#1
Nou om eerlijk te zijn vind ik jullie wel een beetje zakkig overkomen. Alsof jullie zelf niet weten wat het is om een terugval te hebben. Dat heeft iedereen hier (die serieus met dope in de weer is geweest) toch wel eens meegemaakt?! Toen r@r@ erover schreef werd er toch ook niet zo lullig op háár gereageerd? Maar omdat Paddo eerlijk toegeeft een keer de fout in te zijn gegaan na 1.5 jaar (anderhalf !!!) clean krijgt hij (of zij?) de wind van voren.
En Speeseend, van jou valt het me zeker tegen. Hij vraagt om raad maar krijgt de wind van voren. Waarom? Omdat jij wél clean bent? We weten allebei uit ervaring dat - ook al heb je jaren niet gebruikt - het gevaar altijd op de loer zal blijven liggen.
Dat wil echter niet zeggen dat je meteen weer naar de kloten gaat als je één keertje de fout in gaat. Kan gebeuren. Het is niet leuk en meestal baal je achteraf behoorlijk van je stommiteit maar het hoort er bij.
Ik geloof er echt geen barst van dat jullie zelf niet een keer de fout in zijn gegaan..
Vrijwel alle gebruikers gaan wel eens de mist in voordat ze er definitief mee kappen (zelfs na 15 jaar vallen sommigen nog terug!). Clean worden gaat nooit over één nacht ijs.
En ik snap heel goed wat Paddo bedoelt: als je al een behoorlijke tijd clean bent gaat het ''nieuwe'' er een beetje van af. Dan is het niet meer zo'n prestatie en leef je weer gewoon je dagelijkse (vaak saaie, moeizame) leventje. Het is dan verleidelijk om te denken ''ach, dat ene keertje, wat maakt dat nou uit?'', je hebt immers bewezen dat je ook jaren zonder kunt..
De afkeer van het 'leventje' die je in het begin voelde, zwakt af naarmate dat ''leven'' verder achter je ligt.
Ik zou geen goede tips weten behalve evt. andere dingen doen die je een goed gevoel geven zoals sporten.. maarja, ik ben zelf de laatste om dat advies op te volgen eerlijk gezegd...
Ik hoop dat het je lukt om door te zetten zonder naar de dope terug te grijpen maar ik snap helemaal dat het soms verdomde moelijk is. Zet hem op!
En Speeseend, van jou valt het me zeker tegen. Hij vraagt om raad maar krijgt de wind van voren. Waarom? Omdat jij wél clean bent? We weten allebei uit ervaring dat - ook al heb je jaren niet gebruikt - het gevaar altijd op de loer zal blijven liggen.
Dat wil echter niet zeggen dat je meteen weer naar de kloten gaat als je één keertje de fout in gaat. Kan gebeuren. Het is niet leuk en meestal baal je achteraf behoorlijk van je stommiteit maar het hoort er bij.
Ik geloof er echt geen barst van dat jullie zelf niet een keer de fout in zijn gegaan..
Vrijwel alle gebruikers gaan wel eens de mist in voordat ze er definitief mee kappen (zelfs na 15 jaar vallen sommigen nog terug!). Clean worden gaat nooit over één nacht ijs.
En ik snap heel goed wat Paddo bedoelt: als je al een behoorlijke tijd clean bent gaat het ''nieuwe'' er een beetje van af. Dan is het niet meer zo'n prestatie en leef je weer gewoon je dagelijkse (vaak saaie, moeizame) leventje. Het is dan verleidelijk om te denken ''ach, dat ene keertje, wat maakt dat nou uit?'', je hebt immers bewezen dat je ook jaren zonder kunt..
De afkeer van het 'leventje' die je in het begin voelde, zwakt af naarmate dat ''leven'' verder achter je ligt.
Ik zou geen goede tips weten behalve evt. andere dingen doen die je een goed gevoel geven zoals sporten.. maarja, ik ben zelf de laatste om dat advies op te volgen eerlijk gezegd...
Ik hoop dat het je lukt om door te zetten zonder naar de dope terug te grijpen maar ik snap helemaal dat het soms verdomde moelijk is. Zet hem op!