Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVrienden

Vrienden

76 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MDRecreantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als de ander eigenschappen heeft die voor jou onacceptabel of onwenselijk zijn.. als je een ander moet veranderen om rust en vertrouwen te vinden dan is die ander gewoon geen relatiemateriaal voor jou. Dat wil niet zeggen dat de chemie niet echt is maar na die pieken blijven die dalen komen.. dat houdt niet op. Aan wensdenken of hopen heeft niemand wat. Natuurlijk kan ik dat verzwijgen, op je bek gaan moet je immers altijd op die leeftijd maar zachte heelmeesters zijn pijnlijk en kosten teveel tijd. Niet op dezelfde frequentie, andere normen en waarden en elkaar niet kunnen lezen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat abnormaal is is verwachten dat een vriendschap zich meteen aanpast aan een nieuwe (romantische) relatie. Wat niet normaal is is een romantische relatie altijd boven een vriendschappelijke te stellen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gerbera zei:
Als de ander eigenschappen heeft die voor jou onacceptabel of onwenselijk zijn.. als je een ander moet veranderen om rust en vertrouwen te vinden dan is die ander gewoon geen relatiemateriaal voor jou. Dat wil niet zeggen dat de chemie niet echt is maar na die pieken blijven die dalen komen.. dat houdt niet op. Aan wensdenken of hopen heeft niemand wat. Natuurlijk kan ik dat verzwijgen, op je bek gaan moet je immers altijd op die leeftijd maar zachte heelmeesters zijn pijnlijk en kosten teveel tijd. Niet op dezelfde frequentie, andere normen en waarden en elkaar niet kunnen lezen.
Klik om te vergroten...
Prima. Maar als ik uren met mijn beste vriend wil gamen, is dat niet abnormaal. Dat is gewoon niet hoe JIJ en ts een relatie voor zich zien. Echt domme onzin om zo te oordelen over een vriendschap.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Gerbera zei:
als je een ander moet veranderen om
Klik om te vergroten...
Je kan een ander niet veranderen. En moet je ook niet willen. Accepteer de ander voor hoe zij/hij is.
Gerbera zei:
rust en vertrouwen te vinden
Klik om te vergroten...
Die vind je in jouzelf. (Alleen jij kan jou gedachten/ideeën/overtuigingen veranderen) (als jij haar gewoon 100% vertrouwd en je erbij kan neer leggen dat een ander vreemd kan gaan en dat je daar geen enkele controle over hebt zal je rust vinden, tuurlijk kun je gekwetst worden, is vervelend maar overleef je wel. (Voor nu is er misschien wel niks aande hand als alleen de demons in your head )

Zoek uit wat jij wil hoe jij een relatie voor je ziet enof je een toekomst met haar wil opbouwen.
Relatie is geven en nemen en samen een team zijn/worden :twohearts:
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waar staat bby voor?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#6
annihilation zei:
Waar staat bby voor?
Klik om te vergroten...
  • Bby – Baby, in de zin van liefje of schatje, niet als kleine kind.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#7
Javelin FGM-148F zei:
  • Bby – Baby, in de zin van liefje of schatje, niet als kleine kind.
Klik om te vergroten...
Ooo ik zat weer veel te moeilijk te denken 😂
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
Ooo ik zat weer veel te moeilijk te denken 😂
Klik om te vergroten...
Wat dacht je dan ?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
Javelin FGM-148F zei:
Wat dacht je dan ?
Klik om te vergroten...
Ik zat aan 3 verschillende woorden te denken.
Maar daar kwam ik niet echt uit.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#10
Noem me conservatief maar had al misgelopen van in het begin in mijn geval 😅.
bby met hartjes sturen naar iemand buiten jou partner. Ja hoor 🥴.
Moet geen 1 van beiden doen in mijn relatie.
Beste vrienden van het ander geslacht waar we uren of dagen alleen bij vertoeven hoort er al zeker niet bij.
Je kiest er natuurlijk zelf voor maar als je dit niet goed zit.
Aanspreken, confrontatie en zeggen hoe je erbij voelt en gewoon kappen met die relatie als dit ongezonde gedoe blijft doorgaan...
T
TimemberLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Jeuzes wat een reactie

en wat een reacties.

Ligt toch écht allemaal bij je zelf, dit probleem. Volgens mij moet je het lostrekken en zijn er meer dingen aan de hand:
- een nieuwe relatie brengt onzekerheden met zich mee. Je zegt niet jaloers te zijn maar je berichten bewijzen echt het tegendeel en in samenspraak met berichten van anderen zijn ze zelfs behoorlijk misogyn. Misschien ken je deze kant nog niet van jezelf, omdat je nog nooit zulke leuke eerdere partners hebt gehad óf nog nooit een partner hebt gehad mer zo’n relatie met een vriend. En hoe jij die relatie schetst klinkt ook niet heel best (al betwijfel ik we wat er van waar is of wat er nog meer achter/omheen zit). Maar hoe jij daarmee omgaat, en dus hoe jij met je relatie omgaat, klinkt ook alles behalve best.
- vertrouwen: je snapt wel dat dat een van de basis pricipes is van een relatie. Maar je gelooft je vriendin niet op haar woord dat er niet meer aan de hand is. Je zegt je vriendin te vertrouwen maar dat is dus niet zo. En als het wel zo was, zo get dus niet uit moeten maken dat je hém niet vertrouwt. Het is hoe dan ook belangerijker te werken aan en te praten over dat vertrouwen, dan aan de situatie zelf.
- de vriend in kwestie: zijn gedrag kan door heul veul andere dingen veroorzaakt worden dan enkel liefde voor jouw vriendin. Sterker nog: ik heb bijna nooit jaloersheid ervaren bij mijn romantische relaties, en heb dat veel sneller bij vriendschappen. Zo kan ik me enorm in de steek gelaten voelen bij nieuwe relaties van vriendinnen. Dat heeft met mijn hechting te maken en hoe ik ben opgegroeid, meer dan met mijn vriendinnen en hun partners zelf. Vaak loopt dat ook vanzelf los als er langer een relaties is en ik door heb dat dat tussen ons niets verandert. Je hebt niet eens de moeite genomen hier achter te komen of een band met hem op te bouwen. Dat vind ik eigenlijk echt bizar. Met een mini beetje moeite is het zelfs iets dat je met hem, en in het allerbeste geval met zijn drieën, kan bespreken. “Hey, ik voel me best vaak onzeker over de vriendschap tussen jou en [je vriendin] omdat je soms heel claimerig en controlerend op mij over komt. Kunnen we het daar over hebben?” Het is niet zo facking moeilijk. Gewoon 1% meer effort dan vooral je eigen aannames voor waar aannemen.

Je laat jezelf heel makkelijk bevestigen door antwoorden die je aanstaan. Ze worden ook erg makkelijk gegeven hier. Sip. Je relatie is niet ongezond door de (al dan niet) ongezonde relatie tussen jouw vriendin en haar beste vriend, maar door hoe jij je daar toe verhoudt, én wat je daarmee doet. Je hebt het zelf in de hand.


Ik vind het echt heel erg dat je zo over de beste vriend van je partner praat. Als ik je vriendin was en dit zou lezen, zou je me enorm kwetsen. Zou 100% een reden zijn klaar met jou te zijn.

Succes met jezelf bevestigen op het internet en met je relatie man🤙🏻🤙🏻
Klik om te vergroten...
Ik heb zeker wel geprobeerd een band met hem op te bouwen, maar sinds de dag dat we een relatie hebben zegt hij al dat ik me maar moet “bewijzen” als vriendje en wat ook betekende dat hij er toen nog geen zin in had. En sinds dien met al die kleine dingen is het gewoon minder geworden. Ik was was/ben nog steeds bereid om met hem in gesprek te gaan alleen weet ik zeker dat hij daar niet op zit te wachten. Daarnaast heb ik ook andere vrienden ontmoet waaronder mannelijke waar ik totaal geen problemen mee heb, die heb ik al ontmoet zelfs. Het gaat me vooral om dit obsessieve gedoe richting haar wat voor spanning in onze relatie zorgt. En ja.. na al die omstandigheden ben je gewoon geïrriteerd. En nee ik ben mijzelf niet aan het bevestigen maar ik wil gewoon weten hoe andere mensen hier naar kijken voor het geval ik problemen zie die er helemaal niet zijn
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gerbera zei:
Ik zou er niet eens meer energie in stoppen. Een vriendin die dit normaal vindt en iedere week uren bij een andere man moet zijn om te gamen/chillen.. die mag daar dan blijven.
Klik om te vergroten...
Dit ja. Als de waarden blijkbaar zo erg uit elkaar liggen en dit na een paar maanden in de relatie al zo'n groot probleem wordt, bespaar jezelf de ellende.

Kan zij mooi iemand zoeken die het normaal vindt dat zijn partner zulk contact buiten de relatie heeft. En de TS iemand die dat net zoals hem niet normaal vindt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
N3K0 zei:
Je kan een ander niet veranderen. En moet je ook niet willen. Accepteer de ander voor hoe zij/hij is.

Die vind je in jouzelf. (Alleen jij kan jou gedachten/ideeën/overtuigingen veranderen) (als jij haar gewoon 100% vertrouwd en je erbij kan neer leggen dat een ander vreemd kan gaan en dat je daar geen enkele controle over hebt zal je rust vinden, tuurlijk kun je gekwetst worden, is vervelend maar overleef je wel. (Voor nu is er misschien wel niks aande hand als alleen de demons in your head )

Zoek uit wat jij wil hoe jij een relatie voor je ziet enof je een toekomst met haar wil opbouwen.
Relatie is geven en nemen en samen een team zijn/worden :twohearts:
Klik om te vergroten...
exact dit dus.

Snap best dat mensen er moeite mee hebben hoor (wat inderdaad heel conservatief is en uitgaat van weinig vertrouwen in je relatie). Maar dan heb je twee opties: deal with it or go.
Ranzige be-/veroordeling van hoe je partner (en al helemaal mensen binnen andere relaties dan de jouwe) met hun vrienden omgaan: heel vout en beetje zielig.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
annihilation zei:
Waar staat bby voor?
Klik om te vergroten...
Brazilian Booty Yoink
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als je dit niet trekt dan moet je 'm smeren. Je partner is niet je eigendom.
T
TimemberLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
exact dit dus.

Snap best dat mensen er moeite mee hebben hoor (wat inderdaad heel conservatief is en uitgaat van weinig vertrouwen in je relatie). Maar dan heb je twee opties: deal with it or go.
Ranzige be-/veroordeling van hoe je partner (en al helemaal mensen binnen andere relaties dan de jouwe) met hun vrienden omgaan: heel vout en beetje zielig.
Klik om te vergroten...
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken. Al zou het alleen tussen hun zijn dan is het idd niet mijn pakkie aan. Het enige wat ik wil is iemand die mij advies kan geven hier mee om te gaan. Heel erg jammer dat het nu gezien word als “ranzige veroordeling”. Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat Maar om een gevoel. Het boeit me echt niet dat ze af en toe met een andere jongen afspreekt alleen, be my guest, alleen dit ligt dan natuurlijk net wat anders. Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Brazilian Booty Yoink
Klik om te vergroten...
Lekker
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
wesselb7 zei:
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken. Al zou het alleen tussen hun zijn dan is het idd niet mijn pakkie aan. Het enige wat ik wil is iemand die mij advies kan geven hier mee om te gaan. Heel erg jammer dat het nu gezien word als “ranzige veroordeling”. Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat Maar om een gevoel. Het boeit me echt niet dat ze af en toe met een andere jongen afspreekt alleen, be my guest, alleen dit ligt dan natuurlijk net wat anders. Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.
Klik om te vergroten...
Wat voel je ( wantrouwen? ) (verdrietig?) (Angst?) (Jaloers)
Wat denk je? (Ze gaat vreemd, ik wil meer aandacht van haar, ik vind dit niet eerlijk, ik vertrouw hem niet ) (bang dat je haar kwijt raakt)

Denken en gevoel zijn niet hetzelfde gevoel zit in het lichaam. Gedachten zitten int hoofd en vinden meestal iets van gevoel.

Gedachten kunnen ook een gevoel triggeren. En andersom ook. En het daar ook mee in stand houden..
Gevoel wil er gewoon zijn zonder oordeel (oordeel van Gedachten)

Verwachtingen kunnen ook meespelen natuurlijk. Die kun je ook maar beter loslaten.

En wat zijn jouw behoefte/grenzen.

Heb je met je eigen vrienden hier over gepraat of met je vader ofzo? En wat vinden die ervan.

En of het nou conservatief is of niet dat maakt niet zo heel veel uit. Iedereen heeft eigen normen en waarden die ze terug willen zien in een relatie. En soms is het water bij de wijn doen. Geven en nemen en samen er iets van maken.
En sommige mensen vinden het prima als iemand vrienden is en veel tijd spendeert met de ander en andere mensen vinden dat niet oke. Helemaal prima.

Doe waar jij je goed bij voelt het is jou leven en jij kan en mag daar zelf keuzes in maken. En het is ook aankloten, experimenteren, op je bek gaan, gekwetst worden, en ondertussen genieten van het hier en nu. 🍀

Ik vind dit zelf altijd wel een fijne site en heb daar veel van geleerd.

www.desteven.nl

Verantwoordelijkheidsgevoel: verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheidsgevoel is een kernkwaliteit en kernwaarde. Dat betekent dat jij verantwoord met de zaken omgaat. Er is ook een valkuil en een uitdaging.
www.desteven.nl www.desteven.nl

En dit filmpje duurt 20 min is ook zeker het kijken waard.

S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kan aan mij liggen hoor, maar iemand anders “baby” noemen binnen je relatie is gewoonweg raar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Timember zei:
Het kan misschien overkomen als een veroordeling alleen ik heb er wel direct mee te maken.
Klik om te vergroten...
Nah dat was meer gericht op de andere reacties hier… ik vind het best wel wat dat hier gesteld wordt “dat ze maar een ander moet zoeken als ze het normaal vindt om zo close bevriend te zijn met een ander.”
Dat jij er direct mee te maken hebt snap ik. En je ervaart dat als onprettig, dat is wel duidelijk. Maar tot op zekere hoogte heb je ook de mogelijkheid om te zeggen “boeie, ze is met mij en ligt naast mij in bed, niet naast hem.” Zijn frustraties en moeilijkheden liggen bij hem, waar die ook uit voortkomen (wat dus, zoals ik al zei, echt niet alleen veroorzaakt hoeft te worden door eventuele romantische gevoelens voor haar). Je kan proberen daar meer over te praten maar als dat geen zin heeft ligt je cirkel van invloed vooral bij jou jij met deze situatie omgaat.
Dat bepaalde acties te ver gaan snap ik ook. Je kan best van je vriendin verwachten dat ze blijft als het de laatste avond is dat jullie elkaar kunnen zien in een week. Dat haar keuze je kwetst, is iets dat je zeker moet kunnen bespreken. Maar in the end heb je geen invloed op de vriendschappen waar ze voor kiest. Die waarschijnlijk heel belangrijk voor haar zijn. Dat willen beïnvloeden vind ik echt een red flag.

Timember zei:
Ik heb al 100 keer uitgelegd dat het ook niet om vertrouwen gaat
Klik om te vergroten...
Dat zeg je wel, maar je acties en reacties laten wat anders zien. Als je haar vertrouwt, waar maak je je dan druk om?

Timember zei:
Het gevoel dat er meer aandacht gaat naar iemand waarmee die persoon niet in een relatie zit, en om het nou fout en zielig te noemen vind ik erg kort door de bocht.
Klik om te vergroten...
En dat is iets dat je moet bespreken met je vriendin volgens mij. Er zijn heel veel manieren waarop ze dit kan veranderen, zonder dat ze een vriendschap moet stoppen of veranderen. Er zijn ook veel manieren waarop je hier zelf invloed op hebt, want dit wat je hier omschrijft is wel degelijk jaloezie.

Als je adviezen wil, waarom maakt de mijne je dan zo geïrriteerd/ boos en de adviezen die jouw gevoel bevestigen niet?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."