Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFnea gestopt dankzij wondermiddel Subutex

Fnea gestopt dankzij wondermiddel Subutex

52 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
M
MissDiorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Te gek voor je Fnea!!! :)
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#2

WONDERMIDDEL!

Paar weken geleden op gesprek bij een verslavingsarts die me in het verleden al vaker heeft behandeld. "Justin, al die terugvallen, al die therapie, al die opnames, we gaan het anders proberen." Ik mag maandag twee, woensdag twee en vrijdag drie tabletten Subutex van 2 mg (buprenorfine sublinguale tabletten) ophalen bij de lokale methadonpost.

Iedereen kent methadon, sommigen van jullie ook naltrexon. Buprenorfine ('bupe') zit er tussenin qua werking zou je kunnen zeggen.

Het bindt zich zeer sterk aan de opiaatreceptoren, maar stimuleert ze haast niet (partieel agonisme). Omdat de opiaatreceptoren bezet zijn vermindert het de craving (de trek), maar omdat ze slechts zwak geactiveerd worden wordt je er niet dopey van.

Ik had zo'n last van de craving, altijd wel in m'n achterhoofd, dat het m'n sociaal functioneren belemmerde, en, als ik een baan of studie zou hebben, zou dat ook belemmerd worden. Met therapie kan je wel leren omgaan met craving, maar weggaan zal het niet zo snel - het wordt wel minder, maar ik had ook sterke flashbacks als ik bv. een nummer hoorde dat ik vaak luisterde terwijl ik bruin, meet of oxycodon op had.

Buprenorfine is een heel apart opiaat. Het wordt uit thebaïne (= één van de vijf opiumalkaloïden) gemaakt. Het is veel duurder dan het spotgoedkope methadon, iets duurder dan gewone morfine. De prijs is vergelijkbaar met Kapanol-morfine, oxycodon en fentanyl zijn dan wel weer veel duurder. Het heeft ook een aparte werking in de hersenen. Ik ben van de week ruim twee uur bezig geweest om het precies uit te zoeken; ik heb een document gemaakt voor een vriend van me die nu op methadon zit en aan wie ik aanraadde om op bupe over te stappen. Ik zal het document hieronder posten.

De bupe moest ff een weekje inwerken, maar (mits ik hem correct twee maal daags één milligram inneem!) is mijn trek in morfinomimetica als sneeuw voor de zon verdwenen.

O ja, nog iets interessants (vind ik dan). Buprenorfine blijkt via een tot voorkort compleet onbekend mechanisme in de hersenen (ORL-1-agonisme) een sterk antidepressieve werking te hebben. Hierin verschilt het van andere antidepressiva, die voornamelijk op de serotonine- en norepinefrinehuishouding werken. Mogelijk speelt (partieel) agonisme en antagonisme op andere (opiaat-)receptoren ook een rol hierbij, en bij het tevens anxiolytische (= anti-angst & rustgevend) effect van bupe.

Niet alleen kan ik door bupe clean blijven, mijn stemming is beter en stabieler, en ik ben wat levendiger, wat vitaler.

Ik slik het nu een paar weken. Ik voel me niet meer als verslaafde... Maar ook niet als ex-verslaafde! Ik voel me gewoon weer normaal!!!

Opiaatverslaving, je veroorzaakt het zelf door te gaan gebruiken, en het is niet schadelijk voor de hersenen maar het ontregelt de opiaatreceptoren (en waarschijnlijk meer?) wel. Hoe hard je ook je best doet om clean te blijven, de opiaatreceptoren zullen maanden (bij anderen jaren, bij sommigen het hele leven, er zijn ook mensen zoals mij die tevens flashbacks hebben met sterke gebruik-impulsen) blijven schreeuwen of zachtjes maar constant op de achtergrond zeuren om bevredigd te worden -- buprenorfine herstelt dit -- buprenorfine zorgt ervoor dat ze bevredigd worden, door ze te bezetten, er sterk aan te binden, maar je wordt niet echt high, onder invloed, wat bij methadon wel het geval is (methadon is een volledige agonist op de µ-opiaatreceptor, bupe een partiële agonist).

Ik heb echt het gevoel dat ik gered ben door onderhoudsbehandeling met Subutex 2 mg! Het is zo veel makkelijker om níet te gebruiken nu, en omdat ik geen last meer heb van craving kan ik me richten op werk zoeken. Ik heb me zelfs ingeschreven voor een cursus (Persoonlijke Groei van NTI, thuisstudie, om je persoonlijkheid te verbeteren) en voor een MBO-opleiding (niveau 4 Verpleegkundige)!

Hieronder volgt nog dat document wat ik erover heb getypt, ongeveer één A4'tje op 9 pt.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#3
---===| OVER BUPRENORFINE |===---

Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!
P
PsykaholikLid
01-01-2024, 00:00
#4
goed voor jou kerel
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nog iemand die het een wondermiddel noemt. :mrgreen:

Quote uit ander topic:
needlefreak zei:
Buprenorfine word in België verkocht als subutex. Een vriend van mij noemt het een wondermiddel.
Klik om te vergroten...
Ben blij om te horen dat het zo goed gaat met je fnea.

Succes verder met alles. Het gaat je goed. :)
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klinkt goed! Ik gebruik 15 mg methadon en wil (eenmaal terug in Nederland, ik woon tijdelijk in het buitenland) overstappen op subutex. Wat je hierboven hebt gepost klinkt zeker interessant, des te meer als het ook nog als anti-depressiva zou aanslaan.
Ben alleen wel een beetje angstig voor de overstap van meet naar subutex.
Mijn huisarts heeft me al eens voorgesteld subutex voor te schrijven maar ik moet eerst afbouwen naar max. 10 mg meet en dat wil maar niet lukken (zie andere posts, ik gebruik methadon tegen chronische pijn). Anyway, je post stimuleert me om het toch nog een keer met subutex te gaan proberen. Dus thanks voor alle info en heel veel succes met alles!! :wink:
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: ---===| OVER BUPRENORFINE |===---

fneawognfkgln zei:
Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.
Klik om te vergroten...


Excuse me, maar hierbij zet ik, mede nav dit topic, toch een klein vraagteken.


Desalniettemin goed nieuws, en ik wens je uiteraard alle succes!
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb me inderdaad nog never nooit euforisch gevoeld van de meta, in elk geval niet op mijn dosering (max 100 mg, nu 15 mg). Hoopte eigenlijk dat ik me van de subutex juist ietsje euforischer zou gaan voelen.. :wink:
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Erg prettig voor je, gefeliciteerd.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heb wel nog een vraagje: betekent dit dat je Subutex levenslang moet blijven gebruiken of niet? (tegen de terugval blablabla).
Het schijnt nl. makkelijker te zijn om af te bouwen van subutex dan van metha maar daar heb ik zo mijn vraagtekens bij...
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#11
silverfish zei:
Heb wel nog een vraagje: betekent dit dat je Subutex levenslang moet blijven gebruiken of niet? (tegen de terugval blablabla).
Het schijnt nl. makkelijker te zijn om af te bouwen van subutex dan van metha maar daar heb ik zo mijn vraagtekens bij...
Klik om te vergroten...

Dat is wel het veiligst natuurlijk. Gezien opiaten niet fysiek schadelijk zijn, en dat ik verder geen bijwerkingen heb van bupe (alleen moeite met urineren wat ik bij andere opiaten ook vaak heb).

Voorlopig hou ik het even zo - het is nergens voor nodig af te bouwen... Eerst m'n studie Verpleegkunde even op gang krijgen, dan zien we wel verder. Ik wil niet riskeren dat dat mis gaat.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een horrorverhaal weer zeg, kan je niet gewoon een kopje koffie drinken ofzo.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tellius zei:
Heb me inderdaad nog never nooit euforisch gevoeld van de meta,
Klik om te vergroten...

I must be the luckiest guy in town (of net niet natuurlijk, 't is maar hoe je het bekijkt), ik ben elke dag stoned van 11 mg meet. Het supergrote nadeel is natuurlijk dat er geen haar op mijn hoofd is dat aan afbouwen laat staan aan stoppen denkt.

Tellius
Klik om te vergroten...

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, maar ik geloof je. :wink:

Ik ben ineens met 25 omhoog gegaan omdat ik bijna 2 weken elke dag heroïne gebruikt heb. Nu sta ik op 75mg en ik voel me weer heel goed. Voor zolang het duurt... Ik was dus van rond de 100 gezakt naar 50 en terug hervallen. Ik zie me nu ook nog niet zo snel van de methadon afkomen.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Solidius zei:
Wat een horrorverhaal weer zeg, kan je niet gewoon een kopje koffie drinken ofzo.
Klik om te vergroten...

Niet doen; koffie is erg ongezond.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vond dat 'horror'-verhaal een rare reactie. Dit is juist een succesverhaal en ik ben er wel ff een half uurtje-drie kwartier mee bezig geweest om dat te typen, zodat andere mensen er wat aan hebben. En om te laten zien, dat het ook GOED kan aflopen i.p.v. dat alle bruin gebruikers volgens het stigma in de goot belanden.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
silverfish zei:
Horrorverhaal? Ben jij nou een moderator op een drugsforum? :(
Klik om te vergroten...

Jalours? :(
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#17
Solidius zei:
silverfish zei:
Horrorverhaal? Ben jij nou een moderator op een drugsforum? :(
Klik om te vergroten...

Jalours? :(
Klik om te vergroten...

Gisteren was het mij opgevallen dat je als moderator nogal grof en onzinnig postte.

Die kerel die 20mg risperdal geslikt heeft, post je: geef hem een lijn. :confused:

1vb maar zo zijn er nog. Denk eraan. :wink:
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Graag gedaan, Super de Boer.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#19
Horrorverhaal? Ben jij nou een moderator op een drugsforum? :(
]
]-[IG]-[Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Solidius zei:
Graag gedaan, Super de Boer.
Klik om te vergroten...

/grappig. >_<

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."