Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbegin het allemaal weer te makelijk te zien.

begin het allemaal weer te makelijk te zien.

33 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
p.s. Vond jij werkelijk dat ik een lullig reageer op zijn onderschrift?
Klik om te vergroten...

Ja (als je het tegen mij had :confused: ). Het was lullig, omdat het zo kort was.

Maar in je laatste post heb je het meer dan goed gemaakt, haha... Ik vond het echt een feest der herkenning, ik ben zelf ook nederiger geworden. Nu ik al eens na 3 jaar, na 1 jaar en na een half jaar weer ben teruggevallen (en alle keren was ik volledig clean, met uitzondering van sigaretten dan :wink: ) kan ik niet anders dan eens kritisch naar mezelf kijken.

Nooit meer terugvallen zal je mij niet meer horen zeggen, al weet ik wél dat ik dat toen toch echt zeker wist. Ik ben van mijn eigen voetstuk gedonderd en dat doet best pijn.

Iedereen zegt "Verslaving is een keuze, clean blijven is een keuze", maar waarom voelde het na die ene trek niet zo? Waarom leek ik volkomen overgeleverd te zijn aan iets in mij?
Nee, niet als excuus, zo van: het is niet mijn schuld, het is iets in mij..." Nee, ik bedoel oprechte verbazing, oprecht verdriet...

Rationeel allemaal best verklaarbaar (verslaving, hersenleer etc.), maar los daarvan: het is gewoon kut om een stukje machteloosheid in jezelf te moeten herkennen (dat eerst) en vervolgens erkennen (dat pas later, als het al komt).

Ok, dat heb ik gedaan, maar hoe zorg ik dat dat ene trekje geen vervolg heeft? Ik weet het echt niet!
Ik dacht dat de keuze alleen ("Ik wil dit niet meer, nooit meer) genoeg was. Maar dat bleek niet zo te zijn.

Het is iets anders, iets wat maakt dat je écht nooit meer terugvalt.

Maar wat is dat dan? Ik weet het niet meer, dacht het te weten, maar weet het niet meer.

Wie weet het wel.....?

p.s. Eend, ik ben oprecht blij voor jou dat je bevrijd bent van cravings; niets zo erg als je machteloos over jezelf te voelen, koester je kracht, wees er zuinig op, maar bovenal: geniet ervan! Het is je, echt waar, van harte gegund! Jij bent het bewijs dat de lange adem z'n vruchten heeft afgeworpen, nogmaals: petje af!!!
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi allemaal wil toch nog even reageren omdat sommige het nogal raar vinden wat ik schreef. hierbij mijn uitleg:
Ik was een zware basecoke en heroine gebruiker, ik heb een aantal jaar in dit wereldje gezeten en daar snoof nooit iemand ik heb dat ook niet gebruikt was niet mijn ding, nu is mijn leven heel anders ik ga met andere mensen om die andere dingen doen, een paar snuifen af en toe coke nou was ik op een feesie en ik heb daar een snuif genomen ik vond het helemaal niet lekker en moest ook direct kotsen. Dit zie ik trouwens niet als terugval omdat DIT (snuif) mijn probleem niet is. Ik weet dat het heel dom is om het te doen aangezien ik er al gevoelig voor bent. hierna ben ik er weer makelijker over gaan denken ik heb een soort gevoel in me wat niet weggaat en me heel vervelend laat voelen. dit is wat ik ermee bedoelde, Ik ben NIET scherp meer en dat vind ik best wel eng. ik ben trouwens een vrouw en geen man. bedankt allemaal voor de reacties. paddosofty
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heei Ra,

Goed om weer eens van je te horen!

Tja, goeie vraag die je stelt....ik weet het ook niet. Het is ook iets wat me mateloos intrigeert.
Ik heb ook altijd wel geweten dat het moeilijk zou zijn om clean te blijven en dacht , als je maar echt wilde, er zeker wel van af kunt blijven. Ik was tot 2,5 jaar geleden een notoire gebruiker die 1000 keer had besloten om te stoppen en 1000 keer weer besloot om wat te gebruiken. En waarom? Omdat ik wel af wilde van al die toestanden die dope met zich meebrengt(afhankelijkheid, veel geld, ziek zijn enz.) maar niet van het verzachtende gevoel wat het me gaf om me door het leven te slaan. Nu, 30 jaar later, geeft het me niet meer dat verzachtende gevoel(ja, even misschien) en voel ik me langer klote dan lekker. Dus dat wil ik echt niet meer.
Alleen houdt het me nog heel erg bezig omdat ik nog steeds niet lekker in m;n vel zit.
Dat valt me zo tegen en had nooit verwacht dat het zo lang zou duren en misschien zelfs nooit meer goed komt....zoals sommige beweren.
Toch wil ik dat niet geloven en denk dat er zeker mogelijkheden zijn om je weer goed te voelen zonder dope, meet, bupe.
Geloof zeker in de disbalans van bep. essentiele stoffen, alleen welke?
Sommige hebben teveel dopamine en te weinig serotonine en anderen hebben weer alletwee tekort enz.
En als je slechte stofwisseling hebt (poreuse darmen) dan neem je de stoffen niet goed op en kun je slikken wat je wilt.
Nou, en ga zo nog maar even door! Kortom, men weet nog niet precies hoe en wat en bovendien zal het per individu verschillen, ook dat nog eens. Toch blijf ik doorzoeken naar informatie omdat het me ongelooflijk intrigeert waarom het toch zo'n verrekt moeilijke en zware weg is in veel gevallen. En ja, of clean zijn een keuze is? Aan een kant wel denk ik. Alleen spelen er zoveel factoren mee in je onderbewustzijn dat je soms inderdaad niet meer kunt spreken van een bewuste keuze. Soort van oerdrift, instinct ,dat je gewoon laat gaan. Als een hongerig dier dat moet eten. Zo heb ik "trek"weleens proberen uit te leggen aan mensen, een soort van primaire levensbehoefte net zo als eten. Als je lang niet hebt gegeten en echt honger hebt dan ga je heel ver om het te krijgen. Ik denk dat dope op een gegeven moment een primaire levensbehoefte is geworden waarvoor heel veel moet wijken. Je hebt "het nodig"om goed te functioneren. Erg belangrijk in het leven! In je onderbewuste zit dat nog steeds, die weet hoe belangrijk het voor je is. Alleen jij, het bewuste stuk, vind dat het niet mag en kan omdat....
Zoiets denk ik dat er ongeveer speelt, vergis je niet hoe complex onze hersenen werken. Maar vaak ook wel weer logisch. Interessante vraag in ieder geval!
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#4
nvt
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#5
nvt
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#6
@N.
Inderdaad!!! :wave: :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@ Paddo:

Waar een tikfout al niet toe kan leiden....
Elke keer als ik dit topic lees krijg ik een filosofeerachtige stemming. "... begin het allemaal weer te makelijk te zien...", als in "maakbaar".

Wat mij weer brengt bij termen als "eigen verantwoordelijkheid", het leven is maakbaar.

Heeft iets kuts in zich, omdat je dan gelijk iets van "moeten" er doorheen ziet komen.

Een clean leven is maakbaar, het is mij weer gelukt na dat ene kuttige trekje..., maar op sommige momenten vind ik het verrot zwaar, omdat het impliceert dat het hier letterlijk om een werkwoord gaat; ik moet altijd blijven werken om mijn leven maakbaar en dus werkbaar, leefbaar en nuttig te maken.

Soms wil ik gewoon niets "maken", maar alle teringzooi en herinneringen vergeten; niet maken, niet creëren, maar juist vernietigen; vergeetbaar.

Jaja, emo R@ is weer even op dreef; tijd om te gaan slapen :wink:
S
SAMBALBIJLid
01-01-2024, 00:00
#8
mijn mening na het gehele topic gelezen te hebben:

1:EEnd was te kort door de bocht omdat je een uitspraak als: "geen andere tip voor je. alleen de mededeling dat je een lul bent.

doei!"

iemand alleen maar negatieviteit toe zenden zonder een inzichtgevend argument erbij te zetten (daarrbij begrijpende dat behulpzaamheid,inzicht geven, empatie medelijden, bemoediging, tips etc. grenzen heeft nl. bijvoorbeeld iemand die al 10 jaar iedere dag zegt ik stop en dezelfde dag weer begint of maar van het ene middel naar het andere blijft gaaann en weer terug ja dan hebben bovenstaande dingen errug weinig zin en dat is zeker te begrijpen).Maar dit is toch niet zon soort geval?

2:ja niet iedereen is hetzelfde heh zon soort harde uitspraak kan juist idd inzicht geven maar ook iemand _niet persee in dit geval_ juist meehelpen richting een ergere terugval dat hangt er vanaf hoe gevoelig iemand is. zoals Rara en silvervis zegt; (ff geen zin om alles weer terug te lezen om het exacte citaat te zoeken, want ja alles wat je op dit forum schrijft dat wordt door sommige nogal letterlijk genomen door sommige figuren, waarna er dan soms een hele lange discussie over nietszeggende meningen over niks en-of, beledigingen of mierenneukerij onstaat) Ik zou zo een reactie ook niet leuk vinden.

3: na gevraagd naar opheldering over dit feit vind ik dat Eend zijn eerdere uitspraak goed beargumenteerd heeft en Sambal kan zijn mening wel begrijpen en het er wel enigszins mee eens zijn want als je verrslaafd ben geweest aan basen en evt verslavinggevoelig te zijn is het ook al nooit gesnoven te hebben natuurlijk wel te beredeneren dat een andere vorm van coke natuurlijk wel een trigger kan zijn naar een terugval naar basen of misschien wel blijven snuiven )wat als zij het wel lekker had gevonden? Maar ja, na zolang clean geweest te zijn is het wel te begrijpen dat zoiets kan gebeuren (harde reactie in dit geval niet zo op zn plaats).

Aan P. SOFTY: hoop dat het daar bij gebl;even is en dat alles goed gaat.
Hoe is het nou met dat rottige gevoel? (helemaal niet zon gekke vraag hoor zelf toegegeven te hebben dat het stom was.)
afleidng kan helpen mediteren kan helpen erover praten kan helpen.

En JÀ,je onderschrift kklopt volgens mij niet meer heh

Iedereen een fijne kerst toegewenst van Bal

iedereen die clean is suc6 met clean zijn en iedereen die fucking gaat partyen met kerst en oud en nieuw ssuc6

:confused: :beer: :grin: :wave: :tearsofjoy:
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#9
bedankt eend het zelfde
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#10
hoi sambalbij het gaat weer goed heb niet meer gesnofen na vorige keer voel me goed heb er ook geen behoefte aan om het nogmaals te doen. MAAR ik merk wel weer meer geintreseerd te zijn in drugs heb niet meer dat gevoel heel erg tegen te zijn. maarja zolang ik geen bruin of wit ROOK ben ik al heeel erg blij hoop dat jullie een fijne jaarwisseling hebben en doe voorzichtig :grin: :wave:
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hallo ben een tijdje niet geweest gaat op zich erg goed :grin: gebruik nog steeds niet sins 5mei 2008. Ik merk alleen dat ik het weer erg makelijk begin te zien, eerst had ik echt een afkeer gekregen van de dope en coke, nu is me gevoel erover anders en vind dat toch wel eng, het is niet dat ik wil gebruiken maar toch een gevoel van binnen.
Ik heb eigenlijk nooit echt gesnoven alleen pijp maar vorige week een feesie gehad en daar wat gesnoven moest direct kotsen en was er snel klaar mee, maar sins dien heb ik een vervelend gevoel in me, bijvoorbeeld als ik een shaggie heb gerookt voel het alsof me coke net is uitgewerkt zo'n gevoel terwijl ik een WEEK geleden heb gebruikt.
Ik zal zeker niet meer snuifen is me niet bevallen, maar ben bang dat me gevoel me weer trikert, ik weet namelijk dat als ik een cineesje neem me dat gevoel weg is daarom ben ik daar wel bang voor. hebben jullie tips (behalve dat ik niet moest snuifen) groetjes
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
geen andere tip voor je. alleen de mededeling dat je een lul bent.

doei!
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik begrijp de reacties niet helemaal mijn situatie is de jouwe niet. dus hoeze zo reageren zoals ik al had geschreven ik snuif nooit nooit gedaan tot een tijdje geleden waarschijnlijk weet je zelf het verschil wel tussen hero en basen en tussen snuifen voor mij zijn dat 2 hele andere werelden maarja beetje jammer deze reacties als je hulp nodig heb krijg je dit de mazzel
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#14
speeseend zei:
geen andere tip voor je. alleen de mededeling dat je een lul bent.

doei!
Klik om te vergroten...
Waarom dát nou weer?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
wat denk je zelf?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#16
sorry maat, maar ik stroom een beetje over van onbegrip richting jou. zodra je trotsheid -en terecht- uitstraalt over je periode van 'clean zijn' door middel van je signature, denk ik dat het ronduit suf is om een hulpkreet te slaken.

misschien kan iemand anders wel begrip aan jou tonen..
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja je hebt wel gelijk, maar erg effectief zal 't niet zijn :rolleyes:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#18
misschien heb je een punt. wat zal wel effectief kunnen zijn? medelijden tonen? begrip tonen? vragen waarom hij dan toch dat lijntje genomen heeft?
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#19
Er is niets dat je kán doen of zeggen om hem tot inzicht te laten komen, dat moet geheel vanuit hemzelf komen.
Maar wat voor effect heeft schelden anders dan je eigen frustraties te uiten?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#20
De betekenis van 'lul' is in dezen geen woord om TS af te kafferen. Er is nu eenmaal geen net woord voor zoiets, in mijn woordenboek.

Wanneer je vatbaar bent geweest voor Coke, dan gebruik je dit middel in geen enkele vorm. Helemaal wanneer het je gedachten uitdaagt om weer eens naar een van de meest 'gevaarlijke' middelen te grijpen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."