Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKerk mag drugsthee invoeren (Ayahuasca)

Kerk mag drugsthee invoeren (Ayahuasca)

17 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
p
protonLid
01-01-2024, 00:00
#1
bron: www.nu.nl

Kerk mag drugsthee invoeren

AMSTERDAM - De Braziliaanse Santo Daime kerk in Amsterdam mag via luchthaven Schiphol thee importeren die verdovende middelen bevat.

Dat heeft de rechtbank in Haarlem onlangs bepaald, meldt het Haarlems Dagblad. De thee bevat de stof DMT die volgens de Opiumwet verboden is. Volgens de rechtbank mag het kerkgenootschap de 'heilige' thee toch invoeren omdat het gaat om een wezenlijk onderdeel van de godsdienstige beleving van de leden.

Justitie gaat tegen de uitspraak in hoger beroep
A
AutsiderLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lekkere berichtgeving weer, het is alles behalve verdovend. Daarnaast gaan ze daar er heel stict ermee om, beetje liggen spacen op aya is er zeker niet bij.


Maar dacht dat ze al jaren geleden er toestemming voor hadden?
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou mijn godsdienst is dat ik lsd en andere verboden middelen wil nemen, dat is dus vanaf nu ook legaal? :)

Nice zeg.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#4
J0rrit zei:
Nou mijn godsdienst is dat ik lsd en andere verboden middelen wil nemen, dat is dus vanaf nu ook legaal? :)

Nice zeg.
Klik om te vergroten...

blijkbaar wel ja, als je het goed onderbouwt zou het moeten lukken, in amerika zijn er wel meer kerken die een soort zegels als hosti`s uitdelen, ze hebben een wachtlijst van een paar jaar om een mis bij te mogen wonen dacht ik

je mag ook als clown op de pasfoto van je id kaart in nederland, als het maar religieus is.
0
0penmindeDLid
01-01-2024, 00:00
#5
LSD zouden ze niet zo snel erkennen als 'godsdienstwaardig' middel, omdat het in tegenstelling tot ayahuasca een korte maar vooral een andere historie kent :wink:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geenstijl.,,

Geenstijl gaat maar steeds verder he...
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#7
Absurd dit.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Autsider zei:
Lekkere berichtgeving weer, het is alles behalve verdovend. Daarnaast gaan ze daar er heel stict ermee om, beetje liggen spacen op aya is er zeker niet bij.


Maar dacht dat ze al jaren geleden er toestemming voor hadden?
Klik om te vergroten...

Ik dacht ook al dat ik zoiets een tijd geleden al gelezen had, en dat het 1 van de argumenten was waarom een paddo-religie oid wettelijk gezien zou moeten werken.

Ik ben overigens vrij dubbelzinnig over deze ontwikkel. Aan de ene kant vind ik het goed dat hun ayahuasca mogen invoeren en gebruiken. Aan de andere kant vind ik het een beetje krom dat je blijkbaar een georganiseerde religie moet zijn wil de staat erkennen dat er daadwerkelijk filosofisch (religieus is een kut woord) potentieel in zou kunnen zitten. Waarom kan een individu niet in staat zijn tot het verstandig gebruiken van entheogenen voor het ontdekken van zijn eigen psyche, maar een georganiseerde religie wel?

Maar in ieder geval een goede ontwikkeling in het gevecht tegen drugsrepressie.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#9
shokora zei:
Autsider zei:
Lekkere berichtgeving weer, het is alles behalve verdovend. Daarnaast gaan ze daar er heel stict ermee om, beetje liggen spacen op aya is er zeker niet bij.


Maar dacht dat ze al jaren geleden er toestemming voor hadden?
Klik om te vergroten...

Ik dacht ook al dat ik zoiets een tijd geleden al gelezen had, en dat het 1 van de argumenten was waarom een paddo-religie oid wettelijk gezien zou moeten werken.

Ik ben overigens vrij dubbelzinnig over deze ontwikkel. Aan de ene kant vind ik het goed dat hun ayahuasca mogen invoeren en gebruiken. Aan de andere kant vind ik het een beetje krom dat je blijkbaar een georganiseerde religie moet zijn wil de staat erkennen dat er daadwerkelijk filosofisch (religieus is een kut woord) potentieel in zou kunnen zitten. Waarom kan een individu niet in staat zijn tot het verstandig gebruiken van entheogenen voor het ontdekken van zijn eigen psyche, maar een georganiseerde religie wel?

Maar in ieder geval een goede ontwikkeling in het gevecht tegen drugsrepressie.
Klik om te vergroten...

Perfect verwoord, zo zit het PRECIES. :)
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ze mogen het idd al langer invoeren naar wat ik weet.
A
AutsiderLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik sprak er gisteren nog iemand over en die zei dat het probleem zit bij Semi commerciële "kerken" die dus enkel het doel hebben om mensen te laten trippen en zelfs complete drugsvakantie arrangementen aanbieden in de VS incl coffeshop tours, aya gebruik, wallen rondleidingen. De SD kerk staat hier uiteraard helemaal los van, maar ze willen dus gewoon in een klap van al dat soort kerken af.

Onder de huidige regeling is de SD kerk de enige die toestemming heeft om het te importen terwijl er 25+ soortgelijke groepen zijn.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik vind het wel lachen. laat ze toch :P
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bij mijn weten kun je die kruiden ook gewoon bij Azarius krijgen. Dat is ook ingevoerd lijkt me, dus ik snap sowieso de nieuwswaarde niet echt.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#14
JJJ zei:
Bij mijn weten kun je die kruiden ook gewoon bij Azarius krijgen. Dat is ook ingevoerd lijkt me, dus ik snap sowieso de nieuwswaarde niet echt.
Klik om te vergroten...

Het lijkt mij dat het hier gaat om de daadwerkelijke thee ipv de ingrediënten, anders zou het inderdaad niet nieuwswaardig zijn.
h
henkie84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ieder mens die 'ingevoerd' wordt bevat ook DMT...
C
ChemicalLid
01-01-2024, 00:00
#16
aanhangers van het rasta geloof mogen in italie ook wiet gebruiken en verkopen zonder risico op celstraffen/boetes,..
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#17
JJJ zei:
Bij mijn weten kun je die kruiden ook gewoon bij Azarius krijgen. Dat is ook ingevoerd lijkt me, dus ik snap sowieso de nieuwswaarde niet echt.
Klik om te vergroten...

ik vind dit een mooi voorbeeld van het internationale hypocriete drugsbeleid
M
Mokum3.33Lid
01-01-2024, 00:00
#18
cropp zei:
JJJ zei:
Bij mijn weten kun je die kruiden ook gewoon bij Azarius krijgen. Dat is ook ingevoerd lijkt me, dus ik snap sowieso de nieuwswaarde niet echt.
Klik om te vergroten...

ik vind dit een mooi voorbeeld van het internationale hypocriete drugsbeleid
Klik om te vergroten...
en daar kan ik me dus zo aan ergeren...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."