Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlchol en tabak schadelijker dan XTC en weed

Alchol en tabak schadelijker dan XTC en weed

35 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tabak en alcohol gevaarlijker dan XTC en weed

Alcohol en tabak zijn gevaarlijk dan marihuana ecstacy, zo blijkt uit een Brits onderzoek dat vandaag in het medische tijdschrift The Lancet gepubliceerd wordt. De onderzoekers hopen hiermee een discussie op gang te brengen over de manier waarop maatschappelijk aanvaarde drugs moet worden gereguleerd.

De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving. Daarvoor lieten ze twee groepen experts - in verslaving gespecialiseerde psychiaters en wetenschappelijke of medische experts bij politie en justitie - een score toekennen aan twintig verschillende drugs. Na afloop bleek dat beide groepen het met elkaar eens waren, maar dat het resultaat niet gelijk staat met de manier waarop de gevaarlijke middelen zijn geclassificeerd.

Heroïne en cocaïne blijken de grootste boosdoeners. Op de tweede en derde plaats staan slaap- en kalmeermiddelen en methadon. Maar alcohol neemt een beangstigende vijfde plaats in, gevolgd door tabak op de negende plaats en marihuana op de elfde.

Zo zijn 40 procent van alle aandoeningen die in de ziekenhuisen worden behandeld te wijten aan het roken en is de helft van de gevallen op de spoedafdeling toe te schrijven aan een overmatig alcoholgebruik.

bron: http://www.lnm.eu/news.html?newsid=22268
-----

Goh, zijn ze er nu eindelijk achter.
L
LanaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja dat laatste is omdat er in verhouding veel meer mensen roken en drinken dan dat er mensen xtc slikken.
Ik weet niet hoor, alles is slecht. Of er nou iets tot slechtste benoemd moet worden.. Al die onderzoeken voor Jan Lul...
Je kunt lichamelijk beter een sigaretje opsteken dan een xtc-pil nemen. Wat er na een pil allemaal in je lijf gebeurt, dat wil je ook niet weten. Hersenen, je bloed, je hart, je lever, je spieren enzovoorts. Alles krijgt een opdonder.
Ach, weer het overbekende verhaal, alles met mate.
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mooi, als mijn ouders mijn laboratorium onder mijn bed vinden print ik gewoon dit artikel uit!
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Psycho_Chrono zei:
Mooi, als mijn ouders mijn laboratorium onder mijn bed vinden print ik gewoon dit artikel uit!
Klik om te vergroten...
:mrgreen:

"Ja, we zijn blij dat je maar een labaratorium onder je bed hebt. We waren namelijk bang dat er een krat bier zou staan, en een pakje sigaretten lag. Dan hadden we ons toch wel zorgen moeten maken, maar nu valt het gelukkig mee"
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZI09 zei:
Psycho_Chrono zei:
Mooi, als mijn ouders mijn laboratorium onder mijn bed vinden print ik gewoon dit artikel uit!
Klik om te vergroten...
:mrgreen:

"Ja, we zijn blij dat je maar een labaratorium onder je bed hebt. We waren namelijk bang dat er een krat bier zou staan, en een pakje sigaretten lag. Dan hadden we ons toch wel zorgen moeten maken, maar nu valt het gelukkig mee"
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#6
ZI09 zei:
Psycho_Chrono zei:
Mooi, als mijn ouders mijn laboratorium onder mijn bed vinden print ik gewoon dit artikel uit!
Klik om te vergroten...
:mrgreen:

"Ja, we zijn blij dat je maar een labaratorium onder je bed hebt. We waren namelijk bang dat er een krat bier zou staan, en een pakje sigaretten lag. Dan hadden we ons toch wel zorgen moeten maken, maar nu valt het gelukkig mee"
Klik om te vergroten...

Haha doet me denken aan een Urbanus sketch:
Urbanus met zijn zusjes op de zolder
opeens doet zijn moeder het luik open "Wat zeide ge hier oant doen?"
Urbanus: "Wij hebben een orgie"
Moeder: "oh iek dacht dat ge aant rooke waart"


Heerlijk :smoke:
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Psycho_Chrono zei:
ZI09 zei:
Psycho_Chrono zei:
Mooi, als mijn ouders mijn laboratorium onder mijn bed vinden print ik gewoon dit artikel uit!
Klik om te vergroten...
:mrgreen:

"Ja, we zijn blij dat je maar een labaratorium onder je bed hebt. We waren namelijk bang dat er een krat bier zou staan, en een pakje sigaretten lag. Dan hadden we ons toch wel zorgen moeten maken, maar nu valt het gelukkig mee"
Klik om te vergroten...

Haha doet me denken aan een Urbanus sketch:
Urbanus met zijn zusjes op de zolder
opeens doet zijn moeder het luik open "Wat zeide ge hier oant doen?"
Urbanus: "Wij hebben een orgie"
Moeder: "oh iek dacht dat ge aant rooke waart"


Heerlijk :smoke:
Klik om te vergroten...
:mrgreen: ik ken hem ja, gewedlig stuk ja!

*haalt urbanus LP's vanonder het stof*
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Op CNN staat een zogenaamde top10 lijst:

THE 10 MOST DANGEROUS1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street Methadone
5. Alcohol :beer:
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10.Buprenorphine

Cannabis came in 11th, and near the bottom of the list was ecstasy.

Source: The Lancet

http://edition.cnn.com/2007/HEALTH/03/2 ... index.html
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#9
je kan mij niet vertellen, dat als je je aan een goede dosis houdt, en geen wisselende kwaliteit hebt, heroine niet veel schadelijker is dan een bos wortelen.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#11
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

geen idee, maar als crack niet eens in de lijst staat, en als het van de CNN is en het klopt ook nog, dan ben ik een decent, clean cut looking boy.
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja inderdaad, maarja drugs is vandaag zo ''hot'' gezien het aantal mensen die het tegenwoordig gebruiken.
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#13
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

''De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving.''
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Speed in combinatie met alcohol maakt het vooral gevaarlijk.
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#15
willem1984 zei:
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

''De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving.''
Klik om te vergroten...

Wist je wel dat heroine helemaal geen schade aan organen toebrengt mits het gespoten word?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is met alle onderzoeken.

Met statistiek en een goed geformuleerde onderzoeksvraag kun je mensen nog wijsmaken dat koeien geel zijn bij wijze van spreken.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wederom erg oud nieuws, deze onderzoeken zijn jaren geleden ook gedaan maar hebben nog nooit eerder het nieuws gehaald.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#18
willem1984 zei:
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

''De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving.''
Klik om te vergroten...

Fuck :tongueout:
Maar ik had het serieus wel gelezen.
Maar alsnog vind ik dat soort onderzoeken wat dubieus. Ligt er maar net aan welke vraag je stelt....
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alcohol is nou eenmaal een zieke drug. Snel verslavend, snel 'dodelijk' en bovenal gewoon slecht. Maar mensen gebruiken het toch, Al Pacino heeft een een of ander schrijver gequote hierover.

"I would be a better writer if I didn't drink, but I would have lost a method less to relax"

Oftewel, boeiend?
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vanavond 24 pillen vreten, als ik dood ga, kunnen jullie de onderzoekers aanklagen dat jullie hierbij emotioneel geschaad zijn bij het verlies van jullie trouwen spammert. Ik was zo overtuigd van hun artikel dat ik mijn grenzen verlegde daardoor...

(probeer het wel in Amerika dan, meeste kans)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."