caatje zei:
Play_bunny zei:
Als ze niet eens tot twaalf kan tellen en al die andere dingen, dan is ze dus handelingsonbekwaam, en mag ze dus niet eens alleen reizen!!! Ze mag dan helemaal niets alleen!!!
Er staan in dat ze verminderd toerekeningsvatbaar is (=ong. het zelfde als handelingsonbekwaam), zo iemand laat je niet alleen reizen, dan vraag je om dit soort dingen! Ze kan toch geen oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen!?
Ik weet niet hoor, maar als ze daar alleen is, zonder begeleider, dan is dat gedeelte dus niet eens waar. En dan heb ik ook mijn vraagtekens bij de rest
Zwakbegaafd is niet per defenitie achterlijk. Ze mogen trouwen, ze mogen alleen wonen, ze mogen reizen, ze mogen alles. Vaak hebben die mensen begeleiding maar hebben vaak dezelfde rechten als een begaafde. Soms staan ze onder curatele maar ook dan mogen ze reizen.
Het verwarrende van het woord zwakbegaafd is vaak dat mensen er geen begrip voor hebben. Het woord zwakbegaafd wordt vaak gebruikt voor mensen die een verstandelijke handicap hebben, maar een verstandelijk gehandicapte heeft een veel lagere score. Het IQ van die mensen is meestal tussen 1 en 60. Tussen de 60 en de 100 wordt vaak zwakbegaafd gezegd. Het zijn mensen die een beetje vertraagd ontwikkelen vergeleken met normaal begaafde mensen.
bron
Ik zeg ook niet dat ze achterlijk zijn:
Maar doordat ze zwakbegaafd is, betekent nog niet dat ze achterlijk is ofzo. Ze weet dingen echt wel.
Voor de wet kan een meerderjarige met een geestelijke stoornis (waar zwakbegaafdheid onder valt) onder curatele worden gesteld (bron: art. 1: 378 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Als iemand onder curatele is gesteld dan is diegene handelingsonbekwaam (bron: art. 1: 381 lid 2 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Ze mogen na toestemming van de curator handelingen uitvoeren (bron: art. 1: 381 lid 3 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Een persoon die een geestelijke stoornis heeft, kan geen overeenkomst/handeling aangaan, want er wordt vanuit gegaan dat de wil niet overeenstemt met de verklaring en dan is er dus geen overeenkomst/handeling (bron: art. 3: 34 BW => HEO wetteksten 2005/2006)
Ik weet het, ik spreek mezelf met een eerdere post een beetje tegen, maar goed. Ik heb het even opgezocht in de wetteksten.
Ik zeg ook niet dat ze niet mogen reizen, maar het lijkt mij niet verstandig om zo iemand
alleen te laten reizen.
Als je zo iemand niet onder curatele stelt, vraag om een aantal dingen, zoals dit. Oorzaak en gevolg!?