Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

1417 antwoorden
239 weergaven
18-5-2026
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze olifant zei:
‘Bi-schierig’, maar dan een tikje meer? :wink:
Wie weet kom je daar pas echt achter na seks/relatie met een vrouw. Maar helemaal met je eens, waarom moet het altijd in hokjes. Er zijn zoveel tussenvormen mogelijk. Nergens voor nodig. Dat hokjesstoppen is iets wat de maatschappij graag wil. Sommige dingen moet je ook gewoon helemaaaaaaal niet willen kwantificeren.

Ze zouden hun tijd beter steken in het kwantificeren van LSD-zegels. :tongueout: Dat dan weer wel.
Klik om te vergroten...
Stop je mij nu in het hokje van 'bi-schierig, maar dan een tikje meer?' :rage: :tonguewink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze olifant zei:
Bi-schierig’,
Klik om te vergroten...
Leuk woord he? :tonguewink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fenne zei:
Stop je mij nu in het hokje van 'bi-schierig, maar dan een tikje meer?' :rage: :tonguewink:
Klik om te vergroten...

Haha, opzich nog wel een leuk hokje, toch. ^^ Als zij hokjes maken mogen wij er ook (leukere) hokjes bij verzinnen. :wink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Fenne

Helemaal met jou en @Roze olifant eens dat het hokjes denken niet echt nodig is. Ik zou zeggen geniet gewoon lekker van de mannen die je tegenkomt en probeer gewoon een keer hoe het is met een vrouw. Ik zie sex als iets dat vooral positief is en zou het uit nieuwsgierigheid wel eens met een man willen doen. Probleem is alleen dat ik me echt totaal niet seksueel aangetrokken voel tot mannen dus ik denk niet dat het daar ooit van gaat komen enkel om die nieuwsgierigheid te bevredigen. Vrees dat ik genetisch toch teveel hard-wired ben als hetero.

P.S. In het kader van hokjes-denken: wordt dit niet gewoon "Bi-curious" genoemd? Vrij vertaald naar het NL zou je dan inderdaad bi-schierig kunnen zeggen :sunglasses:
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iedereen moet doen waar hij/zij goed bij voelt :) Wil je een hokje, prima. Kies uit de bestaande of we verzinnen er een. Lekker met franjes, lichtjes en planten :smiley: Ik wil alleen zeggen dat geen hokje ook goed is, lekker belangrijk zo'n hokje. Of je nou 50/50 (hoe kan je dat überhaupt kwantificeren) op mannen en vrouwen val. Overwegend op mannen of op mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen.

Ik wil niet hiermee de discussie dood maken. Alleen uit het hokjes denken komen. Het voelt beperkend en geeft ruimte tot oordelen. Want als hetero, kan je niet een keer (of 2x, 3x etc) op iemand van hetzelfde geslacht vallen. Want je bent hetero. Als je als bisexueel vaker op vrouwen valt, daar vaker een relatie mee gehad heb. Ben je dan niet lesbisch die af en toe op mannen valt?

Ik heb mijzelf in het hokje van hetero gestouwd....Maar voel mij daar niet thuis. 1 omdat het een hokje is en ik liever lekker ruimte heb :blush: Want als ik aangeef dat ik vrouwen leuk vindt, maar nog niet ontdekt heb in welke hoedanigheid, is het verwarrend. En dan 'moet' ik weer mijzelf uitleggen.

Niks mis overigens met het woord bi-schierig. Alleen is het weer dus een hokje :laughing:
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind geaardheid eigenlijk helemaal niet zo tekenend en belangrijk. Ik val waar ik op val, en dat heeft wat mij betreft niks te maken met geslacht. Ik zie mezelf ook echt als persoon en niet per se als een vrouw; hoewel ik wel van vrouwelijke dingen houd. Persoonlijke verzorging vind ik heel erg belangrijk; ik draag elke dag makeup, ik hou van kanten jurken, doe moeite voor mijn uiterlijk, ik ruik graag lekker en ik hou van glimmende sieraden. Ik kan mijn hele leven al over het algemeen beter opschieten met mannen omdat ik mentaal met mannen toch wel een betere klik heb, ik heb ook altijd meer mannelijke vrienden gehad dan vrouwelijke vrienden. Daarnaast ben ik wel vrij gehard en kan ik van binnen best mannelijk overkomen denk ik. Ik ben gewoon een beetje van alles, en dat is in mijn geaardheid ook af te zien.
Daarnaast kan ik meerdere personen tegelijkertijd leuk vinden, waar ik zelf nog best wel mee in de knoop zit eigenlijk. Gelukkig is mijn vriend ook heel erg open en kunnen we samen dan ook uitgebreid praten over leuke vrouwen of leuke mannen.. en alles daar tussenin. Geen taboes. We hebben geen open relatie (ik zou zelf ook niet willen dat hij ineens met iemand anders bezig zou zijn zonder dat ik erbij ben) maar hebben wel duidelijke afspraken over wat kan en wat niet. Meer dat we open zijn, maar wel samen zogezegd. Die vrijheid heb ik nodig, en vind ik heerlijk. Ik ben nog zo jong, en wie weet leef ik maar een keer.. waarom zou ik mijn liefde dan niet kunnen of mogen delen met meerdere personen? Maar altijd respectvol tegenover mijn partner, en nooit zonder dat hij erbij is en toestemming geeft. En dat werkt visa versa ook zo trouwens.

En daarnaast.. vrouwen hebben borsten. Hoe kun je daar nou niet van houden? :wink:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind al die hokjes maar lastig, maar ik noem mezelf vaak "heteroflexibel". Ik ben niet volledig hetero, maar ook niet bi. En dat verschil zit hem voor mij in het echt gevoelens hebben en het aan willen gaan van een serieuze relatie. Ik val wat dat betreft echt op mannen, echt verliefd worden en een serieuze relatie en samenwonen etc met een vrouw zie ik mezelf niet zo snel doen ( maar zeg nooit nooit natuurlijk).

Maar qua seksualiteit val ik wel ook op vrouwen en ik heb ook wel seks met vrouwen. Dus het label bi-schierig is het voor mij ook niet, want die nieuwsgierigheid is er wel af, ik weet wel dat ik vrouwen qua seks ook leuk vind.
Maar in mijn beleving is biseksueel dus als het je echt niet uitmaakt op welk geslacht je valt en voor mij is het gewoon meer dat ik seks met een vrouw heel leuk en lekker vindt, alleen daar blijft het ook bij.

En ik ben ook niet polygaam dat ik meerdere relaties naast elkaar wil hebben. Maar ik heb wel heel erg de behoefte om ook in een relatie wel de vrijheid te hebben om in overleg en met toestemming van mn partner met anderen te mogen klooien ( of dat dan alleen seks is of bdsm dat maakt niet uit). Ik hou echt niet van stiekem doen en vreemdgaan keur ik ook af, daar doe je de ander uiteindelijk vaak alleen maar verdriet mee. Dus wil het wel in alle openheid en eerlijkheid doen. Alleen ik heb jarenlang geprobeerd om me aan te passen in een monogame vanilla relatie, maar dat werkt gewoon echt niet voor mij.
E
Evilcoffee69Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn moeder is een regelrechte Belgische versie van Hyacinth Bucket ... En met zo'n moeder ... Ja daar komt geen enkele vent 100% hetero uit hoor ...

Wel ... Laten we ook niet overdrijven. Het is te zeggen: Niet 100% van de mannen laten mij ten allen tijde volledig koud. Seks met een vent, daar begin ik echter niet aan. Ik heb een moeilijke verhouding met die hele homoseksualiteit toestanden.

Bijvoorbeeld: Moest er nu een andere man mij een bloemetje aanbieden ... En er bij zeggen dat hij wel wat voelt voor mij ... Ik zou er niet aan denken om die persoon uit te lachen. We zijn wel 2019. Hoogst waarschijnlijk zou ik zeggen dat ik dat apprecieer, en een kus op de wang moet er ook nog vanaf kunnen.

Maar euh ... Zo is het bij mij nog nooit gegaan hoor. Wat ik wel al meegemaakt heb, en wat te vaak naar m'n zin ook, is dat ik door een vent benaderd wordt, en die begint dan op agressieve toon tegen mij van: "Hey! Gij maakt mij geil! Met UW homoseksualiteit! En ik heb hier nu wel ne hete stijve lul eh! Jamaar, gij gaat die toch op z'n minst aftrekken zeker!?" Ja kijk, de volgende die me zo nog benaderd sla ik zonder waarschuwing op z'n muil. En al wie dat op een briefje wil kan dat briefje krijgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
gomega zei:
Daarbij komt dan nog dat ik zo oppervlakkig ben als wat en uiterlijke/lichamelijke aantrekking behoorlijk belangrijk is voor mij. Ik zou zelf willen dat dat niet zo was, maar wanneer ik dat probeerde te negeren of me probeerde daar over heen te zetten, leverde het uiteindelijk elke keer toch weer problemen op. Dus ik heb nu maar geaccepteerd dat ik erg oppervlakkig en daardoor racistisch (ik voel mij eigenlijk alleen aangetrokken tot (Zuid-)Oost-Aziatische uiterlijke kenmerken)ben als het op daten aankomt. Wellicht kom ik in de toekomst iemand tegen waarbij dat uiteindelijk allemaal toch niet uitmaakt, maar dat zie ik op dit moment niet zo makkelijke gebeuren.
Klik om te vergroten...
Het woord 'racisme' wordt vind ik veel teveel gebruikt tegenwoordig, waardoor het zijn betekenis begint te verliezen.

Ik voel mij vrijwel alleen aangetrokken tot blanke vrouwen. Dat is gewoon hoe het is. Ik heb daar geen schuldgevoel over. Is er dan sprake van discriminatie? Natuurlijk is er sprake van discriminatie. Discriminatie is hoe we onderscheid kunnen maken tussen dingen en is dus iets wat iedereen per definitie doet. Maar het is alleen op dat niveau. Het betekent niet dat je degene waar je je niet tot voelt aangetrokken minderwaardig ziet als mens. Dat laatste zou namelijk echt racisme zijn.

Niemand zou zich moeten schamen voor waar hij/zij zich tot voelt aangetrokken, want je hebt er geen invloed op/controle over. Juist in deze wereld waar iedereen zich constant op zijn teentjes voelt getrapt over dit soort issues en aanstoot neemt aan alles, zou je je niet moeten schamen voor dit soort dingen. Geef dat soort sneue politiek correcte mensen nooit het idee dat ze moreel gezien gelijk hebben, want ze zullen meteen weer iets nieuws vinden om mensen mentaal mee te terroriseren. Ze zullen nooit tevreden zijn.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Het woord 'racisme' wordt vind ik veel teveel gebruikt tegenwoordig, waardoor het zijn betekenis begint te verliezen.
Klik om te vergroten...
Racisme is inderdaad misschien niet het goede woord hiervoor, maar ik wist niet echt hoe ik het anders op een korte, duidelijke manier duidelijk kon maken. Het is ook zeker niet het geval dat ik bepaalde groepen minderwaardig vind of iets dergelijks, dus in dat opzicht ben ik zeker niet racistisch.

Mindless zei:
Niemand zou zich moeten schamen voor waar hij/zij zich tot voelt aangetrokken, want je hebt er geen invloed op/controle over. Juist in deze wereld waar iedereen zich constant op zijn teentjes voelt getrapt over dit soort issues en aanstoot neemt aan alles, zou je je niet moeten schamen voor dit soort dingen. Geef dat soort sneue politiek correcte mensen nooit het idee dat ze moreel gezien gelijk hebben, want ze zullen meteen weer iets nieuws vinden om mensen mentaal mee te terroriseren. Ze zullen nooit tevreden zijn.
Klik om te vergroten...
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan in mijn geval. Ik schaam me er ook niet per se voor, maar ik baal er wel een beetje van dat ik uiteindelijk dan toch zo oppervlakkig ben dat iemand qua uiterlijk aan vrij specifieke eisen moet voldoen. En ik baal er ook best wel van dat het nu dus een beetje als zoeken naar een speld in een hooiberg is voor mij, wat betreft mogelijke partners.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat begrijp ik ja. Dat is vrij specifiek.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het zal ongetwijfeld met mijn academische achtergrond en nuchtere friese afkomst te maken hebben, maar panseksueel? Wat zijn dat nou voor begrippen? Het is allemaal niet zo moeilijk: of je bent hetero, homo of valt op beide geslachten. Het is me om het even op wie je valt, maar als ik alle reactie's zo lees is het een godswonder dat ik hetero ben. Hier (noorden des lands) wordt nogal gelachen om dit soort pseudo classificaties.

Sterke reactie van Mindless, zoals ik wel van hem gewend ben. Net als jij voel mij ook uitsluitend aangetrokken tot blanke vrouwen, al kunnen arabische en perzische vrouwen ook verschrikkelijk mooi zijn. Voor de rest lijken inderdaad grote delen van Nederland monddood te worden gemaakt door politiek correct gebrabbel ten aanzien van seksualiteit. Ik voel me in alles een kerel, ik denk als een kerel, ik handel als een kerel en voel me er heerlijk bij. Het idee al ooit intiem te worden met een kerel vervult me van walging en afkeer, maar dit is strikt persoonlijk. Ik heb opgevoed met homofiele vrienden van mijn ouders, en niemand is zo gek op hen als ik. Maar laat mij gewoon man zijn met mijn heerlijke macho en alfa eigenschappen. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
leipebaviaan zei:
Het zal ongetwijfeld met mijn academische achtergrond en nuchtere friese afkomst te maken hebben, maar panseksueel? Wat zijn dat nou voor begrippen? Het is allemaal niet zo moeilijk: of je bent hetero, homo of valt op beide geslachten. Het is me om het even op wie je valt, maar als ik alle reactie's zo lees is het een godswonder dat ik hetero ben. Hier (noorden des lands) wordt nogal gelachen om dit soort pseudo classificaties.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind het ook uit de hand lopen met al die new age genderidentiteiten en seksuele geaardheden. Of dat nu komt door mijn eveneens Friese afkomst of niet weet ik niet, maar naar mijn gevoel werkt het alleen maar verwarrend en zijn een hele hoop mensen voornamelijk wanhopig op zoek naar een bepaalde identiteit die onder andere in een exotisch klinkend gender of geaardheid gevonden kan worden. Klinkt misschien wat hard of ongevoelig, maar ik denk ook dat het qua geaardheid gewoon een kwestie is van hetero, homo, bi- of aseksueel. Al is dat mijn kijk erop natuurlijk maar. Iedereen mag zichzelf van mij noemen wat 'ie wil, zolang het mij maar niet opgedrongen wordt dat serieus te nemen.

leipebaviaan zei:
Sterke reactie van Mindless, zoals ik wel van hem gewend ben. Net als jij voel mij ook uitsluitend aangetrokken tot blanke vrouwen, al kunnen arabische en perzische vrouwen ook verschrikkelijk mooi zijn.
Klik om te vergroten...
Wat bij mij soms ook zo is, is dat ik een niet-blanke vrouw heel mooi kan vinden, maar me alsnog niet aangetrokken voel tot haar. Klinkt misschien vaag, maar het is vergelijkbaar met prima kunnen zien dat een kerel knap is en dat zelfs waarderen op een niet seksuele manier, maar me zelf niet aangetrokken voelen tot hem.

leipebaviaan zei:
Voor de rest lijken inderdaad grote delen van Nederland monddood te worden gemaakt door politiek correct gebrabbel ten aanzien van seksualiteit.
Klik om te vergroten...
Een hele kwalijke zaak. Sowieso, politieke correctheid in al zijn vormen is in staat een samenleving te ontwrichten. Het beweegt zich echt als een soort ziekte/virus door een maatschappij heen. Ik zie het als een missie om mij hier tegen te blijven verzetten en mag hopen dat velen dat ook doen. Gelukkig ken ik genoeg mensen die er net zo'n schijthekel aan hebben als mij.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ja ik vind het ook uit de hand lopen met al die new age genderidentiteiten en seksuele geaardheden. Of dat nu komt door mijn eveneens Friese afkomst of niet weet ik niet, maar naar mijn gevoel werkt het alleen maar verwarrend en zijn een hele hoop mensen voornamelijk wanhopig op zoek naar een bepaalde identiteit die onder andere in een exotisch klinkend gender of geaardheid gevonden kan worden.
Klik om te vergroten...
Een beetje uit de hand lopen doet het wel ja, maar dat is niet alleen met genderidentiteiten en geaardheden. Tegenwoordig heeft iedereen wel een bepaalde vorm van autisme, adhd etc. Ook heeft elk muzikaal subgenre nog 300 subgenres die elk dan ook weer 20 subgenres hebben etc. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om overal een label op te plakken en in hokjes te denken, terwijl je daar soms helemaal niks mee bereikt, of het soms gewoon niet mogelijk is om ergens een label op te plakken.

Ik vind het zelf ook niet per se nodig om een label te plakken op mijzelf, ik ben nou eenmaal wie ik ben en ik val op wie ik val, maar de buitenwereld heeft daar vaak moeite mee. Zij willen mij in kunnen delen in een hokje. "Ben je nou een man of een vrouw?" "Huh, iets daar tussen in? Wat dan? Hoe zit dat dan precies?" Vaak word je dan gedwongen om een label erop te plakken, maar het lastige is dat de 'non-binary' mensen allerlei verschillende ervaringen hebben die je niet in 1 goede term kunt samenvatten. Sommige mensen voelen zich er letterlijk tussen instaan, terwijl het bij sommige wisselt en anderen zich weer beiden voelen etc. Daardoor ontstaan al die verschillende identiteiten. Sommige mensen vinden het zelf heel fijn om een label op zichzelf te kunnen plakken dat hun gevoel beschrijft, maar voor andere is het voornamelijk een manier om de maatschappij enigszins duidelijk te maken hoe het bij hun zit.

Mindless zei:
Wat bij mij soms ook zo is, is dat ik een niet-blanke vrouw heel mooi kan vinden, maar me alsnog niet aangetrokken voel tot haar. Klinkt misschien vaag, maar het is vergelijkbaar met prima kunnen zien dat een kerel knap is en dat zelfs waarderen op een niet seksuele manier, maar me zelf niet aangetrokken voelen tot hem.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat iedereen dat tot op een bepaalde hoogte wel heeft. Er zijn genoeg blanke en gekleurde mensen die ik erg mooi of knap vind en zie ook in waarom ze erg aantrekkelijk kunnen zijn voor andere mensen. Dat wil echter niet zeggen dat ik ze zelf ook aantrekkelijk vind.

Mindless zei:
Een hele kwalijke zaak. Sowieso, politieke correctheid in al zijn vormen is in staat een samenleving te ontwrichten. Het beweegt zich echt als een soort ziekte/virus door een maatschappij heen. Ik zie het als een missie om mij hier tegen te blijven verzetten en mag hopen dat velen dat ook doen. Gelukkig ken ik genoeg mensen die er net zo'n schijthekel aan hebben als mij.
Klik om te vergroten...
Ik ben het er mee eens dat PC culture erg doorgedraven is, al vind ik wel dat in sommige gevallen wat PC op zijn plaats is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
gomega zei:
Een beetje uit de hand lopen doet het wel ja, maar dat is niet alleen met genderidentiteiten en geaardheden. Tegenwoordig heeft iedereen wel een bepaalde vorm van autisme, adhd etc. Ook heeft elk muzikaal subgenre nog 300 subgenres die elk dan ook weer 20 subgenres hebben etc. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om overal een label op te plakken en in hokjes te denken, terwijl je daar soms helemaal niks mee bereikt, of het soms gewoon niet mogelijk is om ergens een label op te plakken.
Klik om te vergroten...
Ja klopt, we zijn flink aan het labelen. Maar tegelijkertijd houden we er vaak ook weer niet van om in hokjes geplaatst te worden, we weten immers dat we nooit helemaal in een hokje zijn te vatten.

gomega zei:
Ik vind het zelf ook niet per se nodig om een label te plakken op mijzelf, ik ben nou eenmaal wie ik ben en ik val op wie ik val, maar de buitenwereld heeft daar vaak moeite mee. Zij willen mij in kunnen delen in een hokje. "Ben je nou een man of een vrouw?" "Huh, iets daar tussen in? Wat dan? Hoe zit dat dan precies?" Vaak word je dan gedwongen om een label erop te plakken, maar het lastige is dat de 'non-binary' mensen allerlei verschillende ervaringen hebben die je niet in 1 goede term kunt samenvatten. Sommige mensen voelen zich er letterlijk tussen instaan, terwijl het bij sommige wisselt en anderen zich weer beiden voelen etc. Daardoor ontstaan al die verschillende identiteiten. Sommige mensen vinden het zelf heel fijn om een label op zichzelf te kunnen plakken dat hun gevoel beschrijft, maar voor andere is het voornamelijk een manier om de maatschappij enigszins duidelijk te maken hoe het bij hun zit.
Klik om te vergroten...
Dat begrijp ik dat sommige mensen dat fijn vinden. Alleen, waar eindigt dit? Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.

gomega zei:
Ik ben het er mee eens dat PC culture erg doorgedraven is, al vind ik wel dat in sommige gevallen wat PC op zijn plaats is.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet. Ik ben van de 'eerlijkheid duurt het langst'. Dit betekent niet dat je je mening hard en kwetsend hoeft te brengen. Politieke correctheid begint denk ik meestal vrij onschuldig, maar eenmaal dat pad ingeslagen moet je die soort van leugen blijven vertellen, anders klopt je verhaal niet meer. Op het laatst loopt het zo uit de hand dat (bijna) iedereen eigenlijk wel weet dat het compleet onzinnig is geworden, maar je kunt er niet zomaar uitstappen. Je moet mee blijven doen aan de schijnheiligheid.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Tja, politieke correctheid...

Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en dat probeer ik dan ook niet te doen. Maar ik heb er principieel heel erg veel moeite mee dat er een bepaalde groepering is die mij probeert op te leggen hoe ik me zou moeten uiten en gedragen tegenover anderen.

Puur en alleen daarom al heb ik een hekel aan dat politiek correcte gedoe.

Mensen moeten trouwens ook gewoon zichzelf kunnen zijn en dat is toch wel lastig als je zo politiek correct bent, je gaat je eigen mening nog opzij schuiven omdat je je zo graag politiek correct wil manifesteren...

edit;
South Park is toch echt minder goed geworden in de loop der jaren, maar die PC Principal vond ik toch echt een steengoed nieuw karakter lol!

Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Klinkt misschien wat hard of ongevoelig, maar ik denk ook dat het qua geaardheid gewoon een kwestie is van hetero, homo, bi- of aseksueel.
Klik om te vergroten...
Wel grappig dat je dit zegt, want de meeste mensen zouden me in het hokje biseksueel zetten als ik ze vertel over mijn seksuele geaardheid, maar zelf identificeer ik me totaal niet met dat labeltje. Mij maakt het verder niet uit hoe mensen het noemen. Ik zie seksualiteit eerder als een glijdende schaal en niet als een vaststaand hokje.

Vroeger identificeerde ik mij heel duidelijk als lesbisch. Tussen mijn 14e en 21e heb ik alleen relaties en seks met vrouwen gehad. Ik zoende af en toe wel eens met mannen. Ik was wel nieuwsgierig, maar ik had nooit het gevoel dat ik iets miste. Toen ik 21 was begon ik steeds nieuwsgieriger te worden naar hoe het zou zijn met een man en ik begon er ook steeds meer behoefte aan te krijgen. Toen heb ik redelijk wat geëxperimenteerd met mannen tot ik uiteindelijk mijn huidige vriend ontmoette. Wij zijn inmiddels alweer 4 jaar een stel en ik heb in tussentijd geen seks meer gehad met vrouwen en nu mis ik dat weer niet.

Over het algemeen vind ik vrouwen nog steeds wel aantrekkelijker dan mannen. Fysiek voel ik mij juist weer meer aangetrokken tot mannen. In mijn relaties met vrouwen was ik vaak de dominante partij, terwijl ik eigenlijk als sinds ik me kan herinneren onderdanige gevoelens heb. Het voelt voor mij veel natuurlijker om onderdanig te zijn aan een man en daarom vind ik seks met een man veel spannender. Dat terwijl ik seks met een vrouw wel heel lekker en sensueel vind.

Mocht het ooit uit gaan met mijn vriend (wat ik overigens niet denk) dan ligt het wat mij betreft wel helemaal open of ik met een man of vrouw ga daten en weer een relatie krijg. Ik weet alleen wel dat als ik weer een relatie met een vrouw zou krijgen, ik wel een open relatie wil, omdat ik anders de seks met een man teveel zou missen. Mocht ik een relatie met een man krijgen, dan hoef ik niet per se een open relatie want seks met een vrouw mis ik niet per se.

Mijn vriend en ik hebben het wel vaak over trio's, dus waarschijnlijk gaat er wel eens een keertje een vrouw bij komen. Ik ben wel benieuwd hoe het dan weer zou voelen met een vrouw. Toch wil ik gek genoeg liever een mmv-trio dan een mvv-trio :')
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Mindless van iemand die (dacht ik) vaak beweert anti-hokjesdenken te zijn verbaast het me wel dat je hier dan wel uit lijkt te gaan van hokjes, waar ik het juist veel minder logisch en zelfs ook wat simplistisch vind. Dat de voornaamste categorieën heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit en aseksualiteit zijn betekent niet dat tussenvormen of andere zeldzamere categorieën niet voorkomen. Sommige categorieën overlappen, zoals biseksualiteit en panseksualiteit, maar worden toch (subtiel) verschillend geacht, kennelijk zijn er mensen die zich niet of minder met biseksualiteit identificeren en wel met panseksualiteit en andersom. Het zij zo.

Ik vind de terminologie soms ook nogal ingewikkeld worden (hoorde pas iemand zeggen dat ze ‘bi-romantic ace - nog iets’ was en dacht, huh?) en neig er ook soms naar om het wat overtrokken te vinden, maar probeer dan ook altijd wel weer te denken: wie ben ik om voor diegene te bepalen of datgene waar hij/zij zich mee identificeert niet ‘echt’ is. Waar de grens dan getrokken moet worden - en of dat überhaupt moet - vind ik lastig, maar opzich niet aan mij.

Ik heb niet alles terug gelezen in dit topic trouwens, dus sorry als ik ouwe koeien uit de sloot aan het halen ben. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Roze Olifant
Hmm, het is misschien ook meer een glijdende schaal. Ik denk gewoon dat ik al die sub categorieën een beetje zat ben. Hoe @Zinnentuimel zichzelf beschrijft bijvoorbeeld zou ik inderdaad gewoon als biseksueel zien.

Ik omschrijf mezelf als hetero, maar heb ook weleens perioden dat ik weinig seksuele interesse heb in vrouwen en dan dus wat aseksuele neigingen heb. Maar ik hoef dan geen onder categorie te bedenken om mezelf beter te kunnen labelen. Ik hou het gewoon op hetero om het simpel te houden, wetende dat alle labels eigenlijk nooit 100% de werkelijkheid beschrijven. Dat is denk ik meer wat ik bedoel.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Dat begrijp ik dat sommige mensen dat fijn vinden. Alleen, waar eindigt dit? Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.
Klik om te vergroten...
Ach ja, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, je moet niet door blijven gaan nee, maar aan de andere kant, hoeveel last heb je er nou eigenlijk van als iemand identificeert als agender? Van mij hoef je echt niet aan iedereen die je ontmoet te vragen welke voornaamwoorden ze gebruiken, en ik denk dat de meeste mensen het echt niet erg vinden als je het in eerste instantie fout hebt, zolang het niet opzettelijk is. Maar als iemand dan aan je vraagt om zij/haar te gebruiken ipv hij/hem, dan lijkt het me een kleine moeite om te proberen daar rekening mee te houden.

Ik ben zelf in eerste instantie als transgender uit de kast gekomen en heb aan iedereen aangegeven dat ik vrouwelijke pronouns wilde gaan gebruiken, maar ik heb daarbij ook gezegd dat ik het helemaal begrijp dat het niet meteen altijd goed zal gaan, zeker voor de mensen die mij al langer kennen, omdat ze dat helemaal niet gewend zijn. Ik word er dan ook nooit boos over (tenzij mensen het expres verkeerd blijven doen), maar zal mensen er meestal wel op verbeteren om ze eraan te herinneren en zodat ze het hopelijk wat sneller leren.

Helaas zijn er ook mensen die er niet zo instaan en hier vaak erg aanstellerig over doen en door van alles getriggered worden. Deze groep is eigenlijk erg klein, maar ook erg luid, waardoor het soms een beetje lijkt dat alle transgender/non-binary mensen zo zijn terwijl dat helemaal niet het geval is. Aan dat soort mensen moet je echt geen tijd besteden, want bij hen doe je het echt nooit goed en ze zuigen al je energie op.

Roze Olifant zei:
Ik vind de terminologie soms ook nogal ingewikkeld worden (hoorde pas iemand zeggen dat ze ‘bi-romantic ace - nog iets’ was en dacht, huh?) en neig er ook soms naar om het wat overtrokken te vinden, maar probeer dan ook altijd wel weer te denken: wie ben ik om voor diegene te bepalen of datgene waar hij/zij zich mee identificeert niet ‘echt’ is. Waar de grens dan getrokken moet worden - en of dat überhaupt moet - vind ik lastig, maar opzich niet aan mij.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen hoeven echt niet te weten wat alle terminologie nou precies inhoud en ze hoeven er ook niet per se blij mee te zijn, maar laat mensen in dat opzicht gewoon doen wat ze willen (zolang er geen sprake is van enige 'harm' aan andere) en waar zij zich prettig bij voelen. Het enige wat 'wij' (het merendeel van de groep in ieder geval) willen is een normaal en rustig leven leven zonder dat mensen ons hierover lastig vallen en het ons moeilijk proberen te maken.

Mindless zei:
Ik weet niet. Ik ben van de 'eerlijkheid duurt het langst'. Dit betekent niet dat je je mening hard en kwetsend hoeft te brengen. Politieke correctheid begint denk ik meestal vrij onschuldig, maar eenmaal dat pad ingeslagen moet je die soort van leugen blijven vertellen, anders klopt je verhaal niet meer. Op het laatst loopt het zo uit de hand dat (bijna) iedereen eigenlijk wel weet dat het compleet onzinnig is geworden, maar je kunt er niet zomaar uitstappen. Je moet mee blijven doen aan de schijnheiligheid.
Klik om te vergroten...
acht.zes zei:
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en dat probeer ik dan ook niet te doen. Maar ik heb er principieel heel erg veel moeite mee dat er een bepaalde groepering is die mij probeert op te leggen hoe ik me zou moeten uiten en gedragen tegenover anderen.
Klik om te vergroten...
Ik ben het hier voor een groot deel wel mee eens. Zolang je respectvol bent en een beetje denkt aan de medemens en dat sommige mensen bepaalde ervaringen hebben waardoor ze soms dingen anders op kunnen vatten, mag je wat mij betreft denken wat je wil en (tot op een zekere hoogte) zeggen wat je wil. Ik denk dat ook in dit geval de meeste mensen er over het algemeen geen problemen mee hebben, en dat dit ook weer een geval is van vocal minority. Wel denk ik dat bepaalde termen zijn die geen plaats meer hebben in de maatschappij en waarvoor een "PC variant" gebruikt mag worden. (e.g. Iemand niet een neger noemen, maar bijvoorbeeld gekleurd/getint gebruiken.)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3940414243...71
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."