Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmijn afkickrace !

mijn afkickrace !

69 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hier een quote van een stuk tekst dat Fnea hier vroeger eens gepost heeft over buprenorfine (subutex):
Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!
Klik om te vergroten...

Dit zijn wetenschappelijke feiten en Fnea z'n eigen ervaring natuurlijk. Want ik heb wel m'n bedenkingen bij het 'super euforische gevoel van methadon'... Maar toch vind ik het een interessante tekst. Hopelijk heb je er wat aan.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alhoewel ik maar weinig vestand heb van opiaten, heb ik wel gelezen dat iboga helpt tegen de afkickverschijnselen.

http://nl.youtube.com/watch?v=01zpMjU6pF8 hier zie je allemaal opiaat verslaafden die de iboga behandeling nemen.

Misschien iets voor jou?
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#3
ik merkte inderdaad wel dat toen ik een tijdje aan de meet zat dat ik op goede dagen opeens best wat minder kon nemen en vandaar uit verder kon gaan .. dus tijdje stabiel en dan opeens iets meer omlaag dan het geleidelijke omlaag gaan dat ik elke twee weken deed, ... minder gebruik van meet dus ... die goeie dagen bestaan dus echt ... soms heb je gewoon minder nodig .. maar al kan dat gebeuren, het belangrijkste is dat je je aan je schema houdt, je hoeft niet per se sneller omlaag, als je je schema maar houdt :) mocht het dan toch kunnen ... heerlijk toch :) een lekker extraatje :grin:
ik denk echt dat je profijt kunt halen uit korte periodes dat je je heel goed voelt, dat is een prima tijdstip om omlaag te gaan met je meet, al moet je het natuurlijk niet overdrijven ...

let daarbij wel op een gevaar ..eentje waar ikzelf wel ben ingetrapt in 1 van die mislukte pogingen van stoppen van me .... omdat ik snel omlaag kon in mn meet als ik me een tijdje heel goed voelde ( goede sociale omgeving, fijn gevoel enzo ) ging ik me na een tijdje ook wijsmaken dat als het opeens echt heel erg kut ging ... ik dus meer meet nodig had, meer dan dat mn dosis van die dag was eigenlijk ... achteraf gezien echt zo'n geesteskunstje .. en natuurlijk werkte dat wel zo ... als ik me heel erg kut voelde, ging ik me beter voelen als ik (veel) meer dan mn dagelijkse dosis meet nam ... met alle ellende van dien natuurlijk ... ik vertel dit alleen maar omdat ik hoop dat je niet in dezelfde valkuil trapte als ik, namelijk die van het teveel na gaan denken over mogelijke gevolgen enzo :)

probeer gewoon bij de dag te leven, vooral die dagen zoals nu, dat het helemaal goed gaat :grin:

Uiteindelijk ben jijzelf degene die het moet doen, dus naar wie moet je dan luisteren? ... zorg dan natuurlijk wel dat je kunt luisteren naar jezelf en hou jezelf niet voor de gek :) goede adviezen kunnen soms in een klein hoekje zitten :wink:

sterkte :)
:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
HALLO, IK BEN MOEDER VAN 3 ZOONS EN BEN AL 11 JAAR BEZIG MET AFBOUWEN VAN MEET/BUPRENORFINE=TEMGESIC EN NALTREXON.

SCHEMA ADVIES:VANAF 10 MG. METHADON=MEET, DAN 24 UUR HELEMAAL NIETS OMDAT JE VAN BUPRENORFINE JUIST VERSNELD GAAT AFKICKEN.

DAN BEGINNEN MET 10 TABLETTEN BUPERNORFINE VAN 0,2 MG PER ETMAAL, ELK ETMAAL 2 PILLEN MINDER (OF 1 PER ETMAAL, WAT JE WILT). ALS JE OP NUL STAAT, 1 WEEK W8EN EN DAN... JAJA... TERUGVALLEN HEEFT GEEN ZIN OMDAT JE ER NIETS VAN MERKT QUA EFFECT, HET IS NAMELIJK HALF OPIAAT EN HALF CONTRA-OPIAAT ZEG MAAR (DUS GEDEELTELIJK NALTREXON).

KAN JE BEGINNEN AAN NALTREXON, NEEMT TREK WEG EN ALS JE TOCH BRUIN (HEROINE) GEBRUIKT HEEFT T GEEN EFFECT.

DIT SCHEMA KOMT VAN VERSLAVINGSARTS, DUS KLOPT ECHT...

GROETEN, RACHNA.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
ENNE... METHADON AFKICK HEEFT BIJ MIJ (ZNDER BUPRENORFINE, KENDE IK NOG NIET DETIJDS) 3 WEKEN GEDUURD!!! NIET AAN DE MEET DUS!

SU666666666666666!
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#6
hey


@ Rachna

bedankt voor uw info, ik bespreek het wel eens met m'n dokter.



Met mij gaat alles nog steeds heel goed hoor. Ik ben echt wel verlost van de codeine, dat kostte me elke dag veel tijd hoor en dat is nu duidelijk aan het worden.
Anders verloor ik zo'n 6 à 8 uren per dag , dit zijn nu extra uren voor mij. Als je veel hobby's hebt (zoals ik) dan is dat geweldig !!!


groetjes
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey,


Het is enkele dagen geleden dat ik hier een post achterliet, de laatste was positief wel alles gaat nog steeds heel goed hoor.
Ik heb echt geen problemen meer , nu begin ik ook veel meer buiten te gaan en minder op de computer en zo. Ik hebwel soms eens een dipje maar in het begin duurden mijn dipjes minstens een volledige dag , nu duurt een dipje max. enkele uurtjes. Ik probeer zo veel mogelijk positief te denken.
Mijn dosis methadon staat wel nog steeds op 40mg.
Verder heb ik eigenlijk niks te melden.


Heel veel groeten.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#8
houwe zo gravis :grin: gewoon lekker op je gemakje doorgaan :) hartstikke goed

Rachna .. methadon staat er inderdaad om bekend dat het een ergere en langere ontwenningsperiode geeft, dan dat de opiaten waarvoor ze wordt voorgeschreven over het algemeen doen :)
verder denk ik eigenlijk dat bij de beste ontwenningskuur de 'patient' zelf icm een goede verslavingsarts, een afkickschema samenstellen, gezamelijk dus ... dergelijke schema's zijn nogal onderhevig aan verschillende factoren en erg persoonlijk, vandaar dat ik denk dat het beste is, dat iemand zelf met zijn arts een afkickschema samenstelt. Ieder mens heeft tenslotte net een ander ritme en het ritme van de ander is niet altijd even goed voor je :wink:

Het heeft imho zeker geen zin om zo maar een schema van een ander van internet af te halen en dat ruchtsichtloss te gaan gebruiken :wink: afkicken gaat nu eenmaal niet zo maar en dus zul je dat goed moeten overdenken, voorbereiden en vooral het 'goed' beleven :)

:wave:
S
SneeuwWitjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flameon zei:
Mooi om te horen dat het goed met je gaat Gravis!
Succes en hou vol :grin:
Klik om te vergroten...

:) En nog heel vel geluk en sterkte toegewenst
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou, ik ben er dus helemaal vanaf! Ik ben begonnen bij 10 mg. Meet, 24 uur niets en vervolgens elke 12 uur Temgesic (beginnen met 10 tabletten, elke 12 uur 2 tabletten minder) ... ik ben nu precies 10 dagen HELEMAAL clean!!! :grin: :grin: :grin:

Heb heel veel spierpijn, wat ik niet eerder heb gehad. verder heb k een dubbele longontsteking gehad en een keelontsteking de laatste paar maanden. :kots: :kots: :kots:

Wie herkent dit, dus dat zo verschrikkelijk vatbaar zijn voor allerlei ziektes etc.? en als je ook een gezin met een paar kinderenv hebt, zoals ik, hoe combineer jij dat?

Groetjes, R@r@.
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#11
rachna77 zei:
Nou, ik ben er dus helemaal vanaf! Ik ben begonnen bij 10 mg. Meet, 24 uur niets en vervolgens elke 12 uur Temgesic (beginnen met 10 tabletten, elke 12 uur 2 tabletten minder) ... ik ben nu precies 10 dagen HELEMAAL clean!!! :grin: :grin: :grin:

Heb heel veel spierpijn, wat ik niet eerder heb gehad. verder heb k een dubbele longontsteking gehad en een keelontsteking de laatste paar maanden. :kots: :kots: :kots:

Wie herkent dit, dus dat zo verschrikkelijk vatbaar zijn voor allerlei ziektes etc.? en als je ook een gezin met een paar kinderenv hebt, zoals ik, hoe combineer jij dat?

Groetjes, Rachna.
Klik om te vergroten...

Proficiat meid !!! Dit is echt een groot succes en een topmoment voor u en uw gezin uiteraard.
Ik zou zeggen volhouden ! 10 dagen, het ergste zal dus wel voorbij zijn denk ik.

Het is wel minder dat je die longontsteking en spierpijn en zo er moet bijnemen. Maar ik vrees dat je dat nog wel zult hebben hoor hopelijk niet zo extreem natuurlijk. Tegen mij heeft de dokter gezegd dat ik mijn pijngrens volledig om zeep geholpen heb en ook mijn weerstand stelt niet zo veel meer voor doordat ik jarenlang pijnstillers nam. Dat moet je weer rustig opbouwen. met andere woorden ja het staat ook mij te wachten, nu nog niet omdat ik nog zo ver niet sta als jij, ik zit nog aan de Meet .

En in verband met mijn 2 kindjes , ik reken er op dat mijn vrouwke dan het werk met de kindjes op haar neemt. Zij gaat daarna stoppen met roken en ik beloofde haar dat ik dan veel werk thuis zal doen.



Verder gaat met mij zelf alles redelijk z'n gangetje , ik ben geminderd met 5mg en neem nu nog 35mg Meet, maar ik heb al lopen kotsen zeg... zou dat al kunnen zijn van te minderen of zou ik gewoon toevallig ziek kunnen zijn?

Ik zou terug aan de slag willen op 8 september. Zou dat lukken op 35mg Meet, dat vraag ik me wel af ???
Ik voel me tamelijk goed maar als ik een inspanning doe heb ik het toch iets lastiger hoor. En mijn Job is wel heel lastig en zwaar en vooral gevaarlijk .


groetjes
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#12
wat goed rachna :grin: ... hardstikke mooi dat het je gelukt is :) daar ben ik echt heel blij om voor je

van 7 naar 6 pilletjes zou op zich moeten kunnen gravis, maar ikzelf heb echt gemerkt dat het soms ook afhangt van het tijdstip en vooral je gemoedstoestand ... als je na twee dagen 30 mg nog loopt te nekken zou ikzelf denk ik toch gaan kijken op 32.5 ...

Ik denk eigenlijk dat ikzelf zou proberen te kijken naar hoe ik me voel ... als ik me een dagje goed voel gewoon een halfje of eentje omlaag .. ook al was ik 3 dagen terug ook al omlaag gegaan .. voel ik me niet zo happy, om welke reden dan ook , dan zou ik mn dosering even aanhouden ook al ben ik al een week niet omlaag gegaan :wink: ... uiteindelijk gaat het erom dat je de langste adem hebt en het volhoudt ...

beter dat je het volhoudt en er 2 jaar over doet, dan dat je na een jaar op 1 zit en dan opeens gewoon teveel van je lichaam hebt gevraagd en dus enorm terug valt ... majah dat weet je zelf natuurlijk ook wel :)

sterkte man!

:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo allemaal,

Hier ben ik weer! En nu helemaal opiaatvrij! :grin: :grin: Dankzij Miroya!!! Ff googlen, intake, narcose van 6 uur waarbij je m.b.v. Naltrexon versneld afkickt :kots: :kots: , Naltrexon implantaat gelijk erin (bijwerkingen voor mij zijn enkel wat buik- en darmklachten, maar hé; weegt toch niet op tegen alle klachten van opiaten :wink: ).

Al met al: echt aan te bevelen!!!

Wie heeft ook ervaring met Naltrexon? Pillen of implantaat? Bijwerkingen?

Ik hoor t graag!!

Groetjes van een hele blije vrouw die gisteren voor het eerst dacht: TERING! WAT RUIKT DIE HERFST BUITEN TOCH HEERLIJK!!! :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Oh ja, ik was dus weer teruggevallen in opiaatgebruik, daarom heb ik me bij Miroya gemeld... Maar dat durfde ik dus niet te zeggen hier... :flushed: :flushed: :flushed:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoihoi, NEEM GEEN MEET!!! Je komt er (bijna) nooit meer vanaf! Hele zware afkick, ik zou (als ervaringsdeskundige) ook Temgesic (= buprenorfine) aanbevelen! Meet gaat l;etterlijk in je botten zitten en als je dan zou besluiten te willen afbouwen of zelfs helemaal af te kicken volgt een lange, zeer uitputtende strijd!

Hoe gaat het nu met je? Ben benieuwd...

Groetjes, R@r@. :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hé Gravis,

Da's lang geleden! Ik heb je bericht gelezen en snap eerlijk gezegd je vraag niet zo. Ik weet niet of het aan gebrek aan wilskracht ligt.
Vertel eerst wat meer over de laatste maanden: ben je wel elke keer gaan afbouwen? En tot hoeveel? Ging het mis bij een bepaalde dosis?
Waarover wil je precies advies?

Groetjes, R@r@ :wave:
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey ,


Remember me ?

Het is echt lang geleden dat ik op het forum heb gezeten, maar ik dacht ik zal effe laten weten hoe het met me gaat. En vooral even zien hoe het met jullie gaat !

Wel met mij gaat het niet zoals verwacht.... ik neem nog steeds geen codeine of zo, dus je zou zeggen missie geslaagd , maar ik neem nog steeds 30 mg Methadone, ik geraak er maar niet onder. Hoe kan dat in hemelsnaam ??? Is dat nou wilskracht dat ik mis , ben ik nu zo een pussy ?
Ik ben nu al 10 maanden onderweg en eerlijk , die Methadon moet ook verdwijnen want anders ben ik gewoon weer overgestapt van de ene shit naar de andere !

Hebben jullie tips of goeie raad.... help me please.

groetjes !
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoi Gravis,

in de tijd dat jij je hier op het forum begaf (augustus 200:sunglasses: zat ik nog op een dosis van 125mg methadon p/dag en rookte daar vrolijk iedere dag minimaal een half grammetje bruin p/dag bij.

Vandaag de dag heb ik zo'n 4 maanden geleden mijn laatste folietje hero gerookt, en sta ik op een dosis van 10mg/dag methadon. Over een maand zou ik op nul moeten staan.

Het enige wat ik je mee wil geven is: het is echt mogelijk!

Mij leek het ook écht mission impossible, maar met genoeg wilskracht, de juiste redenen om te stoppen, én door voor jezelf de mogelijkheid te creëren is het écht mogelijk.
Het is een zware reis vol hobbels, maar de finish is het waard.

Zoals Rara zegt: leg duidelijk uit wat je situatie is.
Hoe de afgelopen maanden gegaan zijn, wat je wel of niet geprobeerd hebt.
Wel of niet al geprobeerd af te bouwen en hoeveel.
Dat soort dingen.
Dan zijn er hier genoeg die uit eigen ervaring je wat handige tips en adviezen kunnen geven!

Of het nou 30 of 125mg is, makkelijk is het nooit, maar 30 mg is nog te overzien.
En je bent zeker geen pussy hoor!!
Dat kunnen de meesten hier wel beaamen, afkickpijn is de ergste die er is.
Dat weten echter alleen diegenen die het ook zelf ervaren hebben.
Dat is gewoon voor een niet-gebruiker niet te bevatten.

Daarom ben je hier wél op het juiste adres.

even ongeacht de afgelopen maanden is de eend denk ik degende die de beste methode heeft.
Zeker wanneer je het heel moeilijk hebt om af te bouwen.
Het is dan misschien niet de snelste methode, maar wel de methode met de grootste slagingskans en de minste lichamelijke bijwerkingen.
En het uiteindelijke doel bereiken, namelijk volledig opiaatvrij zijn, is het belangrijkst.
Als je dat resultaat kunt bereiken met minder risico op terugval, en met minder heftige bijverschijnselen, dan is het feit dat het wat langer duurt een stuk minder belangrijk.
Dat is natuurlijk voor ieder mens verschillend, maar zeer zeker het overwegen waard.
Voor meer info: speeseend.

Uiteraard zou ik wel de definitieve beslissing en de manier waarop in overleg doen met je verslavingsarts.

Groeten, Yoro :wave:
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoi ,

Nu zit ik echt in een superzware dip man ! ... mijn moeder is overleden (zelfmoord) .
Ik weet echt niet meer waar ik het heb hoor... ik neem nog steeds geen Codeine of andere troep. Met de Methadon begon het net te lukken ik zit nu op 20Mg.

Ik hoop echt dat ik me er doorheen spartel. Ik trek me op aan mijn gezin, als ik mijn 2 kindjes zie lachen dan voel ik me eventjes prettig.
Ik zit met een pak vragen die nooit antwoord zullen krijgen, maar de belangrijkste is "waarom" ?


groetjes Steven.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi Steven,

Allereerst gecondoleerd met je moeder! Wat zal jij het zwaar hebben nu. Natuurlijk weet je even niet meer waar je het hebt, niet meer dan logisch. Je zit je natuurlijk suf te praktiseren: "Waarom?" Praten jullie erover met familie. Misschien heeft ieder van jullie een stukje van de puzzel en wordt het mogelijk jouw moeder een beetje te begrijpen.

Goed dat je nu van de codeïne af kan blijven; zo blijft alles toch nog overzichtelijk voor je qua opiaatgebruik.

Wat de Meet betreft: vraag je in deze fase goed af of het verstandig is om af te bouwen.
Het maakt op dit moment niet zo uit of het een afkickrace, afkickdribbel of stilstand is.
Ik zou het al erg knap vinden als je niet hoger gaat zitten onder deze omstandigheden.

Afkicken is mooi, maar het moet wel reël blijven.
Zorg dat je enige doel blijft: goed voor jezelf én jouw gezin zorgen en je zult zien dat jij zelf prima kunt bepalen welke aanpak ertoe leidt dat jij nu het beste voor jezelf (dus automatisch ook voor anderen) kunt zorgen.

Veel sterkte!
R@ :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."