Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBoris van der Ham (D66) over de 'war on drugs'

Boris van der Ham (D66) over de 'war on drugs'

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MerijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
The War For Drugs gaat volgens mij best goed, ik sta er optimistisch tegenover. Nu uit al die onderzoeken positieve resultaten komen groeit dit bewustzijn, en ten slotte, waar de staat voor moet staan is de bevordering van de vrijheid en het geluk van het volk. In het verbieden van drugs wordt op geen enkele manier het volk geholpen, het veroorzaakt criminaliteit, en mensen worden opgepakt voor deze oorlog, omdat ze drugs hebben. Als de staat voor het volk is, wat hij hier ook is, zoals wij door stemmen ed kunnen laten merken, moet dit besef het wel winnen van de negatieve dogma's rondom drugs. Wij zullen het nog meemaken!

En ik heb de site van D66 bekeken, en verder is het ook tip top in orde. Het doet allemaal heel goed doordacht aan. Ze zijn ook een groot voorvechter voor vergaandere vormen van democratie, zelfs tegen verplichte inburgering en bijvoorbeeld de identificatieplicht. Mijn stem hebben ze.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
D66 begint zich weer een beetje in het gareel te krijgen. M'n allereerste stem ooit ging naar D66, maar daarna werden ze een beetje, nou ja, vaag. Maar als ze zo doorgaan dan stem ik misschien wel weer op ze. Goeddoordachte column en het is fijn om te weten dat er ook nog politici zijn die nadenken.
F
FratzlLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zonder D66 al te veel op te hemelen. Dit zijn hun uitgangspunten:

* vertrouw op de eigen kracht van mensen
* denk en handel internationaal
* beloon prestatie en deel de welvaart
* streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving
* koester de grondrechten en gedeelde waarden
Klik om te vergroten...

Zie hier een wat verdere uitleg.

Volgens mij zijn er idd niet veel partijen met een nuchtere kijke er op. Volgens mij alleen GroenLinks.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
D66 heeft zeker goede punten, en ik ben het wat drugs betreft zeker met deze man eens. Maar ze zijn nog steeds... te kapitalitisch, te blij met deze maatschappij. Als D66 radicaal links wordt, stem ik ook op ze : D (en de rest van Nederland niet meer....).

Het is achterlijk dat na 90 jaar 'War On Drugs' de politici nog steeds niet door hebben dat drugs iets is wat nooit weg zal gaan. Zelfs in de landen waar er de zwaarste straffen op staan, wordt het nog steeds gebruikt. Ze zullen drugs moeten reguleren en mensen aanzetten om verstandig met drugs om te gaan, alleen dan kun je het probleem van drugs MISbruik oplossen (nooit helemaal natuurlijk). Verbieden heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
M
MerijnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik geloof dat kapitalisme belangrijk is nu, vooral bij linkse partijen, omdat, hoewel deze partijen vaak wel een goede kijk op een samenleving hebben, we leven in een kapitalistische maatschappij, en dat moet je niet vergeten. De doelen van politiek zijn het volk een zo plezant mogelijke samenleving te bieden, zo rechtvaardig mogelijk. Een echte linkse partij kan hier niet, omdat voor het opbouwen van een maatschappij in de huidige wereld kapitaal nodig is.
Een echt linkse partij is nu hard nodig als oppositie, maar zou pas echt tot recht komen in verband met een linkser systeem, maar dat is niet iets wat je zomaar met stemmen bereikt. Hier moet een bewustzijn in de maatschappij voor groeien, wereldwijd.
Het punt is in ieder geval, stem niet rechts, maar dat is hier overbodig om te zeggen denk ik zo:wink:
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rechts stemmen zal ik zeker niet doen! En dat is overbodig idd. :beer:

Ik vind eigenlijk dat er te weinig linkse partijen zijn. Je hebt rechts of liberaal, maar niet de andere kant op. Maar wie weet komt dat er aan.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Twilight zei:
Rechts stemmen zal ik zeker niet doen! En dat is overbodig idd. :beer:

Ik vind eigenlijk dat er te weinig linkse partijen zijn. Je hebt rechts of liberaal, maar niet de andere kant op. Maar wie weet komt dat er aan.
Klik om te vergroten...

De SP is toch precies de andere kant op ? Die zijn links en anti liberaal. :) (anti liberaal de reden dat ik er niet op zal stemmen)
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik maak uit jouw verhaal op dat je wel wat voelt voor het communisme Shokora, klopt dat? Zo ja dan heb ik nog een paar leuke case-studies voor je: rusland, china, noord-korea. Kijk even hoe goed het daar werkte.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hm, ja er zijn wel linkse partijen inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk dat er ter compensatie van al dat rechts eigenlijk veel minder links is. :)

Van de SP klopt inderdaad ja.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Twilight zei:
Hm, ja er zijn wel linkse partijen inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk dat er ter compensatie van al dat rechts eigenlijk veel minder links is. :)

Van de SP klopt inderdaad ja.
Klik om te vergroten...

Sja, rechts en links zijn relatieve begrippen. Waar licht het midden ? Volgens de algemene opvatting ofzo ligt het midden tussen de pvda en het cda in en zou je die dus of allebei niet mee kunnen tellen, of je moet de pvda als links tellen. Dan heb je toch ook een hoop links hoor. Maarja, ik snap wel dat iemand die links is de pvda niet als echt links ziet :)
Ik zie ze ook als nep links, ze zijn wel een beetje links, maar toch nog onderdeel van die gevestigde orde die gewoon meedoet in de gore modderpoel van internationale politiek enzo.

Het is gewoon het hele politieke klimaat wat verneukt is, het is moeilijk daar als partij buiten te staan, en ik denk dat dat ook de reden is waarom het bij D66 mis is gegaan, ze willen er wel buiten staan, maar kunnen dat niet omdat de corrupte macht te sterk is.
F
FratzlLid
01-01-2024, 00:00
#11
Aan de andere kant kun je de politieke modderpoel wel afkeuren, maar de realiteit is dat als je wat gedaan wilt krijgen dat je jezelf daar toch echt in zal moeten begeven.. Je kan er wel op blijven afgeven, maar dan krijg je niets bereikt en zal de 'gevestigde orde' gewoon blijven doen wat ze al doet.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar in je eentje in die modderpoel bereik je vrij weinig. Het is nu eerst zaak om zoveel mogelijk mensen te laten zien, dat het niet werkt om gewoon allemaal als egoïstische klootzakken alles maar te graaien. Omdat sommige mensen er gewoon enorm goed in zijn, en een economische elite vormen.

SP is overigens bij de vorige verkiezingen zwaar naar het midden getrokken. Je ziet vrijwel niets meer terug van hun echte communistische roots. Maar dat is misschien ook wel de juiste strategie nu. Zeker nu Nederland verrechtst moet je niet een al te radicale partij in de kamer zetten.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Pikachu zei:
Ik maak uit jouw verhaal op dat je wel wat voelt voor het communisme Shokora, klopt dat? Zo ja dan heb ik nog een paar leuke case-studies voor je: rusland, china, noord-korea. Kijk even hoe goed het daar werkte.
Klik om te vergroten...

Ik voel zeker wat voor het communisme, maar geef me liever andere marxistische theoriën waarbij anarchisme is geimplementeerd. Kijk bijvoorbeeld naar anarcho-syndicalisme, dat werkte behoorlijk goed in Spanje. Tot Franko en zijn groepje fascisten met veel geweld de 'overheid' om ver wierp en een fascistisch beleid in voerde.

Rusland, China, Noord-Korea zijn allemaal voorbeelden van gefaalde communistische regimes. Het is ooit begonnen met een communistische revolutie, maar al snel is deze gewurgd door iemand gecorrumpeerd door macht en geld. Laat Maoisme, Stalinisme en het 'communisme' van Noord-Korea heeft dan nu ook echt helemaal niets meer met communisme te maken.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk ook dat écht communisme vrijwel onmogelijk is om te bereiken.
Net zoals een echte democratie eigenlijk. Het gaat nooit helemaal eerlijk.

Echt communisme zou best goed zijn voor een land met veel welvaart, maar daar zitten al die elitaire figuren natuurlijk niet op te wachten.
e
evil_kermitLid
01-01-2024, 00:00
#15
de amerikaanse DEA (Drugs Enforcment Agency)heeft kopzorgen,na hun strijd tegen de zuid-amerikaanse cocaïne kartels te ontmantelen en hun plantages met chemicalïen uit te roeien hebben ze nu hun zinnen gezet op de nederlandse en belgische pillenboeren.de amerikaanse markt word overspoeld door het danspilletje uit de lage landen tot 2,5-3 miljoen stuks per week :openmouth: :openmouth: en er is meer vraag dan aanbod.belgische en nederlandse mensen die landen in Los Angeles,Miami en New York worden systematisch strenger gecontroleeerd voor smokkelen.elk jaar groeit de groep gebruikers met 1,8-2 miljoen mensen tussen 15-22 jaar de DEA en de nederlandse overheid werken al een tijdje samen om dit "probleem" aan te pakken.zonder noemenswaardige resultaten,de stroom blijft maar groeien.er is zelf sprake van een DEA cel op te richten in de haven van rotterdam om de drugs in en export te controleren.op nederlands grondgebied zijn nu al undercover DEA agenten op het terrein om "de grote vissen" achter slot en grendel te krijgen.de druk op den haag zeer groot zeker vanuit de us of a :grin: .nederlanders die verdacht worden op smokkel naar de verenigde staten worden zonder pardon uitgeleverd en moeten daar voor de rechter verschijnen.(het rechtssysteem is daar ook anders dan in nederland)hier mag men vb met undercoveragenten niemand uitlokken om partijen drugs te verkopen in amerika is dit geen enkel probleem.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha, wat fascinerend fanatiek blijven ze toch zeg.
Al die drugs smokkelaars lachen ze keihard uit. :grin:
(in hun gezicht)
F
FratzlLid
01-01-2024, 00:00
#17
Op GeenStijl las ik net deze column van Boris van der Ham van D66 over de overdreven internationale 'war on drugs'. Volgens mij is D66 een van de weinige partijen die tegenwoordig nog rationeel naar drugs kijkt. Wat vinden jullie er van?

Dit en komend jaar evalueren de Verenigde Naties de 'War on Drugs'. In 1998 werd die afgekondigd. Welk effect heeft het nou gehad om honderden miljarden te steken in opsporing, rechtzaken en gevangenissen? Het jaarlijkse 'World Drugs Report' van de VN geeft tussen de regels door het antwoord: het effect is klein. Ja, er worden grote heroïne- en cocaïnevangsten gedaan, maar de productie is nauwelijks afgenomen. Daarnaast is er weinig grip op uitgerekend de méést gebruikte drugs: wiet en synthetische drugs, zoals XTC. Erg magertjes allemaal.

Koren op de molen van Nederland, zou je zeggen. De afgelopen dertig jaar proberen we drugsgebruik vooral als gezondheidsprobleem te zien, en niet alleen als een zaak voor politie. Met succes: in vergelijking met andere landen, hebben wij daardoor maar een klein aantal harddrugsdoden. Stilzwijgend schuiven landen als Portugal, België, Engeland, Canada en een aantal Amerikaanse deelstaten ook in onze richting.

Ondanks die steun is in Nederland het tobben toegeslagen. Hypes in de media leiden tot hyperventilerende politici. Coffeeshops moeten fuseren, paddo's worden in blinde paniek verboden, dancefeesten worden opgejaagd, zonder te kijken wat voor effect dat heeft. Nederland komt intussen niet toe aan veel dieper liggende vraagstukken. Zonde, want juist nu zou een wat nuchterder kijk op het internationaal drugsbeleid hard nodig zijn.

Wat zou Nederland moeten doen?

Allereerst moet Nederland de indeling van hard- en softdrugs aan de kaak stellen. Vorig jaar heeft het voorname medisch tijdschrift 'The Lancet' een onderzoek gepubliceerd naar de échte schadelijkheid van de verschillende drugs. De uitkomsten waren opvallend: heroïne en rook-cocaïne is het schadelijkst, Cannabis (wiet) zit in de middenmoot en XTC bungelt onderaan. Zo'n lijstje geeft te denken: waarom wordt XTC nog steeds net zo hard aangeslagen als heroïne? Platte repressie werkt niet, eerder ingrijpen bij verslaving en gerichte voorlichting wel.

En dan nog iets. Uit het 'Drug World Report' bleek dus dat in Europa en Noord-Amerika het opsporen van wiet en XTC steeds lastiger wordt. De reden hiervoor is dat deze drugs steeds meer 'lokaal' worden geproduceerd, aldus de VN. De aanvoerlijnen zijn dus korter, en het is daarom lastiger te onderscheppen. De VN ziet deze ontwikkeling als een probleem.. maar is het dat wel? Waarom keren we het niet om? Productielanden Colombia, Bolivia en Afghanistan worden in de houdgreep gehouden door heroïne en cocaïnemaffia. Deze drugs hebben zeer lange aanvoerlijnen en zijn over de hele keten - van de productie, transporten tot de handel - doordrenkt met bloed. Ik ben niet zo'n moralist, maar vind het toch altijd 'striking' dat dezelfde moderne typjes die wél 'verantwoorde' koffie kopen, met het zelfde gemak een snuifje cocaïne nemen. Totdat harddrugs gelegaliseerd zijn er zoiets als 'Max Havelaar-coke' komt lijkt me het niet echt 'goed voor de derde wereld'.

Drugs van 'eigen bodem', zoals wiet en XTC, lijken qua gezondheidsschade en qua criminaliteit minder kwalijk. Natuurlijk zijn die drugs ook gelieerd aan criminaliteit, maar daar hebben we vooral zelf last van; Ze hebben een veel minder grote 'voetafdruk' in zwakkere landen. Voordeel is ook dat je lokaal geproduceerde drugs makkelijker kunt reguleren en eisen kan stellen wat betreft productie en voorlichting. Als we er van uitgaan dat drugsgebruik nu eenmaal een gegeven is, verdienen 'home-grown' drugs domweg de voorkeur. Laat Nederland dat nou gewoon eens zeggen, bij de VN.

- Boris van der Ham
Klik om te vergroten...
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#18
Verdomme, misschien moet ik toch D66 stemmen. Als ze nou zo enorm pro-Europa waren zou ik het nog overwegen ook.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een politicus met een nuchtere kijk op drugs? What the fuck is going on? :openmouth:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#20
http://www.drugs-forum.co.uk/forum/show ... p?p=382625

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."