Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWhite privilege

White privilege

50 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
LuckyMe zei:
Wat een geestelijke armoede als je je tegenwoordig als blank mens schuldig voelt vanwege je fking huidskleur. Ik wil best een bak stront over je heengooien, wellicht dat dat je beter laat voelen?
Klik om te vergroten...
Het wordt mensen vandaag de dag gewoon geleerd om een schuldgevoel over je afkomst te hebben. Krankzinnig, maar mensen trappen hier in.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik begrijp dat schuldgevoel echt niet. Wat heb je te maken met je eventuele voorouders van eeuwen(!) geleden? Ik ken mijn overgrootouders niet eens. De meningen/keuzes van mijn voorouders heb ik persoonlijk letterlijk niets mee te maken.

En als ras dan niet bestaat, wat is de issue dan? Want mensen voelen een schuldgevoel op basis van ras/afkomst... Als je jezelf niet beschouwd als een bepaald ras, waarom identificeer je je er dan mee? Waarom heb je er dan een schuldgevoel over?

Het is allemaal zo krom als wat. Ga iets goeds doen in plaats van met een onterecht schuldgevoel te gaan zitten...
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tuurlijk bestaat ras wel. Waarom winnen (volgens mij) Ethiopiërs altijd marathons ?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ik begrijp dat schuldgevoel echt niet. Wat heb je te maken met je eventuele voorouders van eeuwen(!) geleden? Ik ken mijn overgrootouders niet eens. De meningen/keuzes van mijn voorouders heb ik persoonlijk letterlijk niets mee te maken.
Klik om te vergroten...
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
8️⃣6️⃣ zei:
@Neo-Shulginist
Ik stel dat de meeste mensen hun eigenbelang altijd voorop zullen zetten
Klik om te vergroten...
Volgens Bregman klopt dat dus niet. Hij noemt bijvoorbeeld 9-11, toen de torens op instorten stonden. Mensen liepen gewoon rustig de trappen af en gaven anderen voorrang, ook al was het in hun eigen belang om de trap af te rennen en niemand voor te laten. Zo heeft hij nog legio voorbeelden.

Ik sta daar zelf wat genuanceerder in. Het filosofische debat of de mens van nature goed of slecht is, dat is al eeuwenoud. Volgens mij hebben we nog steeds geen definitief antwoord omdat moraliteit afhankelijk is van je uitgangspunt. Mensen doen zowel dingen voor zichzelf als voor anderen, om heel diverse redenen. Je morele oordeel daarover is meer afhankelijk van je eigen standpunten dan van het geconstateerde gedrag.

Maar de homo economicus is in ieder geval één grote leugen.
L
LuckyMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
Klik om te vergroten...

Joh... kom gewoon over je persoonlijke tragedie heen i.p.v. te gaan polariseren en generaliseren.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het verschil in ras is niet anders dan evolutionaire verschillen op basis van afkomst. Mensen met een donkere huid hebben zich zo ontwikkeld dat er meer melanine aan wordt gemaakt in de huid waardoor ze beter beschermd zijn tegen warmte. Blankere mensen hebben dit niet, maar zij verbranden dus wel veel sneller in de zon. Aan de andere kant zijn de donkere mensen weer minder goed in het opnemen van vitamine D door de zon. Dat is waar het uiteindelijk op neer komt. Er is geen één ras beter dan de ander omdat het op evolutie en aanpassen aan de omgeving te maken. Ons lichaam past zich aan aan de omgeving waar het zich bevindt om zo een grotere kans te hebben op overleving. Racisme is dus niet alleen fout in moreel opzicht, maar de theorie op zichzelf klopt niet

Je kan je niet schuldig voelen over de acties van je voorouders omdat het niet jou acties zijn. Het gaat erom hoe je erop terugkijkt. Racisme is wel degelijk een ding vandaag de dag, maar om het te gaan hebben over white privilege gaat niet helpen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
LuckyMe zei:
Joh... kom gewoon over je persoonlijke tragedie heen i.p.v. te gaan polariseren en generaliseren.
Klik om te vergroten...
Ik mis nog inhoudelijke kritiek in deze zin.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
Klik om te vergroten...
Dan begrijp ik nog steeds niet wat het nut is van een schuldgevoel hebben over iets wat je niet hebt gedaan.

Als je je geroepen voelt om bepaalde veranderingen teweeg te brengen kun je dat doen toch? Zonder de insteek dat je dat schuldig bent aan iemand, puur door je afkomst.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oh ik ben niet per se pleitbezorger van een schuldgevoel, want of dat superconstructief is dat weet ik niet nee. Wel vind ik het getuigen van medemenselijkheid als iemand zijn/haar bevoorrechte positie erkent en vanuit die erkentenis ook bereid is een dankbare en nederige houding aan te nemen om zo minderbedeelden tegemoet te komen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sowieso gaan we wel meer zo'n levensfilosofie nodig hebben. Want naast economische en sociale welvaartsverdeling hebben we ook nog een klimaatveranderingprobleem wat ook samenhangt met onze ecocentristische/egocentristische leefwijze.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Tuurlijk bestaat ras wel. Waarom winnen (volgens mij) Ethiopiërs altijd marathons ?
Klik om te vergroten...
DIe hebben langeren spieren in hun benen dan ons.En nee ik voel mij niet schuldig over mijn voorouders die arm waren.Voor hun en vele anderen geen gouden eeuw
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik voel me ook niet echt schuldig. Mijn ouders komen allebei uit een vrij arme achtergrond. Boerenfamilie waar alle 4 kinderen op dezelfde kamer moesten slapen en er soms zo weinig eten was dat hun ouders niet genoeg konden eten.

De welvaart die ze nu hebben (ze doen het nu erg goed financieel en maatschappelijk gezien) zijn verkregen door altijd hard te werken en assertief zijn. Ik ben ook nooit verwend en alles wat ik nu heb heb ik zelf opgebouwd.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ganggang💯 zei:
alle 4 kinderen op dezelfde kamer moesten slapen en er soms zo weinig eten was dat hun ouders niet genoeg konden eten.
Klik om te vergroten...

Die armoede heb ik niet meegemaakt. Ik ben geboren in de jaren '90, en heb nog nooit 1 avond zonder avondeten gezeten. We waren erg arm, een alleenstaande moeder met twee kinderen, maar we hadden altijd eten. Wel atlijd tweedehands gescheurde kleding en vechten voor je schone lakens.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
Die armoede heb ik niet meegemaakt. Ik ben geboren in de jaren '90, en heb nog nooit 1 avond zonder avondeten gezeten. We waren erg arm, een alleenstaande moeder met twee kinderen, maar we hadden altijd eten. Wel atlijd tweedehands gescheurde kleding en vechten voor je schone lakens.
Klik om te vergroten...
Ik zelf ook niet maar mijn ouders wel. Ze zijn beiden echter meteen op hun 18e studeren via een beurs en hebben het tij gekeerd.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mijn ouders hebben ook hard moeten werken.We hadden 1 keer per week vlees.Kleding werd zelfgemaakt of van je zus.En je wist niet beter de meeste gezinnen waren zo.Ik ben van 1955.Plastic bestond niet.De melkboer,schillenboer scharensliep nog meegemaakt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
In Bangladesh werken mensen 14 uur per dag met vrijwel geen vakantie, sociale zekerheid of pensioen en met slechte werkomstandigheden. Die krijgen geen kans van de bank om een huis te kopen, daarmee vermogen op te bouwen. Hun werkgevers zijn niet wettelijk verplicht om een deel van het salaris af te dragen in gezamenlijke pensioenpotten. Dat is allemaal om belangrijke redenen. Want ons economische systeem kan niet steeds blijven groeien zonder supergoedkope arbeid. En Bangladesh is alleen 's wereld grootste kledingleverancier omdat ze de arbeid zo goedkoop houden met slechte arbeidsvoorwaarden.

Ik ben wel eens in de grootste sloppenwijken ter wereld geweest, in New Delhi. Daar leven mensen letterlijk in een vuilnisbelt. De overheid is volledig afwezig. Die mensen spreken vaak de taal (Engels) niet eens van de overheid en hebben nooit leren lezen of schrijven. Daardoor kunnen ze geen aanspraak maken op allerlei rechten die wij vanzelfsprekend vinden. Dit zijn tegelijkertijd ook de mensen die soms diensten van 24 uur moeten draaien en dat heel normaal vinden. Zo was er bijvoorbeeld een portier bij mijn hotel die zulke diensten draaide. Toen zijn collega de volgende dag niet kwam opdagen moest hij nog een dienst oppakken: 48 uur non-stop werk, zonder pauze, waarin hij niet mocht eten en ook niet mocht zitten want dat vond men niet netjes voor een portier.

Daarom vind ik dat argument 'we hebben er hard voor gewerkt' meestal niet zo sterk..
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Om die reden kan ik trouwens ook verschrikkelijk kwaad worden op de film Slumdog Millionair. Het is een prachtige film, met zeer creatieve en innovatieve film- en montagetechniek. Maar het einde... (pas op spoiler) Dat één iemand uit zo'n sloppenwijk dan miljonair wordt dankzij een tv-programma en dan uiteindelijk ook de vrouw krijgt die hij had willen hebben. Zo, happy end. Alsof al die andere tientallen miljoenen mensen die bijna letterlijk sterven van de honger niet meer bestaan. Die feesten gewoon mee omdat ze zo blij zijn dat die ene guy een miljoen heeft gewonnen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#19
DAn moet je maar eens kijken naar ciske de rat,zo leefde onze voorouders!MOesten ze ook soms wel 10 monden voeren met alleen maar pap.En toen waren er ook geen voorzieningen.Een zogenaamde vroedvrouw haalde de baby,s moeders stierven eraan.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
joetsie zei:
DAn moet je maar eens kijken naar ciske de rat,zo leefde onze voorouders!MOesten ze ook soms wel 10 monden voeren met alleen maar pap.En toen waren er ook geen voorzieningen.Een zogenaamde vroedvrouw haalde de baby,s moeders stierven eraan.
Klik om te vergroten...
Sorry maar tussen ciske de rat en de derde wereld zit een verschil hoor.

Overigens zijn ze in Nederland in 1941 met kinderbijslag begonnen dus waren er wel degelijk sociale voorzieningen in de jaren 50/60

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."