Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSterk vermoeden van ASS bij tweelingbroer

Sterk vermoeden van ASS bij tweelingbroer

40 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Één- of tweeëiïge tweeling?
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sally Tessio zei:
  • Tekorten in het voor sociale omgang gebruikelijke non-verbale communicatieve gedrag:
    - Het omhelzen en zoenen van mensen die je niet kent, waar anderen inzien dat een hand geven gepast is binnen de sociale context... dit wijst niet op ongebruikelijk non-verbaal communicatief gedrag?
    - Het niet opvangen van lichaamstaal en expressies van meerdere vrouwen die erop wijzen dat ze zich geïntimideerd voelen en verontwaardigd zijn omdat je niets in het non-verbale contact gedaan kan hebben waardoor iemand zich geïntimideerd zou voelen... dit wijst niet op een tekort in non-verbaal communicatief gedrag?

  • Tekorten in aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties:
    - Nagenoeg vriendeloos zijn, op aandringen van ouders geforceerd bij de vriendengroep van je tweelingbroer betrokken worden en hier ook geen vriendschappen kunnen leggen... dit wijst niet op een tekort in het aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties?
    - Denken dat je dwingend en controlerend moet zijn in een relatie omdat de ander wil dat jij 'alles voor haar bepaalt', nadat die persoon aangeeft dit niet te willen en nadat je wordt geadviseerd door een naaste dat het verkeerd afloopt als je zo doorgaat; vervolgens precies zo doorgaan en een paar weken later een breuk in de relatie zien met als reden dat je geen seconde aan andermans behoeften hebt gedacht... dit wijst niet op een tekort in het aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties?
Klik om te vergroten...
Sorry van mijn korte bericht, ik ben hier niet om je tijd te verdoen en zal je mijn kijk op jouw verhaal toelichten. Het is gewoon heel lastig om iets te concluderen met zo weinig informatie.

(Tekorten in het voor sociale omgang gebruikelijke non-verbale communicatieve gedrag)
Er zijn heel veel mensen en vooral mannen die heel slecht zijn in non-verbale communicatie. Ik ken zat mannen die geen flauw idee hebben hoe ze een ontmoeting het beste aan kunnen gaan en genoeg mannen die niet met vrouwen kunnen communiceren. (vooral met alcohol in het spel)

(Tekorten in aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties)
Er zijn denk ik wel meer mensen met een kleine vriendengroep en of desinteresse om veel vrienden te hebben. Daarnaast is het toch ook niet leuk om vrienden te moeten worden van je ouders met de vrienden van je broer.

Een relatie beginnen met bepaalde ideeën en dan niet luisteren naar je omgeving is niet per se een tekort of begrip maar kan ook een overtuiging zijn van een bepaald wereldbeeld.


(Eigen inbreng)
Ik voel en zie bij de verhalen die je schrijft weinig tot geen overeenkomsten met mijzelf. Elk persoon met ASS is verschillend maar er valt vaak toch wel een herkenningspunt te ontdekken. Je kan wel kenmerken opzoeken en gebeurtenissen aan die kenmerken koppelen maar dat zegt vrij weinig.

Het beste kan hier een psychiater naar kijken en geen DF'ers! (drugsfanaten)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan uit je verhaal niet concluderen dat het ASS is. Ik zie wel redelijk narcistische trekjes.
Guapo Temudgin zei:
Ik ben gediagnosticeerd met ASS, je verhaal lijkt in mijn ogen op een andere persoonlijkheidsstoring.
Klik om te vergroten...
Lijkt inderdaad meer iets in die richting. De kenmerkende factoren zijn alles moet op dezelde manier, overgevoeligheid voor prikkels, moeite met verandering, hyper focus, zeer getalenteerd in een specifiek iets, goed in patronen en zo zijn er nog wel een paar. Hiermee zeg ik niet dat je broer geen ASS heeft, maar op basis wat je opsomt zie ik meer kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien nuttig om te lezen:

https://www-crossrivertherapy-com.translate.goog/autism/narcissism


Ik ben door een autist verteld dat die niet tegelijk npd kunnen hebben, volgens dit artikel kan er wel overlap zijn.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het lijkt meer als ik op jouw verhaal moet afgaan op anti sociaal met schizofrenie.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Guapo Temudgin zei:
Sorry van mijn korte bericht, ik ben hier niet om je tijd te verdoen en zal je mijn kijk op jouw verhaal toelichten. Het is gewoon heel lastig om iets te concluderen met zo weinig informatie.

(Tekorten in het voor sociale omgang gebruikelijke non-verbale communicatieve gedrag)
Er zijn heel veel mensen en vooral mannen die heel slecht zijn in non-verbale communicatie. Ik ken zat mannen die geen flauw idee hebben hoe ze een ontmoeting het beste aan kunnen gaan en genoeg mannen die niet met vrouwen kunnen communiceren. (vooral met alcohol in het spel)

(Tekorten in aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties)
Er zijn denk ik wel meer mensen met een kleine vriendengroep en of desinteresse om veel vrienden te hebben. Daarnaast is het toch ook niet leuk om vrienden te moeten worden van je ouders met de vrienden van je broer.

Een relatie beginnen met bepaalde ideeën en dan niet luisteren naar je omgeving is niet per se een tekort of begrip maar kan ook een overtuiging zijn van een bepaald wereldbeeld.


(Eigen inbreng)
Ik voel en zie bij de verhalen die je schrijft weinig tot geen overeenkomsten met mijzelf. Elk persoon met ASS is verschillend maar er valt vaak toch wel een herkenningspunt te ontdekken. Je kan wel kenmerken opzoeken en gebeurtenissen aan die kenmerken koppelen maar dat zegt vrij weinig.

Het beste kan hier een psychiater naar kijken en geen DF'ers! (drugsfanaten)
Klik om te vergroten...
Thanks voor je inbreng. :)

Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk is om iets zinnigs te zeggen op basis van de informatie die ik heb gedeeld. Het schetst een beeld van interacties met anderen, maar het toont niet het complete plaatje. Dat complete plaatje toont denk ik veel beter aan dat een ASS diagnose bij J plausibel is. Het is ook een handjevol voorbeelden die wellicht niet significant lijken, maar die onderdeel zijn van een patroon dat ik al decennialang dagelijks zie.

Verschillende kennissen over de jaren heen die zijn opgeleid binnen de psychologie of psychiatrie hebben meestal ook een vermoeden van ASS bij J en sommigen zijn er onmiddellijk van overtuigd geweest dat hij dit vrijwel zeker heeft, zelfs na een interactie van een enkele dag met hem. Ik denk dat dit ook voor een ASS diagnose spreekt. Zelf heb ik ook een basisopleiding in dit veld afgerond en met de bescheiden kennis die ik heb denk ik al enkele jaren dezelfde richting uit.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
Thanks voor je inbreng. :)

Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk is om iets zinnigs te zeggen op basis van de informatie die ik heb gedeeld. Het schetst een beeld van interacties met anderen, maar het toont niet het complete plaatje. Dat complete plaatje toont denk ik veel beter aan dat een ASS diagnose bij J plausibel is. Het is ook een handjevol voorbeelden die wellicht niet significant lijken, maar die onderdeel zijn van een patroon dat ik al decennialang dagelijks zie.

Verschillende kennissen over de jaren heen die zijn opgeleid binnen de psychologie of psychiatrie hebben meestal ook een vermoeden van ASS bij J en sommigen zijn hier onmiddellijk van overtuigd geweest dat hij dit vrijwel zeker heeft, zelfs na een interactie van een enkele dag met hem. Ik denk dat dit ook voor een ASS diagnose spreekt. Zelf heb ik ook een basisopleiding in dit veld afgerond en met de bescheiden kennis die ik heb denk ik al enkele jaren dezelfde richting uit.
Klik om te vergroten...

Zou hier niet gewoon een gezonde dosis 'sibling rivalry' aan de hand zijn?

Stuk minder zeldzaam dan ASS.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Het lijkt meer als ik op jouw verhaal moet afgaan op anti sociaal met schizofrenie.
Klik om te vergroten...
Ik waardeer je inbreng, maar ik vraag me af hoe je hierbij komt. Doel je op een antisociale persoonlijkheidsstoornis? Ik zie hier namelijk niets van terug in mijn verhaal. Als ik de symptomen op een rijtje zet, zie ik dat hij voor vrijwel geen enkel criterium in aanmerking komt.

Antisocial Personality Disorder
  • Be able to act witty and charming - niet: het tegenovergestelde is waar en hij zou hier ook de sociale vaardigheden voor missen.
  • Be good at flattery and manipulating other people's emotions - niet: hier zou hij ook de sociale vaardigheden voor missen als hij dit al zou willen.
  • Breaking the law repeatedly - niet: hij rijdt weleens zwart. Verder doet hij vrijwel nooit iets wat breekt met de wet.
  • Disregard for safety of self and others - niet: hij brengt zichzelf en anderen nooit in gevaar, hij zorgt alleen voor ongemakkelijke sociale situaties en leidt een geïsoleerd bestaan door een gebrek aan sociale vaardigheden.
  • Have problems with substance misuse - mogelijk: afhankelijk van de periode waarin je dit vraagt zou hij hier voor in aanmerking kunnen komen.
  • Lie, steal, and fight often - niet: hij heeft een verleden van liegen over drugsgebruik. Leugenachtigheid beperkt zich echter tot dit onderwerp. Stelen en vechten doet hij praktisch nooit, laat staan vaak.
  • Not show guilt or remorse - niet: hij heeft ons leven erg moeilijk gemaakt en heeft hier in het verleden meer dan eens berouw voor getoond. Ook in andere scenario's waarin hem duidelijk is dat hem blaam treft is hij bereid die schuld op zich te nemen.
  • Often be angry or arrogant - niet: hij kan een kort lontje hebben en is gemiddeld sneller boos dan anderen. Vaak boos is hij echter niet en arrogant is hij ook niet.
Dat iemand onhandig en ongepast is in sociale settingen en dat iemand rigide ideeën heeft over hoe dingen zouden moeten zijn (zoals conservatieve verhoudingen tussen mannen en vrouwen), heeft niets te maken met wat binnen de psychologie en psychiatrie als antisociale kenmerken worden gezien, zoals je hierboven ziet. Het is echt een greep uit de lucht die je doet.

J heeft zowaar een schizoaffectieve stoornis, maar het is al een tijd geleden sinds we daar iets van hebben gezien. Zijn laatste psychotische episode is inmiddels een jaar of zes geleden. Het enige waar hij op dit moment last van heeft zijn de stemmingswisselingen die met deze stoornis gepaard gaan. In mijn tekst zelf heb ik weinig tot niets beschreven wat duidt op symptomen van schizofrenie.

Schizophrenia
  • Hallucinations.
  • Delusions.
  • Disorganised thinking.
  • Disorganised speech.
  • Lack of motivation.
  • Psychomotor agitation (dit zijn onbedoelde en dysfunctionele bewegingen, zoals rondtollen, zwaaien met armen, draaien met ogen, etc.)
  • Change in sleep patterns.
  • Poor grooming or hygiene.
  • Changes in body language and emotions.
Wat uit mijn tekst over J sluit aan bij deze criteria? Ik zie helemaal niets wat aansluit, behalve disorganised thinking. Wederom vraag ik me af hoe je hierbij komt en lijkt het echt een greep uit de lucht.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Zou hier niet gewoon een gezonde dosis 'sibling rivalry' aan de hand zijn?

Stuk minder zeldzaam dan ASS.
Klik om te vergroten...
Mijn tweelingbroer is werkloos, zit in de ziektewet, zit in de sociale huursector, heeft moeite om financieel rond te komen, heeft geen liefdesrelatie, heeft nagenoeg geen vriendschappen, weet niet wat hij wil met zijn toekomst, heeft zoveel problemen op sociaal gebied dat hetgeen waarvan hij wel weet dat hij het wil (een vaste relatie krijgen en een gezin stichten) hem niet lukt, etc., etc., etc.
Ik ben 33 (niet 4), heb zelf veel om dankbaar voor te zijn, hou van hem en juich alles wat wel goed gaat in zijn leven met alle liefde toe. Onze levens zijn zo verschillend dat er niet eens sprake van een concurrentiestrijd tussen ons kan zijn.

Zou ik met een hulpvraag voor mijn broer komen als ik alleen maar bezig ben met mijn positie ten opzichte van hem? Wederom vind ik het van zeer weinig respect getuigen om zoiets te insinueren en zie ik ook niet in hoe je bij dat idee kan komen op basis van wat ik gedeeld heb.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Misschien nuttig om te lezen:

https://www-crossrivertherapy-com.translate.goog/autism/narcissism


Ik ben door een autist verteld dat die niet tegelijk npd kunnen hebben, volgens dit artikel kan er wel overlap zijn.
Klik om te vergroten...
Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dit aanhaalt op basis van wat ik heb gedeeld. Ik acht de kans dat hij hiervoor in aanmerking komt echter zeer klein en ik herken zijn gedrag zoals ik dat zie niet in de criteria van NPD. Ik had echter meer moeten variëren in de voorbeelden die ik heb gegeven, of beter duidelijk kunnen maken in sommige voorbeelden waarom ik er kenmerken van ASS in terug zag. Er zijn ook voorbeelden te noemen die ik heb nagelaten die wijzen op het strikt naleven van een vaste routine of andere kenmerken van ASS.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
Onze levens zijn zo verschillend dat er niet eens sprake van een concurrentiestrijd tussen ons kan zijn.
Klik om te vergroten...

De concurrentie strijd tussen broertjes is de ergste.

Sally Tessio zei:
Zou ik met een hulpvraag voor mijn broer komen als ik alleen maar bezig ben met mijn positie ten opzichte van hem?
Klik om te vergroten...

Ja, @Sally Tessio, want zo werkt dat.

Sally Tessio zei:
Wederom vind ik het van zeer weinig respect getuigen om zoiets te insinueren en zie ik ook niet in hoe je bij dat idee kan komen op basis van wat ik gedeeld heb.
Klik om te vergroten...

Ken mensen een beetje.

Je bent bij lange na niet de enige, ik geloof ook niet dat je er direkt op uit bent om je tweelingbroer schade toe te brengen.

Maar je jalouzie op je lieve broerie ligt er wel een beetje dik bovenop hier.

(Maar ik ben zelf dus geen haar beter).
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
De concurrentie strijd tussen broertjes is de ergste.
Klik om te vergroten...
Dit zegt helemaal niets over hoe vaak dit voorkomt en al helemaal niet dat het iets universeels is wat ook op mij te betrekken valt. Er is geen reden om mij hier zomaar van te betichten en ik ervaar het als extreem respectloos. Zoals ik al aangaf ligt dit onderwerp mij dicht aan het hart en dat is juist omdat ik het beste voor mijn tweelingbroer wil en eraan kapot ga dat hij een eenzaam en miserabel bestaan leidt en hoogstwaarschijnlijk zal blijven leiden als hij geen hulp krijgt. Als ik me dan zonder aanwijsbare reden opeens moet gaan verdedigen tegen de claim dat ik alleen maar beter dan hem wil zijn, ik benadruk dat het tegengestelde waar is, ik aangeef dat ik het extreem respectloos vind dat je me hiervan beticht en jij mij vervolgens gewoon weer zonder enige rationele gedachtegang van hetzelfde beticht, dan ga je te ver.

Casrus zei:
Ja, @Sally Tessio, want zo werkt dat.
Klik om te vergroten...
Ah, oké, dus iedereen die hier met een hulpvraag over de verslaving van een geliefde komt is ook stiekem in concurrentiestrijd met hen? Makes total sense.
Casrus zei:
Ken mensen een beetje.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je mij dan ook meteen kent.
Casrus zei:
Je bent bij lange na niet de enige, ik geloof ook niet dat je er direkt op uit bent om je tweelingbroer schade toe te brengen.\\
Klik om te vergroten...
Bedankt lieverd, dat doet me goed.
Casrus zei:
Maar je jalouzie op je lieve broerie ligt er wel een beetje dik bovenop hier.
Klik om te vergroten...
Je 'edge lord' achtige persona heeft me nooit aangestaan, maar was hooguit irritant. Maar wat je nu doet is gewoon ontzettend onbeschoft. Ik heb je gerapporteerd voor oneerbiedig gedrag jegens of het beledigen van andere members.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je zo zwart wit alles van internet haalt, en daarmee veel uitsluit wat is je doel van dit topic?

Je zoekt de symptomen op en gaat het vergelijken met je broer, zo eenvoudig is dat niet zoals je denkt. Er zit veel meer achter iemand die apart gedrag laat zien in sociale interactie. Misschien doet hij opzettelijk dit soort situaties creëren om er spanning uit te halen. Of vind hij het leuk om mensen in dit soort ongemakkelijk e situaties te brengen. Waarschijnlijk weet je dit niet eens over hem, en als je zult vragen is het ook de vraag over de waarheid van het antwoord.

Ik vind dit topic erg lastig, hier kan niet veel uitkomen om jou te helpen, t zijn enkele situaties waarmee jij het invult dat hij autisme zou hebben. Daarbij denk ik dat je er zelf ook niet veel mee op schiet, ik begrijp de liefde hierin wel dat je hem beter gunt alleen zou ik dit niet op deze manier zoeken.

Ga meer met hem spreken, dingen doen en laat hem ook keuzes maken hierin.
Laat hem meer de regie nemen en volg het op de achtergrond.

Als ik het zo hoor word hij nogal op sleeptouw overal in betrokken, zo leer je het nooit. En, wilt hij wel meer contacten? Het lijkt erop van wel maar vooral bij vrouwen en als ik het zo lees gaat dag helemaal niet subtiel of zelfs te ver.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Klinkt als ASS ja. Wanneer is je broer precies getest? ASS “bestaat” in zijn huidige form/definitie pas sinds 2013. Daarvoor werd autisme anders definieert. Het kan best zijn dat hij aan de oude definitie niet voldeed maar aan de nieuwe wel. Opnieuw testen lijkt me een goed plan.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ei-Salade zei:
Als je zo zwart wit alles van internet haalt, en daarmee veel uitsluit wat is je doel van dit topic?
Klik om te vergroten...
De enige reden dat ik zwart wit criteria voor stoornissen van het internet haal, is dat jij en anderen die stoornissen benoemen als mogelijke diagnose voor mijn tweelingbroer. Voor een diagnose moet je voldoen aan een aantal symptoomcriteria van de stoornis, zo simpel is het. Stap 1 is dan kijken of er op zijn minst iets van overlap te vinden is tussen de symptoomcriteria en het beschreven gedrag van mijn broer. Als ik dan naar de symptoomcriteria van een stoornis kijk die jij benoemt en er blijkt weinig tot niets uit mijn tekst aan te sluiten op de stoornis die je voorlegt en hij blijkt aan vrijwel geen enkel criterium te voldoen, dan is dat nogal vreemd, niet?

Mijn doel stond onderaan mijn bericht: "Kortom, ik vraag me af wat ik moet doen. Vandaar dat ik om jullie inbreng vraag. Met name van members die zelf ASS hebben, of die naasten hebben die deze diagnose hebben gekregen."
Ik vroeg niet om over andere stoornissen te beginnen en die in verband te brengen met mijn tweelingbroer. Ik sta hier overigens best voor open, geen probleem. Als de stoornis dan echter op geen enkele manier aansluit bij wat ik heb beschreven, dan wil ik daar wel iets van zeggen.

Ei-Salade zei:
Je zoekt de symptomen op en gaat het vergelijken met je broer, zo eenvoudig is dat niet zoals je denkt. Er zit veel meer achter iemand die apart gedrag laat zien in sociale interactie. Misschien doet hij opzettelijk dit soort situaties creëren om er spanning uit te halen. Of vind hij het leuk om mensen in dit soort ongemakkelijk e situaties te brengen. Waarschijnlijk weet je dit niet eens over hem, en als je zult vragen is het ook de vraag over de waarheid van het antwoord.
Klik om te vergroten...
Interpretatie van gedrag is natuurlijk een factor, maar er moet op zijn minst een redelijke overlap zijn tussen de stoornis die je aandraagt en het gedrag dat ik beschrijf. Niets uit mijn tekst wijst op 'wit and charm', 'being good at flattery', 'breaking the law repeatedly', 'disregard for safety of self and others', 'having problems with substance misuse', 'stealing and fighting' en een deel van mijn tekst wijst bij sommige criteria op precies het tegenovergestelde. Veel van een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft te maken met criminele gedragingen. Als die afwezig zijn in mijn tekst, dan vind ik dat je wel erg makkelijk zomaar zo'n stoornis opwerpt. Daarin is beginnen over schizofrenie nog een groter voorbeeld. Uit de voorbeelden in mijn tekst komt niet naar voren dat J op dat moment in een psychose verkeerde, dat is over het algemeen heftiger en daarvoor zou zijn realiteitszin veel verstoorder moeten zijn. Het komt dan nogal uit de lucht gegrepen op me over dat je zo'n stoornis opwerpt.

Ik kan je overigens verzekeren dat er niet meer achter zijn sociaal ongepaste gedrag zit. Dat kan ik natuurlijk moeilijk demonstreren aan de hand van alleen tekst en kun jij van zo'n afstand ook niet weten, dat begrijp ik heel goed. Als je hem zou kennen, dan zou het duidelijk zijn dat hij niet goed doorheeft hoe zijn gedrag overkomt. Als je hier uitvoerig met hem doorheen loopt, dan verbetert dit inzicht wel een beetje en biedt hij ook zijn excuses aan als hij voldoende inziet dat hij fout zat.
Ei-Salade zei:
Ik vind dit topic erg lastig, hier kan niet veel uitkomen om jou te helpen, t zijn enkele situaties waarmee jij het invult dat hij autisme zou hebben. Daarbij denk ik dat je er zelf ook niet veel mee op schiet, ik begrijp de liefde hierin wel dat je hem beter gunt alleen zou ik dit niet op deze manier zoeken.
Klik om te vergroten...
Ja, dat snap ik. Ik erken ook dat het moeilijk is om puur op basis van tekst aan te sluiten bij mijn opvatting dat hij ASS heeft en ik had ook andere voorbeelden en voor meer variatie in voorbeelden kunnen kiezen om beter uit te drukken waarom ik in de veronderstelling ben dat hij ASS heeft.
Ei-Salade zei:
En, wilt hij wel meer contacten? Het lijkt erop van wel maar vooral bij vrouwen en als ik het zo lees gaat dag helemaal niet subtiel of zelfs te ver.
Klik om te vergroten...
Ja, dat klopt. Hij is tamelijk eenzaam en hij wil graag een romantische relatie. Dat lukt inderdaad niet en dat komt vooral door zijn gebrek aan sociale vaardigheden en een gebrek aan begrip van hoe relaties werken en onderhouden kunnen worden.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Klinkt als ASS ja. Wanneer is je broer precies getest? ASS “bestaat” in zijn huidige form/definitie pas sinds 2013. Daarvoor werd autisme anders definieert. Het kan best zijn dat hij aan de oude definitie niet voldeed maar aan de nieuwe wel. Opnieuw testen lijkt me een goed plan.
Klik om te vergroten...
Klopt ja, je hebt gelijk. Ik vermoed dat hij een jaar of vijftien geleden is getest, dus dit zou in 2009 zijn geweest.
Mijn indruk is ook dat hij het beste opnieuw getest kan worden, maar ik denk niet dat hij hier zelf open voor staat en ik ben dus bang dat het onze relatie zou schaden als ik het opbreng.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sally Tessio zei:
Je 'edge lord' achtige persona heeft me nooit aangestaan, maar was hooguit irritant. Maar wat je nu doet is gewoon ontzettend onbeschoft. Ik heb je gerapporteerd voor oneerbiedig gedrag jegens of het beledigen van andere members.
Klik om te vergroten...

Maar heb ik gelijk of niet?

Heb een relatie gehad met iemand die zelf zwaar in de psychologische hulp zat (maar in New York, waar hij is opgegroeid is dat normaal voor mensen waarvan wij vinden dat ze het niet nodig hebben) die er ook steeds over begon dat ik naar de psycholoog/psychiater zou moeten.

Die daarna accepteerde me totaal zoals ik was (maar ja, ook totale schizos wat wel te denken geeft, één werd in de Bijlmerbajes opgesloten voor zijn bescherming, een ander lazerde de halve videostudio uit de woonboot in de gracht, werd vervolgens weer opgedoken).

Ben vroeger ook weleens gepest, en dat wil niet zeggen dat er dan per sé iets mis is met jóu (hoewel het natuurlijk ook niet zegt dat er níet iets mis is met je).

De meeste van ons groeien eruit, of ontwikkelen een duivels genoegen om het soort van mensen terug te pakken dat meent met dit soort dingen weg te kunnen komen. Of schaamt zich ervoor om gepest te hebben en leert ervan.

Je bent geen aspie, of ASS-pie alleen maar omdat je vroeger gepest bent.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dit aanhaalt op basis van wat ik heb gedeeld. Ik acht de kans dat hij hiervoor in aanmerking komt echter zeer klein en ik herken zijn gedrag zoals ik dat zie niet in de criteria van NPD. Ik had echter meer moeten variëren in de voorbeelden die ik heb gegeven, of beter duidelijk kunnen maken in sommige voorbeelden waarom ik er kenmerken van ASS in terug zag. Er zijn ook voorbeelden te noemen die ik heb nagelaten die wijzen op het strikt naleven van een vaste routine of andere kenmerken van ASS.
Klik om te vergroten...
Ik kwam ermee omdat andere mensen hier NPD noemden, niet dat ik dit zelf per se denk over je broer. Hoe dan ook staan er veel interessante dingen over ASS in dat artikel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Maar je jalouzie op je lieve broerie ligt er wel een beetje dik bovenop hier.
Klik om te vergroten...
Waar haal je dat nou vandaan. Dat lees ik hier helemaaaal niet. Gewoon zorgen over zijn broer.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Waar haal je dat nou vandaan. Dat lees ik hier helemaaaal niet. Gewoon zorgen over zijn broer.
Klik om te vergroten...

Je moet ook tussen de regels doorlezen.

Maar ben ook zowat een kwart eeuw ouder dan @Sally Tessio.

En heb een zus.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."