#1
Tabak en alcohol gevaarlijker dan XTC en weed
Alcohol en tabak zijn gevaarlijk dan marihuana ecstacy, zo blijkt uit een Brits onderzoek dat vandaag in het medische tijdschrift The Lancet gepubliceerd wordt. De onderzoekers hopen hiermee een discussie op gang te brengen over de manier waarop maatschappelijk aanvaarde drugs moet worden gereguleerd.
De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving. Daarvoor lieten ze twee groepen experts - in verslaving gespecialiseerde psychiaters en wetenschappelijke of medische experts bij politie en justitie - een score toekennen aan twintig verschillende drugs. Na afloop bleek dat beide groepen het met elkaar eens waren, maar dat het resultaat niet gelijk staat met de manier waarop de gevaarlijke middelen zijn geclassificeerd.
Heroïne en cocaïne blijken de grootste boosdoeners. Op de tweede en derde plaats staan slaap- en kalmeermiddelen en methadon. Maar alcohol neemt een beangstigende vijfde plaats in, gevolgd door tabak op de negende plaats en marihuana op de elfde.
Zo zijn 40 procent van alle aandoeningen die in de ziekenhuisen worden behandeld te wijten aan het roken en is de helft van de gevallen op de spoedafdeling toe te schrijven aan een overmatig alcoholgebruik.
bron: http://www.lnm.eu/news.html?newsid=22268
-----
Goh, zijn ze er nu eindelijk achter.
Alcohol en tabak zijn gevaarlijk dan marihuana ecstacy, zo blijkt uit een Brits onderzoek dat vandaag in het medische tijdschrift The Lancet gepubliceerd wordt. De onderzoekers hopen hiermee een discussie op gang te brengen over de manier waarop maatschappelijk aanvaarde drugs moet worden gereguleerd.
De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving. Daarvoor lieten ze twee groepen experts - in verslaving gespecialiseerde psychiaters en wetenschappelijke of medische experts bij politie en justitie - een score toekennen aan twintig verschillende drugs. Na afloop bleek dat beide groepen het met elkaar eens waren, maar dat het resultaat niet gelijk staat met de manier waarop de gevaarlijke middelen zijn geclassificeerd.
Heroïne en cocaïne blijken de grootste boosdoeners. Op de tweede en derde plaats staan slaap- en kalmeermiddelen en methadon. Maar alcohol neemt een beangstigende vijfde plaats in, gevolgd door tabak op de negende plaats en marihuana op de elfde.
Zo zijn 40 procent van alle aandoeningen die in de ziekenhuisen worden behandeld te wijten aan het roken en is de helft van de gevallen op de spoedafdeling toe te schrijven aan een overmatig alcoholgebruik.
bron: http://www.lnm.eu/news.html?newsid=22268
-----
Goh, zijn ze er nu eindelijk achter.
