Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRuim duizend automobilisten onder invloed van drugs

Ruim duizend automobilisten onder invloed van drugs

36 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij sporadisch gebruik kan het al TOT 72 uur duren. Bij regelmatig of dagijks gebruik kun je zeker uitgaan van die 72 uur.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#2
https://nos.nl/l/2252408

Toch jammer dat zoveel mensen onverstandig omgaan met drugs
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het punt, dat ik trouwens al eerder aangaf, is dat de beleidsbepalers gewoonweg dingen uit hun duim zuigen. En ik vind dat dit best gezegd mag worden.

Dit (alweer) gezegd hebbende, ben ik het wel degelijk eens met het feit dat je niet mag autorijden onder invloed van cannabis. Want het beïnvloedt over het algemeen wel degelijk de rijvaardigheid, en al zeker bij beginnende blowers. Weliswaar niet in die mate en op de manier dat hun het vertellen maar goed.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
https://www.nrc.nl/nieuws/1994/05/26/ook-joint-is-nadelig-voor-rijvaardigheid-7225882-a1347563
Klik om te vergroten...
Gruwelijk, ik had wel aan dit onderzoek mee willen doen.

acht.zes zei:
Want het beïnvloedt over het algemeen wel degelijk de rijvaardigheid, en al zeker bij beginnende blowers.
Klik om te vergroten...
Huh? Hoezo bij beginnende blowers? Als ik nu een joint rook ben ik waarschijnlijk even stoned als één van de eerste keren dat ik het deed?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik zie dat iemand te ver onder invloed is, stap ik zelf niet in. Maar als hij zelf de verantwoordelijkheid neemt, dan ga ik er vanuit dat hij ook rijden en hij er bewust van is. Reactievermogen is wel altijd aanzienlijk trager. Maar bon, 't gebeurt toch altijd, dat mensen onder invloed gaan rijden. Zolang ik maar zelf geen ongeluk krijg vind ik het best. ;p
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
kapitein-x zei:
Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
Klik om te vergroten...
Mei alle medicatie met zo'n verkeerssticker erop mag je pas rijden als je bij het CBR een ontheffing hebt aangevraagd.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Mei alle medicatie met zo'n verkeerssticker erop mag je pas rijden als je bij het CBR een ontheffing hebt aangevraagd.
Klik om te vergroten...

Dank voor info, had ik niet bij nagedacht.

Ik vermoed echter wel (gezien de aandacht die eraan is besteed in media als ik zoek op Google mbt speekseltest) dat het niet gebruikelijk is dat als iemand medicijn krijgt voorgeschreven het standaard is dat iemand een gang naar het cbr maakt voor een rijtest. Dat zal blijkbaar bij dexamfetamine in elk geval nu moeten veranderen.

Ik ben echt benieuwd welk percentage van medicijngebruikers (met gele sticker) überhaupt door hun arts erop worden gewezen dat ze naar het cbr moeten als ze legaal willen blijven rijden.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
@kapitein-x

De apotheker is ook verplicht het te zeggen. Er zijn ook medicijnen zonder gele sticker, maar waar het ivm de bijwerkingen de eerste paar weken wordt afgeraden aan het verkeer deel te nemen of machines te bedienen. Zo'n ontheffing aanvragen bij het CBR is erg duur en mogelijk moet je om de zoveel jaar terugkomen.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#9
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
kapitein-x zei:
hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. ov
Klik om te vergroten...
Maak daar maar 72 uur van.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#11
^Oké haha

Trouwens een edit op mijn post: de grenswaarden zijn wel duidelijk wat betreft aanwezigheid in bloed, maar (nog) niet hoe je dat vertaalt naar bv miligram speed. Zoals je bij alcohol weet, max 1 biertje.

Ik vermoed dat het getal van 40 uren verwijst naar de grenswaarde waar je dan nog boven kunt zitten, bedenk ik me nu. Er zijn dan nog wel sporen aantoonbaar (waarmee je als een sporter bv door de mand zou vallen bij dopingtest) maar voor de wet geen reden tot nader bloedonderzoek. En die grenswaarde zal wel ingegeven zijn door wat de speekseltest kan meten, bedenk ik me nu.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Een nuance is hier wel op zijn plaats. Ik neem aan dat jullie gewoon in de auto stappen als je niet meer onder invloed bent terwijl de stoffen nog wel in je bloed zitten. Ook dan ben je de lul. Of bel je maandag je baas op zo van:'ja, ik kan niet komen werken want ik mag nog niet autorijden want ik had zaterdag een feestje met wat speed'. of 'ik heb gisterenavond een jointje gerookt en moet nog 3 dagen thuisblijven voor het mn bloed uit is'

Die arts op de radio lult uit zijn nek want zoals @De Dunne al stelt blijft speed veel en veel langer aantoonbaar in je lichaam dan de genoemde 16 tot 40 uur. De enige drug waarvan ik weet dat die redelijk snel niet meer aantoonbaar is, is GHB.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kan me voorstellen dat speekseltest het alleen maar oppikt boven bepaalde grens, terwijl het in bloed nog aantoonbaar zou zijn.

Verhaal van zaterdagavond gebruiken en maandag naar werk rijden lijkt me lastig in deze idd. En zoals genoemd mensen die dexamfetamine slikken op recept e,d,
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Reken maar dat die 1000 een druppel op de gloeiende plaat is. Zijn er veel en veel meer helaas.
F
Fem420Lid
01-01-2024, 00:00
#15
kapitein-x zei:
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
Klik om te vergroten...
Ja wat ze ook zijde is dat
kapitein-x zei:
Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.
Klik om te vergroten...
Ja wat ze ook erbij zijden was dar de meeste mense di de drug de vorige avond in nam niet weten dat nog werkt volgendedag maar.lijk dan toch vrij dom om iets te slikken waar je geen verstand van hem of weet dat t de volgende dag nog niet uit gewerkt is
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Iemand die wiet rookt is voorzichtiger in het verkeer dan iemand die nuchter is.
Dan kan je wel over reactie vermogen beginnen maar bij een ervaren roker is dat niet zo dat het zijn rijvaardigheid gevaarlijk maakt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik lul maar wat zei:
Iemand die wiet rookt is voorzichtiger in het verkeer dan iemand die nuchter is.
Dan kan je wel over reactie vermogen beginnen maar bij een ervaren roker is dat niet zo dat het zijn rijvaardigheid gevaarlijk maakt!
Klik om te vergroten...
Dit is echt onzin.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Dit is echt onzin
Klik om te vergroten...

Tja dat zeggen mensen die het niet begrijpen
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@De Dunne
Ik ben niet zo stellig als @Ik lul maar wat maar ik zou best eens een rijtest af willen leggen zowel nuchter, na een paar jointjes en onder invloed van speed. En dan zou ik er niks van staan te kijken als mijn resultaten niet slechter of zelfs beter zouden zijn onder invloed van die 2 laatsten. Want zowel wiet als speed geven mij een betere focus, terwijl speed me ook nog eens een betere reactiesnelheid geeft.
Het is dan wel geen autorijden, maar met online gamen wordt ik absoluut niet slechter als ik blow, terwijl ik vrijwel onverslaanbaar wordt als ik aan de speed zit.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
@acht.zes
Er zijn al heel veel onderzoeken naar gedaan. En je rijvaardigheid word wel degelijk beïnvloed door zowel wiet als bij speed. Deze discussie heeft weinig zin. Jammer dat er toch nog zo gedacht word ondanks dat het allang bewezen is.
Deze discussie is ook al vaker op df gehouden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."