel van onder de indruk van hoe dat bij jou is gegaan. Als ik dat als moeder zou mogen horen van mijn kind dan zou ik misschien wel ter plekke willen gaan, beter wordt het leven niet!Dat heb ik toevallig gedaan, nog voor de diagnose. Althans, voor de diagnose officieel kanker bleek te zijn (we hadden al een voorgevoel). Ik zei letterlijk: "ik wil dat je weet hoe belangrijk je voor me bent geweest, en hoe dankbaar ik ben voor hoe je me hebt opgevoed". No joke. Het feit dat ik dat heb kunnen zeggen is een zegen.
Ja nee dat begrijp ik dan ook weer niet met zo'n waardeloze zoonMaar wat ik aan het begin van het topic vroeg, hoe ik het me niet kan voorstellen hoe al die ellende die ze heeft meegemaakt haar liefde voor mij en mijn broer nooit in de weg heeft gestaan. En dat ze alles "gepikt" heeft. Dat begrijp ik nog steeds niet.
Ik houd van grapjes.Ja nee dat begrijp ik dan ook weer niet met zo'n waardeloze zoon. Grapje uiteraard!!
Interessante wending die je neemt. Van overleden moeder, naar rokjes op straat.Veel rokjes op straat trouwens. Al gezien?Nee geintje. Je klinkt opgewekter, geen idee of het zo is, en dit seizoen leent zich er perfect voor om eens te oefenen met wat je moeder je zei.
Hilarisch!!!!!Ik houd van grapjes.
Interessante wending die je neemt. Van overleden moeder, naar rokjes op straat.Niet verkeerd hoor. Integendeel. De lach op een begrafenis is vaak veel meer waard van bijvoorbeeld op een normale borrel of een uitje met werk. Omdat er emotie en verdriet gedeeld word is een lach op zo'n moment vaak betekenisvoller. Iets in de zin van "laten we een biertje drinken, ik trek wel een kistje open, oh nee, mijn moeder ligt er nog in" (even als voorbeeld hè, kan even niet een andere grap bedenken). Maar je snapt wat ik bedoel.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."