Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Oxy met Methadon?

Afkicken van Oxy met Methadon?

30 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stoere beslissing, ik hoop dat het je goed afgaat! Heel veel succes en laat ons als je wilt weten wat je ervaringen zijn!
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou da's flink,

Ik hoop voor je dat je het volhoudt. Ik zou het je niet aanraden op deze manier. Maar als jij ervoor kiest. Op de eerste dag kun je weinig zeggen waar het heengaat, er zit immers nog genoeg in je lichaam. Nou succes ermee, en sterkte.

Erick :wave:
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#3
BenzoDizzy1990 zei:
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb vannacht besloten dat ik acuut stop. Dus dit wordt mijn eerste dag zonder Oxycodon.
Vooralsnog vallen de afkickverschijnselen wel mee. Natuurlijk zal het nog wel even erger worden maar idd gewoon doorbijten.
Klik om te vergroten...

Je HOEFT het niet alleen te doen. Er zijn professionals die je kunnen helpen hierbij. Maar ik wens je heel veel succes en sterkte.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is goed dat je het probeert, al was t maar om te zien hoe erg je verslaafd bent.
Het ziek zijn is meestal het ergst op de 2de en 3de dag, en dan zakt het langzaam weer.
heel veel succes,
B
BenzoDizzy1990Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Beste mensen,

Ik heb het vanaf gisteren geprobeert om te stoppen, helaas werden de afkickverschijnselen mij vandaag te veel en heb toch maar een verslavingsarts ingeschakeld. Helaas kon ik niet meteen terecht, dus dat wordt morgen ochtend om 09:30. Nu is wel het geval dat ik weer een terugval heb.
Ik ben nu bang dat de arts mij niet meer wilt helpen met medicatie verstrekken. Ik weet nog niet precies welke medicatie. Maar zal deze terugval invloed hebben op de hulp van de arts? :cry:

Het was inderdaad zonder professionele hulp niet vol te houden. Misschien ben ik gewoon niet zo sterk om 't vol te houden tot morgen ochtend of 't is gewoon een heel vervelend middel om acuut mee te stoppen.

Groetjes. :wave:
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#6
Beste BenzoDizzy1990

Ik begrijp best dat je het moeilijk hebt gekregen, en zo zie je maar weer hoe moeilijk het is. Ik zou dit niet als een terugval zien, maar als experiment. Als je nog maar zo kort gestopt bent kun je naar mijn idee niet praten over een terug val. Je hebt het immers nog geen 24 uur volgehouden. En je hoeft je nergens voor te schamen, dit is heel normaal. Als het je eerste keer is, denk je vaak dat doe ik wel even. Maar de realiteit is vaak anders.

Wat ik niet begrijp is dat je zegt of dit gevolgen zal hebben wat betreft de hulp van een verslavingsarts. Ik zou gewoon zeggen dat je het op eigen houtje geprobeerd hebt maar het nog geen dag volhield. Of heb je hierover al met een arts gesproken? Je kan hier toch niet praten over een terugval. Daar praat je pas over als je een paar maanden clean bent, en dan weer iets neemt naar mijn idee. En je zegt ook misschien was ik wel niet sterk genoeg, dat heeft er niets mee te maken. Niemand wil zo ziek worden.

Wat ik je wel wil zeggen als je nu met behulp van een arts gaat afbouwen, je er wel achter moet staan, er moet wel een wil zijn. Anders mislukt het. De wil en doel moet er echt zijn. En ziek worden doe je toch, maar met een goed afbouw-schema en sterke wil moet dat lukken. En kijk eens naar buiten. Het is warm en mooi weer, het is een goed moment om de weg in te slaan. Want koud hebben hoort er ook bij, en er is niets beter om dan lekker in de zon te gaan zitten, of een warme douche te nemen.

Sterkte en laat weten hoe het gaat,
Groetjes Erick
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heeft inderdaad niets met zwak zijn te maken hoor. Ik heb reuzen van kerels letterlijk huilend op de grond zien liggen smekend om beter te worden. Opiaten maken gewoon dat je ontzettend ziek wordt bij onthouding, en dan heeft men gewoon medicatie bij nodig.

De arts zal je zeker niets verwijten, en we praten bij een terug val in mijn ogen wanneer men helemaal clean is en dan weer eens gebruikt. Ik hoop enkel voor je dat je inderdaad ook gelijk medicatie krijgt. Dit verscheelt nogal per woonplaats of hulp verlening.
heel veel succes,
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Beste Benzodizzy1990,
Je kan ook je oxy afbouwen en dan stoppen. Dat gaat met elke opiaat je hoeft dus niet over te stappen op methadon of iets dergelijks. Het enige verschil is dat oxy een kortere werkingsduur heeft waardoor je het vaker op een dag moet nemen. Het is dan wel aan te raden om je medicijnen te slikken in plaats van te snuiven.

Waar een wil is is een weg. Succes ermee en niet aan de methadon beginnen daar kom je veel moeilijker vanaf.
B
BenzoDizzy1990Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste mensen,

Bedankt allemaal voor de reacties en tips! :)

Het is me eindelijk gelukt om helemaal te stoppen met de Oxycodon.
Ben sinds gisteren weer thuis. Ben een week in de jellinek geweest en daar hebben ze mij geholpen met afbouwen.

Voel me eindelijk weer een normaal mens en ik ben nu ook veel gelukkiger dan toen ik gebruikte.

Jullie gaven mij de doorslag om aan mezelf te gaan werken, vandaar dat ik mij vrijwillig had op laten nemen vorige week donderdag, de 22e.

Nogmaals heel erg bedankt en het beste aan iedereen.

Lieve groetjes :wave:

BenzoDizzy
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wow!
Nou, dat is nog eens goed nieuws zeg!!
Van harte gefeliciteerd!

En wat betreft je nu gelukkiger voelen, dat klopt. Opiaten temperen je emoties, alles komt dan veel minder hard binnen, dus ook geluk. Nu kun je weer optimaal genieten van je hersens natuurlijke drug soorten, die je voelt bij gelukkiger zijn.
Een nadeel is natuurlijk dat je ook de ongelukkige tijden dubbel hard weer voelt, en dat is minder. Vooral omdat we daarom altijd verslaafd worden, omdat we onze emoties niet meer aankunnen of er geen raad mee weten. Ook is het goed om te weten dat de "witte broods weken" eindigen. Zo noemde een hulp verlener het eens. Nu voel je je goed, alles lijkt nieuw en niets lijkt nog in de weg te staan. Maar deze euforie zal uiteindelijk afnemen. Ik kan mij nog zo goed de momenten herinneren, toen ik weer eens clean was een tijd. Dan sloop de alle daagse sleur in het cleane leven en dacht ik bij mezelf; is dit het nu, heb ik alles hier nu voor doorstaan??
En dan leek een verslaafd leven opeens zo slecht nog niet. Want ook dat is een gevaar, want na een tijd vergeet je gek genoeg de meeste ellende van gebruiken. Zelf betrapte ik me er dan op dat ik zelfs het gebruiken zat te idealiseren.

Maar, hoor mij nu toch eens negatief zijn.
Je bent clean en dat is fantastisch! Wat zal die week zwaar voor je zijn geweest, ondanks het afbouwen zullen er toch zware momenten zijn geweest, en je hebt toen door gezet.
Bedankt voor het delen van je verhaal hier. Dit soort verhalen zouden we meer moeten hebben.

heel veel succes,
E
Ellen1960Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Hallo benzodizzy1990,

Ik ben ook al een half jaar verslaafd aan oxycodon/oxynorm.Over ruim een week word ik opgenomen in de detox van Parnassia. Kan je mij vertellen hoe dat verloopt en waar de behandeling uit bestaat? Las dat je in Jellenek hebt gezeten en dat het nu goed gaat. Ik hoop ook dat ik er van af kom want word gek van die obsessies.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Grt Ellen
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een ellende joh Elvira. Heb zelf een erg langdurige heroine verslaving achter de rug, en wat dat betreft lijkt Oxycodone daar erg op. Of beter gezegt, het komt op precies hetzelfde neer, en afkicken is dan een zware ellende. Verbaasd me een beetje dat je spreekt over dat je de obsessie t ergste vindt schijnbaar, want ik had verwacht dat t verkrijgen van Oxycodone je t meeste parte zou spelen. Dus neem ik maar aan dat je t op recept krijgt, wat toch wel prettig is dan. Want Oxycodone is niet altijd makkelijk verkrijgbaar, of het kost je letterlijk al je geld.

Over het afkicken. Helaas zijn hier niet echt vaste richtlijnen voor. Ieder instituut heeft zo zijn eigen programma. Het beste is inderdaad zoals Benzodizzy het heeft kunnen doen, dus door gecontroleerd af te bouwen. Want moet je eerst overstappen op methadon of Xuboxone dan is dat enkel lastig. Omdat je dan eerst ziek moet worden, of moet wennen aan dat nieuwe middel. Dus hoop ik voor je dat ze je willen afbouwen met Oxycodone. Mocht je t op recept krijgen dan zal dit
waarschijnlijk geen enkel probleem zijn.

Mooi dat je eindelijk die grote stap gaat nemen over een week!
Er zullen moeilijke momenten komen, maar die zijn van tijdelijke aard. Dit weet je natuurlijk maar wanneer je in zo'n proces zit dan verlies je dat snel uit t oog. Tevens lijkt de tijd dan dubbel langzaam te gaan waardoor het af en toe een eindeloze weg lijkt te zijn.
Trouwens, hebben ze je dan niets verteld over hoe ze je willen behandelen. Meestal wordt dit
grondig van te voren met je door genomen zodat je je er op kunt voor bereiden.
Neem dus aan dat dit niet is gebeurt. Je kun ze altijd nog even bellen hoor, en hierom vragen. Want het is niet meer dan normaal dat men je je op de hoogte stelt van het behandelings plan.
Daarom vind ik dit ook zo apart.
Heel veel succes!
E
Ellen1960Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoi(leveldesigner) bedankt voor je reactie! Ik heb vorige jaar na een operatie veel oxycodon gekregen voor de pijn. Ik ben erg verslavingsgevoelig en kreeg al snel bij een hogere dosering een "euforisch"gevoel. Op een gegeven moment hadden de artsen door dat ik er aan verslaafd was en kreeg het niet meer.Heb het toen afgebouwd maar de "cravings"naar het middel bleef. Ik heb toen op internet iemand gevonden die het,illegaal natuurlijk,verkocht en behoorlijk veel besteld. Dus zo had ik ze toch.Maar je hebt natuurlijk steeds meer nodig van dit middel om het euforische gevoel te krijgen. Op een gegeven moment slikte ik zoveel dat ik dacht; dit kan niet meer!! Vervolgens hulp gezocht bij een verslavingsarts van Parnassia met een ambulante behandeling.Langzaam afgebouwd en ben er ook bijna,maar mijn verslaving is aan de kortwerkende oxycodon(oxynorm),
die kreeg ik ook van de arts voor als ik erge "trek"had in de morfine.Als ik er daar een stuk of 4(10mg)van in nam kreeg ik weer "het lekkere gevoel". |Die "trek,obsessie"begint elke dag begin van de middag. De ene dag erger dan de andere dag. Ik weet dat het vergelijkbaar is met heroine alleen lichamelijk zal ik niet echt ziek worden(slik nog 2x 5mg p.dag en 3 kortwerkende in de middag)Het is dus voor mij meer de psychische afhankelijkheid waar ik van af moet en daar zie ik erg tegen op en lijkt me ook zeer zwaar.Ik hoop dat mijn verhaal nu wat duidelijker voor je is.
Mag ik je ook vragen hoe lang bij jou de hunkering naar heroine bleef toen je clean was?
Alvast bedankt!!
E
Ellen1960Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb net trouwens gebeld met de detox(waar ik opgenomen word),maar het behandelplan wordt besproken met de arts op de dag van opname.Dus wacht het maar af.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat jammer joh, dat je zo een verslaving hebt opgelopen. Maar je bent niet de enige, vele mensen lopen een opiaten verslaving op door medische problemen. En het vervelende is dan altijd dat het medische probleem allang weer opgelost is wanneer je blijft zitten met een nieuw, vaak veel ernstiger probleem. Gelukkig heb je heel zwaar kunnen afbouwen, wat op zich al heel moeilijk is. En die laatste stapjes zijn altijd t zwaarst.

Over hoe ik ben omgegaan met mijn cravings kan ik kort zijn.
Helaas gebruikte ik al 30 jaar heroine, en dat maakte dat ik een beetje over mijn cravings ben heen gegroeid. Klinkt raar maar is echt waar. Toen ik net 2 jaar verslaafd was deed ik mijn eerste afkick poging, intern in een centrum. En ik weet me dat nog heel goed te herinneren. Zelfs toen ik niet meer ziek was kon ik toch niets anders dan aan het middel denken. Het was alsof het gewoon elke seconde van de dag en nacht innam. Viel toen ook na een paar weken weer terug. Ben in totaal zeker zo 14 keer afgekickt. De laatste 8 jaar ofzo van mijn gebruik begon het me echt tegen te staan. Hoe raar het ook klinkt, ik begon dat suffe, slaperige hangen op de bank echt vervelend te vinden. En in tegen stelling tot vroeger begon ik echt te genieten van mijn gevoelens en het helder zijn. Dus die laatste jaren gebruikte ik enkel echt alleen nog maar om beter te zijn. Ookal had ik soms grammen liggen dan nog gebruikte ik enkel zoveel dat ik net beter was. En dat was altijd anders geweest, kon niet genoeg gebruiken toen.
Het werd dus een echt medicijn voor me. En toen was stoppen eigenlijk nog maar de enige optie. Dat euforische gevoel had ik ook allang niet meer.

Helaas is dat wel het moeilijkste, dat afkicken is een hel, met heroine althans. met Oxucodone weet ik t niet, nooit geprobeert. Maar, na een tijd ben je beter. Maar die drang naar dat gevoel, dat gaat niet weg na een week, of twee, of drie.
Er zijn wel dingen die je kunt doen ertegen. Bezig blijven is een ding. Verveling is des duivels oorkussen zoals men zegt. Dus niets doen maakt dat je er naar gaat verlangen. Sporten is een adnere manier. Door sporten zorg je dat je hersenen zelf lekker stofjes aanmaken. En het moe zijn daarna is ook altijd lekker. Verder is het vrees ik toch een beetje dat je t uit moet zitten, uiteindelijk verdwijnen die verlangens wel, maar het kost tijd. Het kost je hersenen tijd om weer te leren zonder te werken. En, ookal willen we t niet altijd weten. We gebruiken en raken verslaafd omdat we niet met onze gevoelens om kunnen gaan, of met het algehele leven. Dus, de vlucht uit het dagelijkse bestaan. Dus, werken aan je problemen die ervoor zorgen dat je wilt vluchten is ook iets wat maakt dat je een veel grotere kans hebt op clean blijven.
(heb je pm beantwoord trouwens,)

groetjes,
leveldesigner.
E
Ellen1960Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi leveldesiger, bedankt voor het delen van je verhaal. Het geeft mij weer wat hoop om hiervan af te komen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat een passend topic!
Ik was 贸贸k aan de oxcycodon verslaafd, 60 mg per dag in 3 x verdeeld, wat een teringzooi is dat die oxcycodon.
Daar word je dus echt niet vrolijk van als je daar vanaf wil!
Ik kreeg het omdat ik verrek van de rugpijn, maar dit medicijn maakt echt niets beter....
Na een paar mislukte pogingen via novadic kentron methadon voorgeschreven. Dit zou beter zijn. En, minder verslavend omdat het je geen roes zou geven...
Godverdomme en wat ik nou hier op DF lees, dan heeft die arts van novadic iets raars gedaan.
Namelijk mij iets geven, wat nog erger is dan de oxcycodon.
Aan de andere kant
Rugpijn. Daarvan worden grote kerels zeer klein, het is vreselijk!
Wat zijn meningen van anderen hierover.
Rugpijn sucks
Methadon fucks
Maar wat kan je aan rugpijn doen, als je 谩lles wat je eraan zou kunnen doen behalve een operatie 贸贸k mislukt is?
Graag reacties!!
K
Klein PierkeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Geen afkick is afbouwen met max 5mg/week . Alles meer is afkick verschijnselen. De RLS die je hebt (Restless legg syndrome) is typisch bij alle opiaten vanaf een zekere gewenning. Dit duurt 3-5 dagen. Doorzetten is nodig. Erg kut zeker als je Wil slapen. Benzos helpen enorm (Xanax en soortgelijke).

Beste even naar je huisarts. In het beste geval krijg je een oxy afbouwschema incl oxy in het slechtste benzos zoals Valium of Xanax. Met beide ben je geholpen voor 2* geen geld. Grenzen verleggen en zeker doen. Zonder hulpmiddelen ga je 3 weken platliggen dwz geen zin in iets kut gevoel depressief eded. Hierna is alles ok. 1* terug oxy nemen tijdens detox= alles voor niets.

Been there...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben 贸贸k verslaafd geweest aan de oxcycodon. 60 tot 80 mg per dag, in 3 daggedeelten verdeeld.
Wat een enorme kutzooi is dat.
Het is me dan in zoverre gelukt, dat ik over ingesteld ben op methadon.
Dat werkt veel beter.
Die oxcy is gewoon niet in de hand te houden.
Helaas heb ik deze methadon nodig als pijnstiller. Zonder dit medicijn kan ik niet eens meer lopen van de pijn in mijn rug. En dan moet je een keuze maken...
20 mg methadon maakt het enigzins leefbaar met die gigarugpijn...ik heb het geaccepteerd.
Afbouwen is niet meer aan de orde.
Maar wat word je ziek als je van die oxcy afgaat....
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#20
BenzoDizzy1990 zei:
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik heb 5 maanden lang elke dag in hoge doseringen oxycodone/oxycontin gebruikt.
Nu is het geval dat ik er nog amper aan kan komen, alleen aan de 10 mg. En ik ben gewend zo'n 80 - 90 mg per dag te nemen. Ook nasaal.

Nu is mijn vraag of ik de afkickverschijnselen tegen kan gaan met Methadon 5 mg? En hoe lang de afkick ongeveer duurt. Ik maak me nu ernstig zorgen omdat ik o.a. alleen woon en ook belangrijke afspraken heb deze week.

Dus ik hoop dat de Methadon mij kan helpen met de afkick/afbouwen.

Hoop van jullie te horen met tips etc.

Vriendelijke groetjes :wave: ,

BenzoDizzy
Klik om te vergroten...
Ik ben heel benieuwd hoe t je is afgegaan.
Hoe was je ervaring of kan ik die zoeken in jou verhalen lijst ?
Spannend. Jammer dat de kliniek er niet een beter beeld van kan geven ?
Ieder mens reageert anders maar de grote lijnen in zorg zijn gelijk.
stukje geruststelling meegeven , ja het wordt zwaar naar wij hebben ervaring
en de middelen om je er door heen te trekken
Zoiet....

Ik was na operatie 3 ofzo in 2009 aan een andere pijnstiller. Paar weken , toen gaan minderen afbouwen van Xanax Alprazolam en slaappil. En dat duurde niet lang en de xanax hield me we chill ...
Toen de slaappil weg,. Had een halfje, mocht ik een halve xanax . Tot ik me van de xanax onrustiger voelde ipv beter.
had overdag 3 x lichte pil. En ik was er binnen een week af... en na. Een week of 4 ( operatie pijn was we nog wel) voelde ik me echt mezelf weer. En waarom doen artsen de dosis zo hoog. Nu anno 2020:>
Ik mag 3 x daags Max 5 Mg. Soms een dag 1 , soms een dagje weg en 4 . 20 Max .
Ik mag 3 x tramadol . Hangt vd pijn af.
Maar in al die jaren de dosis nooit verhoogt . Helpt nog steeds en al wordt ik er nu meer moe ipv energie , neemt t de scherpe pijn weg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."