Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNieuwe documentaire-serie over verslaving: Verdoofd

Nieuwe documentaire-serie over verslaving: Verdoofd

43 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
V
VerdoofdLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Aan het begin van dit jaar hebben we via dit forum ook rondgezocht naar hoofdpersonen voor een nieuwe documentaireserie over verslaving. Vanavond was het dan zover: de eerste aflevering werd uitgezonden.

Als je een NPO Plus account hebt dan kun je gelijk alle vier de delen kijken. Zo niet, dan moet je nog even 3 weken wachten tot de ontknoping.
Het eerste deel vind je hier:
www.npostart.nl

De chemische bubbel | NPO Start

We leren de verslaafde Boaz, Daphni, Maarten en Mulu kennen. We stappen zonder grenzen in hun chemische wereld: Daphni gebruikt GHB en twijfelt of haar verslaving wel een probleem is, Boaz is vier dagen per week wakker op een nieuwe designerdrug, Maarten gebruikt speed en woont op een met drugs...
www.npostart.nl www.npostart.nl

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
Indrukwekkende serie...!!
Confronterend ook..
Ik heb wel NPO Plus, maar vond 1 afl voor nu ff genoeg ..😅
Ga zeker alles bekijken.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vond het een interessante aflevering! Ik ga de andere zeker ook kijken.
Fijn dat jullie een update geven!
T
TaktakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Indrukwekkend! Zeer interessant.

Woon in België, komt er dus elke week een nieuwe aflevering online die ik kan bekijken?

Thanks!!
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ronnie up in this bitch, diggin' for the world!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Taktak zei:
Indrukwekkend! Zeer interessant.

Woon in België, komt er dus elke week een nieuwe aflevering online die ik kan bekijken?

Thanks!!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je daar wel een VPN voor nodig hebt want de Nederlandse publieke omroep werkt niet online in het buitenland dacht ik. Met een VPN kan je doen alsof je in Nederland bent.
T
TaktakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat je daar wel een VPN voor nodig hebt want de Nederlandse publieke omroep werkt niet online in het buitenland dacht ik. Met een VPN kan je doen alsof je in Nederland bent.
Klik om te vergroten...
Heb deze eerste aflevering zonet kunnen bekijken, dus vermoed dat de rest ook wel zal lukken via linkje? 😃
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Taktak zei:
Heb deze eerste aflevering zonet kunnen bekijken, dus vermoed dat de rest ook wel zal lukken via linkje? 😃
Klik om te vergroten...
Oooh, ja dan wel :)

Ik heb wel eens dingen niet kunnen bekijken vanuit andere Europese landen maar dar zal vast ook verschillen per programma enzo.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zojuist afl 2 gekeken... 😢💔👌
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb net ook aflevering 2 bekeken. HEt lijkt wel alsof de mensen een doel in hun leven missen en motivatie. Ze zouden eens een jaar lang compleet nuchter moeten zijn, en dat ze dan iemand hebben die met ze uitzoeken hoe zij hun leven vorm kunnen geven zonder de roes. Ze hebben sturing nodig. Nu lopen ze weg voor schaamte, eenzaamheid, verdriet, pijn en ellende. Terwijl confrontatie juist nodig is, omdat je daardoor groeit. Wat zij doen is stilstaan. Groeien gaat gepaard met pijn, en van pijn wil je weglopen, maar weglopen kan soms nare consequenties hebben. Ze zijn nog jong.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicMagic zei:
Ik heb net ook aflevering 2 bekeken. HEt lijkt wel alsof de mensen een doel in hun leven missen en motivatie. Ze zouden eens een jaar lang compleet nuchter moeten zijn, en dat ze dan iemand hebben die met ze uitzoeken hoe zij hun leven vorm kunnen geven zonder de roes. Ze hebben sturing nodig. Nu lopen ze weg voor schaamte, eenzaamheid, verdriet, pijn en ellende. Terwijl confrontatie juist nodig is, omdat je daardoor groeit. Wat zij doen is stilstaan. Groeien gaat gepaard met pijn, en van pijn wil je weglopen, maar weglopen kan soms nare consequenties hebben. Ze zijn nog jong.
Klik om te vergroten...

Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan zeggen dat ik jaren zonder drugs en met heel veel therapieën en hobby's en sporten en uitdagingen en pijnen en verdriet nog steeds geen doel in m'n leven heb.

Misschien komt er nog wel wat op m'n pad, maar mezelf steeds kwellen met een doel voor m'n leven zoeken heeft me alleen maar slechter doen voelen.
Accepteren dat ik doelloos ben is ook een uitdaging. Ik probeer m'n tijd maar zo goed mogelijk door te komen. En dat zou me op de manier zoals deze mensen doen ook echt niet lukken, maar ik denk niet dat een doel alles oplost.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat is ook een manier inderdaad. Want uiteindelijk is het leven van de meeste mensen toch behoorlijk nutteloos of weinig betekenend.

Ik ben zelf niet zo bedreven in het boeddhisme. Maar volgens mij draait dat heel erg om het accepteren van het zijn, en vanuit die acceptatie en dankbaarheid het te mogen ervaren kleine daden van goedheid te verrichten om zo in harmonie te leven. Dan heb je niet per se een carrièredoel ofzo maar kan je best een gelukkig en harmonieus bestaan leiden.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#13
Purplext zei:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan zeggen dat ik jaren zonder drugs en met heel veel therapieën en hobby's en sporten en uitdagingen en pijnen en verdriet nog steeds geen doel in m'n leven heb.

Misschien komt er nog wel wat op m'n pad, maar mezelf steeds kwellen met een doel voor m'n leven zoeken heeft me alleen maar slechter doen voelen.
Accepteren dat ik doelloos ben is ook een uitdaging. Ik probeer m'n tijd maar zo goed mogelijk door te komen. En dat zou me op de manier zoals deze mensen doen ook echt niet lukken, maar ik denk niet dat een doel alles oplost.
Klik om te vergroten...

Dit is zo herkenbaar voor mij wat je omschrijft.
Ik leef meer bij de dag..
Ik heb altijd geleefd voor anderen.
Nu ik kan leven zoals ik dat zelf wil heb ik geen idee hoe.
Als je me vraagt wat zijn je levensdoelen...
Ja wil in toekomst met @Mindless reizen maken.
Maar verder leef ik echt bij de dag.
Zeker met ptss en depressie ben ik al tevreden als ik een goede dag heb.
Hoop wel dat ik met de tijd toch wel meer doelen zal hebben.
Vind het wel mooi om dingen te hebben om naar uit te kunnen kijken wat je plezier geeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Dat is ook een manier inderdaad. Want uiteindelijk is het leven van de meeste mensen toch behoorlijk nutteloos of weinig betekenend.

Ik ben zelf niet zo bedreven in het boeddhisme. Maar volgens mij draait dat heel erg om het accepteren van het zijn, en vanuit die acceptatie en dankbaarheid het te mogen ervaren kleine daden van goedheid te verrichten om zo in harmonie te leven. Dan heb je niet per se een carrièredoel ofzo maar kan je best een gelukkig en harmonieus bestaan leiden.
Klik om te vergroten...
De hoogste ambitie is geen ambitie meer hebben.

Maar dat is iets wat makkelijk verkeerd begrepen en zelfs misbruikt kan worden om lui te zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja zo is het inderdaad. Het bedenken van een doel zie ik dus ook wat abstracter: als een soort toekomstvisie van 'daar wil ik belanden'. Maar uiteindelijk is het doel juist dat je op dat punt wil zijn, wat je doel weer zou opheffen. Dat lijkt dus een beetje tegenstrijdig.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat je al ver bent als jij je passie in het leven hebt gevonden. Iemand die als passie schilderen heeft, zal niet zo snel compleet afglijden door de drugs dat hij niet meer kan schilderen. Tenzij het niet echt anders kan ofzo.....
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
PsychedelicMagic zei:
Ik denk dat je al ver bent als jij je passie in het leven hebt gevonden. Iemand die als passie schilderen heeft, zal niet zo snel compleet afglijden door de drugs dat hij niet meer kan schilderen. Tenzij het niet echt anders kan ofzo.....
Klik om te vergroten...

Ik werd super creatief van de speed.
Tijdens speedverslaving heb ik mijn hele huisje in mijn eentje opgeknapt.
Heb voor mijn doen de mooiste dingen gemaakt.
Sinds ik clean ben krijg ik niks uit handen.
Heb totaal geen creatieve ingevingen meer en niks meer gemaakt.
Dus het kan ook andersom werken, dat je weer zo terug verlangt naar iets waar je goed in was.
Daardoor terugval kan krijgen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat klinkt een beetje als iets wat iemand met AD(H)D zou zeggen:upsidedown:
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
PsychedelicMagic zei:
Dat klinkt een beetje als iets wat iemand met AD(H)D zou zeggen:upsidedown:
Klik om te vergroten...

Heb vanmiddag afsppraak bij mijn psycholoog.
Ga het eens vragen wat jij zegt.. 😄
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb adhd en methylfenidaat, concerta, dex en wellbutrin werkt voor mij niet. Als ik productief wil zijn, helpt het mij om een paar minuten onder de koude douche te staan. Het is ingewikkelder dan gewoon een pil opvreten, maar zoveel beter... Wat ik hiermee wil zeggen is dat het koud douchen jou misschien ook helpt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."