@Rivalrie
Ik deel de mening van ketakoekjes.
E-nummers zijn:
'Stoffen die worden toegevoegd aan levensmiddelen om de ''eigenschappen'' van die levensmiddelen ''verbeteren'' en die daarvoor zijn ''goedgekeurd'' door de Europese Unie'.
Als je daar over gaat nadenken dan blijkt dat wel een heel breed scala aan allerlei middelen te betreffen die vaak weinig met elkaar te maken hebben, behalve dat een producent vind dat die zijn product verbeteren, en dat de Eoropese Unie deze heeft goedgekeurd omdat er op een of andere manier bewezen is dat, en ja nu komt het: het gevaar voor de volksgezondheid te verwaarlozen is.
Wat stoppen ze dan in ons voedsel om het te 'verbeteren'? Vanalles. Van stofjes die de kleur veranderen, de smaak verbeteren (zo zit in een kippenboullonblokje geen kip maar komt de smaak voort uit het resultaat van een chemische reactie tussen 2 stoffen die helemaal niks met kip te maken hebben), stofjes die er voor zorgen dat een brood precies genoeg kneedbaar is om broden van te kneden ( L-cysteïne, goedkoopste manier om die te winnen is om die uit afgeknipt mensenhaar bij de kapper te extraheren zoals ze dat in China doen en ook wel naar ons land exporteren) en weet ik veel wat voor gekkigheid nog meer waarvan de producent denkt dat het hun product ten goede komt.
Dat keurmerk stelt geen reet voor, er wordt door de voedselindustrie gelobbyd als een gek om al die e-nummers er door te krijgen, onderzoeken worden gemanipuleerd en het hoeft toch niet perfect te zijn, als het gevaar voor de volksgezondheid maar te verwaarlozen is.
Dan de E-nummers zelf, er zitten inderdaad heel veel totaal onschuldige stoffen in die heel goed hun wek doen. Maar er zitten ook stoffen waar kinderen van gaan stuiteren als jewelste. En ook stoffen die BEWEZEN kankerverwekkend zijn, maar waarvan door onderzoeken is 'aangetoond' dat in de hoeveelheid waarmee de producenten het gebruiken wel meevalt en dus het gevaar te eh, te verwaarlozen is. En dan wat
@ketakoekjes al zegt, lange termijneffecten hoeven niet onderzocht te worden, want anders duurt het 10 of 15 jaar langer voordat een nieuw aangebracht stofje mag worden gebruikt, en dat kan toch niet het geval zijn vind vooral de voedingsindustrie.
Zo schijnt het te zitten met de E-nummers. Bij 'verbeteren van voedingsmiddelen' moet het vooral zo goedkoop mogelijk om de voedselindustrie niet te veel te belasten, onze gezondheid komt dan toch wel op de tweede plaats zo lijkt het.
Smakelijk eten!