Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRuim duizend automobilisten onder invloed van drugs

Ruim duizend automobilisten onder invloed van drugs

36 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#1
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
kapitein-x zei:
hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. ov
Klik om te vergroten...
Maak daar maar 72 uur van.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#3
^Oké haha

Trouwens een edit op mijn post: de grenswaarden zijn wel duidelijk wat betreft aanwezigheid in bloed, maar (nog) niet hoe je dat vertaalt naar bv miligram speed. Zoals je bij alcohol weet, max 1 biertje.

Ik vermoed dat het getal van 40 uren verwijst naar de grenswaarde waar je dan nog boven kunt zitten, bedenk ik me nu. Er zijn dan nog wel sporen aantoonbaar (waarmee je als een sporter bv door de mand zou vallen bij dopingtest) maar voor de wet geen reden tot nader bloedonderzoek. En die grenswaarde zal wel ingegeven zijn door wat de speekseltest kan meten, bedenk ik me nu.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Een nuance is hier wel op zijn plaats. Ik neem aan dat jullie gewoon in de auto stappen als je niet meer onder invloed bent terwijl de stoffen nog wel in je bloed zitten. Ook dan ben je de lul. Of bel je maandag je baas op zo van:'ja, ik kan niet komen werken want ik mag nog niet autorijden want ik had zaterdag een feestje met wat speed'. of 'ik heb gisterenavond een jointje gerookt en moet nog 3 dagen thuisblijven voor het mn bloed uit is'

Die arts op de radio lult uit zijn nek want zoals @De Dunne al stelt blijft speed veel en veel langer aantoonbaar in je lichaam dan de genoemde 16 tot 40 uur. De enige drug waarvan ik weet dat die redelijk snel niet meer aantoonbaar is, is GHB.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan me voorstellen dat speekseltest het alleen maar oppikt boven bepaalde grens, terwijl het in bloed nog aantoonbaar zou zijn.

Verhaal van zaterdagavond gebruiken en maandag naar werk rijden lijkt me lastig in deze idd. En zoals genoemd mensen die dexamfetamine slikken op recept e,d,
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Reken maar dat die 1000 een druppel op de gloeiende plaat is. Zijn er veel en veel meer helaas.
F
Fem420Lid
01-01-2024, 00:00
#7
kapitein-x zei:
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
Klik om te vergroten...
Ja wat ze ook zijde is dat
kapitein-x zei:
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
Klik om te vergroten...
Ja wat ze ook erbij zijden was dar de meeste mense di de drug de vorige avond in nam niet weten dat nog werkt volgendedag maar.lijk dan toch vrij dom om iets te slikken waar je geen verstand van hem of weet dat t de volgende dag nog niet uit gewerkt is
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Iemand die wiet rookt is voorzichtiger in het verkeer dan iemand die nuchter is.
Dan kan je wel over reactie vermogen beginnen maar bij een ervaren roker is dat niet zo dat het zijn rijvaardigheid gevaarlijk maakt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik lul maar wat zei:
Iemand die wiet rookt is voorzichtiger in het verkeer dan iemand die nuchter is.
Dan kan je wel over reactie vermogen beginnen maar bij een ervaren roker is dat niet zo dat het zijn rijvaardigheid gevaarlijk maakt!
Klik om te vergroten...
Dit is echt onzin.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Dit is echt onzin
Klik om te vergroten...

Tja dat zeggen mensen die het niet begrijpen
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@De Dunne
Ik ben niet zo stellig als @Ik lul maar wat maar ik zou best eens een rijtest af willen leggen zowel nuchter, na een paar jointjes en onder invloed van speed. En dan zou ik er niks van staan te kijken als mijn resultaten niet slechter of zelfs beter zouden zijn onder invloed van die 2 laatsten. Want zowel wiet als speed geven mij een betere focus, terwijl speed me ook nog eens een betere reactiesnelheid geeft.
Het is dan wel geen autorijden, maar met online gamen wordt ik absoluut niet slechter als ik blow, terwijl ik vrijwel onverslaanbaar wordt als ik aan de speed zit.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
@acht.zes
Er zijn al heel veel onderzoeken naar gedaan. En je rijvaardigheid word wel degelijk beïnvloed door zowel wiet als bij speed. Deze discussie heeft weinig zin. Jammer dat er toch nog zo gedacht word ondanks dat het allang bewezen is.
Deze discussie is ook al vaker op df gehouden.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
@kapitein-x

De apotheker is ook verplicht het te zeggen. Er zijn ook medicijnen zonder gele sticker, maar waar het ivm de bijwerkingen de eerste paar weken wordt afgeraden aan het verkeer deel te nemen of machines te bedienen. Zo'n ontheffing aanvragen bij het CBR is erg duur en mogelijk moet je om de zoveel jaar terugkomen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@De Dunne
Volgens mij is er juist zo goed als geen onderzoek gedaan naar rijvaardigheid onder invloed van andere drugs dan alcohol, maar goed...
Verder ben ik ook niet zo stellig, en ik ben er van overtuigd dat vrijwel alle drugs je rijvaardigheid negatief beinvloeden.
Maar in mijn geval ben ik daar niet zeker van betreffende blowen als ervaren blower, en al helemaal niet als het amfetamines betreft als speed, dex en ritalin, en al zeker gezien het feit dat ik een hardcore ADD-er ben. Want die laatste groep geeft me rust, focus en een verhoogde reactiesnelheid, terwijl ik niet echt zie hoe dit alles mijn rijvaardigheid negatief zou kunnen beinvloeden. Dat is dan wel uitgerust en met een volle maag, ik snap best dat dit anders zal zijn als je na een nacht feesten en dansen met een lege maag nog achter het stuur zou kruipen om weer huiswaarts te keren.

Ik heb even zitten googlen, maar ik vind dus geen enkel onderzoek betreffende rijvaardigheid onder invloed van drugs, @De Dunne (of wie dan ook) als jij die wel weet te vinden (je zegt immers dat daar juist heel veel onderzoek naar gedaan is) dan mag je die hier gaarne posten van me.

edit;
Ik heb 9 jaar geleden een maand of 3 ritalin voorgeschreven gekregen, en heb toen van het CBR een rijtest moeten doen, uurtje rondrijden in mijn eigen auto met iemand van het CBR er naast, en ben toen glansrijk geslaagd, dit terwijl ik eigenlijk helemaal niet goed op ritalin reageerde. Na 8 jaar medicijnloos heb ik echter iets anders geprobeerd, Wellbutrin, en daar doe ik het een stuk beter op. Overigens beinvloedt Wellbutrin de rijvaardigheid absoluut niet, dus daar mag je gewoon mee autorijden van het CBR.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Speed is toch anders dan ritalin etc. Bij speed durf ik niet mijn oordeel te geven omdat daar idd niet veel onderzoek naar is gedaan. Het zal ook uitmaken of je met speed op NA een feest of een nacht doorhalen gaat rijden. Neemt niet weg dat het gewoon verboden is, wat je er zelf ook van denkt.
Maar qua cannabis is dat toch anders. Het is een downer en elke downer beinvloed je rijvaardigheid en reactievermogen aanzienlijk. Ik weet wel dat de gemiddelde (dagelijkse) gebruiker het probeerd goed te praten voor zichzelf maar als je zelf logisch nadenkt weet je echt wel dat het zo is.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/...jden-alcohol-drinken-en-alles-eten-of-drinken
Het beinvloed wel degelijk je rijvaardigeheid in het begin. Pas na gewenning mag je rijden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@De Dunne
Oh, tegen mij hebben ze niks gezegd destijds, en er zit ook geen geel stickertje op zoals gebruikelijk is met medicijnen die de rijvaardigheid beinvloeden.

Overigens ben ik het niet met je eens dat wiet een pure downer is.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
https://www.google.nl/amp/s/www.aut...-blowen-heeft-geen-invloed-op-rijgedrag?amp=1

Ik blow bijna niet meer. Maar toen ik blowde reed ik voorzichtiger dan dat in nuchter was. Dat lees je ook overal dat blowers het zelfde hebben. Je hebt geen haast en alles is intenser. Dan iemand die 5 bakken koffie op heeft op het werk en zo snel mogrlijk naar huis wil. De dunne zit op de overheid sites te kijken. Die willen het liefst dat je nooit niks gebruikt en opstaat naar je werk gaat en dan naar huis en voor de rest je kop dicht houd. Want zo lijkt deze maatschapij te worden met elka dag 100 nieuwe regels wat we weer niet mogen!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Ik lul maar wat
Dank voor de link, we hebben zowaar een onderzoek waar het resultaat was dat rijgedrag niet veranderd met een joint achter je kiezen. Ik sta er niet van te kijken in ieder geval.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken

https://www.voc-nederland.org/2017/07/cannabis-en-de-speekseltest-1-de-regels-en-de-problemen/

https://weedseedshop.com/nl/blog/ga-je-van-wiet-slechter-autorijden/

https://www.nrc.nl/nieuws/1994/05/26/ook-joint-is-nadelig-voor-rijvaardigheid-7225882-a1347563

https://www.vice.com/nl/article/78beeb/wat-is-het-effect-van-blowen-op-je-rijvaardigheid-293

@Ik lul maar wat . Die link die jij geeft is van een een pure voorstander van cannabis en verkeer. Totaal niet onafhankelijk of onbevooroordeeld. Lees aub de links hierboven allemaal. Is even wat werk misschien maar echt de moeite waard. Ook is het niet alleen de thc die invloed heeft op je rijvaardigheid zoals die site van jou zegt. Dus klopt dat onderzoek van geen kant helaas.
En nee ik kijk echt niet alleen op overheidssites zoals je ziet “ik lul maar wat” . Ik kijk naar vele sites met verschillende meningen. Na het lezen van verschillende meningen, onderzoeken, sites etc vorm ik mijn conclusies. Knap dat je kan zien vanuit daar dat ik alleen naar overheidssites kijk, ik wil ook wel zo een pc die dat kan. Waar heb je die gekocht? :tonguewink:
Kom eens met meer onderzoeken of andere meer betrouwbare sites om aan te tonen dat cannabis geen invloed heeft op de rijvaardigheid.

En dit is ook voor @acht.zes (En ‘ik lul maar wat natuurlijk’)
De meeste onderzoeken en sites praten over het verschil tussen met alcohol op rijden of met cannabis op rijden. Natuurlijk blijkt alcohol veel meer invloed te hebben, dat weet iedereen. Dat merk je zelf ook wel als je eens drinkt. Ook veroorzaken alcohol bestuurders veel meer ongelukken, dat is ook waar.
Bij cannabis maakt het zeker uit of je een dagelijkse roker bent of sporadisch rookt. Bij dagelijks gebruik heeft het minder invloed, ook waar.
Maar toch blijkt uit deze links en ook andere sites (google maar eens wat langer en op meerdere zoektermen) dat cannabis zeker negatieve invloed heeft op je rijvaardigeheid. Zoals ik zei, minder dan alcohol of eventuele andere drugs maar zeker wel invloed.

Ik snap dat de gemiddelde dagelijkse blower vind of denkt dat ie beter of iig niet slechter rijd onder invloed. Het is lastig toe te geven dat het wel zo is, je wil jezelf goed praten en het liever niet inzien. Het voor jezelf goed praten of nuanceren is makkelijk en gebruikelijk bij de gemiddelde gebruiker.
Ik vind het jammer dat er nog zoveel mensen zijn die zelfs denken beter te rijden na blowen. Ook dat is een fabel. Natuurlijk word je niet overmoedig of ga je scheuren zoals misschien drank op, ook zal je rustiger zijn. Staat ook in die links. Toch blijft het de waarheid dat het echt negatieve invloed heeft.

En dat de politie en overheid etc er zo streng over is klopt idd van geen kant. Dat ben ik met je eens @Ik lul maar wat . Ik zelf vind dat ook belachelijk. Ik persoonlijk vind de straffen voor rijden met cannabis op (je krijgt namelijk bijna altijd de maximale straf) veel te streng en te hoog. Ik vind onder invloed rijden van wat dan ook sowieso not done maar de straf vergeleken met de straf voor alcohol is van de gekke.
Als ik zou kunnen kiezen om iemand met drank of met cannabis te laten autorijden kies ik natuurlijk cannabis, al is geen van beide goed natuurlijk.
Het heeft echt wel negatieve invloed op je rijgedrag, echt waar. Neem echt aub de tijd die links helemaal te lezen. Dank je wel. :wink:
Ik weet dat ik hier op DF te boek sta als “moraalridder” qua nuchter rijden maar ik vind dat echt belangrijk.
Ik probeer niet betweterig te zijn of het laatste woord te hebben of mijn gelijk te halen maar ik wil graag dat men veilig aan het verkeer deel neemt. Dat is veiliger voor jezelf, voor mij en voor alle anderen die op de weg zijn. :praying2:

Misschien dat andere DF’rs er ook nog meer van weten?

Sorry voor het late antwoord maar was ff druk met andere dingen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
@Ik lul maar wat
Dank voor de link, we hebben zowaar een onderzoek waar het resultaat was dat rijgedrag niet veranderd met een joint achter je kiezen. Ik sta er niet van te kijken in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Ja deze past in je straatje hahahaha. :tonguewink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."