Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon Afkick ervaringen

Methadon Afkick ervaringen

45 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
De methadon-afkick duurt naar het schijnt wat langer. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt in mij oren niet héél verstandig om direct naar 0 te gaan als je de afkick het naar 5 én naar 2.5 gaan nog niet helemaal hebt 'afgerond'. Zou de afkick niet een stuk makkelijker gaan, als je het rustiger aanpakt. Of denk ik nu verkeerd?
P
PnCLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dag 5 op 0mg...

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

De wazigheid is gelukkig verdwenen dankzij vermindering van de clonidine. Dus dat scheelt! Maar de rest van de afkick is nog sterk aanwezig. Ze maakt zich grote zorgen over de komende weken nu. Zowel psychisch als lichamelijk voelt het nu nog alsof er geen einde aan komt. En ze is erg bang dat ze zo labiel blijft nu ze helemaal niks meer binnen krijgt.

We vroegen ons ook af of er iets is dat na de afkick die overgebleven receptoren weer versneld kan aancullen. Ik las iets over LDN (low dose naltrexon) dat endorfines aanmaakt en zo die receptoren aanvult. Iemand daar ervaring mee?

Het punt is dat ze depressie gevoelig is en bang is dat dat nu weer gaat opspelen omdat ze nu helemaal geen demping meer binnenkrijgt. Wordt nog spannend dus.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat methadon tussen 6 en 8 dagen uit je systheem is is voor mij echt nieuw, en denk ik ook niet echt waar. Misschien als je het een paar weken tot hooguit 3 maanden gebruikt, maar wanneer je 5 jaar meth hebt gebruikt is dat echt niet na een week uit je systheem!
Weet uit eigen ervaring, en heb t te vaak om me heen gezien dat mensen rustig 3 tot 6 maanden doodziek rondliepen. Dus kan dat enkel verklaren met dat het dus heel lang duurt eer t uit je systheem is. Of t moet zo zijn dat t wel met een week uit je systheem is, maar dat methadon iets met je receptoren doet waardoor het nog maanden duurt eer die weer normaal de natuurlijke dopamine kunnen ontvangen, wat mij ook niet t geval lijkt.
Zelfs artsen zijn er al tijden van op de hoogte dat t maanden duurt bij langdurig gebruik, omdat de atomen van methadon gewoon erg groot zijn.

En ook vind ik de uitspraak van dope/meth ziek zijn te vergelijken is met een zware griep onterecht.
Ken de uitdrukking, velen vergelijken t daarmee. Maar vind die toch echt niet opgaan. Je doet daarmee de ontwennings pijnen echt onrecht aan.
Maar goed, dat is slechts mijn ervaring en mening. Zeg niet dat je ongelijk hebt, enkel hoe ik er tegenaan kijk. Nu is het wel vaak zo dat wanneer men terug kijkt op de ontwenning, dat die dan achteraf lijkt mee te vallen. Maar dat is met alles zo. Enkel wanneer men in het proces van het ondergaan zit kan men de pijn en ellende voorstellen.

Maar goed, waar heb ik t ook over. Ziek zijn is gewoon kut,
(sorry voor mijn taal gebruik)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
leveldesigner zei:
Dat methadon tussen 6 en 8 dagen uit je systheem is is voor mij echt nieuw, en denk ik ook niet echt waar. Misschien als je het een paar weken tot hooguit 3 maanden gebruikt, maar wanneer je 5 jaar meth hebt gebruikt is dat echt niet na een week uit je systheem!
Weet uit eigen ervaring, en heb t te vaak om me heen gezien dat mensen rustig 3 tot 6 maanden doodziek rondliepen. Dus kan dat enkel verklaren met dat het dus heel lang duurt eer t uit je systheem is. Of t moet zo zijn dat t wel met een week uit je systheem is, maar dat methadon iets met je receptoren doet waardoor het nog maanden duurt eer die weer normaal de natuurlijke dopamine kunnen ontvangen, wat mij ook niet t geval lijkt.
Zelfs artsen zijn er al tijden van op de hoogte dat t maanden duurt bij langdurig gebruik, omdat de atomen van methadon gewoon erg groot zijn.
Klik om te vergroten...
Volgens mij blijf je ziek juist ómdat de methadon uit je lichaam is. Je ontwent omdat je de stof niet meer merkt, anders zou je ook niet afkicken toch?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het heeft inderdaad ook te maken met het feit dat je lichaam stopt met het produceren van natuurlijke endorfines, als je systeem langdurig opiaten in zijn lichaam heeft gehad. Daarnaast zijn je receptoren voor deze endorfines ook nog ongevoeliger geworden, waardoor je meer nodig zult hebben om van deze natuurlijke endorfines weer wat te gaan voelen. Zodra de concentratie methadon(/heroïne of whatever) uit je lichaam verdwijnt zul je het gebrek aan synthetische én natuurlijke opiaten dus pas voelen: de afkick.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor de reacties, ben ondertussen clean sinds juli vorig jaar en ben niet van plan om nog aan die vuile troep te beginnen :)
Enige minpunt is het slapen maar daar neem ik nu cbd/thc olie voor en soms alprazolam maar ik kan tenminste alles terug doen zoals ik voor mijn gebruik deed
P
PnCLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo allemaal!

Ineene allemaal berichten zie ik. Ik ben deze week weer aan het werk gegaan en de kleine kon nog even een weekje naar de creche zodat mijn vrouw nog wat rust had thuis.

Maar het is alles behalve beter geworden nog, ze heeft soms het gevoel alsof ze gisteren pas is gestopt met haar methadon. Ze is nu ook constant misselijk en aan de diarree. Daardoor eet en drinkt ze erg weinig. Ook het slapen is alleen maar slecht geworden, ze pakt per nacht hooguit 3 a 4 uurtjes, en thats it. Ze is door dit alles natuurlijk behoorlijk uitgeput en heeft weinig energie.

Ze vindt wel wat afleiding in een aantal dingen en dan merkt ze ook wel dat het wat beter gaat. Maar we haden beiden niet verwacht dat ze nu aan het einde van de tweede week nog zoveel last zou hebben. En het is daardoor moeilijk om goede hoop voor de toekomst te hebben. Het is per dag bekijken hoe het gaat natuurlijk, maar voor haar gevoel komt ze er nooit weer vanaf.

Maar ze blijft wel gewoon doorzetten en ik ben zo ontzettend trots op haar. Ik weet nie of ik dit zou kunnen doorstaan.

Iedereen super bedankt voor hun reacties en misschien dat mijn vrouw zelf nog wel even een PM stuurt Rara! :)

Cheers!
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi Pnc,

Klopt wat R@R@ zegt, over de naltrexon. Dat is ook al wat ik vertelde, goede tips. Dat je vrouw het zo moeilijk heeft is niet vreemd, maar geloof me het gaat over. Probeer er op uit te gaan. Is / was ze een muziek liefhebber? Haal dan eens wat oude muziek te voorschijn. Daar kan ze nu waarschijnlijk weer meer van genieten. Methadon onderdrukt dat zo erg. Toch wil ik je 1 ding meegeven ook over de huishouding wat ze zelf kan doen laat dat haar ook zelf doen, beweging is goed. En het is tevens afleiding. Dat ze aan de diarree is lijkt me normaal. Als je maar weinig vast voedsel eet. Blijf wel veel drinken spoelen is goed. Toch ook nog iets over de naltrexon ga dat alleen slikken als je een stok achter de deur wilt hebben. Zolang je naltrexon slikt zal ze niets merken als ze een opiaat gebruikt. Ook zal ze dan een altijd een soort van paspoort moeten dragen, voor ziekenhuizen die dit niet weten anders bestaat de kans op een opiaat overdosis. Maar dat zal de arts ook wel weten en is een zorg voor later. En het zal de zucht wat wegnemen. Het doet niets aan de afkick verschijnselen. Dat is doorbijten. En het gaat echt wel lukken, nodig vrienden of visite uit voor de afleiding als ze dat leuk vindt. Nogmaals ik vind het erg knap van jullie, het is toch een strijd die je samen voert. Heel veel sterkte!!

Ow ja wat Level zei, een lekkere warme douche is heerlijk. Het is wel een inspanning om er onder te gaan staan met die omstandigheden. Maar eenmaal eronder wil je er niet meer onderuit. En het ontspant. Of als je kunt nog beter een sauna.

Groet Erick
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#9
ga nu ontgiften in castricum willen jullie voor me duimen dat het lukt?
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ookal is het enorm jammer dat jullie die stap besloten hebben te zetten om aan de Xuboxone te gaan, begrijpenlijk is het wel. Denk dat er inderdaad niets anders op zit, zeker wanneer je een klein kind hebt. Af gezien daarvan, methadon afkicken is gewoon eigenlijk haast niet te doen, zeker niet wanneer je t colt turkey doet, zoals je vrouw.
Daarom is het denk ik inderdaad de juiste weg om dan maar Xuboxone te nemen. Het zal even denk ik een dag of 2 a 3 duren eer ze weer helemaal pijnvrij en opgeknapt is omdat ze zoooo ontzettend ziek is geweest, het lichaam moet dus gewoon even herstellen. Maar, ze zal zich zeker 70% ofzo beter voelen na een paar uur na inname van de Xuboxne.
Helaas is dit middel ook zwaar verslavend, (weet dit helaas uit ervaring). Ookal is het dan een half opiaat, en ondanks dat sommige artsen zelfs zeggen dat je er amper ziek van wordt wanneer je hier weer vanaf kicked.

Maar, de afkick is wel een stuk minder zwaar als die van methadon. Wat dat betreft staat methadon denk ik helemaal boven aan de lijst van zwaarste afkick.
Dus, jammer, maar er zat niets anders op.
Ik hoop oprecht dat je vrouw niet te teleur gesteld is in zichzelf. maar sommige dingen kan met gewoon niet volbrengen, en colt turkey methadon afkicken is daar voor zowat iedereen eentje van.

Heel erg bedankt voor je update en heel veel sterkte gewenst,
aan jou en aan je vrouw!!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Geen probleem Erick, en inderdaad hoop ook ik snel weer eens te horen hoe t nu verder gaat, en of zijn vrouw er baat bij had en of ze dit langdurig wil gebruiken, al neem ik aan van niet.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pff, zit nu ondertussen op dag 8 van de afkick en ik heb echt zo een zin he. ben de hele tijd aan het vechten tegen mezelf en dat lukt nu beter dan de andere keren precies. Dit weekend is er een kameraad langs gekomen zodat ik eindelijk iets kon eten, hebben samen gerookt en hij heeft eentje achter gelaten zodat ik de dag erna nog had en heb me even beter gevoeld en zelfs 7 uren geslapen 2 nachten achtereen maar nu ben ik weer rotslecht he. Ik kan ook enkel droge rijst met kruiden eten aangezien ik zelfs geen geld meer heb om mijn was te doen of wc papier te kopen aangezien de klote apotheker mijn laatste geld eiste en niet wou wachten tot volgende maand terwijl ik daar al 2 jaar ging :( Ik hoop echt dat ik het volhoud maar ik vrees ervoor, is het misschien beter om terug een beetje heroine te gaan halen en dan daar van af te kicken? ik weet dat ik dan 2 weken afkick vergooi aangezien ik pas volgende maand terug cash heb. wat kan ik het best doen? de rit uitzitten of wat ik voorstel? ik heb het altijd uitgezeten daarom dat ik dit vraag.
R
Richard.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat was je kans. Als je in dag 15 zit. Komt de periode slecht eten. Wees blij dat je er wat rijst door kan krijgen. En ik bedoel ik zit er ook midden in nu op dag 9 . Ik heb buiten de wsnp om alles zelf moeten betalen...rechter stuurde me weg. Als ik dit hier eerder had gelezen had ik je pakken noodles opgestuurd.Je moet er gewoon door heen
Niks helpt. Ook opvangen er dope
Dat kan je dan amper nog betalen . Buiten het feit dat je je nog langer straft. Bikkelharde confrontatie. ....vieze troep
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk is er maar 1 weg en dat is de ellende volstaan en er doorheen
gaan. Pammetjes zijn erg gevaarlijk, zeker voor (ex.)opiaat verslaafden. En lange nachten hoeven
niet zo heel erg te zijn, het is maar hoe je ermee omgaat. Zelf bleef ik nooit in bed liggen, toch
proberen te slapen, wat gewoon niet lukt. Ik stond altijd weer op, of ging gewoon pas tegen de ochtend
slapen. Tegenwoordig is er genoeg op tv, was vroeger wel anders, lol. En anders kun je nog wat gaan
internetten ofzo, een goed boek lezen wordt misschien wat lastiger. Maar gewoon jezelf bezig houden,
en, vooral voor ogen houden dat het uiteindelijk beter wordt, dat het niet eeuwig is.

bedankt voor je reactie Richard.
P
PnCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hallo allemaal!

Ik ben al tijden een redelijke lurker hier op het forum, elke keer als ik informatie of ervaringen over een type drugs zocht, dan kwam ik hier terecht. Dus bij deze alvast bedankt voor alle goede informatie door de jaren heen. :)

Maar waar het hier om gaat is iets minder fijn...
Mijn vrouw heeft na een periode van 5 jaar een methadon onderhouds dosis van 15 mg gebruikt te hebben, besloten om er helemaal mee te stoppen. Dit in samenspraak met haar verslavingsarts en psychiater. Ze wil de periodes van drugs en medicijn gebruik eindelijk echt kunnen afsluiten en haar Methadon is het enige wat haar elke dag nog weer herinnert aan die tijd.

Ze is nu in 2 stappen gezakt naar 10mg en zou afgelopen vrijdag naar 5mg gaan. Omdat we al hadden verwacht dat dit zwaar zou zijn heb ik een weekje vrij genomen van werk om haar bij te staan. Nu ging het eigenlijk hartstikke goed, zo goed zelfs dat ze er het vertrouwen in had om nog een stapje lager tegaan naar 2,5mg en een dag later zelfs helemaal te stoppen. Nu is ze dus eigenlijk in 4 dagen tijd van 10mg naar 0mg gegaan.

Het is nu haar derde dag op 0mg en de afkick is nu behoorlijk heftig. Veel pijn en rusteloosheid, koud/warm, zweten, irritaties en ook het de hele dag maar liggen en zitten speelt haar parten. Het niet even naar buiten kunnen of uberhaupt niet normaal rond kunnen bewegen. We hebben om de afkick wat te verlichten (zover dat mogelijk is) Oxazepam, Clonidine en Ibuprofen. Dit helpt enigzins iets. Maar de Clonidine (6x 0,15mg) nam ze tot nu toe eigenlijk alleen voor het slapen gaan, zodat ze eigenlijk gewoon knock-out ging en zo toch nog wat uren kon slapen. De Clonidine kreeg ze al voorgeschreven voor haar te hoge bloeddruk en is nu verhoogt ivm de afbouw.

Nu zijn we vandaag begonnen met de Clonidine te verspreiden over de dag, 2x 0.15mg per keer. En dan waarschijnlijk voor het slapen gaan weer die 6x 0.15mg zodat ze in ieder geval kan slapen. Er zitten natuurlijk wel wat risico's verbonden aan die aantallen Clonidine die ze dan binnen krijgt. Maar als het de afkick vergemakkelijkt is het misschien wel het risico waard?

We hopen beiden echt dat het over een dag of 2 al ietsje beter zal gaan. Iets beter te handelen. Dan zitten we op dag 5 van de afkick. Maar hebben beiden eigenlijk ook geen idee van wat ons echt te wachten staat. Ik las ergens dat de top van de afkick rond de 3e/4e dag zit. Klopt dit? Of verschilt dit gewoon heel erg? Dit mede omdat ons zoontje dit weekend weer terug komt van logeren en ik volgende week alweer aan het werk moet. We hebben natuurlijk niet de illusie dat het volgende week allemaal weer koek en ei is. Maar we hopen wel dat het dan langzaam wat beter gaat dan nu natuurlijk.

En wat ik ook nog wou vragen aan al jullie ervaringsdeskundigen. Wat kan ik het beste voor haar doen? Ik help haar met praktische dingen, luister naar haar en probeer haar soms af te leiden. Maar zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen om het voor haar makkelijker te maken? Who knows!? :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Waarschijnlijk ging dat zo makkelijk omdat ze ook nog niet op de top van de afkick daarvan, maar als ze het volhoud is het alleen maar goed! Heb je wel haar arts hierover ingelicht?
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#17
Level wel goed lezen, methadon is na 8 tot 10 dagen echt uit je Urine, Bloed of Systeem. En Fool heeft gelijk dat je daarom nog steeds ziek bent. Je lichaam moet herstellen en wennen dat de stof niet meer aanwezig is. Dus ontwennen. Ik wil niemand voor het hoofdstoten maar als ervaringsdeskundige zou je dat toch moeten weten. Als ze na 10 dagen een urine test bij je toen, is er geen spoor meer aanwezig. de ontwenning werkt door in je botten en overal dat kan lang duren omdat de methadon dan echt uit je lichaam is. In ieder geval niet meer aantoonbaar in je urine. Hoe ik dat weet? Omdat verslavingsartsen die je op de naltrexon willen zetten als stok achter de deur, dit zeker moeten weten. Want als je nog methadon in je systeem hebt word de afkick nog erger omdat dat meteen alles eruit gooit. Lees de anders dit http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/a ... ntoonbaar/. Ik bedoel het niet negatief, en wil ook helemaal niet mijn gelijk halen. Maar na wat Fool al gezegd heeft, waar ik blij mee ben hoef ik verder niets uit te leggen. En met 8 tot 10 dagen neem ik het nog ruim.

Dit neemt niet weg dat de afkick door het missen van de stof veel langer duurt. Dus topic starter nogmaals veel sterkte.

Groet Erick
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
De halfwaardetijd van Methadon is 8-75 uur afhankelijk van hoeveel en hoe lang je gebruikte. Kan dus flink variëren maar dat betekent wel dat na 3-4 dagen je nog minder dan de helft van de methadon in je lichaam hebt, waarschijnlijk zorgt dat ervoor dat de piek na die tijd vaak het hoogst is. Vanaf dat moment begin je pas echt de onthouding te voelen.

Dat terzijde, hoe gaat het nu? wordt het inmiddels wat beter?
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wijlen mijn vriendin was er aan verslaafd en het is haar dood geworden.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mooie tips Rara, denk dat Pnc en zijn vrouw daar wel wat aan hebben.
En fijn weer van je gehoord te hebben Pnc, want onbedoelt leef ik toch erg mee. Dus bedankt voor de update. Kan me zo goed voorstellen dat je vrouw moedeloos wordt of is, in dit soort situaties lijkt t inderdaad alsof het nooit meer beter wordt. Zelf vond ik altijd het meest vernijnige dat het nog eens in golven gaat. Zo kun je s ochtends je opeens iets beter voelen wat je doet denken dat t eind eindelijk in zicht is omdat later op de dag opeens in te storten en weer veel zieker te zijn. Dat maakt t allemaal dubbel moedeloos. Maar, er komt een eind aan, echt waar. Nu weten jullie dit natuurlijk ook wel, zeker je vrouw. Maar wanneer t maar door blijft gaan dan bekruipt t gevoel je dat dit schijnbaar toch niet zo is. Eens te meer bewijst dit verhaal maar weer eens wat voor een rotzooi methadon is. Toch, nu de eerste 2 weken voorbij zijn is de grootste stap gezet. Denk dat je toch langzamerhadn verbetering zult zien optreden, ookal gaat t tergend langzaam.

Een goede tip die mij altijd erg hielp is veel douchen. Het douchen op zich is erg lekker, het verwant je hele lichaam want de kou lijkt bij afkicken wel diep in je botten te zitten. En tevens voel je je ook een stukje beter na t douchen. Een arts vertelde me eens dat douchen je porien schoon spoelt en dat dat maakt dat je je beter voelt. Dus, dagelijks een lekkere lange douche is aan te raden, (gewoon een stoel onder de douche zetten).

Zoals Rara ook zei, is het misschien goed om toch nog contact op te nemen met Minoya. Baat t niet dan schaadt t ook niet.

Heel, heeeeeel veel succes gewenst, jij en je vrouw.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."