Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegaal crack uitdelen aan verslaafden?

Legaal crack uitdelen aan verslaafden?

40 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed plan.
Ik ben er wel voorstander van.

Je moet alleen zeer goed in beeld hebben wie echt die legale crack nodig heeft zodat mensen die er wel nog vanaf kunnen komen het niet kunnen gaan zien als cadeautje.

En ook een plan hoe je dan aanpakt dat ze niet op straat gaan gebruiken. Het beste zet je ze in een pand met tuin met volledige controle.

Of je de criminaliteit ermee hard raakt weet ik niet. Er zijn meer dan genoeg mensen over die niet onder deze groep vallen. Van junk tot belastingadviseur tot schipper tot ns station bloemisten etc
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Je moet alleen zeer goed in beeld hebben wie echt die legale crack nodig heeft
Klik om te vergroten...
Zie je het al voor je, als crack gebruikers iedere 5 minuten aan hun deur staan ,want crack werkt maar een paar minuten.
Een onderhouds dosis crack bestaat dan niet ,maar wel een veel agressiever gebruik waar ook veel andere mensen op af komen om hun brokje crack voor niets te krijgen
Verstrekking kan alleen werken bij middelen die lang werken ,zoals Methadon ,Heroine en benzo's
Zo kan men systematisch gebruikers onder controle houden en interveren wanneer het nodig is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
SoulAssassins zei:
Verstrekking kan alleen werken bij middelen die lang werken ,zoals Methadon ,Heroine en benzo's
Zo kan men systematisch gebruikers onder controle houden en interveren wanneer het nodig is.
Klik om te vergroten...

Goed punt.


Maar hoe leven die crackjunks op straat? Rennen die ieder uur naar hun dealer of halen die hun dag voorraad en gebruiken die op verdeeld over de dag?

Op basis van bovenstaande baseerde ik mijn mening. Maar keek wellicht door de verkeerde bril, had even de veel kortere werkingsduur niet op het netvlies
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sorry, ben een echte nitwit wat veel drugs betreft..

Maar crack was toch meer iets van de jaren 80? Wordt het sinds kort weer veel gebruikt of is het eigenlijk nooit echt weggeweest?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Maar hoe leven die crackjunks op straat? Rennen die ieder uur naar hun dealer
Klik om te vergroten...
Jazeker blijven die rennen ,want het is een kortwerkend middel en de craving na de high is intens zodat ze gaan roven en stelen om maar aan hun volgende bolletje te komen.
Hier is absoluut geen rem of controle over te krijgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vreemde keuze wat mij betreft. Bij Heroïne of Methadon snap ik het wel - een onderhoudsdosis tegen de ontwenning. Maar eerste hijs crack = onstilbare honger naar meer. Maargoed, een junkie life is heftig en dit is 1 zorg minder. Een echt alternatief zie ik ook niet zo 1-2-3.

Complete abstinentie is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben blij dat ik die keuze wel gemaakt heb. Nu al meer dan 3 jaar geen trek gehad na 10 jaar gebruik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Maar eerste hijs crack = onstilbare honger naar
Klik om te vergroten...

Mogelijk is base anders dan snuiven.
Ik herken die onstilbare honger niet in de tijd dat ik wel eens een nakkie nam.

SoulAssassins zei:
Jazeker blijven die rennen
Klik om te vergroten...

Daarom zijn er zoveel coke dealers :)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Mogelijk is base anders dan snuiven.
Ik herken die onstilbare honger niet in de tijd dat ik wel eens een nakkie nam.



Daarom zijn er zoveel coke dealers :)
Klik om te vergroten...
Zware coke gebruikers die shotten of Free base ,deze 2 ROA's is de linkste van allemaal.
Van dit spul ga je keihard rennen naar je dealer en smeken om een bolletje te poffen ,als het echt op is gaat er een spuit Horse achterna om zo zichzelf KO te maken om de comedown niet te voelen.
Daarom deed ik Speedballing ,die combo maakt de coke heerlijk en je voelt geen comedown door de Hero.
Dodelijk zeer zeker ,iedere shot kan de laatste zijn door een OD
Daarom deed ik eerst altijd de Bruin testen op folie om de sterkte in te schatten em vervolgens de spuit klaar te maken ,deze methode word nog steeds gebruikt door junks die nog wel een beetje hersen inhoud hebben ,bij de rest gaat het gewoon een keer fout hence het enorm aantal doden in de jaren 90.
Het komt terug nu in vorm van Fentanyl ,vele malen dodelijker als H en 70 maal zo potent ,2mg is al dodelijk dus ik ga me schrap zetten van wat er gaat gebeuren.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Sorry, ben een echte nitwit wat veel drugs betreft..

Maar crack was toch meer iets van de jaren 80? Wordt het sinds kort weer veel gebruikt of is het eigenlijk nooit echt weggeweest?
Klik om te vergroten...
Coke word sinds de Egyptenaren al gemaakt ,het is bewezen in hiëroglief
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
SoulAssassins zei:
Coke word sinds de Egyptenaren al gemaakt ,het is bewezen in hiëroglief
Klik om te vergroten...
Zeker. Sigmund Freud was ook verslaafd aan coke en sommige bekende nazis als Goring geloof ik ook. Het was populair en bekend in de jaren dertig volgens mij.

Maar ik bedoelde dus echte problemen met crack in Nederland. Mij is alleen dit bekend van de jaren 80 in vooral de US.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Zeker. Sigmund Freud was ook verslaafd aan coke en sommige bekende nazis als Goring geloof ik ook. Het was populair en bekend in de jaren dertig volgens mij.

Maar ik bedoelde dus echte problemen met crack in Nederland. Mij is alleen dit bekend van de jaren 80 in vooral de US.
Klik om te vergroten...
Coke en crack is in de jaren 70 geïntroduceerd ,de eerste Heroine kwam in 1972 op de markt van de Chinezen ,het spul had toen de naam China White.
De Chinezen zelf noemde het de witte dood maar dan in het Chinees.
Crack en snuifcoke deed zijn intrede een paar jaar na Heroine in ons land ,in heel amsterdam in de kroegen lagen dienstbladen met dikke lijnen wit erop ,je gooide een mijer op tafel en je mocht snuiven.
Ik overdrijf geen woord want zo is de ellende begonnen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
SoulAssassins zei:
Coke en crack is in de jaren 70 geïntroduceerd ,de eerste Heroine kwam in 1972 op de markt van de Chinezen ,het spul had toen de naam China White.
De Chinezen zelf noemde het de witte dood maar dan in het Chinees.
Crack en snuifcoke deed zijn intrede een paar jaar na Heroine in ons land ,in heel amsterdam in de kroegen lagen dienstbladen met dikke lijnen wit erop ,je gooide een mijer op tafel en je mocht snuiven.
Ik overdrijf geen woord want zo is de ellende begonnen.
Klik om te vergroten...
Klopt.

Ik heb onlangs deze documentaire gezien. Dat het in de jaren 70 was begonnen en met de Chinezen wist ik al wel. Maar niet echt in detail:

M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
SoulAssassins zei:
Een gezonde discussie vind ik fijn zonder wijzende vingers.
Ik heb zo mijn gedachten en een ander ook ,dit zijn ervaringen die ik met plezier lees op ,een toch al zo'n scherp onderwerp
Volgens mij heerst er soms nog een taboe ,niet onder de verslaafde zelf ,maar vooral bij hulpverleners die onwetend uitspraken doet waar je nog zieker van word.
De beste manier om dit te bespreken is dan toch wel ons forum,een forum waar we allemaal gelijk zijn als mens ,en niet als een stuk oud vuil word behandeld met een berg onwetendheid vanuit de zorg ,baat mij de meeste zorg.
Klik om te vergroten...
Ik had dit bij de huisarts. Het was een invaller die eigenlijk al met pensioen was maar hier en daar nog een dienstje pakt omdat hij dat leuk vind.

Ik kwam daar met het verhaal dat ik een terugval heb en dit mede komt omdat ik vast zat in mijn hoofd en niks gedaan kreeg zodra het geestelijk goed met me gaat. Daarbij werd mijn adhd telkens maar uitgesteld wat mij op een geven moment brak dus ik heb weer hulp nodig.

Zegt de dokter doodleuk: Maar sta je 's ochtends dan nooit voor de spiegel en zeg je tegen jezelf... Komop Mezelf ! gewoon niet meer nemen en in actie komen ! ?

OOOhhh dank je wel dokter ! Het enige wat ik nodig heb is een spiegel om van mijn verslaving af te komen en zo'n spiegel helpt ook nog eens tegen kwaaltjes die gepaard gaan met adhd... Dus alle boeken over verslaving en adhd behandelingen kunnen wel de prullenbak in want we hebben alleen maar een spiegel nodigl ! ......... 🤯

Natuurlijk was mijn werkelijk reactie iets anders.... WAT ZEG JE ? Waarom denk je dat ik hier zit idioot !!!! met een vuist op de tafel.... Lange tijd niet zo boos geweest. Heeft wel geholpen gelukkig want vanaf dat moment ging het gesprek even ietsjes anders en begon ik serieus genomen te worden...

Ot: Ik begrijp dat deze aanpak voor sommige middelen helpt zoals heroine maar voor crack...? Zoals @SoulAssassins al aangaf werkt dit alleen voor middelen met een langere werkingsduur. Wat willen ze doen? die gasten elke 1uur voorzien? Nah weet niet of dit de oplossing is voor crack rokers....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
SoulAssassins zei:
Volgens mij heerst er soms nog een taboe ,niet onder de verslaafde zelf ,maar vooral bij hulpverleners die onwetend uitspraken doet waar je nog zieker van word.
Klik om te vergroten...
SoulAssassins zei:
met een berg onwetendheid vanuit de zorg ,baat mij de meeste zorg.
Klik om te vergroten...

Ik sta er soms nog versteld van hoeveel onwetendheid of misvattingen er zijn onder hulpverleners. Zelf heb ik ook weleens zo'n ervaring gehad met de POH GGZ die geen idee had wat verslaving precies in hield. Gelukkig kan ik mezelf meestal goed verwoorden en kom ik dan ook wel goed uit zo'n gesprek. Maar als je jezelf niet zo goed weet uit te drukken, of eigenlijk helemaal niet goed weet wat je hulpvraag is, dan kan die onwetendheid zoveel meer schade aanrichten.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Ik sta er soms nog versteld van hoeveel onwetendheid of misvattingen er zijn onder hulpverleners. Zelf heb ik ook weleens zo'n ervaring gehad met de POH GGZ die geen idee had wat verslaving precies in hield. Gelukkig kan ik mezelf meestal goed verwoorden en kom ik dan ook wel goed uit zo'n gesprek. Maar als je jezelf niet zo goed weet uit te drukken, of eigenlijk helemaal niet goed weet wat je hulpvraag is, dan kan die onwetendheid zoveel meer schade aanrichten.
Klik om te vergroten...
Zeker weten ,daarom vind ik wat toen de beste zorgstaat van Europa was nu een lachtertje (eigenlijk te triest voor woorden)
Je mag het tegenwoordig gewoon lekker zelf uitzoeken ,artsen werken niet mee aan afbouwen ,GGZ is ook te beroerd om iets fatsoenlijk op touw te zetten.
Dus daar zitten we dan met zelfmedicatie en klem tussen enorme dikke muren van de zorg...
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
www.nrc.nl

Crack, de verslavende en verwoestende drug, wordt weer populair in Nederland. ‘Ik wil het elke vijf minuten roken’

Drugs: Crack is weer aan een opmars bezig. De straatprijs is gedaald en nieuwe groepen gebruikers, zoals arbeidsmigranten, raken verslaafd. In de ‘crack-alley’ in het Amsterdamse Oosterpark wordt volop gedeald en gebruikt. „Crack is de duivel.”
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur maar de titel alleen zegt natuurlijk al genoeg..die elke vijf minuten…
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Deadwing zei:
www.nrc.nl

Crack, de verslavende en verwoestende drug, wordt weer populair in Nederland. ‘Ik wil het elke vijf minuten roken’

Drugs: Crack is weer aan een opmars bezig. De straatprijs is gedaald en nieuwe groepen gebruikers, zoals arbeidsmigranten, raken verslaafd. In de ‘crack-alley’ in het Amsterdamse Oosterpark wordt volop gedeald en gebruikt. „Crack is de duivel.”
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur maar de titel alleen zegt natuurlijk al genoeg..die elke vijf minuten…
Klik om te vergroten...
Ik ben blij dat mijn preek in dit topic dat het sommige mensen wel de ogen heb open getrokken.
Ik spreek uit ervaring ,als ervaringsdeskundige.
Dat is iemand die al het leed heb moeten lijden en daar zijn visie over krijgt ,sommige lachen me uit maar als dit over jaren word terug gelezen weten ze dat deze oude junk altijd al gelijk heb gehad.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
SoulAssassins zei:
Zeker weten ,daarom vind ik wat toen de beste zorgstaat van Europa was nu een lachtertje (eigenlijk te triest voor woorden)
Je mag het tegenwoordig gewoon lekker zelf uitzoeken ,artsen werken niet mee aan afbouwen ,GGZ is ook te beroerd om iets fatsoenlijk op touw te zetten.
Dus daar zitten we dan met zelfmedicatie en klem tussen enorme dikke muren van de zorg...
Klik om te vergroten...

Ik moet dit misschien wel ietwat nuanceren. Er zijn, ook in Nederland, een aantal zeer goede klinieken. Ik durf zelfs te stellen dat de welbekende jeugdkliniek de beste ter wereld is.

Maar in de weg daarnaartoe moet je maar net de juiste hulpverleners of mensen tegenkomen die je op deze klinieken wijzen.

Als we kijken naar andere geestelijke gezondheidszorg dan verslaving, valt er nog een wereld te winnen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Als we kijken naar andere geestelijke gezondheidszorg dan verslaving, valt er nog een wereld te winnen.
Klik om te vergroten...
We zijn er indd nog lang niet ,gaan wij dit nog meemaken ?
Mijn vertrouwen in Psychiaters en dokteren is ook zwaar beschaamd al vanaf me 6e jaar in de martelkamer van het ziekenhuis omdat men dacht dat ik een hersentumor had.
Het resultaat 11 keiharde naalden in me hoofd en een waarschuwing dat ik niet mocht huilen van de dokters.
Ik huilde dus wel van de pijn en mijn moeder heb niets meer van die kamer overgehouden.
Nadien heb ik nooit meer een positieve ervaring met een dokter/psychiater ,me laatste geval was een longontsteking een aantal maanden terug.
Ik moest op me brommertje zeiknat door de regen naar de dokter met bijna geen adem en veel pijn en daarnaast ook nog COPD.
Eenmaal aangekomen werd ik niet onderzocht en wou ze me zonder antibiotica naar huis sturen,medisch gezien is dit een zware fout.
Ik werd woedend en sloeg met beide handen op haar bureau ,en ineens kon er wel een recept worden geschreven.
Zo ken ik nog wel 80 a4'tjes vol schrijven over dingen die ze me hebben aangedaan.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Maar in de weg daarnaartoe moet je maar net de juiste hulpverleners of mensen tegenkomen die je op deze klinieken wijzen.
Klik om te vergroten...
Ja precies dit. En dan moet je ook nog goed je bekkie klaar hebben staan.....
Waar ik mij erg aan stoorde is dat elke arts een andere kijk/mening heeft op zaken. Ik kon zo drie totaal verschillende adviezen en tips krijgen als ik precies een zelfde vraag zou stellen aan drie verschillende hulpverleners. Zelfs bij de verslavingsartsen kreeg ik op een zelfde dag zo totaal verschillende adviezen als ik er perongeluk even twee sprak.

Nou moet ik wel toegeven dat ik dan ook wel weer zo'n iemand ben die dit express onderzoekt of ze hetzelfde zeggen, maar toch.... het zou niet moeten in mijn ogen, maar helaas is dit het geval:

5 artsen 5 meningen.....

Geluk zou geen rol moeten spelen maar helaas moet je maar geluk hebben dat je de juiste treft helaas.

Moet me denken aan wat mijn vader vaak zei trouwens over dit soort dingen:
"je kan een arts treffen die geslaagd is met een 5,5 of een arts treffen die is geslaagd met een 10"

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."