Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumszwakbegaafde zit vast wegens smokkel, wil jij haar helpen?

zwakbegaafde zit vast wegens smokkel, wil jij haar helpen?

50 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
SpacingBen zei:
Als deze gedachtengang iets te ver doorslaat, krijg je het 2e wereldoorlog idee. Feitenlijk was die oorlog zo onmenselijk nog niet, Hitler had een bep. gave (hoog IQ) die niemand anders op de wereld (nog) bezitte...
Klik om te vergroten...

Beetje rare woordkeus mag ik hopen? :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#2
caatje zei:
SpacingBen zei:
Als deze gedachtengang iets te ver doorslaat, krijg je het 2e wereldoorlog idee. Feitenlijk was die oorlog zo onmenselijk nog niet, Hitler had een bep. gave (hoog IQ) die niemand anders op de wereld (nog) bezitte...
Klik om te vergroten...

Beetje rare woordkeus mag ik hopen? :confused:
Klik om te vergroten...

Nee, dat is de harde waarheid in mijn ogen... Die oorlog valt heel goed te verklaren, en had ook zeker voorkomen kunnen worden...

Gevoelsmatig zeg ik: Die oorlog was zo gruwelijk, dat kan niet eens gebeurd zijn... (

Als bush door blijft gaan met zijn agressie, komt er binnen nu en 50 jaar WO3, dat voorspel ik je! (een beetje agressie om het volk koest te houden ok, maar hij slaat te ver door...)

Ps, ik geef toe dat ik dat zelf mss ook wel doe, maar dat ik zo overdrijf, is zeker niet zomaar!
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#3
SpacingBen zei:
caatje zei:
SpacingBen zei:
Als deze gedachtengang iets te ver doorslaat, krijg je het 2e wereldoorlog idee. Feitenlijk was die oorlog zo onmenselijk nog niet, Hitler had een bep. gave (hoog IQ) die niemand anders op de wereld (nog) bezitte...
Klik om te vergroten...

Beetje rare woordkeus mag ik hopen? :confused:
Klik om te vergroten...

Nee, dat is de harde waarheid in mijn ogen... Die oorlog valt heel goed te verklaren, en had ook zeker voorkomen kunnen worden...

Gevoelsmatig zeg ik: Die oorlog was zo gruwelijk, dat kan niet eens gebeurd zijn... (

Als bush door blijft gaan met zijn agressie, komt er binnen nu en 50 jaar WO3, dat voorspel ik je! (een beetje agressie om het volk koest te houden ok, maar hij slaat te ver door...)

Ps, ik geef toe dat ik dat zelf mss ook wel doe, maar dat ik zo overdrijf, is zeker niet zomaar!
Klik om te vergroten...

Soms heb ik wel es het gevoel dat of de 2e wereld oorlog niet is afgelopen.. of de 3e wereld oorlog al aan de gang is!
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waterpijp zei:
SpacingBen zei:
caatje zei:
SpacingBen zei:
Als deze gedachtengang iets te ver doorslaat, krijg je het 2e wereldoorlog idee. Feitenlijk was die oorlog zo onmenselijk nog niet, Hitler had een bep. gave (hoog IQ) die niemand anders op de wereld (nog) bezitte...
Klik om te vergroten...

Beetje rare woordkeus mag ik hopen? :confused:
Klik om te vergroten...

Nee, dat is de harde waarheid in mijn ogen... Die oorlog valt heel goed te verklaren, en had ook zeker voorkomen kunnen worden...

Gevoelsmatig zeg ik: Die oorlog was zo gruwelijk, dat kan niet eens gebeurd zijn... (

Als bush door blijft gaan met zijn agressie, komt er binnen nu en 50 jaar WO3, dat voorspel ik je! (een beetje agressie om het volk koest te houden ok, maar hij slaat te ver door...)

Ps, ik geef toe dat ik dat zelf mss ook wel doe, maar dat ik zo overdrijf, is zeker niet zomaar!
Klik om te vergroten...

Soms heb ik wel es het gevoel dat of de 2e wereld oorlog niet is afgelopen.. of de 3e wereld oorlog al aan de gang is!
Klik om te vergroten...

Inderdaad, dat is in principe ook zo, alleen omdat de 'rijken' er (nog) geen last van hebben noemen we het niet zo... Toch gebeuren er tegenwoordig dingen, en worden er masterplannen opgesteld, die zo WO3 kunnen veroorzaken! :angry:

Waarom zien alleen wij dit waterpijp?
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarom er zitten honderden mensen die door criminele organisaties zijn misbruikt voor smokkel zo gaat dat. Waarom moet zei nou in eens speciale aandacht :rolleyes:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kim zei:
Waarom er zitten honderden mensen die door criminele organisaties zijn misbruikt voor smokkel zo gaat dat. Waarom moet zei nou in eens speciale aandacht :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Omdat ze zwakbegaafd is? En laat je niet tegenhouden om ook andere te helpen door een brief via amnesty international te schrijven voor nog 100.000 andere mensen die vast zitten op grond van politiek of geloofs overtuiging. onterecht beschuldigt van drugssmokkel enzzzzzzzzz.

succes :wave:
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb getekend, maar ik vind dit toch wel erge bullshit hoor.

Waarom zou zij aandacht moeten krijgen? Omdat ze zwakbegaafd is? Volgens mij liep ze daar zelf rond hoor, en als ze daar zelf rondloopt (zonder begeleiding), dan lijkt het mij vrijwel duidelijk dat ze zelf ook wel redelijke keuzes kan maken.

Verder, wie zegt overigens dat ze deze keuze niet bewust heeft gemaakt? Dat wordt allemaal ontkent met het feit dat ze minder begaafd is. Heeft een minder begaafde dan een voorrecht? Nee!

Bullshit dus. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. Mensen die dat niet vinden moeten er maar voor zorgen dat er begeleiding is voor minder begaafden.
m
minnLid
01-01-2024, 00:00
#8
boy zei:
Ik heb getekend, maar ik vind dit toch wel erge bullshit hoor.

Waarom zou zij aandacht moeten krijgen? Omdat ze zwakbegaafd is? Volgens mij liep ze daar zelf rond hoor, en als ze daar zelf rondloopt (zonder begeleiding), dan lijkt het mij vrijwel duidelijk dat ze zelf ook wel redelijke keuzes kan maken.

Verder, wie zegt overigens dat ze deze keuze niet bewust heeft gemaakt? Dat wordt allemaal ontkent met het feit dat ze minder begaafd is. Heeft een minder begaafde dan een voorrecht? Nee!

Bullshit dus. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. Mensen die dat niet vinden moeten er maar voor zorgen dat er begeleiding is voor minder begaafden.
Klik om te vergroten...

OMDAT ze zwakbegaafd is weet ze niet dat ze daar rond loopt
Omdat ze zwakbegaafd is weet ze niet wat voorn keus ze gemaakt heeft.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#9
minn zei:
boy zei:
Ik heb getekend, maar ik vind dit toch wel erge bullshit hoor.

Waarom zou zij aandacht moeten krijgen? Omdat ze zwakbegaafd is? Volgens mij liep ze daar zelf rond hoor, en als ze daar zelf rondloopt (zonder begeleiding), dan lijkt het mij vrijwel duidelijk dat ze zelf ook wel redelijke keuzes kan maken.

Verder, wie zegt overigens dat ze deze keuze niet bewust heeft gemaakt? Dat wordt allemaal ontkent met het feit dat ze minder begaafd is. Heeft een minder begaafde dan een voorrecht? Nee!

Bullshit dus. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. Mensen die dat niet vinden moeten er maar voor zorgen dat er begeleiding is voor minder begaafden.
Klik om te vergroten...

OMDAT ze zwakbegaafd is weet ze niet dat ze daar rond loopt
Omdat ze zwakbegaafd is weet ze niet wat voorn keus ze gemaakt heeft.
Klik om te vergroten...

Ze weet echt wel dat ze daar rond loopt. Misschien niet waarmee, dat is een ander verhaal. Maar doordat ze zwakbegaafd is, betekent nog niet dat ze achterlijk is ofzo. Ze weet dingen echt wel.
En zoals boy al zei, als ze daadwerkelijk zo zwakbegaafd is dat ze handelingsonbekwaam is, dan moet er een begeleider mee. Zolang die er niet is, kan ze wel zwakbegaafd zijn, maar ze is wel handelingsbekwaam, dus ook juridisch aansprakelijk voor de feiten die ze doet.
Zwakbegaafd of niet, zolang jij handelingsbekwaam bent voor de wet, ben jij juridisch aansprakelijk voor de dingen die je doet!
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#10
ze kan niet eens tot 12 tellen, dus laat staan dat ze weet wat mag en wat niet, als jij aan zo'n mens vraagt of ze jou koffer ff vast wil houden of iets voor je mee wil nemen snapt zij echt niet dat dat niet mag..
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
boy zei:
Ik heb getekend, maar ik vind dit toch wel erge bullshit hoor.

Waarom zou zij aandacht moeten krijgen? Omdat ze zwakbegaafd is? Volgens mij liep ze daar zelf rond hoor, en als ze daar zelf rondloopt (zonder begeleiding), dan lijkt het mij vrijwel duidelijk dat ze zelf ook wel redelijke keuzes kan maken.

Verder, wie zegt overigens dat ze deze keuze niet bewust heeft gemaakt? Dat wordt allemaal ontkent met het feit dat ze minder begaafd is. Heeft een minder begaafde dan een voorrecht? Nee!

Bullshit dus. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. Mensen die dat niet vinden moeten er maar voor zorgen dat er begeleiding is voor minder begaafden.
Klik om te vergroten...

Waarom teken je als je t bull shit vindt? Zwakbegaafd zijn wil niet zeggen dat ze met begeleiding over straat moet. Zwakbegaafde kunnen ook zelfstandig wonen. Maar zwakbegaafde mensen zien vaak geen gevaar, hebben geen achterdocht, vertrouwen iedereen. Er wordt ook nergens beweert dat ze een voorrechtspositie hebben maar wel extra hulp in situatie's als deze kunnen gebruiken.
Nogmaals je staat niet onder dwang om te tekenen.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als ze niet eens tot twaalf kan tellen en al die andere dingen, dan is ze dus handelingsonbekwaam, en mag ze dus niet eens alleen reizen!!! Ze mag dan helemaal niets alleen!!!

Er staan in dat ze verminderd toerekeningsvatbaar is (=ong. het zelfde als handelingsonbekwaam), zo iemand laat je niet alleen reizen, dan vraag je om dit soort dingen! Ze kan toch geen oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen!?

Ik weet niet hoor, maar als ze daar alleen is, zonder begeleider, dan is dat gedeelte dus niet eens waar. En dan heb ik ook mijn vraagtekens bij de rest
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#13
caatje zei:
boy zei:
Ik heb getekend, maar ik vind dit toch wel erge bullshit hoor.

Waarom zou zij aandacht moeten krijgen? Omdat ze zwakbegaafd is? Volgens mij liep ze daar zelf rond hoor, en als ze daar zelf rondloopt (zonder begeleiding), dan lijkt het mij vrijwel duidelijk dat ze zelf ook wel redelijke keuzes kan maken.

Verder, wie zegt overigens dat ze deze keuze niet bewust heeft gemaakt? Dat wordt allemaal ontkent met het feit dat ze minder begaafd is. Heeft een minder begaafde dan een voorrecht? Nee!

Bullshit dus. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. Mensen die dat niet vinden moeten er maar voor zorgen dat er begeleiding is voor minder begaafden.
Klik om te vergroten...

Waarom teken je als je t bull shit vindt? Zwakbegaafd zijn wil niet zeggen dat ze met begeleiding over straat moet. Zwakbegaafde kunnen ook zelfstandig wonen. Maar zwakbegaafde mensen zien vaak geen gevaar, hebben geen achterdocht, vertrouwen iedereen. Er wordt ook nergens beweert dat ze een voorrechtspositie hebben maar wel extra hulp in situatie's als deze kunnen gebruiken.
Nogmaals je staat niet onder dwang om te tekenen.
Klik om te vergroten...

Ik zou voor iedere Nederlander die in het buitenland vastzit voor een drugsdelict tekenen. Ik vind het gewoon een slap argument dat ze zwakbegaaft is.

En dat niet tot twaalf kunnen tellen zegt natuurlijk niks over hoe bewust je een handeling doet.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Play_bunny zei:
Als ze niet eens tot twaalf kan tellen en al die andere dingen, dan is ze dus handelingsonbekwaam, en mag ze dus niet eens alleen reizen!!! Ze mag dan helemaal niets alleen!!!

Er staan in dat ze verminderd toerekeningsvatbaar is (=ong. het zelfde als handelingsonbekwaam), zo iemand laat je niet alleen reizen, dan vraag je om dit soort dingen! Ze kan toch geen oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen!?

Ik weet niet hoor, maar als ze daar alleen is, zonder begeleider, dan is dat gedeelte dus niet eens waar. En dan heb ik ook mijn vraagtekens bij de rest
Klik om te vergroten...

Zwakbegaafd is niet per defenitie achterlijk. Ze mogen trouwen, ze mogen alleen wonen, ze mogen reizen, ze mogen alles. Vaak hebben die mensen begeleiding maar hebben vaak dezelfde rechten als een begaafde. Soms staan ze onder curatele maar ook dan mogen ze reizen.


Het verwarrende van het woord zwakbegaafd is vaak dat mensen er geen begrip voor hebben. Het woord zwakbegaafd wordt vaak gebruikt voor mensen die een verstandelijke handicap hebben, maar een verstandelijk gehandicapte heeft een veel lagere score. Het IQ van die mensen is meestal tussen 1 en 60. Tussen de 60 en de 100 wordt vaak zwakbegaafd gezegd. Het zijn mensen die een beetje vertraagd ontwikkelen vergeleken met normaal begaafde mensen.
Klik om te vergroten...
bron
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
caatje zei:
Play_bunny zei:
Als ze niet eens tot twaalf kan tellen en al die andere dingen, dan is ze dus handelingsonbekwaam, en mag ze dus niet eens alleen reizen!!! Ze mag dan helemaal niets alleen!!!

Er staan in dat ze verminderd toerekeningsvatbaar is (=ong. het zelfde als handelingsonbekwaam), zo iemand laat je niet alleen reizen, dan vraag je om dit soort dingen! Ze kan toch geen oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen!?

Ik weet niet hoor, maar als ze daar alleen is, zonder begeleider, dan is dat gedeelte dus niet eens waar. En dan heb ik ook mijn vraagtekens bij de rest
Klik om te vergroten...

Zwakbegaafd is niet per defenitie achterlijk. Ze mogen trouwen, ze mogen alleen wonen, ze mogen reizen, ze mogen alles. Vaak hebben die mensen begeleiding maar hebben vaak dezelfde rechten als een begaafde. Soms staan ze onder curatele maar ook dan mogen ze reizen.


Het verwarrende van het woord zwakbegaafd is vaak dat mensen er geen begrip voor hebben. Het woord zwakbegaafd wordt vaak gebruikt voor mensen die een verstandelijke handicap hebben, maar een verstandelijk gehandicapte heeft een veel lagere score. Het IQ van die mensen is meestal tussen 1 en 60. Tussen de 60 en de 100 wordt vaak zwakbegaafd gezegd. Het zijn mensen die een beetje vertraagd ontwikkelen vergeleken met normaal begaafde mensen.
Klik om te vergroten...
bron
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook niet dat ze achterlijk zijn:
Maar doordat ze zwakbegaafd is, betekent nog niet dat ze achterlijk is ofzo. Ze weet dingen echt wel.
Klik om te vergroten...
Voor de wet kan een meerderjarige met een geestelijke stoornis (waar zwakbegaafdheid onder valt) onder curatele worden gesteld (bron: art. 1: 378 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Als iemand onder curatele is gesteld dan is diegene handelingsonbekwaam (bron: art. 1: 381 lid 2 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Ze mogen na toestemming van de curator handelingen uitvoeren (bron: art. 1: 381 lid 3 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Een persoon die een geestelijke stoornis heeft, kan geen overeenkomst/handeling aangaan, want er wordt vanuit gegaan dat de wil niet overeenstemt met de verklaring en dan is er dus geen overeenkomst/handeling (bron: art. 3: 34 BW => HEO wetteksten 2005/2006)

Ik weet het, ik spreek mezelf met een eerdere post een beetje tegen, maar goed. Ik heb het even opgezocht in de wetteksten.
Ik zeg ook niet dat ze niet mogen reizen, maar het lijkt mij niet verstandig om zo iemand alleen te laten reizen.
Als je zo iemand niet onder curatele stelt, vraag om een aantal dingen, zoals dit. Oorzaak en gevolg!?
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dan klopt t toch wat ik zeg? Ze mogen alles. Ze zijn alleen wat langzamer van begrip. Zijn te goed van vertrouwen. De tante van mn vriendin is zwakbegaafd, zij is getrouwd met dito man maar doen alles zelf. Haar broer kijkt af entoe de boeken na om te zien of alles nog op rolletjes loopt maar verder is er geen controlle op hun leventje.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#17
caatje zei:
Dan klopt t toch wat ik zeg? Ze mogen alles. Ze zijn alleen wat langzamer van begrip. Zijn te goed van vertrouwen.
Klik om te vergroten...

Ja, ik zeg ook niet dat het niet klopt wat je zegt. Ze mogen inderdaad ook alles, maar ze niet voor hun handelen aansprakelijk die nadelig voor hen zijn(in NL!!!). Hoe de wet op dat punt in het buitenland is, weet ik niet. Dat kan wel eens heel anders zijn. Daar kunnen ze wel voor handelingen die ze doen aansprakelijk zijn (ook die in hun nadeel zijn).

Ik zeg alleen: als je zulke mensen alleen laat reizen naar het buitenland, en niet onder curatele stelt en begeleidt, dan vraag je om dit soort problemen.

Dan vind ik niet dat je met een petitie moet komen van: "ze is zo zielig, help haar alsjeblieft!" Klinkt misschien hard, maar dan moet je zelf eerst even oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen. Je kan zelf wel bedenken "wat als..., wat kan er dan gebeuren....". Die logica hebben begaafde mensen wel. En daar kun je dus naar handelen. Als je dat niet doet, ja, dan weet ik het ook niet meer... Dan is dit dus het gevolg (deze petitie)
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Play_bunny zei:
Ik zeg alleen: als je zulke mensen alleen laat reizen naar het buitenland, en niet onder curatele stelt en begeleidt, dan vraag je om dit soort problemen.
Klik om te vergroten...
Dus dan moet je al de zwakbegaafde onder toezicht stellen? Omdat die 1 op de .... (hoeveel?) een misstap maakt? Ik begrijp je argumentatie als het gaat over logica maar je kunt de mensen niet over 1 kam scheren. De een pakt het beter aan als de ander. Net als bij "normale" mensen. De een pleegt een moord, de ander niet. De een smokkelt de ander niet.

Play_bunny zei:
Dan vind ik niet dat je met een petitie moet komen van: "ze is zo zielig, help haar alsjeblieft!" Klinkt misschien hard, maar dan moet je zelf eerst even oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen. Je kan zelf wel bedenken "wat als..., wat kan er dan gebeuren....". Die logica hebben begaafde mensen wel. En daar kun je dus naar handelen. Als je dat niet doet, ja, dan weet ik het ook niet meer... Dan is dit dus het gevolg (deze petitie)
Klik om te vergroten...
Ik heb ook nergens staan dat ze zielig is in de topictitel. En al helemaal niet alsjeblieft! Ik persoonlijk vind het sneu en wil haar op deze manier best helpen. En probeer op deze manier nog meer mensen te vinden die ook een open hart hebben voor de medemens (begaafd of zwakbegaafd)
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je de zwakbegaafden onder curatele stelt, zijn ze wel meer beschermd (tegen anderen die het kwaad met ze voor hebben, of zichzelf).

Het staat er niet dat ze zielig is en "alsjeblieft". Dat weet ik inderdaad. Maar zo komt het wel een beetje over, want voor mensen die begaafd zijn, doen ze dit niet. Dat is meer de strekking die ik ermee bedoel.
Omdat zij zwakbegaafd is, komt er een petitie, maar iemand zoals jij of ik die zo een fout maakt, die krijgt geen petitie, die moet het zelf maar uitzoeken.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben ik niet helemaal met je eens, hoe vaak heb ik dat van die machiel kuijt op tv voorbij zien schuiven. Meer als dat van sibel. Hoeveel aktie s zijn daar al voor gehouden( terecht overgens hoor) Het maakt niet uit of ze zwak of normaal begaafd zijn. Dit nieuws ving ik op en daarvan besloot ik een topic te maken. Niet meer en niet minder. Ik zou het zo weer doen als ik er iemand mee kan helpen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."