Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlchol en tabak schadelijker dan XTC en weed

Alchol en tabak schadelijker dan XTC en weed

35 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Speed in combinatie met alcohol maakt het vooral gevaarlijk.
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#2
willem1984 zei:
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

''De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving.''
Klik om te vergroten...

Wist je wel dat heroine helemaal geen schade aan organen toebrengt mits het gespoten word?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is met alle onderzoeken.

Met statistiek en een goed geformuleerde onderzoeksvraag kun je mensen nog wijsmaken dat koeien geel zijn bij wijze van spreken.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wederom erg oud nieuws, deze onderzoeken zijn jaren geleden ook gedaan maar hebben nog nooit eerder het nieuws gehaald.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#5
willem1984 zei:
matthijs zei:
Gaat dat onderzoek over schadelijkheid voor het lichaam of voor de geest?
Klik om te vergroten...

''De onderzoekers wogen drie factoren mee om de schadelijkheid van de drug te bepalen: de schade aan het lichaam van de gebruiker, de mate waarin het middel verslavend is en de impact die het heeft op onze samenleving.''
Klik om te vergroten...

Fuck :tongueout:
Maar ik had het serieus wel gelezen.
Maar alsnog vind ik dat soort onderzoeken wat dubieus. Ligt er maar net aan welke vraag je stelt....
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alcohol is nou eenmaal een zieke drug. Snel verslavend, snel 'dodelijk' en bovenal gewoon slecht. Maar mensen gebruiken het toch, Al Pacino heeft een een of ander schrijver gequote hierover.

"I would be a better writer if I didn't drink, but I would have lost a method less to relax"

Oftewel, boeiend?
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vanavond 24 pillen vreten, als ik dood ga, kunnen jullie de onderzoekers aanklagen dat jullie hierbij emotioneel geschaad zijn bij het verlies van jullie trouwen spammert. Ik was zo overtuigd van hun artikel dat ik mijn grenzen verlegde daardoor...

(probeer het wel in Amerika dan, meeste kans)
v
vlaeminkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe belachlijk, hoe kan tabak nu gevaarlijker zijn dan weed?Da is tog nonsens?
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lana zei:
Ja dat laatste is omdat er in verhouding veel meer mensen roken en drinken dan dat er mensen xtc slikken.
Ik weet niet hoor, alles is slecht. Of er nou iets tot slechtste benoemd moet worden.. Al die onderzoeken voor Jan Lul...
Je kunt lichamelijk beter een sigaretje opsteken dan een xtc-pil nemen. Wat er na een pil allemaal in je lijf gebeurt, dat wil je ook niet weten. Hersenen, je bloed, je hart, je lever, je spieren enzovoorts. Alles krijgt een opdonder.
Ach, weer het overbekende verhaal, alles met mate.
Klik om te vergroten...


Jah je hebt gelijk Lana. Zet er zelf ook mijn vraagtekens achter.

Anyways.. voor mij nóg een goede reden om vanavond lekker l0s te gaan op stimulerende middelen :P
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja ik hoorde hier gisteren van bij Edwin Evers in de uitzending, maar ik vin gewoon elke drug heeft zijn eigen gevaarlijkheden. Alcohol kan gevaarlijk zijn maar XTC ook als je er verkeerd mee omgaat of gaat combineren :)
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk dat er meer mensen zijn die 20 sigaretten op een dag roken, dan mensen die 20 joints op een dag roken.
G
GoanautLid
01-01-2024, 00:00
#12
Natuurlijk is tabak schadelijker dan wiet, want de meeste mensen die roken doen dat meerdere keren per dag (soms ezlfs enorm vaak, of constant). Als je 1 joint per dag rookt, en dat vergelijkt met iemand die 1 sigaret per dag rookt, is die ene sigaret vast gezonder.. maar wie rookt er nou 1 sigaret per dag.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kalmeerpil gevaarlijker dan lsd

Britse studie maakt komaf met misvattingen over drugs



Alcohol en tabak zijn gevaarlijker dan illegale drugs als cannabis en ecstasy. Dat blijkt uit een nieuwe schaal die Britse wetenschappers opstelden en waar drugs worden gerangschikt volgens de schade die ze veroorzaken.





Kim Walckiers De studie, die gisteren werd gepubliceerd in het gereputeerde wetenschappelijke blad The Lancet, schat alcohol slechts een fractie ongevaarlijker dan drugs als cocaïne en heroïne. De nieuwe schaal maakt komaf met het huidige systeem dat drugs indeelt volgens gevaar in klasse A, B en C. Dat leidt nogal eens tot verrassende vaststellingen. Tabak bevat bijvoorbeeld meer strafbare bestanddelen dan ecstasy, waarvan het bezit in Groot-Brittannië tot zeven jaar gevangenis kan leiden. Lsd, een A-drug in het klassieke systeem, wordt door de wetenschappers dan weer beschouwd als een relatief veilige drug, ondanks de sterk hallucinerende werking. Cannabis staat op de elfde plaats in de top twintig van schadelijke drugs. Het is gevaarlijker dan xtc, lsd en de partydrug ghb, maar het is minder schadelijk dan tabak en alcohol.


Sociale schade


De drugs werden getest op de schade die ze het lichaam kunnen toebrengen, op het risico op verslaving en op andere negatieve effecten zoals de ,,sociale schade'': agressief gedrag, verkeersongevallen, teloorgang van het sociale leven en het familieleven en verhoogde kosten voor de gezondheidszorg. De optelsom van al die gevaren leidt tot een verrassende top-vijf. Heroïne, cocaïne, barbituraten (kalmerende middelen), methadon en alcohol zijn volgens de studie de schadelijkste drugs. Ketamine (een sterk verdovend middel) staat zesde, tabak negende. Cannabis krijgt pas de elfde plaats, lsd de veertiende en xtc de achttiende. De hoge scores van alcohol en tabak, de twee meest voorkomende én legale drugs, worden bevestigd door andere cijfers. Alcohol en tabak zijn samen goed voor negentig procent van de drugsgerelateerde doden in Groot-Brittannië. De wetenschappers zeggen dat ze niet verwachten dat de overheid het nieuwe systeem zal invoeren. Ze hopen dat ze met hun studie een debat op gang trekken dat tot hervormingen kan leiden. De huidige klassering noemen ze irrationeel, willekeurig en ontransparant. De wetten in veel landen gaan volgens hen veeleer uit van een morele paniek. Ze pleiten ervoor om de straffen voor drugsgebruik evenredig te maken met de schade die ze veroorzaken.

__________________________________

Top 20 gevaarlijke producten

1. Heroïne
2. Cocaïne
3. Barbituraten
4. Methadon
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepinen
8. Amfetamine
9. Tabak
10. Buprenorfine
11. Cannabis
12. Solventen
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylfenidaat
16. Anabole steroïden
17. Gammahydroxyboterzuur (GHB)
18. Xtc
19. Alkyl nitriet (Poppers)
20. Qat

______________

Ik vind het heel goed dat ze eindelijk eens hun oogkleppen verwijderen en zo'n onderzoek aan het licht brengen.. maar da lijstje klopt toch nie 100% volgens mij (maja wie ben ik) xtc minder gevaarlijk dan lsd en ghb :rolleyes: ?

en speed minder gevaarlijk dan alcohol?
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#14
je gaat mij echt niet vertellen dat oplosmiddelen, die veelal de meest kankerverwekkende stoffen bevatten, minder gevaarlijk zijn dan een pluk wiet.
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#15
drugs is gevaarlijk, zo is het nu eenmaal
van roken krijg je kanker, van drinken levercirose, wat maakt het nou uit welke de gevaarlijkste is, ze zijn allemaal schadelijk...
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Kant, wal.
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik mis nog de antidepressiva's in de lijst (SSRI) of betekenen dat ze niet gevaarlijk zijn?, sommige mensen zijn wel degelijk verslaafd en slikken al jaren.
T
TimeKillerLid
01-01-2024, 00:00
#18
anti depressiva kun je nieteens recreatief gebruiken, of je moet al kicken op apathie, sufheid, verminderd libido, afvlakking van emoties..

heb ze zelf ook gebruikt, zou niet kunnen begrijpen dat mensen anti depressiva voor de lol zouden pakken....in tegenstelling tot de benzodiapines.

Ook kun je aan anti depressiva niet verslaafd raken.
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#19
willem1984 zei:
Ik mis nog de antidepressiva's in de lijst (SSRI) of betekenen dat ze niet gevaarlijk zijn?, sommige mensen zijn wel degelijk verslaafd en slikken al jaren.
Klik om te vergroten...

volgens mij worden die als medicijnen beschouwt en niet als genotsmiddel. En anti-depressiva's zijn over het algemeen ook niet geschikt voor recretief gebruik, ik denk dat je de benzodiapines bedoelt?
w
willem1984Lid
01-01-2024, 00:00
#20
TimeKiller zei:
Ook kun je aan anti depressiva niet verslaafd raken.
Klik om te vergroten...

Daar ben ik het niet met jou eens, sommige mensen zijn na jarengebruik echt afhankelijk van geworden en krijgen afkickverschijnselen van.

En TimeKiller; benzodiazepines zijn ook medicijnen en niet bedoeld als 'genotmiddel'.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."