Marla Singer zei:
Ik vind dat er nou eens een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen de radicalen cq. extremisten en gewone (gematigde) Islamieten.
Hoe - in hemelsnaam - wil je dat dan doen? Aan de hand van welke criteria? En zelfs moest je een goede waaier van criteria hebben, wat belet hen van gewoon vlakaf te liegen. De fundi's lopen echt niet te koop met hun denkbeelden hoor. De daders van 9-11 deden zich voor als gewone immigraten, tot het moment opportuun was om die rol te laten vallen. "Het is een publiek geheim dat veel moslims met een gespleten tong spreken: binnen hun gemeenschap doctrinair-islamitisch, naar buiten toe formeel-democratisch" (Bassam Tibi, Europa ohne Identität)
Bij wijze van voorbeeld : een Marokkaan die al acht jaar als 'informant' betaald werd door de Belgische staatsveiligheid, blijkt nu leider van een terreurgroep verantwoordelijk oor 6 moorden. En zo kan ik nog ontelbare voorbeelden aanhalen van moslims die met gepleten tong spreken. Dus nogmaals : hoe wil jij dat onderscheid maken? Wie bepaalt de criteria?
Trouwens ze doen ook steeds minder moeite om het te verbergen. In een Humo-enquête komt een kwart van de moslims die België rijk is, er openlijk voor uit dat ze de sharia verkiezen boven de wetten van het land waar ze wonen. Volgens een vrt-enquete waren het er nog meer als ik me niet vergis. Minstens een kwart dus.. hallucinant.
Marla Singer zei:
Onze samenleving begint in steeds grotere mate een irrationele angst te ontwikkelen voor het begrip Islam.
Zo irrationeel was die angst anders niet voor de mensen wier familieleden is stukken geblazen werden tijdens de aanslagen in Londen en Madrid. Je beseft toch dat je gewoon GELUK hebt dat er nog niets gebeurd is in NL. De plannen ervoor bestonden al. Dat jij je geen zorgen maakt dat er om de haverklap terroristische groeperingen worden opgerold in Nederland, België en de rest van West-Europa, is goed voor jou (..is bliss). Maar diegenen die er wel rekening mee houden van irrationele gedachten beschuldigen gaat een brug te ver.
Marla Singer zei:
Ik vind het zwaar overdreven om de gehele Islam als "gruwel" te bestempelen. Voor de meeste moslims is het slechts hun religie en verschilt het wezenlijk niet veel van "ons" Christendom. Alleen wanneer de aanhang van een bepaalde religie strenge, radicale vormen begint aan te nemen, begint dat eng te worden. Ook binnen het Christendom zijn er genoeg van dat soort stromingen met overtuigingen die al lang niet meer van deze tijd zijn en ook die aanhang bevindt zich in een opmars. Eigenlijk zou je alle geloofsystemen in zekere mate dan wel "levensbedreigend" kunnen noemen (met min of meer uitzondering van het Boeddhisme).
Ah, hier hebben we de obligate vergelijking met het Christendom al. What's your point? Alle religies zijn levensbedeigend, dus we moeten niet enkel zagen over de islam, of wat?
Ja, natuurlijk suckt(e) het Christendom ook. Alle geïnstitutionaliseerde religies zijn een slechte zaak. Het is net door er hard tegenin te gaan dat we de Verlichting hebben mogen meemaken. Nu is het Christendom veel van haar macht kwijt, en dus minder gevaarlijk. Maar op dit moment moeten we net zo hard tegen de Islam in gaan, om bepaalde verworvendheden niet te verliezen. De Islam is op dit moment nu eenmaal de meest bedreigende religie op deze wereld. Zowel op nationaal als op internationaal vlak.
Illustratie : Een maand geleden zag ik nog een reportage op tv. Het ging over de dalende populariteit van de evolutieleer oiv het groeiende aantal moslims. In een random klas in Antwerpen waren de aanhangers van de evolutieleer zwaar in de minderheid (3 op 15 ofzo). Als ik zo'n dingen zie denk ik : is dit nu waar we naartoe willen met ons land? Een klas vol dommekloten die denken dat Darwin een grap is en dat Allah hen op de wereld heeft gezet? Terug naar de middeleeuwen?
Ik poog de rest van je betoog effe op een bondige en sarcastische wijze samen te vatten :
Met Islam is niets mis. Binnen de Islam is het een kleine, maar toch steeds groter wordende groep die het verpest voor de rest. En het is natuurlijk ook deels onze fout. Wat zeg ik, het is GROTENDEELS onze fout! Die van mij en die van jou, lezer! Het is iedere westerling zijn fout, behalve die van Marla dan allicht. Hoe dat precies in zijn werk gaat is mij niet duidelijk, maar daar kan Marla u vast alles over vertellen. Het was iets over moslimterroristen bij naam noemen ofzo.. Daardoor drijven we hele groepen moslims als het ware recht in de armen van Al-Qaida, dat snapt u ook wel. We worden steeds minder tolerant tegenover de Islam (in een merkwaardige analogie met het aantal aanslagen en incidenten, nvdr.) en de media schildert iedere moslim af als een bommenlegger. Daardoor bekijken wij Nederlanders en Belgen iedere moslim met opgetrokken neus en afschuw in de ogen, en het wordt steeds erger. Daardoor worden brave moslimhuisvaders plots strijders voor Al-Qaida, en zitten we met de gebakken peren. Onze eigen angst voedt het extremisme.
NEEN! Schalt luid de stem van Marla.. Dit is niet de manier! We moeten
samenwerken met de moslimgemeenschap. (daarbij de werkelijk tálloze vertegenwoordigingsorganen, overlegorganen, inspraakorganen, jeugdhuizen, initiatieven, toegevingen, steunpunten enzovoort vlot over het hoofd kijkend). Een nieuw en verrassend concept zowaar!
Ik snap nog altijd niet waar je naartoe wilt. Je erkent dat er een groeiend probleem is, maar de beschuldigende vinger richt je dan naar de (over het algemeen goedbedoelende) Belg en de Nederlander, in een logica die ik ergens nog wel kan volgen, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben. Je grote oplossing is.. samenwerken en openstaan voor dialoog. Ik weet niet waar jij de laatste 10 jaar hebt uitgehangen, maar er zijn dus steeds meer initiatieven om 'in dialoog te treden met de moslimgemeenschap'. And it didn't work. Integendeel.
Dit moest ik er toch nog effe uitpikken :
Iedere moslim lijkt tegenwoordig een potentiele aanslagpleger te zijn en onze samenleving heeft zich tegen hun gekeerd. Echter, door ze nu massaal buiten te sluiten en te bevooroordelen, beledig je een hele grote groep onschuldige mensen, die zich logischerwijs hierdoor nu ook tegen ons keert. Mensen die voorheen vel tegen de extremisten waren, zijn nu door onze steeds afstandelijkere houding, het vertrouwen in de westerse wereld kwijtgeraakt.
IK sluit niemand uit.
IK bevooroordeel niemand. En zo zullen er nog wel een paar miljoen Belgen en Nederlanders zijn. Waarom zo veralgemenen marla? Dat jij aangaande de toenemende fundamentalisering een mea culpa wilt slaan : be my guest. Maar betrek mij en de rest er niet bij. Dat er een groep rukkers in een grot in de woestijn zit, die kwaad is op alles en iedereen, is NIET, ik herhaal, NIET
mijn fout.