Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumstoch besloten levenslang op metha te blijven :(

toch besloten levenslang op metha te blijven :(

71 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ja en soms is het lachen soms huilen, je slaat dan gewoon op hol. Alle emoties die je wegdrukte met de methadon of hero komen ineens op je af. Of het is onderdeel van de ontwenning dat weet ik niet. Heel af en toe kan het ook wel eens fijn zijn die heftige emoties vind ik
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bijna elk middel vlakt af op zijn eigen manier. Bij mij waren het de benzo's die dit het ergste deden. Nadat ik een aantal weken helemaal was gestopt en het uit mijn lijf was getrokken begon ik weer te leven. Zonder methadon ben ik mezelf meer bewust van de alle pijn die het leven kan meebrengen. Maar als iemand stopt met drugs maakt denk ik niet uit met welk middel dan komen de emoties en het gevoel weer tot leven.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#3
idd ik heb zeer zware problemen gehad heel veel meegemaakt in een jaar tijd... 2 vrienden overleden, 1 aan een overdosis shotten die heb ik dood gevonden in zn huis toen ik mijn pak sjek daar kwam ophalen. In dat jaar verloor ik ook mn relatie, mn huis, mn hond en mn auto allemaal door de drugs. Dat heb ik allemaal weggedrukt en dat heb ik ook heel heftig terug gekregen op mn bord toen ik eenmaal in de kliniek afbouwde van de benzos en metha. Ik kan met die gevoelens niet omgaan en daarom is het ook nog extra lastig om clean te worden. Puur omdat ik eigenlijk zo slecht met mn gevoelens wat er allemaal is gebeurd kan omgaan en die zo hard omhoog komen tijdens het afkicken. Ik ben er gewoon niet aan toe ik moet eerst mn leven op orde hebben daar ben ik nu wel achter
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat je zegt verschilt denk ik kwa gevoel niet ver van mijn situatie af zit hoe het kortgeleden nog met mij was. Heb het mezelf behoorlijk lastig gemaakt in het verleden en dingen gedaan waar ik flink wat spijt van heb nu. Dat houdt me tegenwoordig bezig, door de drugs kon ik mezelf heel goed afsluiten van alles wat maar met voelen te maken had. Het is altijd net een knop geweest en die kon ik tot voor kort zo omzetten en dan sliep er niet slechter op. Ben op mijn 18e begonnen met benzo's gebruiken/misbruiken dus afsluiten ging nog makkelijker en heroine kwam op mijn 19e maar sloeg later pas echt in. Met de benzo's kon ik mezelf ook sociaal afsluiten en contact met mensen werdt toen eigenlijk al steeds minder. Ben na 6 jaar benzo's gaan afbouwen en de laaste paar jaar was het gewoon op recept en ben uiteindelijk gestopt met tranxene. Heb 6 maanden gedaan over de afbouw ambulant onder begeleiding van mijn huidige verslavingsarts. Dit is me echt meegevallen en misschien wel een slimme stap geweest.

Hierdoor ben ik als het ware gaan leven op een manier die mij tot op heden onbekend was. Had het al eerder naar je omschreven maar in 1 woord onrealistisch. Ben al vanaf mijn 17e in behandeling bij de verslavingszorg hier in Noord Limburg. Heb in heel wat klinieken gezeten en vaak gedwongen en gesloten. Weet inmiddels dat ik het zelf moet doen en kan naar inrichtingen of klinieken gaan wat ik wil maar als het erop aan komt dan ben ik degene die beslist of ik wel of niet gebruik. Weet zelf al vanaf mijn 18e dat ik verslaafd ben aan op dat moment alles. Denk de laatste tijd veel na over alles en zie dingen in die ik eerst niet zag maar ook mijn gevoel is de laatste tijd vaak anders. Een paar maanden terug ben ik dus gestopt met jarenlang dagelijks benzo's gebruiken en na een paar weken gestopt te zijn klaarde mijn hoofd langzaam helemaal op. Kon verbanden leggen met dingen die ik eerst niet zag en voor het eerst kon ik mezelf sturen en ook heb ook mijn gedachte steeds meer onder controle. Controle en ik weet niet 100% zeker of het aan het stoppen van benzo's ligt maar het lijkt me meest voor de hand liggende reden.

Weet eindelijk waarom ik leef en wil genieten op een normalere manier. Methadon maakt dit mogelijk voor mij en probeer het gewoon als medicatie te zien voor mijn verslaving. Neem het elke dag zoals voorgeschreven en probeer me er niet te druk over te maken. Drugs is altijd al een obsessie voor mij geweest en zal er altijd aan blijven denken maar niet meer op de manier zoals een jaar geleden of daarvoor. Hoop dat ik dit gevoel kan vasthouden en ik weet waarom ik dit doe voor mezelf. Doe je het niet voor jezelf dan is het moeilijk om te stoppen of minderen/controleren.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik merk zelf dat leeftijd ook een rol speelt, word zelf eind dit jaar 50 en zie alles veel duidelijk als vroeger, snap verbanden tussen dingen ook veel beter. en accepteer ook gewoon veel meer. en dat alles maakt dat ik niet meer de drang heb om me compleet te verdoven. soms merk ik dat ik gewoon even nog een half uurtje wacht met mijn volgende snuif dope, enkel zodat ik me even lekker emotioneel kan voelen, zit dan net een leuk youtube filmpje of muziekje te kijken en of te beluisteren, en dat gaat dan heerlijk diep mijn ziel in. wetende dat een snuif dat binnen 20 minuten compleet wegdrukt. maar dat komt er een moment dat t te sterk wordt, tevens word je dan lichamelijk niet goed, en dan is t wel weer tijd om wat te nemen.

dat je zo emotioneel wordt is een gevolg van de afkick.
voor zover ik t snap werkt dope/meth, ect als volgt. het neemt de taak van een deel van je hersenen over, de receptoren waar endorfine wordt aangemaakt, (stofje dat vrijkomt wanneer je vrolijk bent, energiek, orgasme, etc). dus die endorfine aanmaak stopt. maar na lang gebruik van dope etc, en je stopt daarmee, dan kicked die endorfine receptor niet direct weer in. dus je zit even zonder die stof, en dat maakt dat je je zo ziek en ellendig en emotioneel gaat voelen. langzaam beetje bij beetje begint de aanmaak dan weer en wordt je weer clean.

ik vertel dit waarschijnlijk heel kort door de bocht, dus t zal waarschijnlijk veel meer gecompliceert in elkaar zitten. maar van wat ik van artsen begreep komt thierop wel neer.
toch fijn om te weten wanneer je ziek bent, dat t enkel een gemis van dat stofje is. ookal maakt t de pijn etc er niet minder door.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat je zegt klopt wel zelf heb ik het bij een documantaire gezien. Daar legde een arts uit dat als iemand opiaten gebruikt de hersenen eigenlijk stoppen met het aanmaken van endorfine. Bij veel mensen die opiaat verslaafd zijn geweest wordt endorfine niet meer aangemaakt. Methadon kan ervoor zorgen dat het toch aanwezig is niet dat het herstelt maar het vervangt het eigenlijk.

Level ik snap niet waarom ze in jou geval gewoon medische heroine verstrekken. Had het gelezen in een ander topic waarom. Verwacht zelf dat het nog een paar jaar duurt voordat het uit de experimentele fase is. Misschien dat ze over een tijdje niet meer zo terughoudend zijn als nu.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ja het heeft volgens mij met endorfines te maken in je hersens het is iig een vreselijk gevoel vooral als je weet dat het nog lang niet over gaat. Als je een snuif bruin hebt liggen en je weet dat t gevoel dan weggaat is het een heel ander verhaal haha.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#8
ja, belachelijk gewoon. de instanties zeggen zelf dat ik DE geschikte kandidaat ben voor gratis verstrekking. maar, zo zei de arts die ervoor gaat;
"regels zijn regels..."
hoe stupide!
kijk, ik ben voor regels! alleen met regel gevind werkt een systheem, zo simpel is het.
dus ook hier. maar, zoals ik ook tegen die arts zei, moeten die regels wel een doel dienen. regels zijn er om iets in goede banen te leiden. echter, wanneer een regel juist het tegen gestelde doet, dan dient met de regel niet toe te passen. met dient dan de bekende uitzondering op de regel te maken. maar toen werd de arts pissig, vond me waarschijnlijk bijdehand en herhaalde enkel;
regels zijn regels.
nou, daar schiet ik dus veel mee op.
toch moet je dus helaas aan de methadon verslaafd zijn, en de heroine, wil je in aanmerking komen. en om nu een extra zware verslaving zoals die van meth erbij te nemen, enkel zodat ik gratis mijn dope krijg, dat is me te gek.

denk ook wel dat t uiteindelijk meer gereguleert wordt, en die meth eis eraf gaat. maar dat zal nog wel jaren duren vrees ik. heb zelf altijd gezegt; je zult zien, op de dag dat ik clean heb verstrekken ze heroine, (zonder de meth eis).
denk dat dat nog altijd wel zal uitkomen helaas, alhowel, ben dan dus clean...
:flushed: :rolleyes: :P
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja het gaat eigenlijk ook nergens over want ze denken omdat iemand heroine gebruikt pakt die ook automatisch maar methadon. Misschien geldt dit voor 90% van de mensen maar niet voor allemaal want er zijn er echt wel meer als jou die methadon niet bevalt. Eigenlijk slaat het ook nergens op want andere net zo of misschien zelfs verslavendere middelen worden wel voorgeschreven en in wat voor doseringen. Ze willen helaas wel steeds meer behandelingen voor verslaving gaan schrappen bezuinigingen. En onderhoud lijkt me goedkoper als behandeling dus wie weet.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
nou, het meest belachelijke is waarom die eis is gesteld dat je meth moet hebben eer je in aanmerking komt voor gratis dope, en die is nml, (hou je vast), zodat je de nacht doorkomt.
je krijgt nml 3 keer per dag dope vestrekt, 9 uur s ochtend, 12 uur s middags en 5 uur s avonds).
daarmee kom je dus niet de nacht door, dus moet je om 5 uur die meth innemen enkel zodat je de nacht doorkomt!
ik zei al toen dat ik enkel daarvoor geen meth verslaving wilde opbouwen, ookal snap ik hun beredenering wel. en zoals je zegt, zowat iedereen zit al jaren aan de meth, dus dan makt t niet uit. maar, in mijn geval is t waanzing. zei dan ook dat t voor mij geheel geen probleem zou zijn om slechts een klein beetje dope voor t slapen te gaan nemen, zodat ik zo de nacht doorkom, dope die ik dan wel zelf koop. maar nee, dat mocht niet.
echt gewoon absurd. je moet dus verslaafd raken aan zowat de meest zware en ziekmakende drug, enkel zodat je 6 uur per dag door kunt komen, de nact wel te verstaan.

ABSURD!!!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het slaat eigenlijk nergens op want ik kan mijn methadon gewoon bij de apotheek halen. En de heroine die hun verstrekken is eigenlijk gewoon medische heroine dus een medicijn. Ze zullen wel willen voorkomen dat mensen heroine van hun zelf bij gaan gebruiken. Voor zover ik weet hebben ze hele strikte richtlijnen en eisen waaraan je moet voldoen om heroine verstrekt te krijgen. Het zal wel een kwestie van tijd zijn dat ze net als methadon de heroine via een apotheek kunnen verstrekken. Evengoed slaat het nergens op en op termijn gaan ze over lijken maar dat zijn enkel cijfertjes in de statistieken dat raakt ze niet persoonlijk dus ze geven er niets om. Dit laat zien hoe hard deze maatschappij is en hoe ver de idiote regeltjes hier gaan.

Eigenlijk zouden de mensen die erover gaan eerst eens moeten kijken hoe het werkelijk gaat en niet alles baseren op wat ze denken hoe het gaat.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maakt niet uit zeg dan altijd maar iedereen is anders en dat is maar goed ook anders zou het allemaal behoorlijk saai worden.
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#13
ja pauze snap ik heel goed, maar je zegt levenslang op metha te blijven dat zou ik zonde vinden.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Na alle inspanningen, bloed zweet en tranen heb ik mezelf tot een punt van 12,5 mg gekregen. Zit nu een week op 7,5 en heb me daardoor zo vreselijk gevoeld dat ik nog liever zelfmoord pleeg dan dat ik naar 0 ga. En dat meen ik serieus. Man hoe erg slecht kan een mens zich voelen zeg pffff. Ik ben dus weer teruggegaan naar 12,5 omdat ik het echt niet meer trok. Jammer maar helaas. Heb ook met de verslavingsarts afgesproken dat ik waarschijnlijk levenslang op deze dosis zal blijven. Ook omdat ik al psychische klachten heb van nature en deze echt 10x zo erg worden tijdens de afbouw.

Hoe slecht is dit? Ik heb heel veel gelezen op verschillende forums over mensen die zich zoveel beter voelen als ze helemaal van de methadon afzijn en dat nooit beseften toen ze eraan zaten. Veel mensen zeggen dat het alle ellende waard is omdat het je weer gevoelens teruggeeft die je tijdens methadongebruik nooit ervaren hebt / weggedrukt worden.
Misschien dat ik het ooit weer probeer maar weet hoe langer je eraan zit hoe moeilijker om er vanaf te komen. En ik had nooit gedacht dat ik me zo vreselijk ellendig zou voelen van de stap naar 7,5. Maarja de arts zegt ook dat het helemaal niet slecht voor je is om je leven lang aan de metha te blijven. Ik vind het geen fijn idee, maar ik kan gewoon niet anders ben ik bang.
Zijn er nog meer mensen hier die voor deze keuze hebben gekozen? Of ik zou graag ervaringen van mensen horen die wel van de methadon af zijn gekomen en of het echt zo is dat je je dan zoveel beter voelt dan met?
Het voelde gewoon als zon gigantische opluchting toen ik weer 12,5 kreeg.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#15
had het niet beter kunnen verwoorden WiIlem !!!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zie gewoon hoe ze constant falen in de psychiatrie, verslavingszorg, crisisdiensten en ga maar door. Verkeerde beslissingen, verkeerde diagnoses, onnodig medicatie verstrekken, overal willen ze een naam aan geven desnoods ten koste van clienten. Nu zijn er ook genoeg hulpverleners die wel goed hun best doen en zeker weten waar ze mee bezig zijn. Alleen die lopen telkens tegen regeltjes aan of worden teruggefloten door de leidinggevende. En de komende jaren wordt het er waarschijnlijk niet beter op.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ben blij dat je in Nederland woont want er zijn weinig landen waar deze zorg op zo'n hoog nivo staat als in Nederland. Het kan natuurlijk altijd beter.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ben maar al te blij dat in Nederland woon maar ik heb vaak dingen meegemaakt die gewoon te ver gaan. Een diagnose geven zodat ze me gedwongen konden laten afkicken in de separeer of mensen behandelen voor dingen die ze niet hebben. Als die zeggen dat je iets hebt dan heb je het gelijk ook en dit geldt niet voor alle instanties. Uit onmacht zware medicatie voorschrijven en krijg het idee dat ze het doen om er maar vanaf te zijn.

Dit neemt niet weg dat de zorg hier in Nederland ideaal is tegenover heel veel andere landen. Over ziekenhuizen heb ik niet veel aan te merken wordt er serieus genomen en goed behandeld zelfs als ik er door gebruik terecht kwam. Gelukkig hebben ze tegenwoordig veel kennis en over het algemeen is het wel goed geregeld. Iedereen ervaart het op zijn manier...
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik baal er vaak toch van dat ik in Nederland woon.
Bij mij is er veel fout gegaan en als ik in Amerika zou wonen was ik nu miljonair.


De zorg kan hier VELE MALEN beter.
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#20
je leven was helaas veelste kort :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."