Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd, al voor het eerste gebruik?

Verslaafd, al voor het eerste gebruik?

70 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jointgeweigerd zei:
Ik snap er ook niets van. Misschien hebben ze gewoon een lolletje gemaakt, maar ben slecht in het ontcijferen van grappen.
Misschien ben ik ook gewoon te oud. Te oud voor drugs, te oud voor alcohol.
Durf ook in café niet aan te geven dat ik aan mijn eerste biertje moet beginnen.
Klik om te vergroten...

Jointgeweigerd zei:
Ik snap er ook niets van. Misschien hebben ze gewoon een lolletje gemaakt, maar ben slecht in het ontcijferen van grappen.
Misschien ben ik ook gewoon te oud. Te oud voor drugs, te oud voor alcohol.
Durf ook in café niet aan te geven dat ik aan mijn eerste biertje moet beginnen.
Klik om te vergroten...
Sorry maar ik snap ook niets van je verhaal/motivatie. Je bent 51 en nog nooit geblowd maar wil dat wel. Zelfs nog geen biertje in een café gedronken omdat je niet durft aan geven dat het je eerste zou zijn. Ten eerste gaat niemand dat wat aan en je kan ook een biertje in supermarkt halen. En een goeie coffeeshop adviseert je gewoon. Op m'n 14de rookte ik altijd Ketama Gold en nu op m'n 54ste heb ik gevraagd wat vergelijkbaar is. Hoewel ik weet dat niets dat is want THC-gehalte is 3x hoger geworden in iig wiet maar van de de Super Polm hash werd ik stoned ipv high.
Maar what's the story? 51 jaar en nog nooit wat gebruikt.. waarom wil je dat nu dan wel? Daar ben ik echt benieuwd naar. Want ik geloof op zich wel in een verslavingsgevoelige persoonlijkheid.. dit topic ging uiteindelijk of men wel of niet veilig eens heroïne kon gebruiken en da's voor ieder anders.. ook met middelen die niet snel een lichamelijke afhankelijkheid geven. Ik ben nieuw hier dus weet niet of ik een eventuele reactie terug kan vinden. Maar ik zou zeggen: zoek een andere coffeeshop waar ze niet discrimineren of raar tegen je doen en als je zelfs nog nooit alcohol op hebt doe dan thuis een biertje drinken en ga niet in de kroeg aankondigen dat het je eerste is. Dan willen mensen altijd plagen 😉
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#2
CaRRita zei:
Het is best raar dat je eigenlijk nogal wat moeite moet doen om verslaafd te raken. De eerste sigaret is vies, het eerste biertje is vies en ga zo maar door. En vaak is de eerste sigaret van de dag niet eens echt lekker, of het eerste biertje van de avond. En toch maar doorzetten!

Ik denk dat er allerlei factoren mee spelen, maar vooral je motivatie - de reden waarom je rookt of drinkt of wat dan ook doet - is cruciaal denk ik. Ik ging roken toen ik 14 was omdat ik 'erbij' wilde horen. Ik ging drinken toen ik 14 was omdat het me aangeboden werd, ik durfde geen nee te zeggen en later was het fijn omdat ik me dan sociaal veel vrijer voelde. Ik ben trouwens wel aan sigaretten, maar nooit aan alcohol verslaafd geraakt. Wiet heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat had een veel te sterk effect op mij en dat vond ik niet fijn.

En nu ben ik verslaafd aan Oxycodon. Het begon met pijnstillers voor een hernia, waarbij ik na een paar weken zonder blikken of blozen in een paar dagen helemaal gestopt ben met de pillen. Toen kwam de 2e hernia en hoewel die ook vanzelf overging, bleef ik aan 10 mg vastzitten die ik elke avond na het eten nam. Dat heb ik jaaaren gedaan, totdat ik de pillen wat vroeger en nog wat vroeger en wat meer en wat meer ging nemen... Dus ik neem nu elke dag 20 mg, dat was ooit 30, maar de huisarts geeft niet meer dan 20 (gelukkig!). En daar red ik het mee, dat moet gewoon. Waarbij ik aan het begin van de maand als een soort verwennerij dan meer mg neem en aan het einde met minder mg moet toedoen. Wat ook lukt. Want dat is wel het rare, ik ben verslaafd maar weer niet zo dat ik mijn leven om zal gooien vanwege de verslaving.

Misschien is mijn reactie hier en daar een beetje off topic, maar het komt erop neer dat ik voor mijn gevoel zeker niet voor de eerste hijs/slok al verslaafd was. En dat de verslaving eigenlijk ook buiten mijn wil om wel of niet ontstaat. Ik heb er niet zoveel invloed op lijkt wel.
Klik om te vergroten...
Ontstaat bij bepaalde middelen ook buiten je wil om. Zeker oxycodon!! Dat is net als fentanyl gewoon sterk verslavend.
Ik kreeg bij mn eerste hernia uiteindelijk 160 mg morfine. De neuroloog vond t vreemd dat ik zelfstandig naar afspraak kwam en geheel helder kon converseren. Later bedacht ik me dat ik waarschijnlijk al een tolerantie had voor opiaten omdat ik vanwege subluxaties van heup/dijbeen al 8 jaar 400 mg tramadol slikte.
Maar van morfine wist ik: dit is een opiaat dus heb dat toen de hernia overging zelf afgebouwd en met succes.
Echter 3 jaar later kreeg ik spierreuma-achtig gedoe. Ik kreeg prednison en oxycodon zonder ooit een specialist te hebben gezien. Kreeg eerst fentanyl aangeboden maar dat deed gek genoeg niks. De ocycodon zat in no-time op 180 mg per dag en dat heb ik 7 jaar geslikt. Die huisarts zou uit z'n ambt ontzet moeten worden!!
Toen ik uit de media vernam wat oxycodon was en hoe dat in Amerika slachtoffers eiste wilde ik eraf. Nieuwe huisarts gezocht en in 9 maanden afgebouwd naar nul.
Begin 2020 was ik er dus geheel vanaf.
Echter ik had nog een ruime voorraad liggen. Geen probleem. Tot ergens november 2020 waarin akelige dingen gebeurden in familie (langdurig ziekbed en dood van mijn ex). Dus af en toe (te vaak) ging ik weer een smelttabletje van 10 mg pakken om me ff wat fitter en energieker en zorgelozer te voelen.
Nu heb ik mijn hele leven al hard-drugsverslavingen gehad en ook heel lang clean geweest. Maar ik merk nu echt duidelijk hoe verslavend oxycodon is.
De hoeveelheid per dag maakt niks uit. Met 180 mg per dag en onwetend voelde ik me niet verslaafd.
Nu.. terend op de restjes die ik heb merk ik hoe snel je weer afglijd. Net als bij jou is het een kwestie van: kan ik vandaag of een paar dagen zonder.. om bijvoorbeeld om 5 uur in de middag toch te zwichten voor een paar uurtjes happiness. Of 2x daags nemen als ik moet "presteren". Met pijn heeft t niks van doen, behalve bij migraine word het er niet minder van.
Ik zou je eigenlijk aanraden om af te bouwen en te stoppen. Want jij zegt verder niet verslavingsgevoelig te zijn. Maar je vertoont inmiddels wel verslavingsgedrag al ben je gelimiteerd tot 20 mg per dag.
Duiveltje in mij zegt: zorg dat je je recept behoud want dan heb je altijd nog toegang tot.
Maar het is het middel zelf wat de verslaving creëert bij jou.
10% per 2 weken afbouwen is een goede manier om geen ontwenningsverschijnselen te krijgen.
Ik zou het doen want je lichaam zal om steeds meer blijven vragen dus je gaat het steeds moeilijker krijgen op met wat je nu voorgeschreven krijgt. Het is in mijn opinie niet echt geschikt als recreatieve drug tenzij het echt heel sporadisch is. Maar een paar keer per week zo'n klein beetje kan al heel vervelend uitpakken. Dus beter zorg je dat je ervanaf komt ook al ervaar jij het nu niet echt als een probleem en vind je het okay om jezelf begin vd maand wat te verwennen en heb je blijkbaar geen ellende als je het eind vd maand zonder moet doen.
Dat zal voor ieder anders zijn. Mijn opdrogende voorraad zie ik wel als probleem en ben daardoor weer gaan zoeken of alcohol of hash nog wat voor me doen.
Bij jou is het wellicht anders want alcohol ben je nooit aan verslaafd geraakt, sigaretten weer wel. Ik ben ook 28 jaar alcoholist geweest, cokeverslaafd voor jaren en rook als een ketter al 40 jaar. Tot mijn verbazing heb ik 12 jaar niet naar alcohol omgekeken maar nu trekt het weer. Wellicht kon ik zo goed zonder omdat ik zo idioot veel oxycodon slikte?

Ja dit verhaal wordt wat chaotisch.. omdat ik het zelf ook niet meer zo goed weet en ieder mens is anders in verslavingsgevoeligheid of het accepteren van een verslaving. Zit ook maar wat te filosoferen. Jij beseft allang dat je verslaafd bent en wil er niet je hele leven voor omgooien. Dat is op zich duidelijk dus waarom reageer ik?

Gewoon met de beste bedoelingen... het viel me op dat je net als ik al eens eerder opiaten zomaar aan de kant hebt geschoven en ze later ooit weer nodig had en er nu toch weer aan vast zit. Ik hoop dat dit voor je blijft werken en dat je niet op het punt komt dat je je maanddosis er in een week doorheen jaagt en vervolgens 3 weken ziek bent voor de rest van je leven. Just be carefull en zorg dat je het in de hand houd😄
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#3
CuriousExplorer zei:
Cocaïne is een uitzondering op de regel.
Klik om te vergroten...
Mee eens.. nooit geen twijfel gevoeld (helaas) en was ook niet vies of akelig. Alleen jammer dat t vanaf eerste snuif ontaardde in dagelijkse verslaving voor jaren en al die ellende die daar bij komt kijken. En mn tweede keer verslaving ontdekken dat het nooit meer zo hemels is als eerste snuif. Nu blijf ik al 13 jaar ver weg van coke. Terwijl het lichamelijk toch niet verslavend is.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Fentanyl gaat nog wel, carfentanyl is where the party begins🤣
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat denk je zelf...
CuriousExplorer zei:
Betere coffeeshop zoeken. Is dit geen discriminatie btw?
Klik om te vergroten...
Absoluut!! Jazeker!
Discriminatie op grond van leeftijd....
Aangifte doen tegen die shop, dus...
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#6
PuurNatuur zei:
Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt.
Klik om te vergroten...
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goed geschreven stuk!
Vraag:
Hoe kun je zeggen dat je clean bent, als je "enorme hoeveelheden oxcycodon en benzo's" pakt?
Dan ben je m.i. verre van clean...
Alcoholisten niet "zichtbaar dronken"?!

Nou, ehhhh....ik was wel degelijk zichtbaar onder invloed...waarop altijd de conclusie van je partner van toen komt zo van:
"je hebt weer gedronken "..
Steevast was mijn antwoord :
Wat? Ik???? gedronken?!
Welnee...ik heb niets gedronken!
Dit zeggende, terwijl ik al zwalkende verder liep....zo ging dit!

Dus die uitspraak gold niet bepaald voor mij!
Integendeel...

En het ergste vond ik dit:
Bij het eeuwige geruzie over het wel, of niet weer gedronken te hebben, te horen krijgen:

Wat heb ik aan jou.
Ik weet niet, of je thuis komt, wanneer je thuiskomt, hoe je thuiskomt en hoezeer je onder invloed bent!!

auw, dat doet zeer, maar straks weet ik wel een goede pijnstiller, namelijk een stuk of 10 tripels...( zwaar bier van 9 tot 12,7 % alcohol)
En de hele tragedie begon weer van voren af aan!
Nu al meer dan 20 jaar niet meer overigens.

Anyway. Je kunt hier op DF veel, heel wijzer worden!
Over van alles wat met drugs te maken heeft, maar ook gewoon humor. Droog, of niet...
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
In mijn optiek was ik al lang verslaafd voor mijn eerste middelen überhaupt in zicht waren. Verslaving zit 'm niet in middelen, of gamen of gokken of noem het maar op. Verslaving kan ontstaan in obsessies naar welk onderwerp dan ook. Of dat nou gaat om eten, hobbies of drugs. Al deze dingen kunnen een ziekelijke obsessieve vorm aannemen.

Vroeger als kind kon ik helemaal opgaan in Lego. Al het andere, dat bestond dan voor even niet meer. Even geen gedoe, geen pestgedrag, geen huiswerk. En daarmee was het toch een vorm van vluchten voor je verantwoordelijkheid.

En zo heb ik dit met veel meer hobbies gehad. De lijn tussen fanatiek bezig zijn en obsessief verslaafd raken aan, is heel dun.

Verslaafden hebben stiekem enorm veel gemeen. Velen zijn gepest, hebben een lastige jeugd gehad, trauma's meegemaakt etc. (Wat velen overigens heel lang als het hoofdprobleem zien, want aan de drugs zal het niet liggen. Maar het houd ekaar in stand).
Verslaafden zijn over het algemeen mensen die alles willen meemaken. Als er in een kring hier een gesprek plaatsvind wil je tegelijkertijd dat andere gesprek ook volgen. Je wilt alles ervaren, alles altijd weten. En zo kan ik nog een heleboel gemene delers vinden.
Een van de grootste gemene delers is waarschijnlijk wel de grenzenloosheid. Dit kan zich in allerlei vormen uiten. Zoals niet naar huis kunnen gaan, altijd de laatste diehard op dat feestje zijn. Maar het kan ook inhouden dat je niet goed bent in grenzen aangeven, altijd over je heen laat lopen. Jezelf wegcijferen en andere mensen pleasen. En daarmee denken dat je zo goed bezig bent. Maar uiteindelijk eindigen in zelfmedelijden omdat niemand dat voor je terug lijkt te doen.

Verslaafden zijn ook verschrikkelijk goed in zaken uitvergroten. Van een mug een olifant maken. Irreële angsten, of je dat nou wel of niet durft toe te geven. De meesten hebben een heleboel zorgen, waarvan 99% niet gebeurt.(al geldt dit waarschijnlijk gewoon voor iedereen haha,)

En een van de meest lastige dingen. Verslaafden zijn enorm goed in zichzelf en anderen voor de gek houden. Oh de onzin die ik mezelf heb wijsgemaakt door de jaren heen. Van 'blowen is niet verslavend' tot aan 'ik heb mijn geaardheid geaccepteerd' (maar vervolgens nog een jaar of 8 daar niet open over durven spreken, yeah right... Geaccepteerd...)
En zo speel ik continue spelletjes met m'n eigen hoofd. Lastig dat je je eigen denken niet kan vertrouwen.

Nog interessanter is de vraag: 'Wanneer is iets gezond/gewenst gedrag en wanneer is het verslaving?'

Want bij een drugsverslaving is geheelonthouding een optie. Bij eetverslaving..... Je kan het proberen, maar dat zal niet gek lang duren.
Wat telt is dat de obsessie jou in de weg staat om in het hier en nu te zijn. Het staat je in de weg om bij je gevoel te kunnen. Om aan te kunnen voelen wat er goed/minder goed ging op een dag, waar je dankbaar voor bent, hoe je je op dat moment voelt. Allemaal dingen die belangrijk zijn, maar waar een actief verslaafde over het algemeen straal aan voorbij gaat. Of zichzelf aanpraat het wel te doen, maar het inzicht simpelweg niet heeft dat de realiteit anders is. (Weer dat voor de gek houden)

In mijn ogen is daar maar een erg goed hulpmiddel bij. En dat is door het niet alleen te doen. De beste stuurlui staan altijd aan wal.
Objectief naar jezelf kijken is heel erg moeilijk. Maar wat een ander beter kan doen, hebben we zo bedacht. (Of in elk geval wat iemand anders verkeerd doet).
Als je al je issues met andere mensen kan delen, kan er eens iemand objectief meekijken in je hoofd. En van al die olifanten weer muggen maken door de boel eens in perspectief te plaatsen.

Anyway, interessant topic.

EDIT:
Over de periodes van verschillende middelen en waarom je zo kan wisselen. Zolang het geen lichamelijke afhankelijkheid betreft kan je elke verslaving/obsessie inwisselen voor een ander.
Waarom? Omdat het gaat om het vluchten voor je achterliggende problemen. Zolang je deze niet in de ogen hoeft te kijken, is je verslaafde ik tevreden. Of je dat nou voorkomt met blowen, gamen of oxycodon, maakt niet zoveel uit. Als je maar niet in contact staat met jezelf.

Dat zijn ook de moeilijke momenten. Wanneer ik helemaal alleen ben zonder middelen (en dan reken ik ook mee: tv, of, telefoon of allerlei andere afleidingen). Nee echt alleen zijn zonder prikkels. Dan zit je inneens met je eigen gevoel en kan je niet vluchten. Als verslaafde heb ik daar nog geen gezonde coping voor. Ja, humor misschien.
Humor is coping, om te dealen zonder doping. Als iemand zich ooit afvraagt waarom Rutte alles weglacht. Wel hier, uw antwoord.
Klik om te vergroten...
Wat is dit mooi gezegd, confronterend maar vooral inzichtgevend. Al heel lang vraag ik me af waarom alles ineenstortte toen ik clean werd. Soort van clean want ongemerkt nog een legale verslaving aan een enorme hoeveelheid oxycodon en benzo's. Maar alles wat je beschrijft klopt: overal 200% voor gaan en overal in uitblinken: hobby's, andere mensen helpen, poetsen, koken, moederschap, je werk, je huwelijk, je uiterlijke verzorging. Tijdens verslavingen.. ik dacht altijd dat het compensatie was om verslavingen te verbergen. Maar idd.. dat gedrag was er al in de kindertijd. Altijd waren er obsessies met het één of ander. En op den duur werkte de obsessie niet meer. Zoals goed leren en naar het Atheneum gaan maar dan was er wel weer wat anders belangrijk dus vroegtijdig school verlaten, van huis weglopen omdat ik mishandeld werd en modellenwerk gaan doen (en dat ontstond ook alleen uit onzekerheid, 2x fotoshoot in buitenland voor publicatie maar je toch altijd lelijk en onzeker voelen). In die jaren raakte ik verslaafd: tussen 14 en 17de. Niet omdat drugs voorhanden waren.. ik moest altijd actief op zoek en dat deed ik vol overgave.
Ik kwam hier op het drugsforum om op m'n 54ste te leren begrijpen waarom mijn hele leven letterlijk uiteen viel toen ik clean werd 12 jaar geleden en waarom nu in moeilijke tijden de drang naar drugs weer toeneemt. Obsessies die ik vroeger had met sport, hobby, uiterlijk, intelligentie.. ik kan er niks meer mee door ziekte, gebrek, leeftijd en ook gewoon mijn interesse erin verloren. Alles altijd tot de bodem uitgeput.. overal op een OCD-achtige manier mee omgegaan. Na een liefdeloze eenzame jeugd, een gewelddadig huwelijk, misbruikt door een pooier omwille mijn cokeverslaving en ondertussen supermama zijn die haar kind iedere avond uren voorleest en beiden plus het huis altijd om door een ringetje te halen... en nu totaal alles verwaarlozen, lichamelijk kapot, geestelijk: heerlijk dat ik kan slapen in de nacht maar iedere ochtend vloekend wakker gewoon omdat er weer een uitzichtloze dag voor me ligt. Die gevoelens had ik niet tijdens 28 jaar alcohol, crack, speed, cocaïne en de onbewuste oxycodonverslaving plus 27 jaar benzo's. Die prescription drugs nooit meegeteld als verslaving omdat het nou eenmaal van de arts kwam.
Maar verslaving, inderdaad, het is een gebrek aan coping skills. Al mn uitblinken in van alles was ook een coping skill vermoed ik nu... het ging iig altijd ten koste van mezelf, alles wat ik wilde was een beetje waardering en erkenning. Mogen bestaan.
In hoeverre dat nog opgelost kan na een zelfdestructief leven voor zo lang vraag ik me af. En of ik daar nog wel fut voor heb.
Misschien is het makkelijker en veiliger om alcohol weer op te pakken en daarmee weer kwaliteit van leven te creëren. Dat klinkt heel onverstandig... maar hash werkt niet meer, coke, crack en speed dat lukt niet meer op je ouwe dag om daar aan te komen (contacten en financiën). Ik heb in het verleden "verstandige" keuzes gemaakt om te stoppen met van alles en nog wat.... maar een clean leven bracht me niks dan misère. Niet alleen mijzelf.. maar ook mijn dierbaren. Niet iets wat je met therapie ofzo kan oplossen als je 40 jaar middelenmisbruik (en dan bedoel ik echt hévig) achter de rug hebt. 40 jaar is verdomd lang en de jaren voor mn 14de waren hel. Wat is wijsheid?
En brengt wijsheid het beoogde positieve effect?
Dat is een vraag op existentieel niveau!!! En wie bepaalt dat? Wij voor ons ieder? Of de maatschappelijke norm? Alcoholisten zijn namelijk niet herkenbaar dronken en niet ieder die coke-verslaafd is gedraagt zich als een doorgesnoven hooligan.
Rest me de vraag wat ik met mijn eigen situatie aanmoet. Dat weet ik nog niet.
Ik ben iig "blij" dat ik hier zowel verstandige verhalen tegen kom, alsook schrijnende trieste dingen maar ook weer even humor terugvind over ervaringen met de eerste keer coke snuiven of crack roken. Of je nou wel of niet heroïne moet proberen en waar die drang vandaan komt.
Heel herkenbaar en interessante vraagstukken. Ik weet inmiddels wat ik zeker niet moet proberen door mijn ervaringen en hoe ik in elkaar zit. Maar waarom gebruikt men? Waarom sommigen recreatief en raken anderen verslaafd? Soms aan substanties die lichamelijk niet verslavend zijn. Dat is dus ook de hele onzin van lichamelijk wel of niet verslavend.
Het gaat erom wat er in t koppie gebeurd: en aangezien er vanalles verandert met je neurotransmitters en je synapsen hoezo durft men te stellen dat niet-lichamelijk verslavende middelen anders zijn dan welke dat wel zijn?
Sorry filosoferen is ook 1 van mijn coping-mechanismen.🤣🤣 even de aandacht weer weg van m'n melodrama en een beetje beschouwend gaan doen.😉😁
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mm
ricorieks zei:
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
Klik om te vergroten...
MmOahh...de eerste peuk smaakte me voor geen meter.
Het eerste pakje van 20stuks (merk: Goodwin, kostprijs: 1 gulden) ook al niet, als brugklassertje.. wat een domme daad was dit.
De tabskswinkel verkoper verkocht ons ook losse sigaretten, in die tijd, 52 jaar geleden, dit voor 10 (!!) cent per stuk en we kochten deze om vooral niks mee naar huis te hoeven nemen...De reden ligt wel voor de hand!
Die verkoper moet goed geld hebben verdiend aan alle losse sigaretten ( zonder filter).!

Maar goed. Zo ging dit toen in de prehistorie.
Zoooo dom.
Ik heb het roken nooit meer kunnen nalaten.
Nee.
Sneu, sneu, sneu.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
ricorieks zei:
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
Klik om te vergroten...
" verslaafd " is een zwaar woord en ook een degenererende benaming....
Ik zeg liever: "afhankelijk."
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
" verslaafd " is een zwaar woord en ook een degenererende benaming....
Ik zeg liever: "afhankelijk."
Klik om te vergroten...
Nou ja, je bent slaaf geworden van een stof/effect. Jij bepaald min of meer niet meer wat er gebeurd, dat doet die stof.

Dat is enkel mijn optiek. Afhankelijk vind ik wat lichtjes klinken. Als je je laat leven door een stof is dat toch ook erg zwaar?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
skunkopaat zei:
Nou ja, je bent slaaf geworden van een stof/effect. Jij bepaald min of meer niet meer wat er gebeurd, dat doet die stof.

Dat is enkel mijn optiek. Afhankelijk vind ik wat lichtjes klinken. Als je je laat leven door een stof is dat toch ook erg zwaar?
Klik om te vergroten...
Een slaaf, dat is een persoon in een uiterst treurige positie.
Namelijk hij is eigendom van een ander, die naar goeddunken met deze slaaf handelen kan. Al slaat de eigenaar deze slaaf de schedel in, dit heeft gewoon geen consequenties...
Dat is (was) nogal wat!
Zelf heb je hier geen invloed, en geen enkele keuzemogelijkheden hier op.

In deze kwestie hebben we met een stof, een middel te maken, en deze stof heeft als kloterige eigenschap, dat het mensen volkomen onderwerpt en aan één ding laat denken en zelf handelen, om die stof te krijgen. Een zwaar leven.
Heb je deze stof niet, dan word je doodziek. Meer niet.
Wel heel vervelend, heeeel erg vervelend zelfs, maar ga je er dood van?
Hierin heb je wel degelijk een eigen keuze, je kunt voor een afkick hulp kiezen of niet.. Em dit is een wezenlijk verschil! Men denkt:
Ik moet deze stof, dit middel hebben. Voor straks, voor vanavond, voor morgen, overmorgen!
Typisch is dat de behoefte aan dat middel zo ontzettend groot is, dat de afhankelijke mensen zeer, zeer ver gaan om dat middel te scoren.

Wat is het verschil tussen een slaaf ( aan dat middel, dus) of dat middel?
Dat het middel niet plotseling uit zichzelf handelt met de gebruiker of hem de schedel klieft, nee, het middel werkt altijd hetzelfde indien het even sterk is, en...er is euforie in het spel bij gebruik.
En: zoals reeds gemeld je hebt een keuze! Een eigen wil!
Dit is bij een slaaf uiteraard heel, heel anders.
Een slaaf heeft zelf niets te willen, die doet wat zijn meester wil.
Euforie? Nou, ehhhh ik dacht het niet.
Slaaf, (ver) slaafd, wat een rotzooi, en rotgevoel is dit.
Afhankelijk, dat is ook geen fijne positie nee, i.t.t, maar toch is hier sprake van een mindere, veel mindere lading,in de benaming, dus, die toch volkomen dekkend is. Ook geen fijn woord jazeker,..

Maar verslaafd?
Nee. Een rotgevoel en rotwoord.

Zo is mijn insteek.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Goed geschreven stuk!
Vraag:
Hoe kun je zeggen dat je clean bent, als je "enorme hoeveelheden oxcycodon en benzo's" pakt?
Dan ben je m.i. verre van clean...
Alcoholisten niet "zichtbaar dronken"?!

Nou, ehhhh....ik was wel degelijk zichtbaar onder invloed...waarop altijd de conclusie van je partner van toen komt zo van:
"je hebt weer gedronken "..
Steevast was mijn antwoord :
Wat? Ik???? gedronken?!
Welnee...ik heb niets gedronken!
Dit zeggende, terwijl ik al zwalkende verder liep....zo ging dit!

Dus die uitspraak gold niet bepaald voor mij!
Integendeel...

En het ergste vond ik dit:
Bij het eeuwige geruzie over het wel, of niet weer gedronken te hebben, te horen krijgen:

Wat heb ik aan jou.
Ik weet niet, of je thuis komt, wanneer je thuiskomt, hoe je thuiskomt en hoezeer je onder invloed bent!!

auw, dat doet zeer, maar straks weet ik wel een goede pijnstiller, namelijk een stuk of 10 tripels...( zwaar bier van 9 tot 12,7 % alcohol)
En de hele tragedie begon weer van voren af aan!
Nu al meer dan 20 jaar niet meer overigens.

Anyway. Je kunt hier op DF veel, heel wijzer worden!
Over van alles wat met drugs te maken heeft, maar ook gewoon humor. Droog, of niet...
Klik om te vergroten...
Hoe ik dacht "clean" te zijn: mijn focus lag op de alcohol en cocaïne, daarvan wist ik (met de alcohol pas vrij laat) dat het een verslaving was.
Ik was heel geleidelijk steeds meer gaan drinken: na m'n werk even een whisky om mn huishouden te doen, nog een paar bij het eten koken, wijn bij het eten. Na het eten Irish cofffee gewoon omdat t lekker was. Ik had veel regelmaat in mijn leven: iedere dag werken, man verzorgen, kind verzorgen. En iedere dag dronk ik wat meer om dat vol te houden. Onbewust. Tot ik in de lunchpauze op t werk steeds trillerig en klam werd. We hebben het dan over begin jaren '90. Ik was bang dat ik AIDS had ofzo🤣 serieus.

Maar de oorzaak bleek dus het gebrek aan alcohol voor zoveel uren achtereen. De 15/20 eenheden per dag waar ik inmiddels op zat maar zo geleidelijk opgebouwd dat ik nooit dronken was. Behalve op een feestje/stappen ofzo dan kon ik echt bingedrinken en liep ik ook te zwalken en heb zelfs mijn auto eens om een boom weten te vouwen🙃😬!

Over de benzo's en oxycodon: oxazepam en nitrazepam vanaf mijn 27ste. Ik kreeg het gewoon van mijn huisarts die dacht dat ik wat overwerkt was omdat ik 2 jaar na de geboorte van mijn dochter opeens nog maar 48 kilo woog en mijn schildklier werd onderzocht, onschuldig knobbeltje maar alle waarden normaal en ik at als een bouwvakker (plus nog al die drank) dus daar lag het niet aan en daarom kreeg ik maar benzo's (en het advies het wat rustiger aan te doen). De oxazepam groeide uit tot 250 mg per dag (via een psychiater) nadat ik in 2009 van de drank af was. Inmiddels ben ik zelf terug op 100 mg in de avond. Maar kreeg van die psych ook 7.5 mg Rivotril (clonazepam) wat ik heb gematigd tot 2 mg. Plus antideprresiva waar ik gek van werd en daarom nog antipsychoticum er bovenop. Dat heb ik er in 2017 uitgegooid want ik had geen leven meer. Werd juist depressief.

De oxycodon kreeg ik in 2011 van een nieuwe huisarts tezamen met Prednison omdat ik geen stap meer kon zetten door spierpijnen en hoge ontstekingswaarden in het bloed. Spierreuma-achtig beeld maar men vond geen reuma-markers in mn bloed. En ik wist niet wat Oxycodon was. Morfine dat wist ik wel.. had ik bij hernia gehad en was aangenaam maar ik begreep wel dat is een opiaat en na 4 maanden op eigen houtje afgebouwd. Daarvoor zat ik trouwens ook al 8 jaar aan de Tramadol 400 mg dagelijks omdat 3x een subluxatie van mijn been had. De morfine 160 mg. Toen bijna 2 jaar geen opiaten en 2011 dus die Oxycodon waarvan 7 jaar belachelijke hoeveelheid van 180 mg per dag. Huisarts bleef maar verhogen omdat ik ziek en moe was. Ooit op de huisartsenpost met nierstuwing was er eindelijk een arts die zei: wat jij allemaal slikt is niet okay!!! Ben toen op internet gaan kijken wat oxycodon nou eigenlijk was. Want het was mij voorgesteld als zusje van morfine maar beter want NIET verslavend had huisarts gezegd. En als je 6x daags 20 mg langwerkend en 10 mg kortwerkend gebruikt dan denk je waarschijnlijk niet kritisch meer. 2019 heb ik besteed aan het afbouwen van de oxycodon. Ik pak laatste maanden alleen nog wat restjes van de 10 mg Oxynorm smelttabletten. En a een jaar lang er niet naar getaald te hebben.

Maar ik was dus werkelijk in de veronderstelling dat ik clean was toen ik eind 2009 van alcohol en coke af was!!!!

Goed van jou dat je al 20 jaar van de alcohol af bent want dat gaf veel problemen lees ik. Mijn ex was ook een tijd alcoholist en het gedrag wat jij omschrijft herken ik wel van hem.

Hij is nu net overleden terwijl hij al 10 jaar niet meer dronken zelfs niet meer rookte... 60 en weg aan longkanker. Een gigantische lijdensweg van 9 maanden. Het ongeloof en het verdriet van mijn dochter triggert bij mij weer de behoefte aan "iets". Momenteel zijn dat de resten Oxynorm die ik nog in huis had.

Dus vanaf 2020 beschouw ik mezelf als clean.
De 5mg nitrazepam, 2 mg clonazepam, 100 mg oxazepam en 75 mg quetiapine dat vond/vind ik peanuts met wat ik allemaal door de strot gedouwd kreeg. Ik slik het allemaal in de avond om te kunnen slapen.

Na al die medicijndrama's ben ik wel research gaan doen en vind eigenlijk dat ik daar vanaf zou moeten. Maar ik heb ook een herseninfarct gehad in de pons (brug van Varol) en wat kleintjes in de thalamus, hersengebieden die allerlei autonome functies als ademhaling, slapen/waken, bloeddruk, hartritme, temperatuur, tientallen hormoontjes, en prikkelverwerking regelen.
Dus ik vraag me af of het wel goed is daarmee te stoppen/minderen.

Sorry dat ik geen coherent verhaal kan vertellen of kort en bondig een vraag beantwoorden😅🙈.
Op alcohol en coke kon ik dat allemaal wel namelijk. Het was mijn werk notabene. Of het nu door de pillen komt of problemen met focus/aandacht door herseninfarct weet ik niet. Dat moet nog onderzocht. Het is van de laatste jaren en verdomd irritant.

Vandaag de hele dag besteed aan uitzoeken wat Kratom is. Vermoedelijk heb ik dat woord hier gezien maar ik ben gaan googelen en wow.. het is legaal, zo te bestellen en zowel upper als downer. Wel oppassen voor verslaving en niet tegelijk met medicatie.

Dus toch weer iets zoeken om lichamelijke en mentale energie naar mn hand te zetten.

Was jij alleen alcoholverslaafd of ook andere middelen? En hoe is het leven zonder middelen mits dat jouw casus is?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ah dit maakt eea helder....voor mij.
Antwoord op de vraag:
Ik was achtereenvolgens afhankelijk van:
Alcohol.
Hasjisch.
Oxcycodon. ( 2 x)
Benzo's.
Anti depressiva. (nog steeds, voorschrift)
Antipsychotica.
Tramadol icm paracetamol. (Nog steeds, voorschrift)
Sifrol. ( nog steeds, voorschrift)
methadon ( nog steeds, voorschrift)
Eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat ik afgezien van enkele voorgeschreven medicatie, qua illegale " clean" ben.
Maar ja, als je bijna niet meer vooruit komt van de rugpijn, dan moet je iets ondernemen, nietwaar.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Ah dit maakt eea helder....voor mij.
Antwoord op de vraag:
Ik was achtereenvolgens afhankelijk van:
Alcohol.
Hasjisch.
Oxcycodon. ( 2 x)
Benzo's.
Anti depressiva. (nog steeds, voorschrift)
Antipsychotica.
Tramadol icm paracetamol. (Nog steeds, voorschrift)
Sifrol. ( nog steeds, voorschrift)
methadon ( nog steeds, voorschrift)
Eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat ik afgezien van enkele voorgeschreven medicatie, qua illegale " clean" ben.
Maar ja, als je bijna niet meer vooruit komt van de rugpijn, dan moet je iets ondernemen, nietwaar.
Klik om te vergroten...
😄😄 Dat bedoel ik nou met kort en bondig.
Maar dat is nogal wat: niet door elkaar blijkbaar maar je hebt heel wat afgewerkt aan middelen. En slikt nu nog 4 voorgeschreven middelen.

Alleen Sifrol ken ik niet. Maar de methadon als pijnstiller verbaast me. Je moet idd wat als je door de rugpijn niet meer vooruitkomt, maar wat er te ondernemen valt ligt ook aan je huisarts of wellicht je specialist.

Is er geen pijnblokkade mogelijk in je zenuwen of wil je geen ingreep??

Dus "clean" ben je ook niet, wel veel ervaring met verslaafd zijn en blijvend stoppen met middelen al dan niet illegaal. Eigenlijk vind ik de pharmaceutische industrie ook illegaal omdat ik zelf het gevoel heb daar meer schade van te hebben gehad dan niet-geaccepteerde drugs.

Maar een mens moet wat idd.

Ik mag wel hopen dat op een MRI de oorzaak van je rugklachten in kaart is gebracht. Aangezien bij mijn ex hevige rugpijn het eerste en enige signaal was van stadium 4 uitgezaaide longkanker. Een gebroken wervel door tumor. Maar voelde zich kerngezond en werkte 80 uur per week.

Laat ik aannemen dat de oorzaak van je rugpijn duidelijk is ipv te panikeren.😅

Mooi stuk had je geschreven over de definitie van verslaving of afhankelijk zijn van. Dat moet ik nog eens herlezen op een rustiger moment.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Thnx voor de complimenten!
Nog een keertje kort en bondig:
Alle mogelijke opties zijn gepasseerd.
Alle.
Tot een operatie aan toe.
Niets hielp.
Ik was bezig om dmv Cold Turkey in één keer te stoppen met de 60 mg oxcycodon, maar ik was wel heel erg ziek...
Ik kreeg 20 mg methadon voorgeschreven, om de rugpijn te kunnen tackelen, e n om niet meer ziek te zijn.
Waarom methadon?
Omdat ik na een GBP operatie geen andere pijnstillers mocht innemen, behalve of een paracetamolletje, of meteen een opiaat derivaat.
De rug, is naar de testikelen.
Ze maken ( nog) geen kunstruggen.
Ca va...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Donna zei:
😄😄 Dat bedoel ik nou met kort en bondig.
Maar dat is nogal wat: niet door elkaar blijkbaar maar je hebt heel wat afgewerkt aan middelen. En slikt nu nog 4 voorgeschreven middelen.

Alleen Sifrol ken ik niet. Maar de methadon als pijnstiller verbaast me. Je moet idd wat als je door de rugpijn niet meer vooruitkomt, maar wat er te ondernemen valt ligt ook aan je huisarts of wellicht je specialist.

Is er geen pijnblokkade mogelijk in je zenuwen of wil je geen ingreep??

Dus "clean" ben je ook niet, wel veel ervaring met verslaafd zijn en ...
Klik om te vergroten...

Donna zei:
Laat ik aannemen dat de oorzaak van je rugpijn duidelijk is ipv te panikeren.
Klik om te vergroten...
Noot: paniek?
Ik?
Je kent me nog niet, ik zeg kort en bondig:
Ik raak nooit in paniek.
Angst is een héle slechte raadgever, laat staan in paniek gaan handelen.
Zelfs ruim 6 jaren Legion Etrangere kreeg dat niet voor elkaar.
Hoe te linker, de situatie hoe te kalmer dat ik word. Echt waar.
Was dit anders geweest, dan had ik de aardkloot reeds vele jaren verlaten...
Op 40 meter diepte in een visnet vastmaken bijvoorbeeld.
( met mijn buddy samen)
Als ik in paniek zou zijn geraakt, was ik heel simpel met mijn buddy verzopen.
Of: in een hinderlaag terecht komen.
Ik handel instinctief, toen ook, en het duurde nog geen 10 minuten, en de stoute jongens kozen het hazenpad.
Dit, nadat er in opperste kalmte een stuk of wat lui van die partij uitgeschakeld waren.
In paniek raken toen?
Alweer....was helemaal misgelopen.
Nu dus niet.
Waardoor die kalmte?
Door training en ervaringen.

De MRI scan laat een ruggengraat zien, die volledig versleten is.
Daar is niets meer aan te doen....
Daarmee " moet je leren leven... en nooit in paniek over geraken.
Alle artsenij heb ik gehad. Zonder resultaat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Donna zei:
Ontstaat bij bepaalde middelen ook buiten je wil om. Zeker oxycodon!! Dat is net als fentanyl gewoon sterk verslavend.
Ik kreeg bij mn eerste hernia uiteindelijk 160 mg morfine. De neuroloog vond t vreemd dat ik zelfstandig naar afspraak kwam en geheel helder kon converseren. Later bedacht ik me dat ik waarschijnlijk al een tolerantie had voor opiaten omdat ik vanwege subluxaties van heup/dijbeen al 8 jaar 400 mg tramadol slikte.
Maar van morfine wist ik: dit is een opiaat dus heb dat toen de hernia overging zelf afgebouwd en met succes.
Echter 3 jaar later kreeg ik spierreuma-achtig gedoe. Ik kreeg prednison en oxycodon zonder ooit een specialist te hebben gezien. Kreeg eerst fentanyl aangeboden maar dat deed gek genoeg niks. De ocycodon zat in no-time op 180 mg per dag en dat heb ik 7 jaar geslikt. Die huisarts zou uit z'n ambt ontzet moeten worden!!
Toen ik uit de media vernam wat oxycodon was en hoe dat in Amerika slachtoffers eiste wilde ik eraf. Nieuwe huisarts gezocht en in 9 maanden afgebouwd naar nul.
Begin 2020 was ik er dus geheel vanaf.
Echter ik had nog een ruime voorraad liggen. Geen probleem. Tot ergens november 2020 waarin akelige dingen gebeurden in familie (langdurig ziekbed en dood van mijn ex). Dus af en toe (te vaak) ging ik weer een smelttabletje van 10 mg pakken om me ff wat fitter en energieker en zorgelozer te voelen.
Nu heb ik mijn hele leven al hard-drugsverslavingen gehad en ook heel lang clean geweest. Maar ik merk nu echt duidelijk hoe verslavend oxycodon is.
De hoeveelheid per dag maakt niks uit. Met 180 mg per dag en onwetend voelde ik me niet verslaafd.
Nu.. terend op de restjes die ik heb merk ik hoe snel je weer afglijd. Net als bij jou is het een kwestie van: kan ik vandaag of een paar dagen zonder.. om bijvoorbeeld om 5 uur in de middag toch te zwichten voor een paar uurtjes happiness. Of 2x daags nemen als ik moet "presteren". Met pijn heeft t niks van doen, behalve bij migraine word het er niet minder van.
Ik zou je eigenlijk aanraden om af te bouwen en te stoppen. Want jij zegt verder niet verslavingsgevoelig te zijn. Maar je vertoont inmiddels wel verslavingsgedrag al ben je gelimiteerd tot 20 mg per dag.
Duiveltje in mij zegt: zorg dat je je recept behoud want dan heb je altijd nog toegang tot.
Maar het is het middel zelf wat de verslaving creëert bij jou.
10% per 2 weken afbouwen is een goede manier om geen ontwenningsverschijnselen te krijgen.
Ik zou het doen want je lichaam zal om steeds meer blijven vragen dus je gaat het steeds moeilijker krijgen op met wat je nu voorgeschreven krijgt. Het is in mijn opinie niet echt geschikt als recreatieve drug tenzij het echt heel sporadisch is. Maar een paar keer per week zo'n klein beetje kan al heel vervelend uitpakken. Dus beter zorg je dat je ervanaf komt ook al ervaar jij het nu niet echt als een probleem en vind je het okay om jezelf begin vd maand wat te verwennen en heb je blijkbaar geen ellende als je het eind vd maand zonder moet doen.
Dat zal voor ieder anders zijn. Mijn opdrogende voorraad zie ik wel als probleem en ben daardoor weer gaan zoeken of alcohol of hash nog wat voor me doen.
Bij jou is het wellicht anders want alcohol ben je nooit aan verslaafd geraakt, sigaretten weer wel. Ik ben ook 28 jaar alcoholist geweest,......
Klik om te vergroten...
Noot: alcoholist ben je en blijf je voor de rest van je levensdagen...
Blijf van dat eerste glas af!
Dat is veel makkelijker, dan na een half kratje te stoppen...

Donna zei:
. Ik hoop dat dit voor je blijft werken en dat je niet op het punt komt dat je je maanddosis er in een week doorheen jaagt en vervolgens 3 weken ziek bent voor de rest van je leven. Just be carefull en zorg dat je het in de hand houdt
Klik om te vergroten...
Noot: Dit houd je nooit in de hand....uiteindelijk ga je zeer waarschijnlijk voor de bijl.
Stoppen ermee!
Voor het te laat is....
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Noot: paniek?
Ik?
Je kent me nog niet, ik zeg kort en bondig:
Ik raak nooit in paniek.
Angst is een héle slechte raadgever, laat staan in paniek gaan handelen.
Zelfs ruim 6 jaren Legion Etrangere kreeg dat niet voor elkaar.
Hoe te linker, de situatie hoe te kalmer dat ik word. Echt waar.
Was dit anders geweest, dan had ik de aardkloot reeds vele jaren verlaten...
Op 40 meter diepte in een visnet vastmaken bijvoorbeeld.
( met mijn buddy samen)
Als ik in paniek zou zijn geraakt, was ik heel simpel met mijn buddy verzopen.
Of: in een hinderlaag terecht komen.
Ik handel instinctief, toen ook, en het duurde nog geen 10 minuten, en de stoute jongens kozen het hazenpad.
Dit, nadat er in opperste kalmte een stuk of wat lui van die partij uitgeschakeld waren.
In paniek raken toen?
Alweer....was helemaal misgelopen.
Nu dus niet.
Waardoor die kalmte?
Door training en ervaringen.

De MRI scan laat een ruggengraat zien, die volledig versleten is.
Daar is niets meer aan te doen....
Daarmee " moet je leren leven... en nooit in paniek over geraken.
Alle artsenij heb ik gehad. Zonder resultaat.
Klik om te vergroten...
Sorry.. ik snap echt niks van hoe dit forum werkt.. lees alles in verkeerde volgorde.
Met "panikeren" bedoelde ik mijzelf en niet dat jij in paniek moest schieten. Dat doe ik altijd voor anderen na de rare manier waarop de longkanker van m'n ex ontdekt werd.

Ik las ook je andere posts inmiddels waar je op CaRRin reageerde. Mee eens: hellend vlak.. maar haar huisarts is lang niet zo'n flapdrol als degene bij wie ik wegging met z'n 180mg oxy voor 7/8 jaar lang. Ook al heb ik het naar 0 afgebouwd ben ik toch weer wat resten gaan pakken laatste half jaar. Het is echt vreselijk spul. Veel te goed voor je humeur en activiteitenniveau.

Bij mij werkt oxy stimulerend en niet verdovend.

Maar eens een alcoholist altijd een alcoholist ben ik het niet mee eens. Weet wel dat dit de geldende norm is maar ben 13 jaar van de alcohol af. Drink wel een paar keer per jaar een glaasje bij een etentje of op visite. Vaak ook niet.
Hooguit 10 consumpties per jaar. Nooit teruggevallen.
Omdat ik laatste tijd slecht in m'n vel zit wel geprobeerd of ik dit weg kon drinken. Maar het heeft gewoon niet het gewenste effect dus ik ben na 3 pogingen daar weer mee gestopt, ook beseffende dat ik op den duur als ik het wél nog prettig zou vinden weer alcoholist zou worden wat ik niet wil.

Achteraf bezien een domme poging van me want ik zoek gewoon naar oude en nieuwe middelen om me beter te voelen. En dat is natuurlijk verslavingsGEDRAG...😑

Net als degene die dit topic begon met de vraag of hij/zij heroïne moest/kon proberen? Dat is voor mij een "nee". Zelfs coke wat lichamelijk niet verslavend is kostte me 2x m'n kop voor jaren.

Over jouw kalmte en nooit in paniek raken: door training en ervaring. 6 jaar Legion Etrangere. Dat moet ik googelen want is me onbekend. Toch zit dit ook in de aard van de mens (freeze/fight/flight) en soms ook in middelengebruik. In noodsituaties word ik opeens ook kalm en kan ik helder denken. Soms wel agressief en impulsief handelen. Da's dan lijfsbehoud of om een ander te beschermen.
Ik verblik of verbloos niet met een pistool op m'n kop of in een risicovolle situatie die uit de hand dreigt te lopen. Die zaken heb ik in coke-verleden aan de hand gehad.

Daarnaast kan ik me echter wel rotschrikken van gewoon de deurbel, de zenuwen krijgen om ergens op tijd te zijn, sociaal onhandig etc. Snap ik dan ook weer niks van. Maar valt buiten dit topic. Tenzij men ook een adrenaline-junkie kan zijn🤣😅
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Thnx voor de complimenten!
Nog een keertje kort en bondig:
Alle mogelijke opties zijn gepasseerd.
Alle.
Tot een operatie aan toe.
Niets hielp.
Ik was bezig om dmv Cold Turkey in één keer te stoppen met de 60 mg oxcycodon, maar ik was wel heel erg ziek...
Ik kreeg 20 mg methadon voorgeschreven, om de rugpijn te kunnen tackelen, e n om niet meer ziek te zijn.
Waarom methadon?
Omdat ik na een GBP operatie geen andere pijnstillers mocht innemen, behalve of een paracetamolletje, of meteen een opiaat derivaat.
De rug, is naar de testikelen.
Ze maken ( nog) geen kunstruggen.
Ca va...
Klik om te vergroten...
Dat is echt zwaar K.U.T. !!!! Desondanks heb je je gevoel voor humor nog behouden: de rug is naar de testikelen😅.
Dat cold turky stoppen met de oxy snap ik niet echt waarom je dat deed.. je lijkt me het type van eerst nadenken en dan doen. En waarom zou je ook aangezien je het echt nodig had voor die rug. Want ben je met methadon beter af dan met oxy voor de pijn?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."