Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaterflosser gebit

Waterflosser gebit

67 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Naast tanden poetsen is het anno 2025 ook mode of noodzaak om je tanden te flossen, ragen, stoken.

Mijn probleem is dat mijn tanden dicht op elkaar staan en niet allemaal kaarsrecht. Er iets tussen steken niet fijn voelt.
Daarom heb ik op advies van iemand een waterflosser gekocht. Net een proefronde gedaan en ik denk dat het wel kan werken om tussen je tanden en rondom het tandvlees beter schoon te krijgen. Alhoewel ik ook wel geloof dat iedereen wel tandsteen heeft.

Wie gebruikt ook een waterflosser en kan me de kneepjes van het vak leren?
Nu was de hele spiegel kletsnat van water en ook wel bloed. ik denk dat ik de mond dus dicht moet houden ipv open :wink:

Binnenkort naar de tandarts. Vaak wat gaatjes vullen. En misschien dan toch eens overwegen of een mondhygiënist nodig is.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik stook zelf.

Die Waterpik® die mijn ouders hadden (interessante naam; hoe voel je je als hetero-man met zo'n ding spuitend in je waffel?) sproeide me niet hard genoeg.

Flossen werd altijd aangeraden, maar een paar jaar terug kwamen er berichten in de media over dat het eigenlijk niks deed.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Ik stook zelf.
Klik om te vergroten...

Lijkt mij ideaal.
Maar ik kom niet tussen de tanden.
Jij grotere opening tussen je tanden?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Lijkt mij ideaal.
Maar ik kom niet tussen de tanden.
Jij grotere opening tussen je tanden?
Klik om te vergroten...

Ja, en ik vind een takje van de tandenborstelboom fijner dan zo'n te zachte afwasborstel in mijn mond. Maar ja, kom daar maar eens aan in Nederland.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik reinig elke dag twee keer met ragers.
Je kunt de roze rager van Tepe proberen, dat is de kleinste, die is 0.4 millimeter en is geschikt voor als je erg weinig ruimte tussen je tanden hebt.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fisherman's friend zei:
Ik reinig elke dag twee keer met ragers.
Je kunt de roze rager van Tepe proberen, dat is de kleinste, die is 0.4 millimeter en is geschikt voor als je erg weinig ruimte tussen je tanden hebt.
Klik om te vergroten...

Gebruik zelf altijd houten stokers. Die ijzerdraadjes vertrouw ik niet.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Gebruik zelf altijd houten stokers. Die ijzerdraadjes vertrouw ik niet.
Klik om te vergroten...
Ieder z'n ding natuurlijk.
Van houten stokers kun je splinters krijgen.
De ijzerdraadjes van ragers zijn beschermd met plastic coating, maar dan nog moet je wel de juiste diameter rager hebben.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fisherman's friend zei:
Ik reinig elke dag twee keer met ragers.
Je kunt de roze rager van Tepe proberen, dat is de kleinste, die is 0.4 millimeter en is geschikt voor als je erg weinig ruimte tussen je tanden hebt.
Klik om te vergroten...

Ik heb 0.4 geprobeerd
Pastte niet
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
En misschien dan toch eens overwegen of een mondhygiënist nodig is.
Klik om te vergroten...

Huh?
Die overweging heb ik nog nooit hoeven maken, bij mijn tandarts is dat standaard.

Kordie zei:
Alhoewel ik ook wel geloof dat iedereen wel tandsteen heeft.
Klik om te vergroten...
Ik ga dus 1 x per jaar naar de tandarts en mondhygiënist, en bij mij is het minimaal.
Ik kan aan de reactie van mijn tandarts horen dat bijna niemand zon schoon gebit heeft.
En ik poets maar 1x per dag.
En ik stook dagelijks met ragertjes.
Kordie zei:
Maar ik kom niet tussen de tanden.
Jij grotere opening tussen je tanden?
Klik om te vergroten...
Bij mij werd die ruimte juist groter toen ik ben begonnen met stoken. Maar bij jou zit dat dus anders…
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Ik heb 0.4 geprobeerd
Pastte niet
Klik om te vergroten...
Dan zou ik het toch even met je mondhygiënist overleggen.
Elke dag met die waterflosser poetsen en bloed op de spiegel klinkt niet zo fijn.
Het is goed als je tandvlees kan bloeden.
Een waterflosser zal vast goed werken.
Maar of het gezond is om dat elke dag zo te doen betwijfel ik.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Volgensmij moet je die waterpik wel kunnen gebruiken zonder dat het een slagveld word.

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fisherman's friend zei:
Ja maar zij heeft ervaring met een waterpik, dat zie ik meteen.
Klik om te vergroten...
Ja, daarom heeft ze dat filmpje ook gemaakt omdat zij weet hoe dat moet.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Volgensmij moet je die waterpik wel kunnen gebruiken zonder dat het een slagveld word.

Klik om te vergroten...
Ja maar zij heeft ervaring met een waterpik, dat zie ik meteen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Omdat je tandvlees dunner werd?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of dunner de juiste benaming is. Maar doordat je er steeds met een tandenstoker tegenaan drukt, druk je het tandvlees weg denk ik.
Kordie zei:
Is niet goed toch?
Klik om te vergroten...
Meestal duid bloed duid idd op een ontsteking doordat er zich bacteriën ophopen.
Maar als het tandvlees na het stoken bloed dan is dat niet erg of zelfs juist goed omdat je het daar dan net hebt schoongemaakt. Vglsmij bloed het omdat je het ontstoken tandvlees net hebt weggehaald.
Kordie zei:
Kunst zal wel zijn de mond dicht houden. Maar dan zie je niet waar je moet zijn m.i.
Klik om te vergroten...
Ze zegt dat je op gevoel de rand van je tandvlees moet volgen.

Maar het is wel veel gedoe vergeleken met stoken, ik vraag me af of ik dat er wel voor over zou hebben.

Maar is het niet ook een voordeel dat je er weinig ruimte tussen hebt? Want dan is er ook minder ruimte voor rommel om zich op te hopen.

Volgensmij is het belangrijkste dat je tussen je kiezen goed schoon houd want ik heb nog nooit een gaatje in mijn tanden gehad.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
Huh?
Die overweging heb ik nog nooit hoeven maken, bij mijn tandarts is dat standaard
Klik om te vergroten...

Ik had een oude heer die met pensioen gaat. Of het achteraf gezien een goeie was betwijfel ik. Tandsteen deed hij zelf weg.

Op de site van zijn vervanger lees ik idd dat hij samenwerkt met een mondhygiënist. Mogelijk is dat anno 2025 toch standaard.

alles gaat voorbij zei:
Bij mij werd die ruimte juist groter toen ik ben begonnen met stoken. Maar bij jou zit dat dus anders
Klik om te vergroten...

Omdat je tandvlees dunner werd?
Ik kan nu niet zeggen dat mijn tandvlees vuurrood en dik is. Met poetsen bloed het ook niet. Maar kan natuurlijk wel dat de ruimte tussen de tanden dikker is dan het hoort.

Fisherman's friend zei:
Het is goed als je tandvlees kan bloeden.
Klik om te vergroten...

Is niet goed toch?
Dan heb je een TO'tje?
Tandvleesontsteking.

alles gaat voorbij zei:
Volgensmij moet je die waterpik wel kunnen gebruiken zonder dat het een slagveld word.
Klik om te vergroten...

Kunst zal wel zijn de mond dicht houden. Maar dan zie je niet waar je moet zijn m.i.
Ik stond met de mond wagenwijd open voor de spiegel. De tanden en amandelen waren net de muur op een squashbaan
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Meestal duid bloed duid idd op een ontsteking doordat er zich bacteriën ophopen.
Maar als het tandvlees na het stoken bloed dan is dat niet erg of zelfs juist goed omdat je het daar dan net hebt schoongemaakt. Vglsmij bloed het omdat je het ontstoken tandvlees net hebt weggehaald.
Klik om te vergroten...

Ik las inderdaad dat het eerst een paar weken kan gaan bloeden en dat het dan stopt en meer roze is.
Roze is gezond.

alles gaat voorbij zei:
Maar is het niet ook een voordeel dat je er weinig ruimte tussen hebt? Want dan is er ook minder ruimte voor rommel om zich op te hopen.
Klik om te vergroten...

Enigsinds wel, maar toch komt er nog veel tussen gedurende een half jaar / drie kwart jaar.

Vandaag ging het wat makkelijker.
De spiegel bleef meer droog. Maar de mond stond wel bommetje vol met water. Dus moet nog leren afslikken :wink:
Of uit de mond laten lopen.

Ik heb niet altijd een even goede tandhygiene gehad op mijn werk. Tanden was geen prioriteit.
Al met al heb ik een stevig gebit denk ik. Maar het behoeft toch wat extra werk daardoor.
Daar ben ik ook wel tot bereid. Ook tot meer tussen die tanden tekeer gaan.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#17
De kleinste maat stokertjes kan ook niet tussen je tanden? ik stook zelf elke avond en 2x perdag waterflosser. En die waterpik is wel echt de beste in mijn ervaring.

en vooroverbuigen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Die overweging heb ik nog nooit hoeven maken, bij mijn tandarts is dat standaard.
Klik om te vergroten...
Je hebt die overweging óóít wel moeten maken hoor😅 Je betaalt er ook extra voor.

Maar Kordie: ik kan een mondhyg zeker aanraden!!! Die kan jou ook heel goed aanbevelen wat beter bij jouw mond past. Ik gebruik tussen mijn tanden raggers. Maar verder in m’n mond wordt het ook krapper (😏😂) dus daar gebruik ik flos.
Vroeger hadden we ook zo’n waterding! Het is vooral zaak je mond dicht te houden als je het gebruikt. Maar het is niet meer of minder veilig dan stoken of flossen of wat dan ook.

Het is ook heulemaal niet raar dat ie tandvlees bloedt als je hiermee begint. Dit heet gingivitis, en is een lichte ontsteking van het tandvlees omdat er tandplak aan is gaan hechten. Als je dat plak weghaalt, kunnen bloedvaatjes springen waaraan de plak is gaan hechten. Dat hebben de meeste mensen als ze van niet reinigen naar wel reinigen gaan. Als je na 2 weken regelmatig (water)flossen nogsteeds las houdt, is het wel een serieuzere ontsteking waar je naar moet laten kijken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Пусто zei:
De kleinste maat stokertjes kan ook niet tussen je tanden?
Klik om te vergroten...

Nee.
Kreeg ze er niet tussen geduwd. Ragers althans. Stoken doe ik niet. Geprobeerd. Toen zag ik dat stokje splinteren. Dus is me te link. Denk ook te dik.

ljuv zei:
Vroeger hadden we ook zo’n waterding! Het is vooral zaak je mond dicht te houden als je het gebruikt.
Klik om te vergroten...

En dan liet je je hoofd in de wasbak hangen en bleef je nonstop dat water door slikken? Want na drie tanden stond het water me letter aan de lippen.

ljuv zei:
Het is ook heulemaal niet raar dat ie tandvlees bloedt als je hiermee begint. Dit heet gingivitis, en is een lichte ontsteking van het tandvlees omdat er tandplak aan is gaan hechten. Als je dat plak weghaalt, kunnen bloedvaatjes springen waaraan de plak is gaan hechten. Dat hebben de meeste mensen als ze van niet reinigen naar wel reinigen gaan. Als je na 2 weken regelmatig (water)flossen nogsteeds las houdt, is het wel een serieuzere ontsteking waar je naar moet laten kijken.
Klik om te vergroten...

Goed om te horen dat wat bloed niet erg is. Met poetsen heb ik geen bloed. Dus ik denk dat het mee valt. Over drie of vier weken sowieso naar de tandarts.

Ik heb op de ondertanden, die niet zo recht staan, altijd een dun geel randje.
Nu ook. Maar dat is denk ik tandsteen?
Dat waterflosser heeft ook een extra power knop of rond draaien. Maar ik denk dat dat ook niet heel gezond is. En tandsteen zul je sowieso wel niet weg krijgen met de WF'er?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
En dan liet je je hoofd in de wasbak hangen en bleef je nonstop dat water door slikken? Want na drie tanden stond het water me letter aan de lippen.
Klik om te vergroten...
Nou ik weet t niet meer exact want ik was heel jong nog maar ik weet wel dat het echt even oefenen was - boze mama de eerste keren😜 Maar vgm zette ik m gewoon elke keer kort uit als m’n mond vol was om t eruit te laten lopen.


Kordie zei:
Goed om te horen dat wat bloed niet erg is. Met poetsen heb ik geen bloed. Dus ik denk dat het mee valt. Over drie of vier weken sowieso naar de tandarts.
Klik om te vergroten...
Nou geen zorgen dan! En dus de optie met mondhyg bekijken is ook zo gek niet. Zelf vind ik het ook heeeerrrrlijk altijd. Ga daar liever heen dan naar de kapper😂 Best ontspannend en zo lekker gevoel daarna.

Kordie zei:
Ik heb op de ondertanden, die niet zo recht staan, altijd een dun geel randje.
Nu ook. Maar dat is denk ik tandsteen?
Klik om te vergroten...
Ja vooral bacteriën en etensresten. Maar hangt er heel erg van af waar t zit en hoe het eruit ziet hoor, kunnen meer dingen zijn. Als het niet weg is tegen de tijd dat je naar de tandarts gaat en regelmatig hebt gepikflost zou je er wel naar kunnen vragen.

Kordie zei:
Dat waterflosser heeft ook een extra power knop of rond draaien. Maar ik denk dat dat ook niet heel gezond is. En tandsteen zul je sowieso wel niet weg krijgen met de WF'er?
Klik om te vergroten...
Tsja is ook super persoonsafhankelijk! Als het pijn doet is het niet goed in elk geval😅 en nee, tandsteen kun je niet echt zelf weghalen. Kan ook fout gaan als je t wel probeert.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."