#1
Klinkt als ASS ja. Wanneer is je broer precies getest? ASS “bestaat” in zijn huidige form/definitie pas sinds 2013. Daarvoor werd autisme anders definieert. Het kan best zijn dat hij aan de oude definitie niet voldeed maar aan de nieuwe wel. Opnieuw testen lijkt me een goed plan.
@Sally Tessio Ik ben geen ‘internetdokter’ en wil dat ook niet zijn (for what it’s worth, mijn ref. kaders wat betreft dit onderwerp zijn in brede zin: master Medische Psychologie, ex-docent Psychologie waaronder Psychopathologie in het hoger onderwijs, en zelf neurodivergent: ADD…) máár, als ik nog even mijn plasje erover mag doen (sorry @ljuv, sta verder totaal achter je kritiek 🙃), ik zie eerlijk gezegd net als jijzelf wel een aantal indicaties voor ASS(-symptomen) in je beschrijvingen.
I.m.o. binnen de context veel duidelijker dan kenmerken die zouden kunnen duiden op cluster-B persoonlijkheidsproblematiek (NPS, ASPS…). Dat heb ik er niet in gelezen en lijkt nogal uit de lucht gegrepen, tbh.
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, dus sorry als ik way too late to the party ben en ongeduldig overkom omdat ik misschien dingen herhaal die al bekend of gepasseerd zijn.
Echter… al is dit voor jou, Sally, waarschijnlijk geen nieuwe info, misschien wel voor sommige andere lezers hier: autismespectrumstoornissen en stoornissen in het schizoïde spectrum (zoals de nogal complexe schizo-affectieve stoornis, waar Sally’s broer mee bekend is) komen aangetoond frequent comorbide voor. Dat maakt de hier besproken ASS-vermoedens allesbehalve onlogisch, zelfs behoorlijk plausibel! Tegelijkertijd is het de vraag waar die samenhang vooral door wordt verklaard, omdat er simpelweg ook veel overlap is in symptomen. Dit bemoeilijkt een zuivere differentële diagnose.
Jij kent je broer beter dan welk lezend en/of reagerend lid hier dan ook, vermoedelijk ook veel beter dan behandelaren en diagnostici. 😉 Daarom is die hetero-anamnese bij het diagnosticeren van een neurodivergentie zoals ASS naast het *stomme* afvinken van opgestelde DSM-criteria en -thresholds zo ontzettend cruciaal. Zeker wanneer er sprake is van extra gecompliceerde differentiaaldiagnostiek.
Áls je broer - ooit - voor nieuwe diagnostiek zou openstaan, de belangrijkste stap één, zou jij vanuit jouw rol en positie als tweelingbroer bij de anamnese echt een fantastische ingelezen en geïnformeerde hetero-aanvulling kunnen geven. De evt. officiële diagnose wordt uiteindelijk natuurlijk gesteld door professionals maar onderschat de rol van dichte naasten (zoals jij!) in het proces naar zo’n uitkomst niet. Enorm belangrijk.
Btw, wat betreft mijn voorgaande opmerking over de moeilijkheid in diagnostiek m.b.t. (overlap in symptomen/comorbiditeit van/onderscheid maken tussen) ASS en afwijkingen in het schizoïde spectrum, zie bijvoorbeeld: https://www.tijdschriftvoorpsychiat...zofrenie-een-uitdagende-differentiaaldiagnose
Ik begrijp jouw vragen met betrekking tot je broer goed en lees vooral veel zorg voortkomend uit broederliefde in je twijfels en beschrijvingen. Enkele comments vallen hier nogal uit de toon, op het ongepaste af. (@Casrus, soms is het beter om te zwijgen, niet te reageren, als het alternatief is dat je dingen gaat zeggen - in wezen wrs. goed bedoeld,
die nergens op slaan in de door de OP geschetste situatie…). Er staan gelukkig ook begripvolle en constructieve reacties in dit topic.
Ik heb geen ervaring met deze situatie, maar ik zou het je gunnen dat er mensen zijn die gerichter steun kunnen bieden, ervaringen delen, of zelfs adviezen kunnen geven op basis van jouw respons op de vraag die @ljuv stelde. Ik denk dat de meer concrete (hulp)vragen die je stelt aan potentiële lezers in antwoord op @ljuv in dit topic meer sturing kunnen geven.
Nu hopen dat deze vragen de juiste lezers ook nog gaan bereiken.
Sterkte en succes!