#1
Ik ben vaak naar bijvoorbeeld de supermarkt geweest met eigenlijk bijna een soort doodsangst... Compleet irrationeel die angst, maar het gevoel alsof iedereen me aan zit te staren en dingen over me denkt.Ik heb dan wel depressieve klachten, maar ook al had ik deze klachten niet zou ik nog steeds veel op bed/bank liggen denk ik. Ik ben extreem prikkelgevoelig, maar de supermarkt gaan is al zwaar voor mij. Als je er vrede mee hebt lijkt me het geen issue. Word er juist depressief en angstig van als ik veel buiten huis ben.
Kijk alleen wel uit dat je je niet compleet isoleert van de wereld, dat heb ik namelijk wel gedaan, en daardoor zijn mijn depressieve klachten terug gekomen/erger geworden. Het is wel goed om Ãets te doen hebben buiten dit. Ik zit al jaren thuis en voel me zo nutteloos en het is erg moeilijk weer aan iets te beginnen. Want je raakt juist méér overprikkeld als je buitenhuis gaat en het niet meer gewend bent..
Aan de ene kant is het goed om wel dingen te blijven doen, daarom ging ik dan toch maar. Maar ik heb me wel beseft dat het antwoord in mezelf ligt. Die angst was gek genoeg niet voor alles daar buiten, maar voor mezelf. De angst was om weer dat gevoel van extreme zelfbewustheid en daardoor onzekerheid te krijgen. Angst voor angst dus eigenlijk.
Ja precies. Je kunt het echt zo helder voor ogen zien en dan tóch gaan voor die snelle weg uit dat gevoel. Het is ook heel begrijpelijk, want het voelt eigenlijk instinctief om dat gevoel snel weg te moeten krijgen.Het klinkt zo logisch maar tussen het weten en het voelen en doen zit zo een wereld van verschil. Dat is precies hetzelfde met telkens weer medicatie / drugs / drank nemen. Je weet dat je het niet moet doen maar je gevoel schreeuwt bijna neem me neem me!!!
