Waar zijn de beelden van dat festival?
En aangezien ik consequent de Palestijnse kaart trek, laat ik het hier maar bij.
Ik begrijp je compassie met de Palestijnen, even verduidelijken dat ik niet helemaal op de hoogte ben van die situatie.
Maar ik weet dat Israël Palestijnse gebieden bezet en zo een voedingsbodem creëert voor Hamas.
Anderzijds hadden de Palestijnen de miljarden steun die ze de laatste decennia gekregen hadden gebruikt om in infrastructuur en welzijn voor hun bevolking gebruikt dan zouden ze nu een mooi land hebben. (Maar ze spenderen die miljarden puur aan wapens uit pure woede die ik, versta me niet verkeerd, begrijp. Ik voel hun frustratie maar ze zullen moeten hard zijn. en Israël ook)
Ik kies partij voor geen van beiden want ze hebben allebei onschuldig burgerbloed aan hun handen hangen.
Het wordt hoog tijd dat Israël onderhandeld met Hamas hoe absurd dat ook lijkt. Israël zou kunnen beloven de bezette gebieden terug helemaal of gedeeltelijk terug te geven in ruil voor het ophouden van Hamas om Israël voortdurend te bestoken. Als beide partijen hier mee akkoord zouden gaan dan is een de-escalatie in zicht.
Beide partijen moeten in eigen boezem kijken en elkaar gaan respecteren en gerust laten. En landen en groepen als Iran en Hezbollah moeten stoppen met hun te moeien en olie op het vuur te gooien. En aanvaarden dat er nu eenmaal een Joodse natie in hun midden bevind.
En aan beide kanten investeren in onderwijs waarin wordt verduidelijkt dat hun geloof en boekjes als de Koran en de Thora verzinsels zijn en van bijlange niet zo veel betekenen als wat zij er van maken. Als ze dat zouden inzien zal het al een pak beter gaan, die religies maken de boel daar helemaal kapot en waarom? Voor een onzichtbaar allemachtig opperwezen dat doodgewoon niet bestaat. Absurd dat daar zo veel doden moeten voor vallen.
Er is daat nog veel werk aan de winkel, dat is duidelijk.