Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsis het t allemaal waard? en waaaarom dan?

is het t allemaal waard? en waaaarom dan?

35 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
Ik vind dat martin wel een punt heeft.
Maar als je drugs hier niet veilig noemt en superdiepgaand en fantastisch heb je hier natuurlijk niks te zoeken :rolleyes:

Niet dat ik het helemaal met hem eens ben hoor, maar mijn mening ligt dichter bij de zijne dan bij die van sommige anderen in dit topic.
J
J86Lid
Je kan gebruik van MDMA niet zomaar beoordelen als goed of slecht of triest vind ik.

Ik vind dat sommige mensen er ontzettend onverstandig mee om gaan.
Ik vind dat sommige er redelijk bewust mee om gaan.
Ik vind dat sommige (miss slechts weinig) er zo verstandig mogelijk mee om gaan.

Drugs gebruikers worden gigantisch gegeneraliseerd door niet-gebruikers. Dit geeft alleen maar aan hoe weinig mensen er van af weten. Tuurlijk zitten er echt mensen tussen die hun leven volledig verneuken door drugs. Maar bij het grootste deel van de XTC gebruikers is dit helemaal niet het geval. Maarja onwetendheid leid tot vooroordelen. En mensen die dom met drugs om gaan maken dit nog veel erger.

Voor mij is MDMA een verrijking van m'n leven. Het is een soort extra feestdag maar dan om de 2/3 maanden. Je moet het zeker niet je leven laten beheersen. Maar als je ermee om kan gaan waarom zou je het dan niet doen? Voor mij is het het zeker waard
m
martin van nuLid
J86 zei:
Je kan gebruik van MDMA niet zomaar beoordelen als goed of slecht of triest vind ik.
Klik om te vergroten...

Je hebt mij (in dit topic) niks negatiefs horen zeggen over MDMA zelf, alleen over het gedrag wat mensen bij (vaak juist bij overmatig) gebruik ervan vertonen.

Das geen persoonlijk oordeel over jouw. Als jij er happy mee bent, wie ben ik dan om daar wat over te zeggen.
Heb zelf ook jaren heel bewust de keuze gemaakt om het te doen en daar sta ik nu voor een groot gedeelte nog steeds achter.
Ik was zo realistisch mogelijk over hoe en waarom ik het deed en wat de effecten en gevolgen waren.
Jammer genoeg was er toen veel minder bekent over MDMA en moesten we het hebben van wat we van elkaar te horen kregen. (en dat was niet altijd even objectief)
t
tomz0rLid
J86 zei:

Ik vind dat sommige mensen er ontzettend onverstandig mee om gaan.
Ik vind dat sommige er redelijk bewust mee om gaan.
Ik vind dat sommige (miss slechts weinig) er zo verstandig mogelijk mee om gaan.

Drugs gebruikers worden gigantisch gegeneraliseerd door niet-gebruikers. Dit geeft alleen maar aan hoe weinig mensen er van af weten. Tuurlijk zitten er echt mensen tussen die hun leven volledig verneuken door drugs. Maar bij het grootste deel van de XTC gebruikers is dit helemaal niet het geval. Maarja onwetendheid leid tot vooroordelen. En mensen die dom met drugs om gaan maken dit nog veel erger.

Voor mij is MDMA een verrijking van m'n leven. Het is een soort extra feestdag maar dan om de 2/3 maanden. Je moet het zeker niet je leven laten beheersen. Maar als je ermee om kan gaan waarom zou je het dan niet doen? Voor mij is het het zeker waard
Klik om te vergroten...

Het is maar wat je verstandig noemt. Sommigen hier denken dat je bij gematigd gebruik helemaal geen risico's loopt, en dit beeld is onjuist. Vandaar dat veel mensen ook geen goede overweging maken.
I
ImmoLid
tomz0r zei:
Het is maar wat je verstandig noemt. Sommigen hier denken dat je bij gematigd gebruik helemaal geen risico's loopt, en dit beeld is onjuist. Vandaar dat veel mensen ook geen goede overweging maken.
Klik om te vergroten...

Dat idee krijg je ook wel op dit forum, iedereen post de goede dingen over stoffen als mdma en slechte dingen kom je hier nauwelijks tegen, Het beeld van drugs wat hier weergeven word is behoorlijk subjectief. Vrij logisch dat mensen gaan denken dat het weinig kwaad kan als je regelmatig iets gebruikt, Dat is ook hetgeen wat de mensen hier willen geloven. Zelf probeer ik ook te denken van "Ah af en toe kan het wel" terwijl ik weet dat elke keer dat je drugs gebruikt gewoon je lichaam aan het slopen bent en onverantwoord bezig bent. Martin van nu heeft in mijn ogen wel een punt dat drugs gewoon slecht zijn en dat je er goed voor moet oppassen. Of je nou verantwoord bezig bent of zeer onverantwoord het blijft gewoon troep waar je mee bezig bent.
M
MikeLid
Wat is het waard en wat is echt? Het zijn inderdaad zaken waar ik me ook aal een poosje mee bezig houd met betrekking tot mdma.

Feit is, dat het mijn leven echt verrijkt heeft en dat er nu een "dingetje" is bijgekomen dat me iets gelukkiger maakt. Triest dat daar drugs voor nodig zijn maar het moet dan maar.

Bewust van het feit dat het niet heel goed voor me is ben ik zeker. Hier op het forum vind ik genoeg informatie over het verstandig omgaan met mdma, bijvoorbeeld het gebruik van 5htp of tryptofaan, het niet vaker gebruiken dan eens in de 3 maanden etc.

De vraag of het het allemaal waard is wordt door mij volmondig met JA beantwoord! Ook al zal ik er vroeg of laat misschien een prijs voor moeten betalen....

Overigens zie ik users in diverse topics met elkaar ruzie maken over het feit of er danwel speed danwel lsd in pillen voorkomt. Wat is daar in godsnaam de waarde van?
I
ImmoLid
Speed en lsd zijn dingen die niet in xtc pillen thuis horen, en er ook niet in zitten. Zeker lsd al niet het is behoorlijk irritant dat mensen steeds lopen te beweren dat er stoffen in hun pillen zitten die er gewoon niet in zitten.
D
DrientjeLid
Mike64 zei:
Overigens zie ik users in diverse topics met elkaar ruzie maken over het feit of er danwel speed danwel lsd in pillen voorkomt. Wat is daar in godsnaam de waarde van?
Klik om te vergroten...
Dat is geen ruzie maken dat is jezelf goed informeren voordat je iets aan het beweren bent wat niet waar is
m
martin van nuLid
Nog ff om het beeld recht te zetten wat mischien ontstaan is, dat ik gestopt ben en nu ineens denk dat drugs slecht zijn.

Behalve met nicotine ben ik nergens mee gestopt.
Ik gebruik al een paar jaar niks meer, maar als de gelegenheid zich eens voordoet slik ik gerust weer eens een pilletje, rook een pijp, of neem een lijn.
Heb ik helemaal geen probleem mee.

Ik ben naast nicotine nooit ergens verslaafd aan geweest.
Ik heb bepaalde dingen soms te veel gedaan en ik heb hele grote risico's genomen, maar dat was een doelbewuste keuze.
De dingen die ik nu zeg, heb ik altijd al gezegt.
Wat ik nu triest vind, vond ik altijd al triest.
De mensen die in nu triest vind, vond ik altijd al triest.
Veel van wat ik nu weet, wist ik toen ook.
Ik deed alles vol overgave en nam de negatieve dingen er op de koop toe bij.
Het kon me gewoon heel erg weinig schelen allemaal.
Dat is nu anders.

Stel dat wordt anders, ik krijg te horen dat ik bijvoorbeeld terminaal ziek ben ofzo, dan ga ik wellicht weer helemaal los. (mits ik daar niemand mee belast)
Ik ben altijd al van plan geweest om, als ik ooit bejaard wordt, zowiezo de boel de boel te laten.

Ik sta achter mijn beslissingen.
Ik weet waarom ik ze gemaakt heb en verschuil me nergens achter.
Je zult mij nooit horen zeggen dat iets door de drugs kwam, of dat ik niet wist wat me bezielde.

is het t allemaal waard? en waaaarom dan?
Voor mij hoeft het geen waarde te hebben, zoalang het maar lekker is en dan blijft dus alleen de vraag nog over "waarom niet"
Die vraag moet een ieder voor zichzelf beantwoorden.
m
martin van nuLid
@Limer

Wat weet jij?
Werk jij in reachearch & development bij het Koningklijk Nederlands Pillenagendschap ofzo?
M
MaeveLid
Ik ben de laatste tijd wat meer om me heen aan het kijken op feestjes, blijf nuchter, en ben een soort gefascineerd door wat we onszelf aandoen om in 'hogere sferen' te raken . De ruimtes zijn als je ze overdag ziet meestal plekken waarvan je niet kan begrijpen dat mensen het er leuk kunnen hebben als de lichten uigaan. Mensen zien er over t algemeen op hun hoogtepunt eerder uit alsof ze hun dieptepunt bereikt hebben.. De katers, tuesday bluesday, noem maar op. Maar toch (en dan spreek ik ook voor mezelf) blijft t iets waar je, als t weekend weer begonnen is iets om naar uit te kijken..
Ik vraag me steeds meer af hoe en of anderen daar over denken.. Hoe is dat voor jullie? Is het een vorm van ontsnappen aan je dagelijkse sleur? Is het een soort verlangen naar een Utopia? Hoop je dat de wereld eigenlijk altijd zo zou zijn? en is het eigenlijk allemaal wel zo geweldig, of maken we onszelf dat maar wijs? Is het misschien gewoon zooo chill om even niet te denken aan.. whatever je je gedurende de week bezighoud?..
J
J86Lid
Hmm verkeerde forum? :P

Of heb je het puur over XTC, ik hoop toch niet dat je daar elk weekend naar uit kijkt :openmouth:

Maareh stel je eens leven voor zonder roesmiddelen.
Zonder alcohol, xtc, wiet/hash, caffeïne.

Het lijkt me erg saai. De hele week ben je op school en/of werk heel formeel en serieus bezig. Tis logisch dat je dan in het weekend ff wilt genieten van bepaalde dingen. Dit kan natuurlijk zonder roesmiddelen maar tis veel leuker met. Lekker los gaan is een heerlijke manier om je stress en verveeldheid kwijt te raken.

Veel mensen raken verleid alle controle te verliezen of zelfs verslaafd eraan te raken. Ja dan doe je jezelf inderdaad wat aan. Daarentegen als je een beetje discipline hebt heb je bijna nooit katers en doe je jezelf helemaal niet zoveel schade. En als je dan een keer een kater hebt, tja dat is het risico maar geen reden om het niet te doen :)

Zelf vind ik het dagelijkse leven vrij saai. Tuurlijk kan je het altijd mooier maken maar uiteindelijk zijn veel dagen toch hetzelfde. De weekenden daarentegen blijven je meestal beter bij. Dan beleef je dingen. Heerlijk toch

De truc is toch vooral discipline en weten waar je mee bezig bent.
Je lichaam is geen tempel, je hoeft niet 100% gezond te leven. Je moet er plezier mee maken. Maar je moet hem ondertussen niet afbreken. Ik leef liever een leuk en spannend leven tot m'n 50e dan dat ik een gezond maar saai leven heb tot m'n 90e.

XTC heeft m'n leven veel leuker gemaakt. Ik heb er geen spijt van nu bijna anderhalf jaar later. Je moet er alleen verstandig mee om gaan anders is het het niet waard.
m
martin van nuLid
Ik ging met mijn vrienden altijd naar een de Habbekrats, een van de eerste house-clubs in Nederland.
Echt gruwlijke tent, leuke sfeer, bizarre verzameling vaste klanten, echt top.

Na verloop van tijd werdt de tent overgenomen en toen weer en toen weer.
Het werdt zon'tent waar de uterechtse zware jongens hun geld wasten.
Het was namelijk onmogelijk om te controleren hoeveel geld er in en uit ging.
De tent zat namelijk elke keer vol, maar een normale tent zou ons er niet in willen hebben want we kochten nooit wat.
1x in de zoveel tijd lieten ze de tent over de kop gaan.
De sfeer werdt steeds kutter, de muziek ook en het personeel was dik a-relaxed.
Maar toch waren we er nog elk weekeind.

Op 1 van die avonden kwam de vraag, waarom we hier eigenlijk nog zaten, ter sprake.
De conclusie was heel simpel en voor mij persoonlijk nogal onthutsend.
We zaten daar als excuus om te kunnen slikken.

Toen ik er met X begon was er ongeveer 1x in de 2 maanden ergens een feest in het land.
Daar keek je echt lang naar uit, de spanning bouwde op en als het dan eindelijk zover was ging het ook helemaal los.
Ik wist wel dat X een beetje schadelijk was (toen dachten we allemaal nog dat X net zo schadelijk was als paracetamol), maar 1x in de 2 a 3 maanden was wel te overzien.

Die ene avond was de eerste keer dat ik besefte, dat ik een echte gebruiker was geworden, die X nodig had om lol te hebben en die het ook gebruikte als we geen lol hadden.
Mijn zelfrespect heeft het daarna niet best gehad.
Ik had toen eigenlijk direct moeten stoppen, maar ja het is zo lekker en al me vrienden doen het ook, etc. etc.
Vanaf dat moment wist ik dat het allemaal lulsmoesjes waren, om maar weer fftjes uit de realiteit te vluchten.
Heb me er altijd wel van kunnen weerhouden om door de weeks te gebruiken, maar het bleef een trieste bedoeling.
m
martin van nuLid
Wat je over de gebruikers op een feest zelf zegt herken ik ook wel.
Helemaal aan het einde van de nacht, zie je veel mensen echt in en in ongelukkig rondlopen.
Of echt volkomen wanhopig of paranoide om zich heen kijkend, of extreem agresief.
(niet iedereen. veel hebben ook "gewoon" lol)
Als je nuchter rondkijkt, besef je dat de gemiddelde psichiatrische instelling daar nog een puntje aan kan zuigen.

Zelf hebben ze dat vaak niet door en de volgende dag ben je bijna alles vergeten.
Een groupje vrienden van me heeft een een tijdje een LSD periode gehad.
Ik deed daar niet aan mee.
Die kwamen de volgende dag altijd met verhalen over diepgaande bewustwordingen en wijsheden die ze als group tijdens hun trip opgedaan zouden hebben.
Als ik er dan wat over zij dan werdt me (vrij arrogant) vertelt dat ik het nooit zou kunnen begrijpen.
Dikke lul, ik was er bij en ze zaten de hele nacht saai, stil ineengedoken, in foutushouding.
1x in de 10 minuten zemelde er iemand wat, over hoe hun hand er raar uitzag en dat gezichten helemaal vervormden en dat de vloer bewoog.
Geloof mij daar kwam geen zinnig woord uit en al helemaal niks diepzinnigs.
3
3970Lid
Poe hee, wat stel je moeilijke vragen voor iemand die net nieuw is hier...ga je dat in de toekomst nog meer doen? Dan zal ik namelijk moeten zorgen dat ik wat pep op heb om je een uitgebreid antwoord te kunnen geven :wink:
A
Angramar TemenosLid
Hmm, ik ga nooit naar een feest alleen om drugs te gebruiken, en bij uitgaan gebruik ik ook niets. Ik drink zelfs geen alcohol en rook niet. Alleen bij feesten gebruik ik drugs, of met goede vrienden thuis, als het goed geplanned en afgesproken is. Vroeger in m'n depressieve periode heb ik wel eens (voorgeschreven) benzo's misbruikt om maar van de depressie af te komen, maar dat schiet ook niet op.
I
InhaleLid
martin van nu zei:
Als ik er dan wat over zij dan werdt me (vrij arrogant) vertelt dat ik het nooit zou kunnen begrijpen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ze daar toch wel gelijk in hebben.

OT:

Ja, het is het zeker waar om soms te doen, het kost maar 5 euro + vermoeidheid.
Is het t waard om vaak te doen? nee, dat zeker niet. X is leuk, maar de Euforie van X kan ook bereikt worden zonder drugs. Het nuchtere leven is ook echt heeel vet (als je het zelf leuk maakt).
Als je het nuchtere/dagelijkse leven als saai beleefd is er toch echt iets goed fout. Als je je op feestjes echt een stuk minder vermaakt zonder X dan met X is er ook iets goed fout.

Mensen die denken dat het (nuchtere)leven saai is, hebben een boord voor hun kop!
k
kiekertLid
martin van nu zei:
Wat je over de gebruikers op een feest zelf zegt herken ik ook wel.
Helemaal aan het einde van de nacht, zie je veel mensen echt in en in ongelukkig rondlopen.
Of echt volkomen wanhopig of paranoide om zich heen kijkend, of extreem agresief.
(niet iedereen. veel hebben ook "gewoon" lol)
Als je nuchter rondkijkt, besef je dat de gemiddelde psichiatrische instelling daar nog een puntje aan kan zuigen.

quote]Dat komt anders sommige van die figuren om 20.00 al een pil poppen en vervolgens de hele nacht doorgaan met bijnemen... MDMA moet je bewaren tot het eind, niet vanaf het begin van de avond doen... Het magische effect neemt toch gigantisch af gedurende avond en bijslikken gaat je echt niet helpen dan.
Klik om te vergroten...
W
WorstenjongenLid
Je leeft maar 1 keer
p
paulXTCLid
Geniet wat je genieten kan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."