#1
Klopt natuurlijk ook. Ik ga mijn topic dan ook een beetje aanpassen.Vrienden zijn geen hulpverleners.
Klopt natuurlijk ook. Ik ga mijn topic dan ook een beetje aanpassen.Vrienden zijn geen hulpverleners.
Zeker weten!Dit is een vraag die ik een paar dagen geleden op een ander forum tegenkwam en ik vond het erg interessant.
Voor mij persoonlijk is echte vriendschap heel belangrijk. Vooral denk ik omdat ik vrijwel geen familie meer heb om op terug te vallen. De afgelopen vier jaar zijn door diverse omstandigheden vaak nogal moeilijk voor me geweest (begon dus met Covid en de lockdowns) en ik heb me vaak afgevraagd hoe ik het zonder vrienden had volgehouden. Ik heb een vrij kleine maar wel hechte vriendenkring die goed op de hoogte zijn van mijn problemen en waar ik heel veel mee kan bespreken. Tegelijkertijd sta ik altijd open voor ze als ze bij mij hun hart willen uitstorten.
Het is wel zo dat er een aantal dingen zijn die ik ook met vrienden nooit echt aandurf te bespreken. Dus dan zou therapie een geschikte en aanvullende hulp kunnen zijn. Toch merk ik vrijwel altijd dat een heel goed en open gesprek met een vriend(in) me weer even op het juiste pad kan brengen. Dus vriendschap heeft zeker een bepaalde therapeutische waarde voor me maar ik moet toegeven dat ik op een punt ben beland in mijn leven waar ik therapie als aanvulling waarschijnlijk wel nodig heb.
Bedankt weer voor enige feedback.
Klopt helemaal. Al heb je maar een zo'n vriend. Dat kan al genoeg zijn. Ik heb er gelukkig drie.Ik heb een paar echte vrienden en 1 ervan steekt daar nog bovenuit als long time BFF (als ik het even in hedendaagse taal zou zeggen). Met hem kan ik werkelijk álles bespreken. Het gaat tegenwoordig helaas meestal over hem omdat het niet goed gaat in zijn thuissituatie. Hij zegt er enorm veel aan te hebben om hierover met mij te kunnen praten. Maar het is ook andersom geweest.
Klopt, maar ik denk dat aan de andere kant therapie ook vaak wordt aangewend, daar waar de combinatie echte vriendschap(pen), zelfreflectie en zelfliefde zou volstaan of zelfs een betere oplossing zou zijn.Ligt heel erg aan de reden waarom je therapie nodig hebt denk ik.
Vrienden zijn geen hulpverleners.
Als je zelfreflectie en zelfliefde niet in je hebt, nooit hebt geleerd of om andere redenen daar niet bij komt vraag ik me sterk af wat je als als vriend daar in kan betekenen. Denk dat het ongezond is om zo sterk terug te vallen op vrienden buiten een advies, een luisterend oor/begrip of bemoedigende woorden om.Klopt, maar ik denk dat aan de andere kant therapie ook vaak wordt aangewend, daar waar de combinatie echte vriendschap(pen), zelfreflectie en zelfliefde zou volstaan of zelfs een betere oplossing zou zijn.
Natuurlijk kan soms therapie ook juist weer nodig zijn om überhaupt op dat punt van vriendschap (betekenisvolle communicatie met naasten), zelfreflectie en zelfliefde te kunnen komen.
En inderdaad, soms is het probleem te complex om op te lossen zonder professional, zoals bijvoorbeeld diep trauma.
Nee, ik bedoelde dat als je én vriendschap én zelfreflectie én zelflliefde combineert, je al zoveel kunt oplossen/genezen, zonder therapie. Niet dat vriendschap je zomaar even zelfreflectie of zelfliefde kan geven als je dat al niet kunt/hebt.Als je zelfreflectie en zelfliefde niet in je hebt, nooit hebt geleerd of om andere redenen daar niet bij komt vraag ik me sterk af wat je als als vriend daar in kan betekenen. Denk dat het ongezond is om zo sterk terug te vallen op vrienden buiten een advies of bemoedigende woorden om.
Ik heb het al te vaak meegemaakt in mijn kringen dat zulke situaties uiteindelijk een wig drijven in een vriendschap.
Dit kan ik me ook goed voorstellen en is ook iets dat mijn best buddy me weleens zegt. Ondanks alle ellende (vrij zware kwesties) die er speelt, wil hij hier ook niet té veel de aandacht op richten. Even erover praten om het even "kwijt" te zijn helpt (of voelt tenminste enigszins goed), maar dan ook weer even andere dingen: de aandacht op iets anders dan zijn problemen.Maar ik wil als ik met vrienden ben ook niet dat het steeds om mij draait.
Dit kan ik me ook goed voorstellen en is ook iets dat mijn best buddy me weleens zegt. Ondanks alle ellende die er speelt, wil hij hier ook niet té veel de aandacht op richten. Even erover praten om het even "kwijt" te zijn helpt, maar dan ook weer even andere dingen: de aandacht op iets anders dan zijn problemen.
En ja, wat betreft echte trauma is gewoon vriendschap zeker niet toereikend. Ik heb dit ook persoonlijk een keer ondervonden en hierin ervaren dat ik dit zwaar had onderschat. Ook onderschat wat voor negatief effect het op mij had als luisterend oor. Daar moet je echt iemand voor hebben die weet wat het is en ervoor opgeleid is daarmee om te gaan.
Zeker weten. Dit zegt hij zelf ook: "ik heb dit echt zo nu en dan nodig: gewoon even deze luchtigheid, slap geouwehoer, lol".Wat goed is tussen jou en je Bf, en waar ik in mee ga qua mijn goede vriendschap;
Je doet samen leuke dingen. Dat is ook waardevol. Even een avondje niet aan de ellende dingen maar bv potje kaarten met potje bier
Hier ben ik het ook mee eens. Het gaat om de juiste balans.Denk dat het ongezond is om zo sterk terug te vallen op vrienden buiten een advies, een luisterend oor/begrip of bemoedigende woorden om.
Entertainment als gezonde afleiding is natuurlijk ook belangrijk. Ik ga regelmatig uit eten, soms naar de bios of een concert met vrienden. Alleen maar over je eigen ellende praten leidt uiteindelijk ook tot niks. Ik doelde eigenlijk ook meer op het klaar voor je staan (of andersom) wanneer nodig.Wat goed is tussen jou en je Bf, en waar ik in mee ga qua mijn goede vriendschap;
Je doet samen leuke dingen. Dat is ook waardevol. Even een avondje niet aan de ellende dingen maar bv potje kaarten met potje bier
Ook helemaal mee eens.Maar ik heb bijvoorbeeld een complexe PTSS en daar heb ik toch echt wel professionele hulpverlening bij nodig gehad. Vrienden zijn geen hulpverleners en met dat soort diagnoses heb je wel meer nodig dan alleen een vriendschappelijk gesprek.
Het EK zal de afgelopen weken ook een zeer welkome afleiding en onderbreking zijn geweest en nog voor velen.Zeker weten. Dit zegt hij zelf ook: "ik heb dit echt zo nu en dan nodig: gewoon even deze luchtigheid, slap geouwehoer, lol".
Als onderbreking van de maar doorgaande ellende.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."