#1
Één- of tweeëiïge tweeling?
Sorry van mijn korte bericht, ik ben hier niet om je tijd te verdoen en zal je mijn kijk op jouw verhaal toelichten. Het is gewoon heel lastig om iets te concluderen met zo weinig informatie.
- Tekorten in het voor sociale omgang gebruikelijke non-verbale communicatieve gedrag:
- Het omhelzen en zoenen van mensen die je niet kent, waar anderen inzien dat een hand geven gepast is binnen de sociale context... dit wijst niet op ongebruikelijk non-verbaal communicatief gedrag?
- Het niet opvangen van lichaamstaal en expressies van meerdere vrouwen die erop wijzen dat ze zich geïntimideerd voelen en verontwaardigd zijn omdat je niets in het non-verbale contact gedaan kan hebben waardoor iemand zich geïntimideerd zou voelen... dit wijst niet op een tekort in non-verbaal communicatief gedrag?
- Tekorten in aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties:
- Nagenoeg vriendeloos zijn, op aandringen van ouders geforceerd bij de vriendengroep van je tweelingbroer betrokken worden en hier ook geen vriendschappen kunnen leggen... dit wijst niet op een tekort in het aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties?
- Denken dat je dwingend en controlerend moet zijn in een relatie omdat de ander wil dat jij 'alles voor haar bepaalt', nadat die persoon aangeeft dit niet te willen en nadat je wordt geadviseerd door een naaste dat het verkeerd afloopt als je zo doorgaat; vervolgens precies zo doorgaan en een paar weken later een breuk in de relatie zien met als reden dat je geen seconde aan andermans behoeften hebt gedacht... dit wijst niet op een tekort in het aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties?
Lijkt inderdaad meer iets in die richting. De kenmerkende factoren zijn alles moet op dezelde manier, overgevoeligheid voor prikkels, moeite met verandering, hyper focus, zeer getalenteerd in een specifiek iets, goed in patronen en zo zijn er nog wel een paar. Hiermee zeg ik niet dat je broer geen ASS heeft, maar op basis wat je opsomt zie ik meer kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis.Ik ben gediagnosticeerd met ASS, je verhaal lijkt in mijn ogen op een andere persoonlijkheidsstoring.
Thanks voor je inbreng.Sorry van mijn korte bericht, ik ben hier niet om je tijd te verdoen en zal je mijn kijk op jouw verhaal toelichten. Het is gewoon heel lastig om iets te concluderen met zo weinig informatie.
(Tekorten in het voor sociale omgang gebruikelijke non-verbale communicatieve gedrag)
Er zijn heel veel mensen en vooral mannen die heel slecht zijn in non-verbale communicatie. Ik ken zat mannen die geen flauw idee hebben hoe ze een ontmoeting het beste aan kunnen gaan en genoeg mannen die niet met vrouwen kunnen communiceren. (vooral met alcohol in het spel)
(Tekorten in aangaan, onderhouden en begrijpen van relaties)
Er zijn denk ik wel meer mensen met een kleine vriendengroep en of desinteresse om veel vrienden te hebben. Daarnaast is het toch ook niet leuk om vrienden te moeten worden van je ouders met de vrienden van je broer.
Een relatie beginnen met bepaalde ideeën en dan niet luisteren naar je omgeving is niet per se een tekort of begrip maar kan ook een overtuiging zijn van een bepaald wereldbeeld.
(Eigen inbreng)
Ik voel en zie bij de verhalen die je schrijft weinig tot geen overeenkomsten met mijzelf. Elk persoon met ASS is verschillend maar er valt vaak toch wel een herkenningspunt te ontdekken. Je kan wel kenmerken opzoeken en gebeurtenissen aan die kenmerken koppelen maar dat zegt vrij weinig.
Het beste kan hier een psychiater naar kijken en geen DF'ers! (drugsfanaten)
Thanks voor je inbreng.
Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk is om iets zinnigs te zeggen op basis van de informatie die ik heb gedeeld. Het schetst een beeld van interacties met anderen, maar het toont niet het complete plaatje. Dat complete plaatje toont denk ik veel beter aan dat een ASS diagnose bij J plausibel is. Het is ook een handjevol voorbeelden die wellicht niet significant lijken, maar die onderdeel zijn van een patroon dat ik al decennialang dagelijks zie.
Verschillende kennissen over de jaren heen die zijn opgeleid binnen de psychologie of psychiatrie hebben meestal ook een vermoeden van ASS bij J en sommigen zijn hier onmiddellijk van overtuigd geweest dat hij dit vrijwel zeker heeft, zelfs na een interactie van een enkele dag met hem. Ik denk dat dit ook voor een ASS diagnose spreekt. Zelf heb ik ook een basisopleiding in dit veld afgerond en met de bescheiden kennis die ik heb denk ik al enkele jaren dezelfde richting uit.
Ik waardeer je inbreng, maar ik vraag me af hoe je hierbij komt. Doel je op een antisociale persoonlijkheidsstoornis? Ik zie hier namelijk niets van terug in mijn verhaal. Als ik de symptomen op een rijtje zet, zie ik dat hij voor vrijwel geen enkel criterium in aanmerking komt.Het lijkt meer als ik op jouw verhaal moet afgaan op anti sociaal met schizofrenie.
Mijn tweelingbroer is werkloos, zit in de ziektewet, zit in de sociale huursector, heeft moeite om financieel rond te komen, heeft geen liefdesrelatie, heeft nagenoeg geen vriendschappen, weet niet wat hij wil met zijn toekomst, heeft zoveel problemen op sociaal gebied dat hetgeen waarvan hij wel weet dat hij het wil (een vaste relatie krijgen en een gezin stichten) hem niet lukt, etc., etc., etc.Zou hier niet gewoon een gezonde dosis 'sibling rivalry' aan de hand zijn?
Stuk minder zeldzaam dan ASS.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dit aanhaalt op basis van wat ik heb gedeeld. Ik acht de kans dat hij hiervoor in aanmerking komt echter zeer klein en ik herken zijn gedrag zoals ik dat zie niet in de criteria van NPD. Ik had echter meer moeten variëren in de voorbeelden die ik heb gegeven, of beter duidelijk kunnen maken in sommige voorbeelden waarom ik er kenmerken van ASS in terug zag. Er zijn ook voorbeelden te noemen die ik heb nagelaten die wijzen op het strikt naleven van een vaste routine of andere kenmerken van ASS.Misschien nuttig om te lezen:
Ik ben door een autist verteld dat die niet tegelijk npd kunnen hebben, volgens dit artikel kan er wel overlap zijn.
Onze levens zijn zo verschillend dat er niet eens sprake van een concurrentiestrijd tussen ons kan zijn.
Zou ik met een hulpvraag voor mijn broer komen als ik alleen maar bezig ben met mijn positie ten opzichte van hem?
Wederom vind ik het van zeer weinig respect getuigen om zoiets te insinueren en zie ik ook niet in hoe je bij dat idee kan komen op basis van wat ik gedeeld heb.
Dit zegt helemaal niets over hoe vaak dit voorkomt en al helemaal niet dat het iets universeels is wat ook op mij te betrekken valt. Er is geen reden om mij hier zomaar van te betichten en ik ervaar het als extreem respectloos. Zoals ik al aangaf ligt dit onderwerp mij dicht aan het hart en dat is juist omdat ik het beste voor mijn tweelingbroer wil en eraan kapot ga dat hij een eenzaam en miserabel bestaan leidt en hoogstwaarschijnlijk zal blijven leiden als hij geen hulp krijgt. Als ik me dan zonder aanwijsbare reden opeens moet gaan verdedigen tegen de claim dat ik alleen maar beter dan hem wil zijn, ik benadruk dat het tegengestelde waar is, ik aangeef dat ik het extreem respectloos vind dat je me hiervan beticht en jij mij vervolgens gewoon weer zonder enige rationele gedachtegang van hetzelfde beticht, dan ga je te ver.De concurrentie strijd tussen broertjes is de ergste.
Ah, oké, dus iedereen die hier met een hulpvraag over de verslaving van een geliefde komt is ook stiekem in concurrentiestrijd met hen? Makes total sense.Ja, @Sally Tessio, want zo werkt dat.
Fijn dat je mij dan ook meteen kent.Ken mensen een beetje.
Bedankt lieverd, dat doet me goed.Je bent bij lange na niet de enige, ik geloof ook niet dat je er direkt op uit bent om je tweelingbroer schade toe te brengen.\\
Je 'edge lord' achtige persona heeft me nooit aangestaan, maar was hooguit irritant. Maar wat je nu doet is gewoon ontzettend onbeschoft. Ik heb je gerapporteerd voor oneerbiedig gedrag jegens of het beledigen van andere members.Maar je jalouzie op je lieve broerie ligt er wel een beetje dik bovenop hier.
De enige reden dat ik zwart wit criteria voor stoornissen van het internet haal, is dat jij en anderen die stoornissen benoemen als mogelijke diagnose voor mijn tweelingbroer. Voor een diagnose moet je voldoen aan een aantal symptoomcriteria van de stoornis, zo simpel is het. Stap 1 is dan kijken of er op zijn minst iets van overlap te vinden is tussen de symptoomcriteria en het beschreven gedrag van mijn broer. Als ik dan naar de symptoomcriteria van een stoornis kijk die jij benoemt en er blijkt weinig tot niets uit mijn tekst aan te sluiten op de stoornis die je voorlegt en hij blijkt aan vrijwel geen enkel criterium te voldoen, dan is dat nogal vreemd, niet?Als je zo zwart wit alles van internet haalt, en daarmee veel uitsluit wat is je doel van dit topic?
Interpretatie van gedrag is natuurlijk een factor, maar er moet op zijn minst een redelijke overlap zijn tussen de stoornis die je aandraagt en het gedrag dat ik beschrijf. Niets uit mijn tekst wijst op 'wit and charm', 'being good at flattery', 'breaking the law repeatedly', 'disregard for safety of self and others', 'having problems with substance misuse', 'stealing and fighting' en een deel van mijn tekst wijst bij sommige criteria op precies het tegenovergestelde. Veel van een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft te maken met criminele gedragingen. Als die afwezig zijn in mijn tekst, dan vind ik dat je wel erg makkelijk zomaar zo'n stoornis opwerpt. Daarin is beginnen over schizofrenie nog een groter voorbeeld. Uit de voorbeelden in mijn tekst komt niet naar voren dat J op dat moment in een psychose verkeerde, dat is over het algemeen heftiger en daarvoor zou zijn realiteitszin veel verstoorder moeten zijn. Het komt dan nogal uit de lucht gegrepen op me over dat je zo'n stoornis opwerpt.Je zoekt de symptomen op en gaat het vergelijken met je broer, zo eenvoudig is dat niet zoals je denkt. Er zit veel meer achter iemand die apart gedrag laat zien in sociale interactie. Misschien doet hij opzettelijk dit soort situaties creëren om er spanning uit te halen. Of vind hij het leuk om mensen in dit soort ongemakkelijk e situaties te brengen. Waarschijnlijk weet je dit niet eens over hem, en als je zult vragen is het ook de vraag over de waarheid van het antwoord.
Ja, dat snap ik. Ik erken ook dat het moeilijk is om puur op basis van tekst aan te sluiten bij mijn opvatting dat hij ASS heeft en ik had ook andere voorbeelden en voor meer variatie in voorbeelden kunnen kiezen om beter uit te drukken waarom ik in de veronderstelling ben dat hij ASS heeft.Ik vind dit topic erg lastig, hier kan niet veel uitkomen om jou te helpen, t zijn enkele situaties waarmee jij het invult dat hij autisme zou hebben. Daarbij denk ik dat je er zelf ook niet veel mee op schiet, ik begrijp de liefde hierin wel dat je hem beter gunt alleen zou ik dit niet op deze manier zoeken.
Ja, dat klopt. Hij is tamelijk eenzaam en hij wil graag een romantische relatie. Dat lukt inderdaad niet en dat komt vooral door zijn gebrek aan sociale vaardigheden en een gebrek aan begrip van hoe relaties werken en onderhouden kunnen worden.En, wilt hij wel meer contacten? Het lijkt erop van wel maar vooral bij vrouwen en als ik het zo lees gaat dag helemaal niet subtiel of zelfs te ver.
Klopt ja, je hebt gelijk. Ik vermoed dat hij een jaar of vijftien geleden is getest, dus dit zou in 2009 zijn geweest.Klinkt als ASS ja. Wanneer is je broer precies getest? ASS “bestaat” in zijn huidige form/definitie pas sinds 2013. Daarvoor werd autisme anders definieert. Het kan best zijn dat hij aan de oude definitie niet voldeed maar aan de nieuwe wel. Opnieuw testen lijkt me een goed plan.
Je 'edge lord' achtige persona heeft me nooit aangestaan, maar was hooguit irritant. Maar wat je nu doet is gewoon ontzettend onbeschoft. Ik heb je gerapporteerd voor oneerbiedig gedrag jegens of het beledigen van andere members.
Ik kwam ermee omdat andere mensen hier NPD noemden, niet dat ik dit zelf per se denk over je broer. Hoe dan ook staan er veel interessante dingen over ASS in dat artikel.Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dit aanhaalt op basis van wat ik heb gedeeld. Ik acht de kans dat hij hiervoor in aanmerking komt echter zeer klein en ik herken zijn gedrag zoals ik dat zie niet in de criteria van NPD. Ik had echter meer moeten variëren in de voorbeelden die ik heb gegeven, of beter duidelijk kunnen maken in sommige voorbeelden waarom ik er kenmerken van ASS in terug zag. Er zijn ook voorbeelden te noemen die ik heb nagelaten die wijzen op het strikt naleven van een vaste routine of andere kenmerken van ASS.
Waar haal je dat nou vandaan. Dat lees ik hier helemaaaal niet. Gewoon zorgen over zijn broer.Maar je jalouzie op je lieve broerie ligt er wel een beetje dik bovenop hier.
Waar haal je dat nou vandaan. Dat lees ik hier helemaaaal niet. Gewoon zorgen over zijn broer.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."