Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbegin het allemaal weer te makelijk te zien.

begin het allemaal weer te makelijk te zien.

33 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou om eerlijk te zijn vind ik jullie wel een beetje zakkig overkomen. Alsof jullie zelf niet weten wat het is om een terugval te hebben. Dat heeft iedereen hier (die serieus met dope in de weer is geweest) toch wel eens meegemaakt?! Toen r@r@ erover schreef werd er toch ook niet zo lullig op háár gereageerd? Maar omdat Paddo eerlijk toegeeft een keer de fout in te zijn gegaan na 1.5 jaar (anderhalf !!!) clean krijgt hij (of zij?) de wind van voren.
En Speeseend, van jou valt het me zeker tegen. Hij vraagt om raad maar krijgt de wind van voren. Waarom? Omdat jij wél clean bent? We weten allebei uit ervaring dat - ook al heb je jaren niet gebruikt - het gevaar altijd op de loer zal blijven liggen.
Dat wil echter niet zeggen dat je meteen weer naar de kloten gaat als je één keertje de fout in gaat. Kan gebeuren. Het is niet leuk en meestal baal je achteraf behoorlijk van je stommiteit maar het hoort er bij.
Ik geloof er echt geen barst van dat jullie zelf niet een keer de fout in zijn gegaan..
Vrijwel alle gebruikers gaan wel eens de mist in voordat ze er definitief mee kappen (zelfs na 15 jaar vallen sommigen nog terug!). Clean worden gaat nooit over één nacht ijs.

En ik snap heel goed wat Paddo bedoelt: als je al een behoorlijke tijd clean bent gaat het ''nieuwe'' er een beetje van af. Dan is het niet meer zo'n prestatie en leef je weer gewoon je dagelijkse (vaak saaie, moeizame) leventje. Het is dan verleidelijk om te denken ''ach, dat ene keertje, wat maakt dat nou uit?'', je hebt immers bewezen dat je ook jaren zonder kunt..
De afkeer van het 'leventje' die je in het begin voelde, zwakt af naarmate dat ''leven'' verder achter je ligt.
Ik zou geen goede tips weten behalve evt. andere dingen doen die je een goed gevoel geven zoals sporten.. maarja, ik ben zelf de laatste om dat advies op te volgen eerlijk gezegd...
Ik hoop dat het je lukt om door te zetten zonder naar de dope terug te grijpen maar ik snap helemaal dat het soms verdomde moelijk is. Zet hem op!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Okay Vissie,

Even voor de goede orde:

Hij krijgt in geen geval de wind van voren omdat ik clean ben, deze bewoordingen zou ik anders ook gebruiken. Zoals ik al eerder heb aangegeven denk ik dat het ronduit stom is om met coke te spelen wanneer je van jezelf weet dat (deze) harddrugs niets dan ellende kan brengen voor jou. wanneer ik zelf zoiets stoms zou doen, heeft het geen zin om mezelf voor de gek te (laten) houden met woorden die met suiker zijn bestrooid.

Wanneer je dit leest kan je er volgens mij ook een advies uit halen. zo niet, daar komt ie dan.. Bewustwording. Dit is de eerste stap naar een clean bestaan voor de rest van je leven, mijns inziens. Zolang paddo in dezen een verschil ziet in coke om te snuiven of coke om te roken, denk ik niet dat hij open staat voor een clean bestaan.

En dan wil ik je graag even laten weten dat ik geen ervaring heb met terugvallen. Geen craving, niets. Ik probeer dit zo te houden door bewuste keuzes te maken door middel van eerlijke afwegingen. Vooralsnog is dit voor mij succesvol.

Een beetje jammer dat je zo een kortzichtige gedachte over mij laat zien, Silverfish.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou ga ik me er toch maar even mee bemoeien, daar komt 'ie...

Eend, Silver was denk ik helemaal niet kortzichtig, ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw (aanvankelijk erg kort) antwoord ("... dat je een lul bent") ook niet zo goed begreep.

Je hebt het later wel uitgelegd, maar pas na je laatste post begreep ik echt wat je bedoelt: het proces in bewustwording/eigen verslaving/inzicht.

Vanuit die insteek dacht ik ook een paar keer bij Paddo "Man, hoe kan je dat nou zeggen!" Bijv. het verschil tussen roken en snuiven etc.

Maar die eerste reactie was nogal kort door de bocht ja, in elk geval was het, ook voor hem, wel fijner geweest om wat meer uitleg te krijgen.

Ik ben zelf super emo en als iemand mij zo zou noemen, zou ik ook denken: "Hallo! Wat bedoel je daar nou mee?"

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: met al die uitleg erbij ben ik het wel eens met eend. Maar Silver heeft ook gelijk over Yoro en mij. Yoro heeft ook zijn clean-dag als onderschrift en ik had dat ook. Niemand heeft daar lullig op gereageerd toen wij terugvielen (ik in bruin, hij in wit).

Misschien is bij Yoro en mij het bewustwordingsproces wat anders, dat zou kunnen. Paddo heeft daar idd niet veel over geschreven.

Zelf lul ik vaak te veel, zoals nu, haha.., maar ik denk dat sommigen van jullie gewoon wat meer moeten schrijven af en toe :wink:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#4
r@r@ zei:
..Yoro heeft ook zijn clean-dag als onderschrift en ik had dat ook. Niemand heeft daar lullig op gereageerd toen wij terugvielen (ik in bruin, hij in wit).

Misschien is bij Yoro en mij het bewustwordingsproces wat anders, dat zou kunnen. Paddo heeft daar idd niet veel over geschreven...
Klik om te vergroten...

Om op die manier met je 'clean zijn' te pronken, daar is niets mis mee, zolang je maar beseft wie je nu werkelijk voor de gek houdt, zodra dit niet meer de waarheid is :wink:

Eend weet dat hij zo nu en dan wat kort door de bocht is, maar hee, dat is eend. Indien iemand daar moeite mee heeft, het staat je vrij om een PM te sturen of om voor verduidelijking te vragen.

Groeten,

Eend

p.s. Vond jij werkelijk dat ik een lullig reageer op zijn onderschrift?
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vond het gewoon niks voor jou om zo 'bot' te reageren. Ik denk dat Paddo zelf ook wel weet dat hij stom bezig was maar op dat moment gewoon een beetje steun nodig had.. en geen 'botte' reactie.
En petje af dat je geen cravings hebt hoor, Eend, dat meen ik echt. Maar wat als je straks helemaal van de sub af bent (of ben je dat al?) of als het bijvoorbeeld 5 tot 10 jaar later is en alles ontzettend tegenzit in je leven? Ik zeg zelf nooit meer 'nooit' want ik heb er genoeg zien terugvallen die al jaren clean waren.. Dat kan je volgens mij echt niet voorspellen al wil je het nog zo graag. Dat is nu eenmaal een onderdeel van verslaving denk ik.
Hoop dat alles goed met jullie gaat!

edit: en nouja, ik ben dus ook zo'n 'emotionele doos', net als r@r@ :tearsofjoy: , ik zou het me denk ik ook aantrekken als iemand iets lulligs tegen me zei, ook al is het een onbekende op het internet..
Dus empathie speelde ook mee in mijn reactie. Internet mag dan wel anoniem wezen maar ik ben me er altijd van bewust dat er een *echt mens* achter dat beeldscherm zit. Probeer daarom ook niet nodeloos te kwetsen.
Maar ik snap wel wat jij bedoelt t.o.v. Paddo, alleen zou ik het zelf iets anders verwoorden. Persoonlijk heb ik trouwens echt helemaal niks met coke.. nada.. ik vind het alleen maar smerig en de paar keer dat ik het heb gebruikt - 100 jaar geleden - voelde ik me er alleen maar heel erg rot van, niks aan dus.
En gelukkig maar, daarom heb ik ook nooit bruin én wit gebruikt (dan was het snel afgelopen geweest..). Ik zie coke daardoor ook niet als een gevaar (voor mij persoonlijk dan he!). Maar bij anderen merk ik wel degelijk hoe ontzettend funest die rotzooi kan zijn.. misschien nog wel erger dan bruin.. Ik heb meer mensen kapot zien gaan aan de wit dan aan bruin. Ik vind basen trouwens ook een stapje erger dan snuiven. Coke = coke dus het blijft troep maar de basers waren wel de mensen die ik altijd het eerst en het snelst kapot zag gaan in mijn omgeving..
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik begreep je in eerste instantie, zo blijkt :)

Nuanceren is volgens mij niet iets wat bij een verslavingsprobleem werkt.

Aangezien het bijna nieuwjaar is, begint Eend alvast met een goed voornemen:

Eend wenst Paddo sterkte toe.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij, Vissie, variatie is een succesvolle formule :)

Eend is nu reeds een half jaar van de Subs af :) En ik sta vooraan om te beamen dat een verslaving te allen tijde de kop weer op zou kunnen steken. Dit baseer ik dan vooral op de verhalen die ik om mij heen hoorde en op mijn persoonlijke ervaring tijdens mijn eerste jaar, anderhalf jaar van afkicken. Dan lijkt het haast onoverkomelijk.

Basen zorgde ook voor een verdubbeling van mijn bruin-gebruik, alleen daarom had ik al spijt dat ik daar ooit mee begonnen was, hoe lekker ook. Binnen een week was mijn hoeveelheid verdubbeld, voor de rest van mijn verslaafde periode. Ik vrees ook dat, wanneer ik onverhoopt terug zal vallen, ik weer rap op dat zelfde niveau zal zitten.

Terugvallen zal altijd mogelijk zijn, ik kan alleen maar bewust zijn van de voor - en nadelen die er zijn tussen een clean - en verslaafd leven.

In totaal ben ik nu bijna vier jaar van de Hero af. Ik denk dat een trekremmer zoals Buprenorfine, mits gebruikt voor een lange tijd (jaren), zonder terugvallen naar Methadon of Hero, dicht bij een succesformule tegen cravings is.


En op je vraag: "wat als het nu allemaal flink tegen zit in je leven, waardoor je weer gaat gebruiken?"

Dat kan natuurlijk altijd gebeuren. En dan doe ik dit bewust. Medelijden hoef ik ook niet, ik kies er per slot van rekening zelf voor. Zo zal ik er zelf weer uit moeten klimmen.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#8
nvt
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#9
p.s. Vond jij werkelijk dat ik een lullig reageer op zijn onderschrift?
Klik om te vergroten...

Ja (als je het tegen mij had :confused: ). Het was lullig, omdat het zo kort was.

Maar in je laatste post heb je het meer dan goed gemaakt, haha... Ik vond het echt een feest der herkenning, ik ben zelf ook nederiger geworden. Nu ik al eens na 3 jaar, na 1 jaar en na een half jaar weer ben teruggevallen (en alle keren was ik volledig clean, met uitzondering van sigaretten dan :wink: ) kan ik niet anders dan eens kritisch naar mezelf kijken.

Nooit meer terugvallen zal je mij niet meer horen zeggen, al weet ik wél dat ik dat toen toch echt zeker wist. Ik ben van mijn eigen voetstuk gedonderd en dat doet best pijn.

Iedereen zegt "Verslaving is een keuze, clean blijven is een keuze", maar waarom voelde het na die ene trek niet zo? Waarom leek ik volkomen overgeleverd te zijn aan iets in mij?
Nee, niet als excuus, zo van: het is niet mijn schuld, het is iets in mij..." Nee, ik bedoel oprechte verbazing, oprecht verdriet...

Rationeel allemaal best verklaarbaar (verslaving, hersenleer etc.), maar los daarvan: het is gewoon kut om een stukje machteloosheid in jezelf te moeten herkennen (dat eerst) en vervolgens erkennen (dat pas later, als het al komt).

Ok, dat heb ik gedaan, maar hoe zorg ik dat dat ene trekje geen vervolg heeft? Ik weet het echt niet!
Ik dacht dat de keuze alleen ("Ik wil dit niet meer, nooit meer) genoeg was. Maar dat bleek niet zo te zijn.

Het is iets anders, iets wat maakt dat je écht nooit meer terugvalt.

Maar wat is dat dan? Ik weet het niet meer, dacht het te weten, maar weet het niet meer.

Wie weet het wel.....?

p.s. Eend, ik ben oprecht blij voor jou dat je bevrijd bent van cravings; niets zo erg als je machteloos over jezelf te voelen, koester je kracht, wees er zuinig op, maar bovenal: geniet ervan! Het is je, echt waar, van harte gegund! Jij bent het bewijs dat de lange adem z'n vruchten heeft afgeworpen, nogmaals: petje af!!!
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi allemaal wil toch nog even reageren omdat sommige het nogal raar vinden wat ik schreef. hierbij mijn uitleg:
Ik was een zware basecoke en heroine gebruiker, ik heb een aantal jaar in dit wereldje gezeten en daar snoof nooit iemand ik heb dat ook niet gebruikt was niet mijn ding, nu is mijn leven heel anders ik ga met andere mensen om die andere dingen doen, een paar snuifen af en toe coke nou was ik op een feesie en ik heb daar een snuif genomen ik vond het helemaal niet lekker en moest ook direct kotsen. Dit zie ik trouwens niet als terugval omdat DIT (snuif) mijn probleem niet is. Ik weet dat het heel dom is om het te doen aangezien ik er al gevoelig voor bent. hierna ben ik er weer makelijker over gaan denken ik heb een soort gevoel in me wat niet weggaat en me heel vervelend laat voelen. dit is wat ik ermee bedoelde, Ik ben NIET scherp meer en dat vind ik best wel eng. ik ben trouwens een vrouw en geen man. bedankt allemaal voor de reacties. paddosofty
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heei Ra,

Goed om weer eens van je te horen!

Tja, goeie vraag die je stelt....ik weet het ook niet. Het is ook iets wat me mateloos intrigeert.
Ik heb ook altijd wel geweten dat het moeilijk zou zijn om clean te blijven en dacht , als je maar echt wilde, er zeker wel van af kunt blijven. Ik was tot 2,5 jaar geleden een notoire gebruiker die 1000 keer had besloten om te stoppen en 1000 keer weer besloot om wat te gebruiken. En waarom? Omdat ik wel af wilde van al die toestanden die dope met zich meebrengt(afhankelijkheid, veel geld, ziek zijn enz.) maar niet van het verzachtende gevoel wat het me gaf om me door het leven te slaan. Nu, 30 jaar later, geeft het me niet meer dat verzachtende gevoel(ja, even misschien) en voel ik me langer klote dan lekker. Dus dat wil ik echt niet meer.
Alleen houdt het me nog heel erg bezig omdat ik nog steeds niet lekker in m;n vel zit.
Dat valt me zo tegen en had nooit verwacht dat het zo lang zou duren en misschien zelfs nooit meer goed komt....zoals sommige beweren.
Toch wil ik dat niet geloven en denk dat er zeker mogelijkheden zijn om je weer goed te voelen zonder dope, meet, bupe.
Geloof zeker in de disbalans van bep. essentiele stoffen, alleen welke?
Sommige hebben teveel dopamine en te weinig serotonine en anderen hebben weer alletwee tekort enz.
En als je slechte stofwisseling hebt (poreuse darmen) dan neem je de stoffen niet goed op en kun je slikken wat je wilt.
Nou, en ga zo nog maar even door! Kortom, men weet nog niet precies hoe en wat en bovendien zal het per individu verschillen, ook dat nog eens. Toch blijf ik doorzoeken naar informatie omdat het me ongelooflijk intrigeert waarom het toch zo'n verrekt moeilijke en zware weg is in veel gevallen. En ja, of clean zijn een keuze is? Aan een kant wel denk ik. Alleen spelen er zoveel factoren mee in je onderbewustzijn dat je soms inderdaad niet meer kunt spreken van een bewuste keuze. Soort van oerdrift, instinct ,dat je gewoon laat gaan. Als een hongerig dier dat moet eten. Zo heb ik "trek"weleens proberen uit te leggen aan mensen, een soort van primaire levensbehoefte net zo als eten. Als je lang niet hebt gegeten en echt honger hebt dan ga je heel ver om het te krijgen. Ik denk dat dope op een gegeven moment een primaire levensbehoefte is geworden waarvoor heel veel moet wijken. Je hebt "het nodig"om goed te functioneren. Erg belangrijk in het leven! In je onderbewuste zit dat nog steeds, die weet hoe belangrijk het voor je is. Alleen jij, het bewuste stuk, vind dat het niet mag en kan omdat....
Zoiets denk ik dat er ongeveer speelt, vergis je niet hoe complex onze hersenen werken. Maar vaak ook wel weer logisch. Interessante vraag in ieder geval!
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#12
nvt
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#13
nvt
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hallo ben een tijdje niet geweest gaat op zich erg goed :grin: gebruik nog steeds niet sins 5mei 2008. Ik merk alleen dat ik het weer erg makelijk begin te zien, eerst had ik echt een afkeer gekregen van de dope en coke, nu is me gevoel erover anders en vind dat toch wel eng, het is niet dat ik wil gebruiken maar toch een gevoel van binnen.
Ik heb eigenlijk nooit echt gesnoven alleen pijp maar vorige week een feesie gehad en daar wat gesnoven moest direct kotsen en was er snel klaar mee, maar sins dien heb ik een vervelend gevoel in me, bijvoorbeeld als ik een shaggie heb gerookt voel het alsof me coke net is uitgewerkt zo'n gevoel terwijl ik een WEEK geleden heb gebruikt.
Ik zal zeker niet meer snuifen is me niet bevallen, maar ben bang dat me gevoel me weer trikert, ik weet namelijk dat als ik een cineesje neem me dat gevoel weg is daarom ben ik daar wel bang voor. hebben jullie tips (behalve dat ik niet moest snuifen) groetjes

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."