#1
Einstein zei:Als het gaat om meerdere vrouwelijke geschiedkundigen zou "historicae" toch correct moeten zijn, evenals "politicae" voor vrouwelijke volksvertegenwoordigers?Rabbithole zei:Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic.![]()
![]()
Nee hoor, ik ben over een jaar zelf kunsthistorica, en het meervoud van zo'n latijns woord (-us) is gewoon altijd -i, meervoud is dus kunsthistorici.
Waarom zou het historicae moeten zijn, waar haal je die info nou weer vandaan? :P
Intoxicated zei:Rabbithole zei:Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic.![]()
Vrouwen duiden we sinds een paar jaar toch hetzelfde aan als mannen? Volgens mij hebben ze dat besloten in het kader van gelijkheid enzo. Dus historica is volgens mij niet meer correct.
Euhm, nee hoor, ik ben straks nog altijd gewoon een kunsthistorica. Het gaat toch niet om geslachtsdiscriminatie, het verschil tussen historica/historicus is eenvoudig om het verschil in geslacht aan te duiden - net zozeer dat er verschillende woorden voor 'man' en 'vrouw' zijn. We gaan toch ook niet iedereen 'man' noemen in het kader van gelijkheid? :P