Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumszwakbegaafde zit vast wegens smokkel, wil jij haar helpen?

zwakbegaafde zit vast wegens smokkel, wil jij haar helpen?

50 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Onder curatele stellen betekent wel dat er een curator bij moet zijn he.
b
boy

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
En het is niet altijd te zien dat iemand zwakbegaafd is. Als degene die de dope aan haar gaf dat bijvoorbeeld niet kon zien of merken, dan is de wilsverklaring weldegelijk overtuigend, en dus geldig!

maar dat gaat volgens mij allemaal niet op, omdat de overeenkomst niet geldig is.

Anyway, het is moeilijk te bewijzen dat ze tegen haar zin in de dope heeft vervoerd. Pech hebben.
R
Radeon915Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Natuurlijk gelijk getekend.. ze zouden die figuren die haar in de cel hebben gepleurt moeten opsluiten! en die dealers ook :angry:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Play_bunny zei:
Voor de wet kan een meerderjarige met een geestelijke stoornis (waar zwakbegaafdheid onder valt)
Klik om te vergroten...

Het is geen geestelijke iets, daar versta je onder; depresie, bordeline psychotisch enzzzzz

Het is een verstandelijke "handicap" dus valt het waarschijnlijk ook niet onder die wet.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#5
boy zei:
Onder curatele stellen betekent wel dat er een curator bij moet zijn he.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar de curator kan iedereen zijn: een van je ouders, een van je kinderen, een vriend(in) of een volledig onbekende. Maar wat wil je daarmee zeggen?

boy zei:
Als degene die de dope aan haar gaf dat bijvoorbeeld niet kon zien of merken, dan is de wilsverklaring weldegelijk overtuigend, en dus geldig!
Klik om te vergroten...
Als dat dus zo is, dan wilde zij dus dat spul vervoeren, ondanks haar handicap. Dan wist ze dus heel goed waar ze mee bezig was. Het gaat er namelijk om of haar wil overeen stemt met de verklaring die ze afgeeft aan de tegenpartij (dus die dealer). Er wordt beweert dat dit dus niet zo is. Als het klopt dat zij niet in staat was om aan te geven dat zij dit niet wilde, dan stemt haar wil niet overeen met haar verklaring.

caatje zei:
Het is een verstandelijke "handicap" dus valt het waarschijnlijk ook niet onder die wet.
Klik om te vergroten...
Als dat klopt (kan het namelijk niet goed vinden in de wetteksten) dan is ze dus wel volledig aansprakelijk. Als deze wet niet geldt en er is geen andere wet waar dit onder valt, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat ze gewoon aansprakelijk is op dezelfde manier zoals jij en ik.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#6
lijkt mij ook stug, maar onder "verstandelijk" en "handicap" staat niets in de wet. tenzij er een andere benaming voor is (juridisch). Daarom had ik geestelijke stoornis opgezocht omdat dat volgens mij het dichts in de buurt komt.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Play_bunny zei:
caatje zei:
Het is een verstandelijke "handicap" dus valt het waarschijnlijk ook niet onder die wet.
Klik om te vergroten...
Als dat klopt (kan het namelijk niet goed vinden in de wetteksten) dan is ze dus wel volledig aansprakelijk. Als deze wet niet geldt en er is geen andere wet waar dit onder valt, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat ze gewoon aansprakelijk is op dezelfde manier zoals jij en ik.
Klik om te vergroten...

Dat kan toch niet, verstandelijk gehandicapten zullen toch ook wel door een of andere wet beschermd worden? Mss ligt het aan de mate van handicap. Ik zou het echt niet weten. Maar het lijkt mij dat dat op een of andere manier heus wel in een wet beschreven staat. Anders zouden alle verstandelijk gehandicapten gelijk als een niet gehandicate beschouwd worden. Ik zeg al, ik weet t niet maar t lijkt me stug.
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als dit topic er nou een aantal maanden eerder was, dan zat ik nog helemaal in het recht... nu loopt dit rechtsgebied er al langszaam weer uit :P
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#9
boy zei:
Als dit topic er nou een aantal maanden eerder was, dan zat ik nog helemaal in het recht... nu loopt dit rechtsgebied er al langszaam weer uit :P
Klik om te vergroten...

haha ja precies, zo zat ik ook al :)
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mensen met een verstandelijke handicap worden vaak "ontoerekeningsvatbaar" verklaard. Dat betekent niet dat ze niet worden berecht, maar vaak wel dat ze minder hard gestraft worden. Overigens werkt dit niet in alle landen hetzelfde.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
ff de uitslag van de handtekenigen actie: 8513 hantekenigen zijn er opgehaald voor Sibel.

help-sibel site Als je je naam en woonplaats hebt opgegeven staat je naam in de lijst op haar site. (erg lange lijst!)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."