Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFemke stopt ermee.

Femke stopt ermee.

26 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Einstein zei:
Rabbithole zei:
Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic. :grin:
Klik om te vergroten...
Als het gaat om meerdere vrouwelijke geschiedkundigen zou "historicae" toch correct moeten zijn, evenals "politicae" voor vrouwelijke volksvertegenwoordigers? :confused:
Klik om te vergroten...

Nee hoor, ik ben over een jaar zelf kunsthistorica, en het meervoud van zo'n latijns woord (-us) is gewoon altijd -i, meervoud is dus kunsthistorici.

Waarom zou het historicae moeten zijn, waar haal je die info nou weer vandaan? :P

Intoxicated zei:
Rabbithole zei:
Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic. :grin:
Klik om te vergroten...

Vrouwen duiden we sinds een paar jaar toch hetzelfde aan als mannen? Volgens mij hebben ze dat besloten in het kader van gelijkheid enzo. Dus historica is volgens mij niet meer correct.
Klik om te vergroten...

Euhm, nee hoor, ik ben straks nog altijd gewoon een kunsthistorica. Het gaat toch niet om geslachtsdiscriminatie, het verschil tussen historica/historicus is eenvoudig om het verschil in geslacht aan te duiden - net zozeer dat er verschillende woorden voor 'man' en 'vrouw' zijn. We gaan toch ook niet iedereen 'man' noemen in het kader van gelijkheid? :P
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rabbithole zei:
We gaan toch ook niet iedereen 'man' noemen in het kader van gelijkheid? :P
Klik om te vergroten...

Dat vind ik een goed idee :sunglasses: :P.
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Exceptional Insight zei:
Ik zou sympathie moeten hebben voor mensen die zich inzetten "for the greater good". Maar ik kan dat mens niet uitstaan. Al is dat alleen maar gebaseerd op haar stem/accent/whateverthefuckermisismethaarmaniervanpraten.
Klik om te vergroten...

+ ze doet aan twitter
+ ze kwam op mij een beetje kinderachtig over
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dreuge zei:
+ ze doet aan twitter
Klik om te vergroten...

Alle politici doen aan twitter, niet te zuinig.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rabbithole zei:
Nee hoor, ik ben over een jaar zelf kunsthistorica, en het meervoud van zo'n latijns woord (-us) is gewoon altijd -i, meervoud is dus kunsthistorici.

Waarom zou het historicae moeten zijn, waar haal je die info nou weer vandaan? :P
Klik om te vergroten...
In het Latijn is het meervoud van een zelfstandig naamwoord dat eindigt op een -a (veelal vrouwelijke woorden) anders dan het meervoud van een zelfstandig naamwoord op -us. Het meervoud van "deus" (god) is "dei"; het meervoud van "dea" is "deae". "-ae" dus ipv "-i".

Ik noem historicae ook liever geschiedkundigen :sunglasses:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor de 'les', maar ik weet later toch echt wel dat ik over een jaar tot de kunsthistorici behoor en niet tot de kunsthistoricae. Ik ben bekend met de latijnse vervoegingen, dankjewel, maar het slaat gewoon helemaal nergens op wat je nu beweert. Het meervoud is gewoon politici/(kunst)historici, ongeacht wat jij hier nu beredeneert.

4500 (historicae) vs. 150.000 (historici) zoekresultaten in google, trek zelf je conclusies.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rabbithole zei:
Bedankt voor de 'les', maar ik weet later toch echt wel dat ik over een jaar tot de kunsthistorici[/i] behoor en niet tot de kunsthistoricae.
Klik om te vergroten...

Kan het niet gewoon allebei? Zo gaat dat tegenwoordig toch? Als het aantal mensen dat het bewust verkeerd doet groot genoeg is, leggen we ons er toch bij neer?

Rabbithole zei:
Ik ben bekend met de latijnse vervoegingen, dankjewel, maar het slaat gewoon helemaal nergens op wat je nu beweert. Het meervoud is gewoon politici/(kunst)historici, ongeacht wat jij hier nu beredeneert.
Klik om te vergroten...
Poot stijf houden, meisje!

Rabbithole zei:
4500 (historicae) vs. 150.000 (historici) zoekresultaten in google, trek zelf je conclusies.
Klik om te vergroten...
Mijn Google geeft 450.000 resultaten bij historici en 829.000 bij historicae. Maar jij weet net zo goed als ik dat de mening van de meerderheid meestal helemaal niks betekent.

Verder heb ik mijn taal-uitglijder van de dag al gehad, dus ga ik me er lekker niet in mengen.

Trouwens, hoe voelt het om een vak gekozen te hebben waar geen toekomst in zit?

Ok, flauw.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een vrouwelijke coördinator

--------------------------------------------------------------------------------

Kun je een vrouwelijke coördinator ook coördinator noemen? Of moet je een specifiek vrouwelijke aanduiding gebruiken, bijvoorbeeld coördinatrice?


--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van vrouwelijke beroepsaanduidingen. Je zou kunnen zeggen dat coördinator 'geëmancipeerder' is dan coördinatrice, maar dat is moeilijk vast te stellen. In de praktijk komen er drie tendensen door elkaar voor:


Specifiek vrouwelijke aanduiding
Er is een groep taalgebruikers die een voorkeur heeft voor de vrouwelijke vorm, bijvoorbeeld: hooglerares, directrice. Het nadeel van deze vorm is dat hij voor sommigen de status van het beroep verlaagt: iemand is directrice van een kostschool en directeur van een multinational.
Met name in kunstzinnige beroepen en bij sporten is de specifiek vrouwelijke vorm heel gewoon: kunstenares, dichteres, zwemster, schaatsster, fietsster.

Sekseneutrale aanduiding
Er zijn ook taalgebruikers die de voorkeur geven aan beroepsnamen die het geslacht in het midden laten (de 'sekseneutrale' aanduidingen), zoals leerkracht en verpleegkundige. Bij woorden als timmerman komt men dan in de problemen: timmerpersoon of timmeraar is volgens veel mensen geen welgevormd woord – zulke oplossingen doen vaak nogal gekunsteld aan.

De mannelijke vorm als neutrale aanduiding
Een derde groep taalgebruikers gebruikt het liefst de meest neutrale term, en dat is in de meeste gevallen de mannelijke vorm. Deze tendens is tegenwoordig bij de meeste beroepsaanduidingen (taaladviseur, redacteur, Kamervoorzitter) gemeengoed geworden.

bron: http://www.onzetaal.nl/advies/coord.php


Het zat me toch nog hoog... :wink:
S
StylusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoera, ik mag haar niet.
w
wakawakaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Stylus zei:
Hoera, ik mag haar niet.
Klik om te vergroten...

+1
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#11
Juist.

EDIT: Wiktionary geeft als enig juist meervoud voor politica politica's wat gezien de etymologie van politica misschien incorrect is (geheel juist zou toch echt politicae zijn) maar wel te verantwoorden valt. Ik weet niet hoe betrouwbaar Wiktionary is, maar dit lijkt me wel kloppend.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#12
DEN HAAG (ANP) - Fractieleider Femke Halsema van GroenLinks stapt per direct op. Dat heeft GroenLinks vrijdag bekendgemaakt.

De Tweede Kamerfractie van GroenLinks heeft Jolande Sap unaniem gekozen als opvolger. Zij neemt de taken van Halsema meteen over. Halsema en Sap geven vrijdagmiddag een persconferentie.

Eind november liet Halsema al weten aan haar laatste termijn bezig te zijn in de Tweede Kamer. Halsema kwam in 1998 in de Tweede Kamer. Sinds 2002 was ze fractievoorzitter en politiek leider van GroenLinks.



Jammer, ik ga haar missen.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waarom gaat ze weg?
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#15
:cry: :cry: :cry: :cry:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#16
kaasbaas zei:
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
Klik om te vergroten...
Politici of politica.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#17
deadlock zei:
kaasbaas zei:
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
Klik om te vergroten...
Politici of politica.
Klik om te vergroten...

Nee, alleen politici is de juiste term, aangezien hij het meervoud van politicus/politica bedoelt.

OT: dat is flink kut ja, al blijf ik zeker gewoon GroenLinks stemmen. Ik stem tenslotte voor de partij.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zou sympathie moeten hebben voor mensen die zich inzetten "for the greater good". Maar ik kan dat mens niet uitstaan. Al is dat alleen maar gebaseerd op haar stem/accent/whateverthefuckermisismethaarmaniervanpraten.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rabbithole zei:
deadlock zei:
kaasbaas zei:
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
Klik om te vergroten...
Politici of politica.
Klik om te vergroten...

Nee, alleen politici is de juiste term, aangezien hij het meervoud van politicus/politica bedoelt.
Klik om te vergroten...

Weer wat geleerd.

Exceptional Insight zei:
Ik zou sympathie moeten hebben voor mensen die zich inzetten "for the greater good". Maar ik kan dat mens niet uitstaan. Al is dat alleen maar gebaseerd op haar stem/accent/whateverthefuckermisismethaarmaniervanpraten.
Klik om te vergroten...

Haha ja oké, ze praat wel een beetje apart, maar ze kan dan ook wel verdomd goed discussiëren.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#20
kaasbaas zei:
Rabbithole zei:
deadlock zei:
Politici of politica.
Klik om te vergroten...

Nee, alleen politici is de juiste term, aangezien hij het meervoud van politicus/politica bedoelt.
Klik om te vergroten...

Weer wat geleerd.
Klik om te vergroten...

Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."