Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaterflosser gebit

Waterflosser gebit

67 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Meestal duid bloed duid idd op een ontsteking doordat er zich bacteriën ophopen.
Maar als het tandvlees na het stoken bloed dan is dat niet erg of zelfs juist goed omdat je het daar dan net hebt schoongemaakt. Vglsmij bloed het omdat je het ontstoken tandvlees net hebt weggehaald.
Klik om te vergroten...

Ik las inderdaad dat het eerst een paar weken kan gaan bloeden en dat het dan stopt en meer roze is.
Roze is gezond.

alles gaat voorbij zei:
Maar is het niet ook een voordeel dat je er weinig ruimte tussen hebt? Want dan is er ook minder ruimte voor rommel om zich op te hopen.
Klik om te vergroten...

Enigsinds wel, maar toch komt er nog veel tussen gedurende een half jaar / drie kwart jaar.

Vandaag ging het wat makkelijker.
De spiegel bleef meer droog. Maar de mond stond wel bommetje vol met water. Dus moet nog leren afslikken :wink:
Of uit de mond laten lopen.

Ik heb niet altijd een even goede tandhygiene gehad op mijn werk. Tanden was geen prioriteit.
Al met al heb ik een stevig gebit denk ik. Maar het behoeft toch wat extra werk daardoor.
Daar ben ik ook wel tot bereid. Ook tot meer tussen die tanden tekeer gaan.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#2
De kleinste maat stokertjes kan ook niet tussen je tanden? ik stook zelf elke avond en 2x perdag waterflosser. En die waterpik is wel echt de beste in mijn ervaring.

en vooroverbuigen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Die overweging heb ik nog nooit hoeven maken, bij mijn tandarts is dat standaard.
Klik om te vergroten...
Je hebt die overweging óóít wel moeten maken hoor😅 Je betaalt er ook extra voor.

Maar Kordie: ik kan een mondhyg zeker aanraden!!! Die kan jou ook heel goed aanbevelen wat beter bij jouw mond past. Ik gebruik tussen mijn tanden raggers. Maar verder in m’n mond wordt het ook krapper (😏😂) dus daar gebruik ik flos.
Vroeger hadden we ook zo’n waterding! Het is vooral zaak je mond dicht te houden als je het gebruikt. Maar het is niet meer of minder veilig dan stoken of flossen of wat dan ook.

Het is ook heulemaal niet raar dat ie tandvlees bloedt als je hiermee begint. Dit heet gingivitis, en is een lichte ontsteking van het tandvlees omdat er tandplak aan is gaan hechten. Als je dat plak weghaalt, kunnen bloedvaatjes springen waaraan de plak is gaan hechten. Dat hebben de meeste mensen als ze van niet reinigen naar wel reinigen gaan. Als je na 2 weken regelmatig (water)flossen nogsteeds las houdt, is het wel een serieuzere ontsteking waar je naar moet laten kijken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Пусто zei:
De kleinste maat stokertjes kan ook niet tussen je tanden?
Klik om te vergroten...

Nee.
Kreeg ze er niet tussen geduwd. Ragers althans. Stoken doe ik niet. Geprobeerd. Toen zag ik dat stokje splinteren. Dus is me te link. Denk ook te dik.

ljuv zei:
Vroeger hadden we ook zo’n waterding! Het is vooral zaak je mond dicht te houden als je het gebruikt.
Klik om te vergroten...

En dan liet je je hoofd in de wasbak hangen en bleef je nonstop dat water door slikken? Want na drie tanden stond het water me letter aan de lippen.

ljuv zei:
Het is ook heulemaal niet raar dat ie tandvlees bloedt als je hiermee begint. Dit heet gingivitis, en is een lichte ontsteking van het tandvlees omdat er tandplak aan is gaan hechten. Als je dat plak weghaalt, kunnen bloedvaatjes springen waaraan de plak is gaan hechten. Dat hebben de meeste mensen als ze van niet reinigen naar wel reinigen gaan. Als je na 2 weken regelmatig (water)flossen nogsteeds las houdt, is het wel een serieuzere ontsteking waar je naar moet laten kijken.
Klik om te vergroten...

Goed om te horen dat wat bloed niet erg is. Met poetsen heb ik geen bloed. Dus ik denk dat het mee valt. Over drie of vier weken sowieso naar de tandarts.

Ik heb op de ondertanden, die niet zo recht staan, altijd een dun geel randje.
Nu ook. Maar dat is denk ik tandsteen?
Dat waterflosser heeft ook een extra power knop of rond draaien. Maar ik denk dat dat ook niet heel gezond is. En tandsteen zul je sowieso wel niet weg krijgen met de WF'er?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
En dan liet je je hoofd in de wasbak hangen en bleef je nonstop dat water door slikken? Want na drie tanden stond het water me letter aan de lippen.
Klik om te vergroten...
Nou ik weet t niet meer exact want ik was heel jong nog maar ik weet wel dat het echt even oefenen was - boze mama de eerste keren😜 Maar vgm zette ik m gewoon elke keer kort uit als m’n mond vol was om t eruit te laten lopen.


Kordie zei:
Goed om te horen dat wat bloed niet erg is. Met poetsen heb ik geen bloed. Dus ik denk dat het mee valt. Over drie of vier weken sowieso naar de tandarts.
Klik om te vergroten...
Nou geen zorgen dan! En dus de optie met mondhyg bekijken is ook zo gek niet. Zelf vind ik het ook heeeerrrrlijk altijd. Ga daar liever heen dan naar de kapper😂 Best ontspannend en zo lekker gevoel daarna.

Kordie zei:
Ik heb op de ondertanden, die niet zo recht staan, altijd een dun geel randje.
Nu ook. Maar dat is denk ik tandsteen?
Klik om te vergroten...
Ja vooral bacteriën en etensresten. Maar hangt er heel erg van af waar t zit en hoe het eruit ziet hoor, kunnen meer dingen zijn. Als het niet weg is tegen de tijd dat je naar de tandarts gaat en regelmatig hebt gepikflost zou je er wel naar kunnen vragen.

Kordie zei:
Dat waterflosser heeft ook een extra power knop of rond draaien. Maar ik denk dat dat ook niet heel gezond is. En tandsteen zul je sowieso wel niet weg krijgen met de WF'er?
Klik om te vergroten...
Tsja is ook super persoonsafhankelijk! Als het pijn doet is het niet goed in elk geval😅 en nee, tandsteen kun je niet echt zelf weghalen. Kan ook fout gaan als je t wel probeert.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Je betaalt er ook extra voor.
Klik om te vergroten...
Mijn zorgverzekeraar betaalt dat. Ik merk daar zelf helemaal niks van. En ik kan me ook niet herinneren dat ik me daar ooit extra voor heb moeten verzekeren.

Ik las net dat het uitmaakt of de mondhygiënist gekoppeld is aan je tandartspraktijk. Als dat een zelfstandig bedrijf is en zelf declareert dan vergoed de zorgverzekeraar dat minder makkelijk.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
Mijn zorgverzekeraar betaalt dat. Ik merk daar zelf helemaal niks van. En ik kan me ook niet herinneren dat ik me daar ooit extra voor heb moeten verzekeren.
Klik om te vergroten...
Zelfs de tandartskosten vallen niet onder de basisverzekering… je moet je daar vanaf je 18e altijd aanvullend voor verzekeren. Mondhygiënist al helemaal, want is echt een “extraatje”. Zit vaak wel in diezelfde aanvullende verzekering hoor, maar bij mij wordt 75% vergoed dus ik betaal gewoon een deel van de rekening van de tandarts en een deel van de rekening voor de mondhygiënist. Dus in jouw geval betaal je er via je je premie voor.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tijdens m’n slotjesbeugel was dit wel heel handig. Nu gebruik ik hem minder.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Zelfs de tandartskosten vallen niet onder de basisverzekering… je moet je daar vanaf je 18e altijd aanvullend voor verzekeren. Mondhygiënist al helemaal, want is echt een “extraatje”. Zit vaak wel in diezelfde aanvullende verzekering hoor, maar bij mij wordt 75% vergoed dus ik betaal gewoon een deel van de rekening van de tandarts en een deel van de rekening voor de mondhygiënist. Dus in jouw geval betaal je er via je je premie voor.
Klik om te vergroten...

Ja dat klopt, ik ben aanvullend verzekerd.
Ik ging er vanuit dat vrijwel iedereen dat is omdat dat niet zo gek veel scheelt met zelf je tandarts kosten betalen.
Voor mij werkt dat wel zo omdat ik een collectieve verzekering heb van de gemeente met verplichte aanvullende verzekering.
Ik vergat even dat de meeste mensen geen collectieve verzekering hebben.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn tandarts heeft 2 rijen stenen tanden geplaatst, zodat tandsteen geen toegevoegde waarde meer heeft.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Mijn tandarts heeft 2 rijen stenen tanden geplaatst, zodat tandsteen geen toegevoegde waarde meer heeft.
Klik om te vergroten...
Als je dan een gaatje hebt dan moet hij aan de slag met de klopboormachine.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fisherman's friend zei:
Als je dan een gaatje hebt dan moet hij aan de slag met de klopboormachine.
Klik om te vergroten...
Nee joh. Gewoon dicht metselen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Ja dat klopt, ik ben aanvullend verzekerd.
Ik ging er vanuit dat vrijwel iedereen dat is omdat dat niet zo gek veel scheelt met zelf je tandarts kosten betalen.
Klik om te vergroten...
Veel van die mensen hebben geen aanvullende tandartsverzekering en een groot deel daarvan gaat minder of niet naar de tandarts😬 Das een van de eerste dingen die je laat gaan als je arm bent haha.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Veel van die mensen hebben geen aanvullende tandartsverzekering en een groot deel daarvan gaat minder of niet naar de tandarts😬 Das een van de eerste dingen die je laat gaan als je arm bent haha.
Klik om te vergroten...
Extra tand kost je 15€ pm ofzo? Dat zou ik er altijd voor over hebben. En gewoon twee keer per jaar naar de mondhygiënist.

gezond gebit/tandvlees is best wel belangrijk.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
Extra tand kost je 15€ pm ofzo? Dat zou ik er altijd voor over hebben. En gewoon twee keer per jaar naar de mondhygiënist.

gezond gebit/tandvlees is best wel belangrijk.
Klik om te vergroten...
Het gaat er niet echt om wat je er voor over zou hebben als je moet kiezen tussen een tandarts bezoek of boodschappen doen…

Je hebt gelijk dat slechte mondzorg uiteindelijk duurder uitvalt, maar meestal is het geen keuze.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Het gaat er niet echt om wat je er voor over zou hebben als je moet kiezen tussen een tandarts bezoek of boodschappen doen…

Je hebt gelijk dat slechte mondzorg uiteindelijk duurder uitvalt, maar meestal is het geen keuze.
Klik om te vergroten...
Wij konden vroeger niet zo vaak naar de tandarts want het was simpelweg te duur voor mijn alleenstaande moeder. Mijn tandarts vroeg laatst “is er een reden waarom je zoveel aan je gebit hebt moeten doen”? Ja ik ging nooit en wist nooit hoe belangrijk het was tot ik volwassen werd. Fijn dat mensen blessed zijn maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend 😁
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Het gaat er niet echt om wat je er voor over zou hebben als je moet kiezen tussen een tandarts bezoek of boodschappen doen…

Je hebt gelijk dat slechte mondzorg uiteindelijk duurder uitvalt, maar meestal is het geen keuze.
Klik om te vergroten...
Ja nu ga ik weer uitspraken doen die gevoelig kunnen liggen. Er zijn heel veel mensen die hun prioriteiten verkeerd hebben liggen qua financiële uitgaven.

En ja ze zijn er inderdaad ook die echt niets hebben en verder geen gekke dingen doen. Maar andersom zijn ze er ook zeker weten.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ulixes zei:
Wij konden vroeger niet zo vaak naar de tandarts want het was simpelweg te duur voor mijn alleenstaande moeder. Mijn tandarts vroeg laatst “is er een reden waarom je zoveel aan je gebit hebt moeten doen”? Ja ik ging nooit en wist nooit hoe belangrijk het was tot ik volwassen werd. Fijn dat mensen blessed zijn maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend 😁
Klik om te vergroten...
Kinderen tot 18 kunnen toch gratis naar de tandarts?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ulixes zei:
Wij konden vroeger niet zo vaak naar de tandarts want het was simpelweg te duur voor mijn alleenstaande moeder. Mijn tandarts vroeg laatst “is er een reden waarom je zoveel aan je gebit hebt moeten doen”? Ja ik ging nooit en wist nooit hoe belangrijk het was tot ik volwassen werd. Fijn dat mensen blessed zijn maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend 😁
Klik om te vergroten...
Bij ons hetzelfde. Ik weet nog goed hoe trots mama was dat we naar de mondhygiënist mochten/konden met zn 4en. Misschien dat ik er daarom ook wel zo graag heenga…

Het valt me in meerdere topics van t afgelopen jaar op hoe beperkt het begrip over armoede is, eigenlijk.

annihilation zei:
Ja nu ga ik weer uitspraken doen die gevoelig kunnen liggen. Er zijn heel veel mensen die hun prioriteiten verkeerd hebben liggen qua financiële uitgaven.

En ja ze zijn er inderdaad ook die echt niets hebben en verder geen gekke dingen doen. Maar andersom zijn ze er ook zeker weten.
Klik om te vergroten...
Je hebt echt geen idee vanuit wat voor geprivilegieerde positie je praat.

Gelukkig is er gewoon onderzoek naar :)
1744018653574.png
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/202...chtere-mondgezondheid-en-minder-naar-tandarts

1744018679048.png
knmt.nl

RIVM: Mondgezondheid arm en rijk verschilt behoorlijk

73% van de volwassenen van 18 tot 65 jaar in Nederland ervaren hun mondgezondheid in 2023 als 'goed' of 'zeer goed'. Maar mensen in de laagste sociaaleconomische groep ervaren hun mondgezondheid minder vaak als 'goed’ tot 'zeer goed' (66%) dan mensen in de hoogste sociaaleconomische groep (80%)...
knmt.nl knmt.nl

annihilation zei:
Kinderen tot 18 kunnen toch gratis naar de tandarts?
Klik om te vergroten...
Sinds 2012/2013 pas.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#20
alles gaat voorbij zei:
Ze heeft altijd gelijk
Klik om te vergroten...
Genoteerd

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."