#1
wave zei:ja nu begrijp ik het.
naar..
Inderdaad wel naar, maar toch was het mijn eigen keuze en dus mijn eigen schuld.
Wegens andere privé omstandigheden was ik nou eenmaal vatbaarder voor dat soort dingen.
Als alles toen koek en ei, huisje boompje beestje was geweest had het waarschijnlijk heel anders afgelopen. Toen wist ik niet alles wat ik nu wel weet.
Maar dan nog was het mijn eigen keuze om er aan te beginnen.
Dus zelfs al krijg je een duwtje in de rug, maak je zelf nog altijd die laatste stap!
Ik heb ook nooit een ander de schuld gegeven van mijn verslavingen.
Ook al werd ik gretig geholpen die keuze te maken, het blijft mijn keuze.
Dat is het mooie aan ons leven hier op deze aardbol.
Je hebt de mogelijkheid gekregen om zelf je eigen beslissingen te maken.
goed of fout is niet aan de orde.
Iedere keuze die je in gedachten maakt, en daar naar handelt is het begin van een ervaring.
Het leven bestaat uit ervaringen. Wederom is goed of slecht niet van belang.
Want iedere ervaring vormt je als persoon.
Het is pas wat je daarna doet wat goed of slecht is.
Niet ten op zichte van anderen, de maatschappij of wat dan ook, maar ten opzichte van jezelf.
Na je ervaring krijg je daarbij een gevoel.
Die zet zich om tot een gedachte. En wanneer je daar naar handelt is dat goed.
En als je dat niet doet is dat slecht.
Wederom niet voor een ander, maar voor jezelf. Want hoe meer je handelt tegen je gevoel in, hoe meer je verwijderd raakt van je zelfbeeld. Van wie je eigenlijk bent of wilt zijn.
Dan zul je dus nooit gelukkig worden, en is je doel hier op deze wereld mislukt.
Wat mij betreft is het vinden van geluk je missie van je leven hier op aarde.
Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend.
Voor mij hoort daar het gebruik van heroine niet bij.
Dat zegt mijn gevoel, dat zeg ik in gedachte en in woorden, en nu handel ik er naar.
Ik ben nog zo'n zes weken verwijderd, en dan ben ik eindelijk volledig clean.
Dan zal ik eens goed de tijd nemen om na te denken wat ik verder wil met mijn leven.
Proberen te luisteren naar mijn gevoel, daar met mijn gedachten een plan voor op te stellen, en daar naar te handelen.
Achteraf gezien is het beginnen met heroinegebruik geen "verkeerde" keuze geweest.
Maar wel een heel erg leerzame ervaring waar ik uit ervaring heb kunnen vaststellen dat ik dát in ieder geval níet wil! voor mij is dat achteraf gebleken dat ik dat zelf heb moeten ervaren om tot die conclusie te komen. Het is natuurlijk een stuk pijnlozer om die conclusie te kunnen maken zonder dat zelf te ervaren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Sommigen (waaronder ikzelf) moeten dingen zelf ervaren om er lering uit te kunnen trekken.
Gr, Yoro

