Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsValt er iets te doen aan de dip?

Valt er iets te doen aan de dip?

15 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Idd iets minder gebruiken helpt sowieso.
En de dag erna veel vitamines en koolhydraten eten en water drinken helpt.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo!

Na xtc heb ik altijd een dip, zoals de meeste mensen.
Ik bedoel niet de kater, maar ik bedoel dat nare gevoel dat me bekruipt als de xtc uitwerkt. Ik voel dan een slecht gevoel in mijn buik, een soort depressief gevoel maar echt lichamelijk. En geestelijk voel ik me dan ook niet goed. Ik ben ook bang dat dat gevoel niet meer overgaat. Weet iemand of hier iets aan te doen is? Een of andere vitamine of misschien een joint roken?
Zou het ook minder zijn als ik minder xtc op een avond neem? (ik neem meestal in totaal 1 pil van 200 mg. maar als ik bijvoorbeeld een halve neem).

Alvast bedankt
s
spacebillyLid
01-01-2024, 00:00
#3
het is gewoon het crashen van de mdma wat je voelt. sommige hebben t heviger dan andere. Je komt natuurlijk van een flinke high af, als je naar beneden valt ja dan voelt alles ook gewoon minder chill en kut. wat schijnt te helpen is een g'tje droppen als de mdma begint uit te werken. Wiet roken helpt bij mij niet zo, word er alleen maar meer vaag van en uiteindelijk heeft de mdmda nog steeds de overhand. T beste is gewoon om niet veel te nemen, is de crash ook minder lijkt me omdat je van een mildere high afkomt.

gr
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Probeer veel vitamines en antioxidanten te eten voor en na het gebruiken. Zorg er voor dat je de volgende dag vrij bent en lekker kan relaxen. Het is ook belangrijk om tijdens je space goed te eten en af en toe rust te nemen! Daarnaast heb ik ervaren dat het iets is wat tussen je oren zit. Denk gewoon terug aan een te gekke avond en accepteer dat je er moe van bent :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Minder nemen verminderd inderdaad de crash. Veilig gebruik geld voor mannen dat je op één avond maximaal 1.5-2 milligram per kilo lichaamsgewicht kunt nemen, voor vrouwen is dit 1.0-1.5. en 2-3 maanden tussen gebruik laten.

Als je verder gewoon gezond bent/gedraagt zal de crash waarschijnlijk al minder zijn.
r
r0mmelp0tLid
01-01-2024, 00:00
#6
wat schijnt te helpen is een g'tje droppen als de mdma begint uit te werken.
Klik om te vergroten...
Dus omdat de mdma uitwerkt neem je nog maar meer drugs? sorry hoor maar dat lijkt me nou niet echt de oplossing
s
spacebillyLid
01-01-2024, 00:00
#7
r0mmelp0t zei:
wat schijnt te helpen is een g'tje droppen als de mdma begint uit te werken.
Klik om te vergroten...
Dus omdat de mdma uitwerkt neem je nog maar meer drugs? sorry hoor maar dat lijkt me nou niet echt de oplossing
Klik om te vergroten...

voor sommige blijkbaar dus wel, werkt verzachtend en ontspannend! Hij vroeg valt er iets te doen, ja dit bijv, niet wat het verstandigst is haha
w
wgsnoepLid
01-01-2024, 00:00
#8
Even simpel gezegd, je lichaam heeft een voorraad geluksgevoel. Mdma maakt dit (bijna) op waardoor je lichaam dus die stoffen opnieuw moet aanmaken. Een dip kan licht zijn maar ook wel 4 tot 7 dagen aanhouden, afhankelijk van de dosering. De kans op een grote dip is natuurlijk groter op 5 pillen dan op 1. Maak je vooral niet al te veel zorgen want het gaat in veruit de meeste gevallen weer over.
P
PereboomLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben een keer flink depressief geworden na het gebruik van xtc, dit was in een periode dat ik me over het algemeen ook niet zo lekker voelde. Als je je al goed van jezelf voelde dan zal de crash minder zijn, ik merk ook als ik alcohol nuttig tijdens het gebruik van xtc dat het ook minder is. Wat het beste voor mij werkt is om te slapen terwijl ik nog onder invloed ben, de volgende dag wordt ik dan alleen wat brak wakker. Bij mij was de dip altijd wat erger oals ik wist dat het feest zou eindigen en het middel zou uitwerken, dat is gewoon een grote teleurstelling op dat moment omdat je het zo naar je zin had, op dat moment moet je dan gewoon accepteren dat het voorbij is. Dat is mijn mening in ieder geval.
s
spacebillyLid
01-01-2024, 00:00
#10
ja indd is ook een goede! alvast in bed gaan liggen voordat je echt crasht en dan lekker wegspacen. ik had op sommige momenten zelfs nog een halfje genomen voordat ik in bed kroop. Keihard zweten en lekker wegspacen ghehe. maar als ik jou was zou ik dat niet doen.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat ik de laatste keer tijdens XTC gebruik heb gedaan is een paar dagen van tevoren beginnen met 5-HTP slikken. Dit kan je gewoon bij een reguliere winkel (de Tuinen in mijn geval) halen. Vanaf donderdag tweemaal daags een pil, en dat ongeveer tot woensdag. Ik heb absoluut geen kater gehad, voelde me echt heel behoorlijk. En dan terwijl ik anders altijd echt depressief ben, kan soms wel tot ver in de week aanhouden. 5-HTP is wat mij betreft een prima middel om de dip tegen te gaan, maar houdt er wel rekening mee dat het eigenlijk kunstmatige serotonine is wat je jezelf toedient. Doe je dit te vaak, dan wordt je lichaam luier en gaat het zelf minder serotonine aanmaken. Niet teveel gebruiken dus.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
leipebaviaan zei:
Doe je dit te vaak, dan wordt je lichaam luier en gaat het zelf minder serotonine aanmaken. Niet teveel gebruiken dus.
Klik om te vergroten...
Neem ook absoluut niet teveel. Alles wat je neemt wordt omgezet in serotonine, dus als je teveel neemt loop je de kans op o.a. het serotonine syndroom.
s
spacebillyLid
01-01-2024, 00:00
#13
5 htp doet geen shit, L-tryptofaan moet je hebben. Met 5htp krijg je te hoge serotonine waardes in je bloed, wat zelfs gevaarlijk kan zijn! Dit omdat 5 htp niet opgenomen kan worden door je bloed/brein barrière. En juist in je hersenen moet je het hebben. L-tryptofaan kan wel goed opgenomen worden door je hersenen en het wordt daar omgezet in 5-htp ---> serotonine. Veel gemaakte fout. Als je het goed wilt doen moet je veel vitamine b6 of carbidopa bij de 5htp slikken. Dan gaat het wel goed. Voortaan als een of andere verkoper van een health shop je 5-htp aansmeert om je serotonine aan te vullen, geloof hem gewoon niet en ga voor de L-tryptofaan. Veel natuurlijker process.

zo, even mn zegje gedaan.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
5 htp doet geen shit, L-tryptofaan moet je hebben. Met 5htp krijg je te hoge serotonine waardes in je bloed, wat zelfs gevaarlijk kan zijn! Dit omdat 5 htp niet opgenomen kan worden door je bloed/brein barrière. En juist in je hersenen moet je het hebben. L-tryptofaan kan wel goed opgenomen worden door je hersenen en het wordt daar omgezet in 5-htp ---> serotonine. Veel gemaakte fout. Als je het goed wilt doen moet je veel vitamine b6 of carbidopa bij de 5htp slikken. Dan gaat het wel goed. Voortaan als een of andere verkoper van een health shop je 5-htp aansmeert om je serotonine aan te vullen, geloof hem gewoon niet en ga voor de L-tryptofaan. Veel natuurlijker process.
Klik om te vergroten...

Dat komt mooi uit, wij hebben hier thuis beide staan. Toch ben ik het niet helemaal met je stelling eens. Zoals ik al aangaf is bij mij de dip van XTC behoorlijk extreem. Dit heb ik vrijwel altijd ervaren. Toen ik die ene keer 5-HTP gebruikte heb ik niets van een dip vernomen. Placebo effect hoor ik jou zeggen? Heel goed mogelijk. Feit blijft echter dat ik me geestelijk redelijk stabiel bleef voelen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat wil niet zeggen dat l-tryptofaan niet zou werken. 5-htp is gewoon een relatief gevaarlijk middel als je iets teveel overdrijft, vergeleken met l-tryptofaan.
s
spacebillyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als jij door het placebo effect een positieve mindset hebt behouden toen die tijd, dan kan dit waarschijnlijk ook heel goed de reden zijn. Volgens mij is er in de natuur niet eens een soort voedsel waar van nature al 5-htp in zit. Alleen maar het aminozuur L-tryptofaan. Dit is niet voor niets zo, vanwege de reden die ik al eerder noemde. Jouw lichaam is gewoon niet gemaakt om rechtstreeks 5-htp op te nemen. Dit moet via conversie van L-tryptofaan ---> 5-htp-----> serotonine.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."