Dat begrijp ik dat sommige mensen dat fijn vinden. Alleen, waar eindigt dit? Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.
Ach ja, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, je moet niet door blijven gaan nee, maar aan de andere kant, hoeveel last heb je er nou eigenlijk van als iemand identificeert als agender? Van mij hoef je echt niet aan iedereen die je ontmoet te vragen welke voornaamwoorden ze gebruiken, en ik denk dat de meeste mensen het echt niet erg vinden als je het in eerste instantie fout hebt, zolang het niet opzettelijk is. Maar als iemand dan aan je vraagt om zij/haar te gebruiken ipv hij/hem, dan lijkt het me een kleine moeite om te proberen daar rekening mee te houden.
Ik ben zelf in eerste instantie als transgender uit de kast gekomen en heb aan iedereen aangegeven dat ik vrouwelijke pronouns wilde gaan gebruiken, maar ik heb daarbij ook gezegd dat ik het helemaal begrijp dat het niet meteen altijd goed zal gaan, zeker voor de mensen die mij al langer kennen, omdat ze dat helemaal niet gewend zijn. Ik word er dan ook nooit boos over (tenzij mensen het expres verkeerd blijven doen), maar zal mensen er meestal wel op verbeteren om ze eraan te herinneren en zodat ze het hopelijk wat sneller leren.
Helaas zijn er ook mensen die er niet zo instaan en hier vaak erg aanstellerig over doen en door van alles getriggered worden. Deze groep is eigenlijk erg klein, maar ook erg luid, waardoor het soms een beetje lijkt dat alle transgender/non-binary mensen zo zijn terwijl dat helemaal niet het geval is. Aan dat soort mensen moet je echt geen tijd besteden, want bij hen doe je het echt nooit goed en ze zuigen al je energie op.
Ik vind de terminologie soms ook nogal ingewikkeld worden (hoorde pas iemand zeggen dat ze ‘bi-romantic ace - nog iets’ was en dacht, huh?) en neig er ook soms naar om het wat overtrokken te vinden, maar probeer dan ook altijd wel weer te denken: wie ben ik om voor diegene te bepalen of datgene waar hij/zij zich mee identificeert niet ‘echt’ is. Waar de grens dan getrokken moet worden - en of dat überhaupt moet - vind ik lastig, maar opzich niet aan mij.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen hoeven echt niet te weten wat alle terminologie nou precies inhoud en ze hoeven er ook niet per se blij mee te zijn, maar laat mensen in dat opzicht gewoon doen wat ze willen (zolang er geen sprake is van enige 'harm' aan andere) en waar zij zich prettig bij voelen. Het enige wat 'wij' (het merendeel van de groep in ieder geval) willen is een normaal en rustig leven leven zonder dat mensen ons hierover lastig vallen en het ons moeilijk proberen te maken.
Ik weet niet. Ik ben van de 'eerlijkheid duurt het langst'. Dit betekent niet dat je je mening hard en kwetsend hoeft te brengen. Politieke correctheid begint denk ik meestal vrij onschuldig, maar eenmaal dat pad ingeslagen moet je die soort van leugen blijven vertellen, anders klopt je verhaal niet meer. Op het laatst loopt het zo uit de hand dat (bijna) iedereen eigenlijk wel weet dat het compleet onzinnig is geworden, maar je kunt er niet zomaar uitstappen. Je moet mee blijven doen aan de schijnheiligheid.
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en dat probeer ik dan ook niet te doen. Maar ik heb er principieel heel erg veel moeite mee dat er een bepaalde groepering is die mij probeert op te leggen hoe ik me zou moeten uiten en gedragen tegenover anderen.
Ik ben het hier voor een groot deel wel mee eens. Zolang je respectvol bent en een beetje denkt aan de medemens en dat sommige mensen bepaalde ervaringen hebben waardoor ze soms dingen anders op kunnen vatten, mag je wat mij betreft denken wat je wil en (tot op een zekere hoogte) zeggen wat je wil. Ik denk dat ook in dit geval de meeste mensen er over het algemeen geen problemen mee hebben, en dat dit ook weer een geval is van vocal minority. Wel denk ik dat bepaalde termen zijn die geen plaats meer hebben in de maatschappij en waarvoor een "PC variant" gebruikt mag worden. (e.g. Iemand niet een neger noemen, maar bijvoorbeeld gekleurd/getint gebruiken.)