Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWilders: kabinet capituleert voor islam

Wilders: kabinet capituleert voor islam

57 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geert wilders blijft voor mij een lastig onderwerp....

Aan de ene kant heeft hij gelijk. Nederland is van oorsprong een christelijke natie (waar ik ook wel wat op aan te merken heb alszijnde Atheist). Ik vind dat allochtonen zich aan ons kunnen aanpassen, en anders maar opduvelen naar het eigen land als het daar zoveel beter is. Het is van de zotte dat wij zo aardig zijn om ze hier in onze moderne samenleving laten wonen, met z'n allen hun uitkering betalen, en dat zij dan vervolgens gaan zeuren dat wij nederlanders dit fout doen en dat moeten laten. Het is toch van de gekke dat iemand in zijn eigen Nederland een boete krijgt omdat ie een Nederlandse vlag op zn jas draagt, omdat mijnheer de allochtoon dat discriminerend vind. Terwijl ik overal turken zie rondlopen met gigantische turkse vlaggen op hun jas. Je bent hier toch zelf heen gekomen? Officieel zélf Nederlander, en dan gaan zeuren over een Nederlandse vlag?

Op een aantal punten ben ik het eens met Wilders. De manier waarop hij gebruik maakt van ons grondrecht "vrijheid van meningsuiting" is mij te extreem, maar als we hem nou gaan verbieden dat allemaal te zeggen, word het censuur, en zijn we net zo lekker bezig als Poetin nu is in Rusland, en zoals elke dictator op de wereld doet.

Toch vind ik dat Wilders aan het doorslaan is. Dingen als een verbod op de Koran vind ik te ver gaan, maar daar hoeft men zich helemaal geenzorgen over te maken, want we hebben hier ook het grondrecht "Geloofsvrijheid"

Wel vind ik het goed dat hij het onderwerp aan het licht brengt, want sommige dingen gaan echt te ver. Zoals de zwarte wijken in rotterdam, waar de politie nauwelijks nog durft te komen. Of A'dam zuid, een buurt waar Marokkanen de overhand hebben, en waar 70% van alle overvallen op geldwagens in Nederland gebeuren. Of dat ons zuurverdiende belastinggeld, wat we ook zouden kunnen gebruiken om de armen in ons landje te kunnen verzorgen, word uitgegeven aan peperdure "therapien" waarbij jonge criminele allochtonen een aantal weken vlinders gaan bestuderen in Marokko. Als je hier als gast komt wonen, heb je je te houden aan onze wetten, en anders flikker je maar een eind op.

Misschien niet subtiel, maar stel je Nederland eens voor als een huis, waar wij Nederlanders de inwonende familie zijn. Nou ben ik 17, en heb dus geen kinderen, maar stel je even voor. Als mijn kind geld uit mijn portemonee zou jatten, dan pak ik mijn geld terug en krijgt ie huisarrest, vergelijkbaar met een gevangenis. Als mijn kind een vriend of vriendin mee neemt, en die jat geld uit mn portemonee, dan pak ik mijn geld terug, stuur ik dat kind mn huis uit, en licht ik z'n ouders in, waardoor hij thuis straf krijgt. Ik vind dat we dit ook moeten toepassen in de samenleving. Allochtoon? Pleeg je een misdrijf, of een aantal misdaden, het land uit en nooit weer terugkomen...
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik schaam me diep dat van alle landen, uitgerekend wij de Europese volksgek hebben.

En jcutter123, respect voor wilders? Wat valt er te respecteren aan een gebroken man die zich fel tegen de Islam heeft gekeerd omdat z'n vriendin er op de middelbare school met een islamiet vandoor ging? Zielig voor hem, ja, dat wel. Maar om dan zó je leven te verzieken met haat, en volstrekt onrealistische uitspraken te doen om vervolgens nooit meer zonder beveiliging over straat te kunnen lopen getuigt van een wel héle zieke geest.
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik weet niets van Wilders psychologische drijfveren om zich tegen de Islam te weren, maar op zich is dat zelfs oninteressant. Misschien wel voor een biograaf, maar zeker niet voor een maatschappijkritisch observeerder.

De Islamisering van Europa is één van de grootste gevaren.
Men kan inderdaad wat afdingen op 's mans stijl en zijn eeuwige boutades, maar feit is toch maar dat hij doet wat andere politici verzuimen te doen.
Hoewel ik op menig punt van de man verschil, is het woord *respect* hier wel degelijk op zijn plaats.

Het vergt absoluut geen moed om gelijk Balkenende de wahabitische olieleveranciers te paaien, wel om de gruwel genaamd Islam tot haar ware proporties te herleiden: een levensbedreigend geloofsysteem dat het Mekka van de 7e eeuw centraal stelt.
r
raizeredgeLid
01-01-2024, 00:00
#4
denk dat wilders binnekort ook wel een kogel ken verwachten
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#5
*Voorziet veel bloed, vuur, lood en vaagheid* :beer:

Zal hem morgen ff lezen, nu is dat geen optie :mrgreen: (Had alleen het laatste stukje van Marla dus gelezen)
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Moet mijn betoog morgen hier en daar ook nog wat aanscherpen hoor, want ik was/ben drie nachten zo goed als wakker en niet meer de meest heldere persoon... Doe ik later, nu te vaag!
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat Wilders doet is net zo goed haatzaaierij als waar hij de imams en de islam van beschuldigd. Waarom dan wel de islam aan pakken volgens hem, en niet hem zelf? Haatzaaierij is haatzaaierij tenslotte. Maakt niet uit wie het doet.

Ik snap zelf nog steeds niet dat de Nederlandse regering hier niets tegen doet. Wilders is een parlementarier, vertegenwoordiger van het Nederlandse volk. Kom op, heeft hij bij al zijn kiezers gevraagd of men zit te wachten op zo een film? Heeft hij uberhaupt nagedacht over de gevolgen die het gaat hebben? Ik denk dat er inderdaad serieus wel iets gaat gebeuren.

Ik zag laatst bij Nova hier ook iets over. Toen werd er een vergelijk getroffen met die spotprent die in Denemarken was gepubliceerd. Bij onrusten die toen uitbraken, zijn alleen moslims om gekomen. Ik denk niet dat dit nu ook het geval gaat zijn.

Uiteraard zijn de mensen die dan aanslagen en dergelijke plegen zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Maar de oorzaak van die aanslagen en dergelijke is Wilders. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, op het moment dat al die dreiging dus waar blijken te zijn. Kijken of er dan nog zoveel Nederlanders achter Wilders staan. Maar ja, aan de andere kant, dat zal dan ook wel, dat zijn dan van die mensen die zeggen: "zie je wel. Hij (Wilders) had toch gelijk". Mensen die niet nadenken zeg maar, want als je even verder kijkt, zie je ook dat als die film er niet zo zijn geweest, dat die aanslagen of wat dan ook er niet zouden zijn geweest.

Respect voor Wilders? Nooit! Hij durft inderdaad wel te zeggen wat een groot aantal mensen denken, maar de manier waarop hij omgaat met mensen van een ander geloof is werkelijk respectloos. Hij verdient het in mijn ogen daarom ook niet om respect te krijgen. Iedereen is anders, en de koran lijkt in zekere zin op de bijbel. Alle heilige boeken hebben ongeveer dezelfde oorsprong, alleen heten de figuren in de boeken anders en hebben ze andere rituelen. So what? laat iedereen lekker zichzelf zijn. Extremisten zijn een ander verhaal. Zoals in discussies al vaker naar voren is gekomen (zelfs door mensen uit de islam) gaan extremisten verder dan wat in de koran staat. Zij schieten door. Maar daarom is de koran nog geen slecht boek, net zo min als dat de bijbel een slecht boek is.

Life and let life, zou ik zeggen. Pak de extreme gevallen aan, en laat de rest gewoon lekker zijn eigen leven leiden.
P
Psy HighLid
01-01-2024, 00:00
#8
Marla Singer zei:
Ik vind dat er nou eens een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen de radicalen cq. extremisten en gewone (gematigde) Islamieten.
Klik om te vergroten...
Hoe - in hemelsnaam - wil je dat dan doen? Aan de hand van welke criteria? En zelfs moest je een goede waaier van criteria hebben, wat belet hen van gewoon vlakaf te liegen. De fundi's lopen echt niet te koop met hun denkbeelden hoor. De daders van 9-11 deden zich voor als gewone immigraten, tot het moment opportuun was om die rol te laten vallen. "Het is een publiek geheim dat veel moslims met een gespleten tong spreken: binnen hun gemeenschap doctrinair-islamitisch, naar buiten toe formeel-democratisch" (Bassam Tibi, Europa ohne Identität)
Bij wijze van voorbeeld : een Marokkaan die al acht jaar als 'informant' betaald werd door de Belgische staatsveiligheid, blijkt nu leider van een terreurgroep verantwoordelijk oor 6 moorden. En zo kan ik nog ontelbare voorbeelden aanhalen van moslims die met gepleten tong spreken. Dus nogmaals : hoe wil jij dat onderscheid maken? Wie bepaalt de criteria?

Trouwens ze doen ook steeds minder moeite om het te verbergen. In een Humo-enquête komt een kwart van de moslims die België rijk is, er openlijk voor uit dat ze de sharia verkiezen boven de wetten van het land waar ze wonen. Volgens een vrt-enquete waren het er nog meer als ik me niet vergis. Minstens een kwart dus.. hallucinant.

Marla Singer zei:
Onze samenleving begint in steeds grotere mate een irrationele angst te ontwikkelen voor het begrip Islam.
Klik om te vergroten...

Zo irrationeel was die angst anders niet voor de mensen wier familieleden is stukken geblazen werden tijdens de aanslagen in Londen en Madrid. Je beseft toch dat je gewoon GELUK hebt dat er nog niets gebeurd is in NL. De plannen ervoor bestonden al. Dat jij je geen zorgen maakt dat er om de haverklap terroristische groeperingen worden opgerold in Nederland, België en de rest van West-Europa, is goed voor jou (..is bliss). Maar diegenen die er wel rekening mee houden van irrationele gedachten beschuldigen gaat een brug te ver.

Marla Singer zei:
Ik vind het zwaar overdreven om de gehele Islam als "gruwel" te bestempelen. Voor de meeste moslims is het slechts hun religie en verschilt het wezenlijk niet veel van "ons" Christendom. Alleen wanneer de aanhang van een bepaalde religie strenge, radicale vormen begint aan te nemen, begint dat eng te worden. Ook binnen het Christendom zijn er genoeg van dat soort stromingen met overtuigingen die al lang niet meer van deze tijd zijn en ook die aanhang bevindt zich in een opmars. Eigenlijk zou je alle geloofsystemen in zekere mate dan wel "levensbedreigend" kunnen noemen (met min of meer uitzondering van het Boeddhisme).
Klik om te vergroten...

Ah, hier hebben we de obligate vergelijking met het Christendom al. What's your point? Alle religies zijn levensbedeigend, dus we moeten niet enkel zagen over de islam, of wat?
Ja, natuurlijk suckt(e) het Christendom ook. Alle geïnstitutionaliseerde religies zijn een slechte zaak. Het is net door er hard tegenin te gaan dat we de Verlichting hebben mogen meemaken. Nu is het Christendom veel van haar macht kwijt, en dus minder gevaarlijk. Maar op dit moment moeten we net zo hard tegen de Islam in gaan, om bepaalde verworvendheden niet te verliezen. De Islam is op dit moment nu eenmaal de meest bedreigende religie op deze wereld. Zowel op nationaal als op internationaal vlak.

Illustratie : Een maand geleden zag ik nog een reportage op tv. Het ging over de dalende populariteit van de evolutieleer oiv het groeiende aantal moslims. In een random klas in Antwerpen waren de aanhangers van de evolutieleer zwaar in de minderheid (3 op 15 ofzo). Als ik zo'n dingen zie denk ik : is dit nu waar we naartoe willen met ons land? Een klas vol dommekloten die denken dat Darwin een grap is en dat Allah hen op de wereld heeft gezet? Terug naar de middeleeuwen?


Ik poog de rest van je betoog effe op een bondige en sarcastische wijze samen te vatten :

Met Islam is niets mis. Binnen de Islam is het een kleine, maar toch steeds groter wordende groep die het verpest voor de rest. En het is natuurlijk ook deels onze fout. Wat zeg ik, het is GROTENDEELS onze fout! Die van mij en die van jou, lezer! Het is iedere westerling zijn fout, behalve die van Marla dan allicht. Hoe dat precies in zijn werk gaat is mij niet duidelijk, maar daar kan Marla u vast alles over vertellen. Het was iets over moslimterroristen bij naam noemen ofzo.. Daardoor drijven we hele groepen moslims als het ware recht in de armen van Al-Qaida, dat snapt u ook wel. We worden steeds minder tolerant tegenover de Islam (in een merkwaardige analogie met het aantal aanslagen en incidenten, nvdr.) en de media schildert iedere moslim af als een bommenlegger. Daardoor bekijken wij Nederlanders en Belgen iedere moslim met opgetrokken neus en afschuw in de ogen, en het wordt steeds erger. Daardoor worden brave moslimhuisvaders plots strijders voor Al-Qaida, en zitten we met de gebakken peren. Onze eigen angst voedt het extremisme.

NEEN! Schalt luid de stem van Marla.. Dit is niet de manier! We moeten samenwerken met de moslimgemeenschap. (daarbij de werkelijk tálloze vertegenwoordigingsorganen, overlegorganen, inspraakorganen, jeugdhuizen, initiatieven, toegevingen, steunpunten enzovoort vlot over het hoofd kijkend). Een nieuw en verrassend concept zowaar!

Ik snap nog altijd niet waar je naartoe wilt. Je erkent dat er een groeiend probleem is, maar de beschuldigende vinger richt je dan naar de (over het algemeen goedbedoelende) Belg en de Nederlander, in een logica die ik ergens nog wel kan volgen, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben. Je grote oplossing is.. samenwerken en openstaan voor dialoog. Ik weet niet waar jij de laatste 10 jaar hebt uitgehangen, maar er zijn dus steeds meer initiatieven om 'in dialoog te treden met de moslimgemeenschap'. And it didn't work. Integendeel.

Dit moest ik er toch nog effe uitpikken :

Iedere moslim lijkt tegenwoordig een potentiele aanslagpleger te zijn en onze samenleving heeft zich tegen hun gekeerd. Echter, door ze nu massaal buiten te sluiten en te bevooroordelen, beledig je een hele grote groep onschuldige mensen, die zich logischerwijs hierdoor nu ook tegen ons keert. Mensen die voorheen vel tegen de extremisten waren, zijn nu door onze steeds afstandelijkere houding, het vertrouwen in de westerse wereld kwijtgeraakt.
Klik om te vergroten...

IK sluit niemand uit. IK bevooroordeel niemand. En zo zullen er nog wel een paar miljoen Belgen en Nederlanders zijn. Waarom zo veralgemenen marla? Dat jij aangaande de toenemende fundamentalisering een mea culpa wilt slaan : be my guest. Maar betrek mij en de rest er niet bij. Dat er een groep rukkers in een grot in de woestijn zit, die kwaad is op alles en iedereen, is NIET, ik herhaal, NIET mijn fout.
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Play_bunny zei:
Respect voor Wilders? Nooit! Hij durft inderdaad wel te zeggen wat een groot aantal mensen denken, maar de manier waarop hij omgaat met mensen van een ander geloof is werkelijk respectloos. Hij verdient het in mijn ogen daarom ook niet om respect te krijgen. Iedereen is anders, en de koran lijkt in zekere zin op de bijbel. Alle heilige boeken hebben ongeveer dezelfde oorsprong, alleen heten de figuren in de boeken anders en hebben ze andere rituelen. So what? laat iedereen lekker zichzelf zijn.
Klik om te vergroten...


Ik denk er exact zo over!
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#10
met bepaalde dingen heeft ie best gelijk...andere dingen van hem gaan te ver
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vrijheid van meningsuiting die verdedigd moet worden
De islam is in strijd met mensenrechten (vrouwen onderdrukking en besnijdenis enzo)
Islamieten zijn vaak erg onverdraagzaam

Daar ben ik het allemaal mee eens.

Als we kijken naar de praktijk met de moslims hier in nederland ben ik het deels eens met hem. Er zijn relatief meer problemen met moslim immigranten dan met autochtone nederlanders. Dat mag onderkent worden. Echter, de oorzaak moet je niet puur bij de islam zoeken, maar ook in de vicueze circel van discriminatie en zich gediscrimineerd voelen en daardoor afwijkend gedrag vertonen. Daarnaast moet je natuurlijk nooit vergeten dat het hier om een deel van die immigranten gaat en je ze dus niet allemaal over 1 kam moet scheren.

De aanpak van wilders is waar ik op tegen ben. Een subtiele aanpak zou veel beter zijn.
Als wilders nu strax een film op TV zou brengen waarin hij geen koran verscheurt of verbrand ofzo, maar in normale bewoordingen probeert uit te leggen dat de moslims die al voor het uitkomen van de film op hun kop staan eens wat verdraagzamer moeten zijn enzo. Dan zou hij denk ik ineens veel respect kunnen krijgen en meer bereiken, een beetje zoals de donorshow van BNN. Helaas begrijpt wilders het begrip subtiel niet en normale bewoordingen kent hij ook niet, dus de kans hierop is nul vrees ik.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wilders zal nooit mijn respect krijgen. Hij is een zionistische neo-liberalist wiens enige doel is haat te zaaien onder zodat hij meer politieke macht kan verwerven. Zijn uitspraken zijn populistisch en vaak gebaseerd op niets dan schreeuwen. Zijn haat tegen de Islam is onrealistisch en subjectief. Het aller ergste is nog eens dat hij zijn racistische standpunten gebruikt als frontend voor zijn neo-liberale ideëen waarmee hij zijn eigen aanhang enorm naait. Zijn aanhang zit vooral in de lagere financiële (en intellectuele...) klasse welke er dus absoluut geen voordeel bij hebben dat de maatschappij nog kapitalistischer en oneerlijker wordt.

Ik ben geen fan van de Islam, net zoals ik ook geen fan ben van het christendom, jodendom, hindoeïsme of enige andere vorm van georganiseerde religie. De waarden van deze groepen zijn vaak gebaseerd op gedateerde wetboeken die soms helemaal niet gerelativeerd worden. Dit gepaard met de vaak enorm hiërarchische en authoritaire structuur van de religies maakt het er voor mij niet beter op :( Ik heb het liefst zo min mogelijk hiërarchie, authoriteit en regels. Creativiteit voor alles!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psy High zei:
Marla Singer zei:
Ik vind dat er nou eens een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen de radicalen cq. extremisten en gewone (gematigde) Islamieten.
Klik om te vergroten...
Hoe - in hemelsnaam - wil je dat dan doen? Aan de hand van welke criteria? En zelfs moest je een goede waaier van criteria hebben, wat belet hen van gewoon vlakaf te liegen. De fundi's lopen echt niet te koop met hun denkbeelden hoor. De daders van 9-11 deden zich voor als gewone immigraten, tot het moment opportuun was om die rol te laten vallen. "Het is een publiek geheim dat veel moslims met een gespleten tong spreken: binnen hun gemeenschap doctrinair-islamitisch, naar buiten toe formeel-democratisch" (Bassam Tibi, Europa ohne Identität)
Bij wijze van voorbeeld : een Marokkaan die al acht jaar als 'informant' betaald werd door de Belgische staatsveiligheid, blijkt nu leider van een terreurgroep verantwoordelijk oor 6 moorden. En zo kan ik nog ontelbare voorbeelden aanhalen van moslims die met gepleten tong spreken. Dus nogmaals : hoe wil jij dat onderscheid maken? Wie bepaalt de criteria?

Trouwens ze doen ook steeds minder moeite om het te verbergen. In een Humo-enquête komt een kwart van de moslims die België rijk is, er openlijk voor uit dat ze de sharia verkiezen boven de wetten van het land waar ze wonen. Volgens een vrt-enquete waren het er nog meer als ik me niet vergis. Minstens een kwart dus.. hallucinant.

Marla Singer zei:
Onze samenleving begint in steeds grotere mate een irrationele angst te ontwikkelen voor het begrip Islam.
Klik om te vergroten...

Zo irrationeel was die angst anders niet voor de mensen wier familieleden is stukken geblazen werden tijdens de aanslagen in Londen en Madrid. Je beseft toch dat je gewoon GELUK hebt dat er nog niets gebeurd is in NL. De plannen ervoor bestonden al. Dat jij je geen zorgen maakt dat er om de haverklap terroristische groeperingen worden opgerold in Nederland, België en de rest van West-Europa, is goed voor jou (..is bliss). Maar diegenen die er wel rekening mee houden van irrationele gedachten beschuldigen gaat een brug te ver.

Marla Singer zei:
Ik vind het zwaar overdreven om de gehele Islam als "gruwel" te bestempelen. Voor de meeste moslims is het slechts hun religie en verschilt het wezenlijk niet veel van "ons" Christendom. Alleen wanneer de aanhang van een bepaalde religie strenge, radicale vormen begint aan te nemen, begint dat eng te worden. Ook binnen het Christendom zijn er genoeg van dat soort stromingen met overtuigingen die al lang niet meer van deze tijd zijn en ook die aanhang bevindt zich in een opmars. Eigenlijk zou je alle geloofsystemen in zekere mate dan wel "levensbedreigend" kunnen noemen (met min of meer uitzondering van het Boeddhisme).
Klik om te vergroten...

Ah, hier hebben we de obligate vergelijking met het Christendom al. What's your point? Alle religies zijn levensbedeigend, dus we moeten niet enkel zagen over de islam, of wat?
Ja, natuurlijk suckt(e) het Christendom ook. Alle geïnstitutionaliseerde religies zijn een slechte zaak. Het is net door er hard tegenin te gaan dat we de Verlichting hebben mogen meemaken. Nu is het Christendom veel van haar macht kwijt, en dus minder gevaarlijk. Maar op dit moment moeten we net zo hard tegen de Islam in gaan, om bepaalde verworvendheden niet te verliezen. De Islam is op dit moment nu eenmaal de meest bedreigende religie op deze wereld. Zowel op nationaal als op internationaal vlak.

Illustratie : Een maand geleden zag ik nog een reportage op tv. Het ging over de dalende populariteit van de evolutieleer oiv het groeiende aantal moslims. In een random klas in Antwerpen waren de aanhangers van de evolutieleer zwaar in de minderheid (3 op 15 ofzo). Als ik zo'n dingen zie denk ik : is dit nu waar we naartoe willen met ons land? Een klas vol dommekloten die denken dat Darwin een grap is en dat Allah hen op de wereld heeft gezet? Terug naar de middeleeuwen?


Ik poog de rest van je betoog effe op een bondige en sarcastische wijze samen te vatten :

Met Islam is niets mis. Binnen de Islam is het een kleine, maar toch steeds groter wordende groep die het verpest voor de rest. En het is natuurlijk ook deels onze fout. Wat zeg ik, het is GROTENDEELS onze fout! Die van mij en die van jou, lezer! Het is iedere westerling zijn fout, behalve die van Marla dan allicht. Hoe dat precies in zijn werk gaat is mij niet duidelijk, maar daar kan Marla u vast alles over vertellen. Het was iets over moslimterroristen bij naam noemen ofzo.. Daardoor drijven we hele groepen moslims als het ware recht in de armen van Al-Qaida, dat snapt u ook wel. We worden steeds minder tolerant tegenover de Islam (in een merkwaardige analogie met het aantal aanslagen en incidenten, nvdr.) en de media schildert iedere moslim af als een bommenlegger. Daardoor bekijken wij Nederlanders en Belgen iedere moslim met opgetrokken neus en afschuw in de ogen, en het wordt steeds erger. Daardoor worden brave moslimhuisvaders plots strijders voor Al-Qaida, en zitten we met de gebakken peren. Onze eigen angst voedt het extremisme.

NEEN! Schalt luid de stem van Marla.. Dit is niet de manier! We moeten samenwerken met de moslimgemeenschap. (daarbij de werkelijk tálloze vertegenwoordigingsorganen, overlegorganen, inspraakorganen, jeugdhuizen, initiatieven, toegevingen, steunpunten enzovoort vlot over het hoofd kijkend). Een nieuw en verrassend concept zowaar!

Ik snap nog altijd niet waar je naartoe wilt. Je erkent dat er een groeiend probleem is, maar de beschuldigende vinger richt je dan naar de (over het algemeen goedbedoelende) Belg en de Nederlander, in een logica die ik ergens nog wel kan volgen, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben. Je grote oplossing is.. samenwerken en openstaan voor dialoog. Ik weet niet waar jij de laatste 10 jaar hebt uitgehangen, maar er zijn dus steeds meer initiatieven om 'in dialoog te treden met de moslimgemeenschap'. And it didn't work. Integendeel.

Dit moest ik er toch nog effe uitpikken :

Iedere moslim lijkt tegenwoordig een potentiele aanslagpleger te zijn en onze samenleving heeft zich tegen hun gekeerd. Echter, door ze nu massaal buiten te sluiten en te bevooroordelen, beledig je een hele grote groep onschuldige mensen, die zich logischerwijs hierdoor nu ook tegen ons keert. Mensen die voorheen vel tegen de extremisten waren, zijn nu door onze steeds afstandelijkere houding, het vertrouwen in de westerse wereld kwijtgeraakt.
Klik om te vergroten...

IK sluit niemand uit. IK bevooroordeel niemand. En zo zullen er nog wel een paar miljoen Belgen en Nederlanders zijn. Waarom zo veralgemenen marla? Dat jij aangaande de toenemende fundamentalisering een mea culpa wilt slaan : be my guest. Maar betrek mij en de rest er niet bij. Dat er een groep rukkers in een grot in de woestijn zit, die kwaad is op alles en iedereen, is NIET, ik herhaal, NIET mijn fout.
Klik om te vergroten...

De laatste tien jaar heb ik uitgehangen in Amsterdam, een plek in Nederland waar een grote hoeveelheid Moslims woont en daarnaast werk ik in een callcenter waar 80% van mijn collega's van Marokkaanse afkomst is. Ik ken er dus genoeg, ik woon in het centrum van een wereldstad, ik zie genoeg om me heen....

Er zijn ook een heleboel dingen die ik inderdaad niet zie of weet. Ik kan inderdaad niet direct zien of iemand een fundamentalist is of een gematigde moslim, maar ik wil er ook niet meteen van uitgaan dat ALLE moslims kwade bedoelingen hebben, aangezien de meesten die niet hebben!

Als jij denkt dat ik de gehele westerse wereld de schuld geef van al het moslimextremisme, dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen. Die fanaten waren er altijd al, die vind je overal, in iedere religie. Ik bedoelde alleen te zeggen dat er meer radicale moslims bij KUNNEN komen, als men moslims bij voorbaat maar af blijft keuren. Als je continue maar afgewezen wordt en smerige blikken krijgt toegeworpen, terwijl je geen kwade bedoelingen hebt, hoe zou jij je dan voelen? Ik zou er in iedergeval behoorlijk de pest in kunnen krijgen. Zeker als jonger persoon, ben je dan heel vatbaar als je met zo'n "Jihad-ronselaar" in contact komt....

Ik zie verder geen vertegenwoordigingsorganen, overlegorganen, inspraakorganen, jeugdhuizen, initiatieven, toegevingen en steunpunten over het hoofd, als ik het heb over samenwerken met de moslimgemeenschap. Integendeel, de Islam is - hier in Amsterdam - juist bij dit soort instanties heel goed vertegenwoordigd!

Als ik jouw reactie op mijn betoog zo lees, zie ik iemand die goed door de media is beinvloed en zelf niet echt tussen de moslimgemeenschap leeft. Je zou volgens mij ook niet durven, je kan maar beter altijd op je hoede blijven toch??
Als je toch zo van de media houdt heb ik hier nog een tip voor je: "Jesuscamp" een documantaire over Christenkindjes die in Amerika gehersenspoeld worden. Komt aardig in de buurt van zo'n Jihadkamp.....
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#14
Uiteraard zijn de mensen die dan aanslagen en dergelijke plegen zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Maar de oorzaak van die aanslagen en dergelijke is Wilders.
Klik om te vergroten...

Ken je het gezegde: "don't shoot the messenger"? De normen en waarden van extremistische islamieten zijn gewoon heel anders dan die van de gemiddelde persoon in de westerse wereld. Beledig je hun geloof, dan moet je sterven. Dat is net zo logisch voor hen als 1+1 = 2 voor ons.

Mogen wij dan voortaan niets meer zeggen, praktijken zoals vrouwenbesnijdenis mogen we niet bekritiseren? Vrouwen zijn ondergeschikt aan mannen omdat het in een boek uit de 7e eeuw staat?

Het verschil tussen de Islamitisch wereld en de Christelijke wereld zit hem in de ontwikkeling die wij in de Christelijke wereld wel hebben meegemaakt en de Islamieten niet. In Europa begon men te twijfelen aan het heilige schrift, voorheen werd de Bijbel zelfs gezien als het natuurkundeboek bij uitstek. (Gallileo Gallilei moest zijn aarde draait rond zon theorie terugnemen omdat in de Bijbel stond dat de sterren rond de aarde draaien). Na enkele eeuwen is de Bijbel echter teruggebracht tot wat het werkelijk is, een boek, geschreven door mensen.
Hoewel ook in de Islamitische wereld deze ontwikkeling ooit begonnen is heeft hij nooit houvast onder het grote publiek kunnen vinden.

De Koran is geschreven door mensen die Mohammed hebben horen spreken, het bestaat uit twee onderdelen:
- Levensbeschouwing van Mohammed
- Regels

De regels zijn sterk gedateerd, ze zijn voornamelijk opgesteld uit de tijd dat Mohammed recht sprak in Al-Jahtrib. Deze regels zijn nooit veranderd, nog bekritiseerd door Moslims zelf.

Just my two cents
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pikachu zei:
Uiteraard zijn de mensen die dan aanslagen en dergelijke plegen zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Maar de oorzaak van die aanslagen en dergelijke is Wilders.
Klik om te vergroten...

Ken je het gezegde: "don't shoot the messenger"? De normen en waarden van extremistische islamieten zijn gewoon heel anders dan die van de gemiddelde persoon in de westerse wereld. Beledig je hun geloof, dan moet je sterven. Dat is net zo logisch voor hen als 1+1 = 2 voor ons.

Mogen wij dan voortaan niets meer zeggen, praktijken zoals vrouwenbesnijdenis mogen we niet bekritiseren? Vrouwen zijn ondergeschikt aan mannen omdat het in een boek uit de 7e eeuw staat?
Klik om te vergroten...

Waarom zou Wilders aan mogen zetten tot haat, maar de imams niet? Kun je mij dat dan alsjeblieft uitleggen?
De imams gooien het op vrijheid van meningsuiting en Wilders ook.
Wat bij mij op komt is de gedachte: "meten met 2 maten" Dat is niet helemaal eerlijk, lijkt me zo.

En lieve schat, vrouwenbesnijdenis is in nederland verboden. Als men erachter komt, en daar letten ze op bij consultatiebureaus en jeugdarts, dan wordt men gewoon vervolgd. En daarnaast... heb je gekeken hoe de Christen Unie, en nog zo een christelijke partij, ik geloof CPU of zoiets, met vrouwen omgaan? Daar zijn vrouwen ondergeschikt aan de man. Die mogen niet eens een bestuurlijke functie bekleden. Zo gaat dat ook in een christelijke partij, en in het christelijk geloof. Kom op, als het in een Nederlandse politieke partij al niet mag, ga dan niet een geloof bekritiseren. Pak eerst alle ongelijkheid in Nederland aan, en ga dan pas kijken naar andere geloven.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#16
Marla Singer zei:
Psy High zei:
Marla Singer zei:
Er zijn ook een heleboel dingen die ik inderdaad niet zie of weet. Ik kan inderdaad niet direct zien of iemand een fundamentalist is of een gematigde moslim, maar ik wil er ook niet meteen van uitgaan dat ALLE moslims kwade bedoelingen hebben, aangezien de meesten die niet hebben!

.....
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

en dat lijkt me dan ook het belangrijkste...de meeste moslims hebben absoluut geen kwade bedoelingen. zelfs niet de moslim jongeren die in het centrum vervelend lopen te doen hebben geen kwade bedoelingen (in ieder geval niet in de zin van; we steunen de jihad en de taliban ofzo).

we zouden eens moeten ophouden met altijd maar die vooroordelen en dat gegeneraliseer...behandel mensen als individu, en niet als moslim, jood of neger. uiteindelijk hebben we maar een heel klein stukje land die we met zijn allen moeten delen.....waarom kunnen we dat niet gewoon op een fatsoenlijke manier doen? het leven is veel te kort om je druk te maken over mensen die je niet eens kent,
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Op zich vind ik de discussie rond de film al interessanter dan de film zelf. (Er bestaan nl. genoeg betere islamcritici dan de populistische Wilders).

Kijk eens hoe Nederland in de ban was van de Deep Throat-opvoering. Zo'n 900.000 mensen keken naar die troep.
Conservatieve stemmen die het maar niks vonden werden in de linkse pers vergeleken met figuren als Hitler en Khomeini.

Pas nu hetzelfde patroon eens toe op de Wilders-film. Opeens staan die dappere linkse criticasters te schreeuwen om censuur, staatsinterventie, enz.

Porno verdedigen valt sommigen blijkbaar makkelijker dan godsdienstkritiek verdedigen.
Ik ben er overigens ook van overtuigd dat al die anti-Wilders stemmen zich uitsluitend storen aan het islam-kritische aspect van de film.
Indien Wilders hetzelfde zou doen met het christendom zouden ze direct een Wilders-fanclub oprichten.

Die hypocrisie ook altijd...

Je zal van mij zeker geen pleidooi ter verdediging van het christendom verwachten, maar mensen die de vergelijking tussen islam en christendom eerlijk willen maken, zullen al snel het verschil inzien.
Anno 2008 stelt het christendom al helemaal niets voor. De Kerk degenereert met homo-priesters, oecumenisch overleg, modernisering en ontkerkelijking.
De Islam daarentegen is bezig aan een wereldverovering, is zeer imperialistisch en geënt op bekeringsdrang.

De kans om als godsdienstcriticus door een islamiet vermoord te worden is een miljoen keer zo groot als door een hindoe of christen.
De kans om slachtoffer te worden van een terroristische aanslag van moslims is eveneens een miljoen keer zo groot als van boeddhisten of taoïsten.
De kans dat in ons land een godsdienstdictatuur, een islamitisch theocratisch bewind uitgebouwd wordt is eveneens een miljoen keer zo groot als een zoroastrische of gnostische dictatuur.

Het is dus een vergelijking die niet opgaat.
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#18
nicolai zei:
we zouden eens moeten ophouden met altijd maar die vooroordelen en dat gegeneraliseer...behandel mensen als individu, en niet als moslim, jood of neger. uiteindelijk hebben we maar een heel klein stukje land die we met zijn allen moeten delen.....waarom kunnen we dat niet gewoon op een fatsoenlijke manier doen? het leven is veel te kort om je druk te maken over mensen die je niet eens kent,
Klik om te vergroten...

"Why can't be just all get along?" Een houding die hoe dan ook niets oplost.
Zou je in de jaren '30 hetzelfde gezegd hebben tegen Hitler-tegenstanders?

Wat is er mis met generaliseren? Het zijn overigens de islamieten zelf die generaliseren: de wereld indelen in gelovigen en ongelovigen (dhimmi's die al dan niet gedoogd worden). Zodra een islamcriticus deze praktijk aanklaagt, wordt hij zelf van intolerantie beschuldigt. De wereld op z'n kop...

Over heel de wereld, van Sri Lanka tot Spanje, van London tot New York plegen islamieten aanslagen waarvoor ze zelf de Koran opvoeren als verdediging, waarbij ze zichzelf uitdrukkelijk manifesteren als gelovigen.
Ik denk dat we met recht en rede mogen stellen dat islam rijmt op onverdraagzaamheid.
Ik zou alle witwassers van de Islam eens willen aanraden enige tijd door te brengen in islamitische landen als Saoedi-Arabië, Maleisië, Iran, Pakistan, Algerije, enz en eens testen hoe ver ze geraken met hun mantra: "why can't we all just get along".
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
ErnstJünger zei:
Wat is er mis met generaliseren?
Klik om te vergroten...
Okay. Moet ik je nou echt uit gaan leggen dat 'niet iedereen' hetzelfde is, en een relatief kleine groep het -via de media- verziekt voor de rest?.. Fine. Hoeveel moslims vermoorden er iemand in hun leven, en hoeveel plegen er zelfmoordaanslagen t.o.v. die dat niet doen? Om een wilde gok te doen, in het ergste geval zou dat 'ongeveer' 20% van de totale moslimgemeenschap zijn. Dan blijft er 80% over die daar nooit iets mee te maken zal hebben, maar daar wel op een niet al te rooskleurige manier mee geconfronteerd zou worden. Dát is er mis met generaliseren.

Als atheïst heb ik niet zoveel met geloven... Maar wel tegen die conservatieve popzak die nu in het Pieter Baan Centrum zou moeten zitten in plaats van de tweede kamer. Hij, die uit pure frustratie met het leven zijn stembanden oprekt met als enigste doelstelling mensen hun godsdienst te ontnemen én haat te zaaien. Dat er een zooitje achteloze Limburgers (no offense~) achteraanhobbelt en zogenaamd 'zijn mening deelt' omdat hij toevallig uit die windstreek komt is al helemaal een giller.
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#20
Met de islam op zich is niets mis vind ik, wat er echter wel mee scheelt zijn de fanatiekelingen die net als de christenhonden in de middeleeuwen nogal fanatiek bezig zijn de laatste tijd...
Die godsdienst is gewoon nog niet zo oud en het is niet meer dan normaal dat zei nog opvattingen koesteren over hun geloof die wij nu verouderd vinden omdat wij het zo'n vijfhonderd jaar geleden al hebben doorgemaakt.

Deze godsdienst heeft gewoon nog tijd nodig om volledig tot ontwikkeling te komen zoals de onze, over een paar decennia zullen ze wel inzien dat vrouwen niet minderwaardig zijn en dat het recht om over iemands leven te beslissen niet in de handen ligt van hen, maar alleen in die van God.

Ze zullen ooit wel beseffen dat met iemands leven te nemen (neem nu Wilders, die jongen heeft ongetwijfeld niet lang meer te gaan) ze niet respect afdwingen tegenover hun god maar hem juist laten twijfelen aan hun goedwil doordat zij zelf over leven beslissen...

Ook zullen ze ook wel doorhebben dat de evolutie theorie wel klopt, waar nu ook zoveel heisa rond is, immers zou god als hij bestaat niet DOM zijn als hij zegt van pats aarde pats leven pats dit, die theorie kan toch volledig kloppen want als god alwetend is dan is die evolutie naar het menselijke ras precies uitgerekend en stammen wij dus wel degelijk af van de apen.

De islamitisering in dit tijdperk is vind ik zelf inderdaad een gevaar voor onze Westerse maatschappij, zij zijn hier ook nog altijd te gast moeten ze beseffen.

Verder vind ik dat ipv Wilders een kogel te geven ze even goed een film over de bijbel mogen maken en ons daar wijzen op onze fouten, dan ben je redig tegenover je medemens en respectvol tegenover je God.
Dat moeten we tot hen laten doordringen, dat ze dan ook zon film maken ipv van geweld en nog meer geweld, gevold door geweld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."