Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsantidepresivia

antidepresivia

32 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
w
wij2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
hoi hoi

Ik slik sinds 2 maand antidepresivia (fevarin) 100mg per dag.
Nu vraag ik mij af of het gevaarlijk is als ik dan een pilletje erbij neem???
of moet ik gewoon 2 dagen mijn medicijnen niet nemen als ik een pilletje wil nemen?
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Combi anti-depri en X gaan (bij mij) iig niet goed samen.
1 x gedaan, echt samen gepakt, ben nog nooit eerder zo slecht gegaan in zo'n korte tijd. Zonde van mijn pillen geweest. Buikpijn, slecht voelen, misselijk, gaar, moe, slapen, noem maar op
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#3
schijnt de werking van xtc te verminderen
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja dat kun je wel zeggen. Voelde me echt niet happy of knallend ofzo. Werken ook beide op je serotonine in, alleen door de anti-depri laat je bijna geen serotonine meer vrij als je X hebt gehad.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#5
ja mdma plundert al je serotonine warenhuizen helemaal leeg geloof ik dan hebben serotonine heropname remmers anti depressiva nog weinig zin denk ik zo
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Andersom, omdat je anti-depri gebruikt zal je niet zomaar je serotonine voorraden ineens kwijtraken, maar je lichaam wilt dat wel en daarom ga je je volgens mij ook zo kut voelen.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#7
bedoel je dat houden ADs het tegen dat al je sero geplundert wordt?? dat klinkt niet logisch

maar zou best kunnen :confused:
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#8
weet het ook niet 100% zekr, maar meen wel dat het zo werkt. Vooral als je langere tijd AD gebruikt
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#9
welke ads krijg jij?

ik krijg nog niks maar ben wel depressief, maar ingewikkeld type ervan, dus hetwordt nog niet behandeld
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Seroxat, paroxetine

jah meest gebruikelijke, heeft prozac al jaren geleden verdrongen

je krijgt die dingen echt zo bij je huisarts
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Prozac heb ik volges mij ook eens gehad.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#12
Prozac: fluoxetine (niet te verwarren met fluvoxamine, Fevarin)
M
MarcelLid
01-01-2024, 00:00
#13
AD en MDMA kan een gevaarlijke combi zijn!

Info:

XTC en anti-depressiva
Antidepressiva zijn medicijnen (tabletten) die de klachten van een depressie verminderen. Serotonine is een stof in de hersenen die een belangrijke rol speelt bij stemming en emoties. Een van de belangrijkste oorzaken van een depressie is een te lage hoeveelheid aan serotonine in de hersenen. Antidepressiva zorgen voor een grotere beschikbaarheid van serotonine. Hierdoor vermindert de depressie en verbetert de stemming.
De belangrijkste antidepressiva zijn de serotonine heropname remmers (SSRI’s) en de tricyclische antidepressiva (TCA’s). SSRI’s blokkeren de heropname van serotonine. TCA’s blokkeren de heropname van zowel serotonine als noradrenaline. Naast deze twee antidepressiva bestaat er nog een derde groep, de monoamine-oxidase remmers (MAO remmers). Deze groep van antidepressiva worden bijna niet meer voorgeschreven, met uitzondering van moclobemide.

In de hersenen zorgt XTC voor een sterk verhoogde afgifte van serotonine terwijl de antidepressiva serotonine na afgifte vasthouden. Bij gecombineerd gebruik bestaat het gevaar dat er teveel serotonine in de hersenen aanwezig is. Teveel serotonine kan leiden tot serotoninevergiftiging. Dit uit zich onder andere in oververhitting, bewustzijnsstoornissen, bloedklontering en hartritmestoornissen. Met name de bloedklontering en hartritmestoornissen zijn levensgevaarlijk. Deze kunnen tot herseninfarcten, hartinfarcten en hartstilstand leiden.

In de lever kunnen antidepressiva (vooral fluoxetine, paroxetine, en fluvoxamine) de afbraak van XTC vertragen. Het gevolg hiervan is dat XTC minder snel afgebroken wordt en daardoor langer in het lichaam aanwezig is. Als je meerdere XTC pillen op een avond slikt en daarnaast ook nog anti-depressiva gebruikt kan dit leiden tot gevaarlijk hoge concentraties XTC in het lichaam.
Klik om te vergroten...
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hmm, verklaart wel degelijk waarom ik me niet meer zo lekker voelde.
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Marcel, niet om het een of ander hoor, maar op Unitydrugs stond dat MDMA gebruiken tjidens een kuur van SSRI's geen zin zou hebben; de werking van de MDMA zou minimaal tot niets zijn. Ik stuurde een email waarin ik precies hetzelfde vertelde als dat jij hierboven post, en kreeg de volgende reactie terug:

Beste Boy,

Als je SSRI's gebruikt, zullen deze binden aan de zogenaamde serotonine transporters (SERT). De SERT zorgen er normaal gezien voor dat serotonine 'na gebruik' weer wordt terugepompt UIT de synaps IN de cel. Omdat SSRI's hieraan binden verhogen ze de hoeveelheid serotonine in de synaps.

MDMA bindt ook aan de SERT én zal ervoor zorgen dat de SERT serotonine UIT de cel IN de synaps pompt, waardoor de hoeveelheid serotonine in de synaps veel hoger is dan normaal (en hoger dan bij SSRI's, want die pompen geen serotonine uit de cel!)

Als je SSRI's gebruikt, zijn alle SERT bezet met SSRI's en kan de MDMA nergens meer binden. De MDMA kan dus ook zijn effect niet meer uitoefenen, gevolg: je voelt er bijna niets van.

Verschil met MAO-remmers is dat deze NIET binden aan de SERT, maar er op een andere manier voor zorgen dat de hoeveelheid serotonine hoger is (omdat de afbraak ervan geremd wordt). Omdat de SERT nog vrij zijn, kan MDMA er wel aan binden en zal de SERT dus extra serotonine in de synaps pompen. Omdat door de aanwezigheid van de MAO-remmer de afbraak van serotonine geremd is, kan de concentratie van serotonine gevaarlijk hoog worden en kan het serotoninesyndroom ontstaan. Daarom is de combi MDMA en MAO-remmer dus heel erg gevaarlijk!

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt,

Groetjes,

Hylke
Klik om te vergroten...

Ik twijfel nu sterk wat het nou is :P

edit: Is overigens al van een tijdje terug, maar ik dacht er ineens aan door jouw post.
T
Trip UnitLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je slikt die antidepresivia waarschijnlijk niet omdat je het zo lekker vind,maar omdat je een "probleem" hebt met je gedrag en met jezelf,want anders slik je dat niet.Ik denk niet dat je beter zal worden als je xtc gaat gebruiken,want xtc zal je verder in je depressie laten zakken.
Ik spreek uit eigen ervaring
M
MarcelLid
01-01-2024, 00:00
#17
boy zei:
Marcel, niet om het een of ander hoor, maar op Unitydrugs stond dat MDMA gebruiken tjidens een kuur van SSRI's geen zin zou hebben; de werking van de MDMA zou minimaal tot niets zijn. Ik stuurde een email waarin ik precies hetzelfde vertelde als dat jij hierboven post, en kreeg de volgende reactie terug:

Beste Boy,

Als je SSRI's gebruikt, zullen deze binden aan de zogenaamde serotonine transporters (SERT). De SERT zorgen er normaal gezien voor dat serotonine 'na gebruik' weer wordt terugepompt UIT de synaps IN de cel. Omdat SSRI's hieraan binden verhogen ze de hoeveelheid serotonine in de synaps.

MDMA bindt ook aan de SERT én zal ervoor zorgen dat de SERT serotonine UIT de cel IN de synaps pompt, waardoor de hoeveelheid serotonine in de synaps veel hoger is dan normaal (en hoger dan bij SSRI's, want die pompen geen serotonine uit de cel!)

Als je SSRI's gebruikt, zijn alle SERT bezet met SSRI's en kan de MDMA nergens meer binden. De MDMA kan dus ook zijn effect niet meer uitoefenen, gevolg: je voelt er bijna niets van.

Verschil met MAO-remmers is dat deze NIET binden aan de SERT, maar er op een andere manier voor zorgen dat de hoeveelheid serotonine hoger is (omdat de afbraak ervan geremd wordt). Omdat de SERT nog vrij zijn, kan MDMA er wel aan binden en zal de SERT dus extra serotonine in de synaps pompen. Omdat door de aanwezigheid van de MAO-remmer de afbraak van serotonine geremd is, kan de concentratie van serotonine gevaarlijk hoog worden en kan het serotoninesyndroom ontstaan. Daarom is de combi MDMA en MAO-remmer dus heel erg gevaarlijk!

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt,

Groetjes,

Hylke
Klik om te vergroten...

Ik twijfel nu sterk wat het nou is :P

edit: Is overigens al van een tijdje terug, maar ik dacht er ineens aan door jouw post.
Klik om te vergroten...

Boy, de verhalen kloppen toch allebei? Hylke is overigens een collega van me die onderzoeker is (XTC) in Amsterdam. Ze weet er zeeeer veel vanaf. Heerlijk om met haar hierover te praten.

Maar volgens mij spreekt de informatie elkaar niet tegen. Als je overigens snel en op een duidelijke manier wil leren hoe het nou precies zit met de neurotransmitters en de manier waarop MDMA de afgifte en opname van serotonine stimuleert dan kun je kijken op http://www.jellinek.nl/brain/index.html. Je kunt m.b.v. bovenstaande aanvulling van Hylke ook goed voorstellen hoe de anti-depressiva werken.

Groeten, Marcel
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben al wat verder dan dit, maar ik ben juist hier nog steeds niet helemaal uit. Erg lastig, want ik val er vaak op terug.

Want wat ik dacht is nog steeds dat een SSRI de tijd dat serotonine in de synaptische spleet zit verhoogt, en dat MDMA de hoeveelheid verhoogt. Dus heel simpel gezegd zou je een hele grote hoeveelheid voor een lange tijd losmaken.

Ik begreep van Hylke dat de MDMA juist de afgifte niet meer kan verhogen omdat de SSRI's zich al aan de SERT hebben verbonden en er dus geen plaats meer is voor de MDMA, waardoor die dus geen effect meer heeft.

Ik heb nu even het gevoel dat ik heel hard gecorrigeerd ga worden :)
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nou eh...niet door mij in ieder geval :confused: :stoned:
n
nothingtodoLid
01-01-2024, 00:00
#20
heeft iemand een idee wat er gebeurt als je een SSRI neemt als de xtc begint uit te werken.Kan dit kwaad ofzo???

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."